مراقبت های هفته دوازده بارداری

مراقبت‌های هفته دوازدهم بارداری

هفته ی دوازدهم آخرین هفته از سه ماهه ی اول بارداری است با ورود به این هفته رحم از لگن خارج می شود و شروع به حرکت به سمت استخوان ناحیه ی تناسلی می کند و در جای خود قرار می گیرد . در این هفته کم کم تغییرات ظاهری بارداری ایجاد می شود زیرا با رشد جنین رحم هم بزرگتر می شود .در این مقاله در مورد مراقبت های هفته دوازده بارداری نی نی ناش نوشته ایم. تا انتها ما را همراهی کنید.

 

تغییرات بدن مادر در هفته ی دوازدهم بارداری

اولین تغییری که در بدن مادر دیده می شود این است که پوست با افزایش هورمون ها پر از جوش و آکنه می شود . پوست شکم نیز با رشد جنین کشبیده می شود و خطوطی در آن ایجاد می شود که بعد از پایان بارداری از بین خواهند رفت . با پایان سه ماهه ی اول تنگی نفس نیز پدید می آید که این طبیعی است چون فعالیت قلب و ریه بیش از پیش است و باید به جنین اکسیژنرسانی کنند . این هفته مادر به نظر آسوده تر به نظر می آید چون حالت تهوع از بین می رود انرژی اولیه باز می گردد و از همه مهمتر اینکه خطر سقط جنین تا مقدار زیادی از بین رفته است .

 

عوارض بارداری در هفته ی دوازدهم

با اینکه در این هفته عوارض شایع بارداری کمتر می شود اما باز هم این عوارض وجود دارند اما با شدت کمتر . این عوارض عبارتند از تکرر ادرار ، یبوست ، تهوع ، خستگی ، سردرد و حساسیت پستانها . البته این عوارض در همه یکسان نیستند و ممکن است در ه شخص متغیر باشد .

 

مراقبت‌های هفته ی دوازدهم بارداری

بهداشت دهان و دندان

ز اقدامات مهم در هفته ی دوازدهم بارداری حفظ بهداشت دهان و دندان است که باید قبل از بارداری شروع شود . با شروع بارداری ممکن است لثه زودتر آسیب ببیند و در طول بارداری خونریزی کند و حتی باعث زایمان زودرس شود . عفونت لثه نیز می تواند خطرساز باشد و منجر به سقط جنین شود پس بهتر است قبل از بارداری دندانها را ترمیم کنید تا در طول دوران بارداری مجبور به آن نشوید .

سونوگرافی ان تی در هفته دوازدهم

اقدام مهم دیگر انجام سونوگرافی ان تی و آزمایشهای غربالگری است و در طول آن مایع پشت گردن جنین را بررسی می کنند تا به وجود ناهنجاریهای ژنتیکی پی ببرد . اگر در این مرحله مشکلی وجود داشته باشد در مرحله ی بعد پزشک نمونه برداری از پرزهای جفتی را درخواست خواهد کرد . در این هفته باید از خود در برابر عوارض شایع آن مراقبت کنید . به عنوان مثال برای جلوگیری از یبوست بیشتر مایعات و میوه جات استفاده کنید و یا برای پیشگیری از تکرر ادرار سعی  کنید مایعات را در طول روز مصرف کنید . همچنین ترکهای پوستی با مرطوب نگه داشتن پوست تا حدودی ازبین می روند .

 

بیشتر بخوانید : سونوگرافی ان تی هفته دوازدهم

 

ورزش در هفته دوازدهم بارداری

از انجام ورزش هایی که در این دوران نامناسب هستند پرهیز کنید و شنا و پیاده روی کنید و تمرینات کگل را انجام دهید . یک سری غذاها هستند که نباید استفاده شوند چرا که حاوی لیستریا هستند و این ماده برای مادر و جنین بسیار خطرناک است . گوشت خام از این غذاهاست .

 

علائم خطر در هفته ی دوازدهم بارداری

خونریزی واژینال ، خروج بافت از رحم ، دردهای شکم و لگن از مهمترین علائم خطر در هفته ی دوازدهم هستند که می توانند نشانه ای از سقط جنین باشند . البته با نزدیک شدن به پایان دوره ی اول بارداری خطر سقط جنین کاهش می یابد . اما علائمی هم هستند که نشانه ی کم خونی می باشند مانند خستگی ، ضعف ، بی حالی ، رنگ پریدگی ، تپش قلب و غیره . هر وقت احساس کردید چنین علائمی دارید به پزشک مراجعه کنید تا علت را بررسی کند و بهترین درمان را برای شما پیش گیرد .

 

بیشتر بخوانید : خطراتی که در بارداری وجود دارد

 

رشد جنین در هفته ی دوازدهم بارداری

جنین در هفته ی دوازدهم بارداری بیشتر حالت انسان به خود گرفته است حالت چهره و اعضای آن با جزئیات مشخص هستند . همه ی اعضای بدن جنین رشد کرده اند کبد کلیه ها لوزالمعده استخوانها ناخنها به خوبی رشد کرده اند . تنها جایی که به طور کامل رشد نکرده دستگاه تناسلی می باشد به همین خاطر است که هنوز نمی توان جنسیت را تشخیص داد . در این هفته به دلیل رشد سلولهای عصبی جنین قادر به عکس العمل می باشد اما مادر هنوز نمی تواند آنها را درک کند . جفت در این مرحله باید رشد کافی کرده باشد تا بتواند اکسیژن مورد نیاز جنین را تامین کند .

تفاوت رشد جنین در هفته دوازدهم و یازدهم چیست؟

در هفته ی یازدهم پزشک می تواند ضربان قلب جنین را بشنود قلب در این زمان در هر دقیقه حدود ۱۴۰ بار می تپد . نکته ی دیگری که در این هفته قابل توجه است این که کلیه ها شروع به تصفیه ی خون می کنند پو برای اولین بار ادرار تولید می کند پس از این به بعد جنین در کیسه ی آمنیوتیک ادرار می کند و این باعث می شود کیسه بزرگتر شده و جنین آزادانه در آن حرکت کند . در این هفته قد جنین حدود شش سانتیمتر و وزنش حدود نه سانتیمتر است .

 

تغییرات بدن مادر در هفته ی دوازدهم بارداری

در ادامه به اختصار به ذکر تغییراتی که در بدن مادر اتفاق می افتد می پردازیم .

  •  کاهش خطر سقط جنین
  •  کاهش فشار به مثانه و برطرف شدن موقتی تکرر ادرار چون رحم از لگن خارج می شود و فشار از مثانه خارج می شود .
  •  کاهش تهوع و استفراغ
  •  کاهش حساسیت سینه ها
  •  ایجاد لکه های روی پوست
  •  ایجاد ماسک بارداری که در آن لکه هایی روی پیشانی گونه ها و چانه ایجاد می شود .
  •  افزایش وزن تدریجی

 

نکاتی برای کاهش عوارض هفته ی دهم بارداری

  • برای کاهش عوارض هفته ی دهم می توان نکات زیر را رعایت کرد .
  • از پوشیدن لباسهای تنگ خودداری کنید .
  • نوشیدنی و آب زیاد بنوشید .
  • مواد کافئین دار مانند چای قهوه و …را استفاده نکنید .
  • از مصرف خودسرانه ی داروها به شدت بپرهیزید .
  • مکمل ها و ویتامین ها را فقط با دستور پزشک استفاده کنید .

نکات تکمیلی هفته دوازدهم

اگر احساس می کنید پوستتان چرب شده از مواد آرایشی که چربی ندارند استفاده کنید اما اگر فکر می کنید پوستتان خشک شده است قبل از ایجاد ترک های بارداری پوستتان را با روغن نارگیل و روغن زیتون چرب کنید .

دل درد یکی از عارضه های بارداری در هفته ی دوازدهم بارداری است و در دیگر هفته ها هم ممکن است تجربه شود . از دلایل آن می توان به بزرگ شدن رحم ، عفونت ادرار اشاره کرد . اگر دل درد با لکه همراه باشد باید سریع به پزشک مراجعه کرد .

کمردرد یکی دیگر ازعارضه های بارداری است . برای رهایی از این درد دوش آب گرم ، درزشهای سبک و استراحت کافی لازم است .

 

مواد غذایی مجاز در هفته ی دوازدهم بارداری

مواد غذایی که در طول دوران بارداری مجاز به خوردن آن هستید عبارتند از آب ، میوه جات و سبزیجات ، آجیل و…

 

بیشتر بخوانید : رژیم غذایی بارداری

سخن آخر

در هفته دوازدهم بارداری جنین به سرعت در حال رشد است با رشد جنین تغییرات زیادی در بدن مادر ایجاد می شود که باید آنها را شناخته و سعی در برطرف کردن به موقع آنها بپردازد .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته پانزدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته پانزدهم بارداری

پس از گذراندن هفته چهاردهم بارداری، اکنون به هفته پانزدهم بارداری در تقویم هفته به هفته بارداری رسیدیم. در این هفته جنین قابلیت های بسیار

ادامه مطلب