هفته پانزدهم بارداری

هفته پانزدهم بارداری

پس از گذراندن هفته چهاردهم بارداری، اکنون به هفته پانزدهم بارداری در تقویم هفته به هفته بارداری رسیدیم. در این هفته جنین قابلیت های بسیار زیادی پیدا می کند و اگر این امکان برای مادر فراهم باشد که بتواند جنین را در هفته 15 بارداری مشاهده کند، از حرکات و عکس العمل های او هیجان زده خواهد شد. بسیاری از مادران به دنبال آشنایی با اتفاقاتی هستند که در هفته پانزدهم بارداری برای جنین و مادر باردار ایجاد می شوند، هستند. برای آشنایی با این موضوعات با ما همراه باشید.

هفته پانزدهم بارداری

هفته پانزدهم بارداری

در هفته پانزدهم بارداری طول بدن جنین به حدود 10 سانتی متر و وزن آن حدود 70 گرم است. بدین ترتیب نسبت به هفته قبل رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است. عملیات دم و بازدم توسط جنین در هفته پانزدهم توسط مایع آمنیوتیک انجام می شود. این عمل کمک می کند تا کیسه های هوا در ریه بتوانند رشد کنند. در هفته 15 بارداری اندازه پاهای جنین از دست های او بزرگ تر شده است. در این هفته جنین این توانایی را پیدا کرده که مفصل های مختلف را باز و بسته کند و تحرک داشته باشد.

جنین از هفته پانزدهم بارداری لگد زدن و تحرک در رحم را آغاز می کند، اما با توجه به وزن کمی که دارد، مادر نمی تواند به خوبی این لگد ها را حس کند. در هفته پانزدهم جنین این قابلیت را پیدا می کند که نور را احساس کند. این در حالی است که هنوز پلک ها به طور کامل چشم ها را پوشانده اند. اندام چشایی جنین نیز در هفته 15 بارداری فعال می شود، هر چند چیز خاصی در دسترس جنین وجود ندارد تا بتواند مزه آن را بچشد.

مرور وضعیت مادر در هفته پانزدهم بارداری

از اوایل دوران بارداری تا هفته پانزدهم بارداری معمولا مادر 2 کیلوگرم افزایش وزن را تجربه کرده است. البته در برخی موارد ممکن است اضافه وزن از 2 کیلوگرم نیز بیشتر شود. یکی از علائم دوران حاملگی که در هفته 15 بارداری ممکن است ظاهر شود، گرفتگی بینی است. از این رو در صورتی که در هفته 15 بارداری قرار دارید و با گرفتگی بینی مواجه هستید، کاملا طبیعی است. افزایش حجم خون بدن ممکن است در برخی موارد باعث بروز عارضه خون دماغ شود. این موضوع به خاطر گشاد شدن رگ های بینی است.

با توجه به اینکه حاملگی ممکن است باعث ضعیف تر شدن سیستم ایمنی بدن شود، لذا احتمال ابتلا به برخی از بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا افزایش می یابد. بدین ترتیب حتی الامکان توصیه های بهداشتی را رعایت کنید تا از این بیماری ها در امان باشید. دود سیگار، الکل و گرد و غبار از جمله مواردی به شمار می روند که می توانند تاثیر منفی بر روی بارداری داشته باشند. بدین ترتیب برای حفظ سلامتی خود و جنین باید از این موارد دوری نمایید. بهتر است برای کاهش گرفتگی بینی در هفته پانزدهم بارداری شب ها از دستگاه بخارساز استفاده شود. وجود کمی استرس در خود و همسرتان نیز طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

هفته پانزدهم بارداری

علائم و نشانه های هفته 15 بارداری

یکی از مواردی که ممکن است در هفته 15 بارداری بیشتر از سایر زمان ها با آن برخورد کنیم، وجود ترشحات زیاد و بوی نامطبوع است. این ترشحات و بوی نامطبوع آنها کاملا طبیعی است. چنانچه این ترشحات سفید یا آبی رنگ بوده و شباهت زیادی به سفیده تخم مرغ از نظر کش دار بودن دارد، جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. در صورتی که ترشحات سبز، زرد و یا مثل پنیر فاسد باشد، احتمال وجود عفونت زیاد می شود. در چنین مواردی باید به پزشک متخصص مراجعه شود. در این بازه زمانی بهتر است از لباس های زیر نخی و خنک و فاقد آستر استفاده شود.

برای آگاهی از هفته شانزدهم بارداری این مطلب را مطالعه کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهداشت دوران بارداری نی نی ناش
سلامت زنان
مدیر سایت

بهداشت بارداری چیست؟

در دوران بارداری باید به طور منظم به پزشک مراجعه شود تا اگر مشکلی برای فرد حامله به وجود آمد فوری حل شود . یکی

ادامه مطلب
مراقبتهای بارداری
مدیر سایت

یوگا در بارداری

تناسب اندام حتی در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است . با تناسب اندام می توان حاملگی راحتی را سپری کرد . یکی از

ادامه مطلب