نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد

شیر دادن به نوزاد چگونه است؟ نحوه صحیح+عکس

شیر دادن به نوزاد یکی از مواردی است که همه خانم ها پس از زایمان باید آن را انجام دهند. بدین ترتیب بسیار مهم است که طریقه شیردهی به نوزاد را بیاموزیم تا بتوانیم از عهده این مسئولیت خطیر به خوبی برآییم. شیر دادن به بچه یکی از کارهایی است که برای یک مادر بسیار جذاب و خوشایند است و از طرفی برای بدن مادر اهمیت بسیار زیادی دارد. شیر تولید شده پس از تولد نوزاد باید تخلیه شود و شیر جدید جایگزین آن شود. در صورتی که این چرخه به خوبی انجام نشود، ممکن است مشکلاتی برای مار به وجود آید. عکس شیر دادن به نوزاد می تواند روش مناسبی برای آموزش شیر دادن به بچه باشد.

شیر دادن به نوزاد را می توان به روش های مختلفی انجام داد که در ادامه برخی از کاربری ترین روش های شیر دادن معرفی شده است. شیر مادر می تواند یک تغذیه بسیار مفید و کامل برای نوزاد باش، بدین ترتیب بهتر است نوزاد از بدو تولد با شیر مادر تغذیه شده و هیچ غذایی را نمی توان جایگزین شیر مادر کرد. طرز شیردهی به نوزاد در صورتی می تواند به طور صحیح انجام شود که نوزاد راحت باشد. راحت نبودن نوزاد می تواند کمک کند تا مادر وضعیت خود و نوزاد را تغییر دهد.

  • چند روز طول می‌کشد تا شیر در پستان‌ها جریان یابد؟
  • عکس العمل های نوزاد سالم در هنگام تولد کدامند؟
  • روشهای مختلف شیر دادن به نوزاد کدامند؟
  • علائم و نشانه های تشخیص وضعیت اشتباه شیر دادن
  • وضعیت صحیح مادر هنگام شیر دادن
  • چه زمانی می توان کودک را از شیر گرفت؟
  • شیردهی به نوزاد در شبانه روز چند مرتبه باید تکرار شود؟
  • مدت زمان مناسب شیردهی به نوزاد در هر نوبت چقدر است؟
آموزش نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد برای همه مادران به خصوص افرادی که فرزند اول خود را به دنیا آورده اند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با توجه به اینکه شیر دادن به طور صحیح و اصولی می تواند به رشد بهتر و تکامل اعضای مختلف نوزاد کمک کند، بدین ترتیب توجه ویژه به این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد.

چند روز طول می‌کشد تا شیر در پستان‌ها جریان یابد؟

ممکن است پس از زایمان اقدام برای شیر دادن به نوزاد انجام شود اما شیر در پستان ها وجو نداشته باشد. این موضوع در اغلب مواقع طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. جریان یافتن شیر در پستان مادر معمولا بلافاصله پس از زایمان رخ نمی دهد. بلکه در زایمان اول 3 الی 4 روز زمان خواه برد تا شیر وارد پستان شده و نوزاد بتواند از آن تغذیه کند. در زایمان های بعدی ممکن است 2 الی 3 روز طول بکشد تا شیر تولید شده و وارد پستان ها شود.

چنانچه در روزهای نخست پس از زایمان شیری در پستان ها وجود نداشته باشد، باز هم باید پستان خود را در دهان نوزاد قرار داده تا هم نوزاد مکیدن را به خوبی یاد بگیرد و همچنین مکیدن پستان می تواند به تولید شیر و جریان یافتن آن در پستان ها کمک کند. بدین ترتیب در صورت وجود شیر در پستان یا عدم وجود شیر، مادر باید شیردهی به نوزاد را شروع کند.

عکس العمل های غریزی نوزاد سالم در هنگام تولد کدامند؟

عکس العمل جستجو

اولین عکس العملی که به آن اشاره می شود، جستجو کردن است. در صورت لمس کردن گوشه دهان یا گونه نوزاد، اگر وی گرسنه باشد دهان خود را باز کرده و به آرامی سر خود را می چرخاند. چرخاندن سر به سمتی است که لمس اتفاق شده است. در واقع نوزاد در حال جستجو است. این حالت یکی از عکس العمل های غریزی نوزاد بوده و نیازی به هیچ گوه آموزش ندارد.

عکس العمل مکیدن

یکی دیگر از عکس العمل های غریزی نوزاد، مکیدن است. معمولا یکی از عکس العمل های بسیار سریع نوزاد، مکیدن است. برای تشخیص این عکس العمل می توان نوک پستان مادر و یا نوک انگشت دست را به سمت دهان وزاد برد. مشاهده می شود که نوزاد سریع نوک پستان یا نوک انگشت را به دهان گرفته و مکیدن را آغاز می کند.

عکس العمل قورت دادن

یکی دیگر از عکس العمل های غریزی نوزاد، قورت دادن است. هنگامی که شیر دادن به نوزاد برای بار اول انجام می شود، پس از پر شدن دهان نوزاد از شیر، نوزاد به صورت غریزی آن را قورت می دهد. با توجه به اینکه عدم قورت دادن می تواند باعث خفه شدن نوزاد شود، این عکس العمل به طور غریزی انجام می شود.

عکس العمل های غریزی کمک می کنند تا نوزاد بتواند غذای مناسب برای خود را به راحتی پیدا کرده و نسبت به خوردن آن اقدام نماید. با توجه به اینکه عدم مصرف به موقع شیر می تواند منجر به از بین رفتن نوزاد شود، خداوند عکس العمل های مربوطه را به صورت غریزی برای نوزاد در نظر گرفته است.

روشهای مختلف شیر دادن به نوزاد کدامند؟

بغل گرفتن

روش بغل گرفتن برای شیر دادن به نوزاد

اولین و رایج ترین روش شیر دادن به نوزاد، روش بغل گرفتن است. این روش را می توان سنتی دانست زیرا از ابتدا این روش برای شیردهی به نوزاد مورد استفاده قرار گرفته است. در این روش شانه نوزاد باید بر روی خم آرنج مادر قرار گیرد. سر نوزاد نیز در این روش بر روی بازوی مادر قرار خواهد گرفت. سر و بدن نوزاد باید در یک راستا قرار بگیرند و صورت نوزاد نیز درست مقابل سینه مادر باشد. نشیمنگاه نوزاد باید توسط دست مادر گرفته شود و تماس پوست با پوست مادر و نوزاد به خوبی رعایت شود.

روش دوم خوابیده به پهلو

روش خوابیده به پهلو برای شیر دادن به نوزاد

در این روش مادر به پهلو می خوابد و شیردهی به نوزاد را انجام می دهد. زمانی که عمل سزارین انجام می شود، روش خوابیده به پهلو می تواند گزینه ای بسیار مناسب باشد. در این روش مادر می تواند در حین شیر دادن به نوزاد، کمی استراحت کند. دقت داشته باشید که حتما سر و بدن نوزاد باید در یک راستا قرار گیرند.

روش زیر بازو

روش زیر بازو برای شیر دادن به نوزاد

در این روش مادر بر روی یک صندلی یا هر جای دیگری نشسته و پاهای نوزاد را زیر بغل خود قرار می دهد. سر نوزاد را باید با یک دست در مقابل پستان قرار داده تا بتواند به خوبی شیر بخورد.

روش ضربدری

روش ضربدری برای شیر دادن به نوزاد

روش ضربدری می تواند ترکیبی از روش های سه گانه قبلی باشد. معمولا مادرانی که زایمان دو یا سه قلو را تجربه می کنند، بهتر است از این روش برای شیر دادن به نوزادان خود استفاده نمایند.

علائم و نشانه های تشخیص وضعیت اشتباه شیر دادن به نوزاد

نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد

  • چرخش بدن نوزاد به خارج از آغوش مادر
  • دور شدن چانه نوزاد از پستان مادر
  • باز نشدن دهان نوزاد به صورت کامل
  • برگشت لبهای نوزاد به داخل
  • مکیدن سطحی و سریع
  • فرو رفتن گونه های نوزاد
  • عدم شنیده شدن صدای قورت دادن شیر
  • گریه کردن به دلیل سیر نشدن
  • احساس درد در هنگام شیر دادن
  • و…

وضعیت صحیح مادر هنگام شیر دادن به نوزاد

  • راحت بودن شانه و گردن مادر
  • حمایت پشت یعنی در حالت نشسته یا خوابیده بالشی در پشت مادر قرار گیرد
  • نداشتن استرس و اضطراب
  • عدم قرار دهی پستان بین دو انگشت دست در هنگام شیر دادن
  • تماس داشتن بدن مادر با بدن نوزاد
  • قرار دادن سر و بدن نوزاد در یک راستا
  • و…

چه زمانی می توان کودک را از شیر گرفت؟

طبق دستورات دینی که در قرآن و احادیث آمده نوزاد باید تا سن 2 سالگی از شیر مادر تغذیه کند. در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد، حداقل 8 ماه باید نوزاد از شیر مادر تغذیه کند. بهتر است در هنگام گرفتن شیر از کودک، این کار به تدریج انجام شود. معمولا این کار باید در بیشتر از 2 هفته و کمتر از 6 هفته انجام شود.

شیر دادن به نوزاد در شبانه روز چند مرتبه باید تکرار شود؟

شیر دادن به نوزاد قاعده و قانون خاصی ندارد، یعنی هر زمانی که نوزاد احساس گرسنگی کند، شیردهی به نوزاد باید انجام شود. معمولا اغلب نوزادان در شبانه روز بین 8 الی 12 بار نیاز به شیر دارند. بدین ترتیب کمتر بودن تعداد دفعات شیردهی به نوزاد از 8 بار و بیشتر بودن آن می تواند غیر طبیعی باشد. البته در برخی موارد نیز ممکن است تعداد دفعات شیر خوردن نوزاد کمتر و یا بیشتر از حد معمول بوده و هیچ گونه مشکلی نیز برای مادر و نوزاد به وجود نیاید.

مدت زمان مناسب شیر دادن به نوزاد در هر نوبت چقدر است؟

مدت زمان شیر دهی به نوزاد می تواند برای هر فردی متفاوت باشد. اما قواعد و استانداردهایی وجود دارد که بر اساس تجربه دیگران به دست آمده اند. چیزی که واضح است این است که مدت زمان شیر دادن به نوزاد در هر وعده نباید از 20 دقیقه کمتر و 45 دقیقه بیشتر باشد.

کلام آخر

شیردهی به نوزاد مقوله بسیار پیچیده ای نیست، اما برخی از افراد به خاطر نداشتن تجربه کافی، ممکن است با مشکلات بسیار زیادی در این زمینه مواجه شوند. استفاده از تجربیات دیگران در زمینه شیردهی به نوزاد می تواند کمک کند تا حتی در زایمان اول بتوان شیر دادن به نوزاد را به راحتی و بدون هیچگونه مشکلی انجام داد.

شیر دادن به نوزاد باید به صورت اصولی انجام شود، در غیر اینصورت نوزاد با سوء تغذیه مواجه می شود. سوء تغذیه نوزاد می تواند منجر به عدم رشد و وزن گیری مناسب نوزاد

شود. بدین ترتیب آشنایی با نحوه شیر دادن به نوزاد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *