ورزش و تحرک در بارداری نی نی ناش

ورزش و تحرک در بارداری

بعضی از خانم ها به محض فهمیدن اینکه باردار هستند از فعالیتها و ورزش خود می کاهند چرا که تصور می کنند با این کار به جنین خود آسیب خواهند رساند . اما نکته اینجاست که نه تنها ورزش برای این دوران بسیار مفید است بلکه می تواند به تناسب اندام بعد از زایمان هم کمک کند . اهمیت ورزش و تحرک در بارداری آنقدر بالا است که برای سلامت مادر و جنین بسیار توصیه شده است . اینکه تا چه حد می توان در دوران بارداری تحرک داشت ، پزشک با بررسی شرایط بالینی مادر تشخیص خواهد داد . ممکن است پزشک از مادر بخواهد که استراحت مطلق داشته باشد .

فواید ورزش و تحرک در دوران بارداری

ورزش در دوران بارداری فواید بسیاری برای مادر و جنین دارد . از جمله این فواید می توان به موارد زیر اشاره کرد :

اضافه وزن پایین

ورزش کردن در دوران بارداری سبب می شود تا اضافه وزن کمتری نسبت به کسانیکه ورزش نمی کنند داشته باشید .

افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن

با تحرک در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن افزایش یافته و بدن ایمنی بیشتری نسبت به بیماریها حتی سرماخوردگی نشان می دهد .

زایمان راحت

با ورزش و تحرک دوران بارداری و زایمان راحتی را پشت سر خواهید گذاشت . وقتی ورزش می کنید از قلب و پوست و عضلات قویتری برخوردار خواهید شد بنابراین هنگام زایمان راحت خواهید بود .

کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری

گفته شده با ورزش تا ۲۷ درصد خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد . دیابت بارداری می تواند خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن بالا را در پی دارد . البته خانمهایی هم هستند که با وجود تناسب اندام به دلایل ژنتیکی به این بیماری مبتلا می شوند . با این حال نیز تاثیر ورزش بر دیابت بارداری بسیار است و می تواند به کمک پایین آوردن قند خون به آنها کمک کند.

جلوگیری از یبوست

یبوست به دلیل بزرگ شدن رحم و افزایش سطح هورمونها در خانمهای باردار به وجود می آید . همه ی افراد و به خصوص خانمهای باردار می توانند با انجام حرکات ورزشی و خوردن مواد غذایی فیبردار از یبوست جلوگیری کنند .

افزایش انرژی و انعطاف پذیری بیشتر

با انجام حرکات ورزشی حتی به مدت کم می توانید انرژی زیادی را ذخیره کنید .

۰ کاهش تهوع بارداری و ورم پا از دیگر فواید ورزش در بارداری است .

۰ کاهش استرس : با انجام حرکات ورزشی از استرس دور هستید .

فایده ورزش در دوران بارداری

فایده ورزش در دوران بارداری بسیار زیاد است اما دو فایده ی مهم که ورزش در بارداری دارد عبارتند از :

۰۱ فواید فیزیولوژیکی عبارتند از کاهش خطر ابتلا به بیماریهای دوران بارداری از قبیل دیابت و فشارخون حاملگی ، کاهش مدت زمان زایمان و جلوگیری از اضافه وزن زیاد .

۰۲ فواید روانی عبارتند از کاهش استرس ، افسردگی و خستگی .

آیا ورزش در دوران بارداری خطرناک است ؟

ورزش و تحرک در دوران بارداری مانعی ندارد مگر اینکه از آن منع شده باشید . کافی است روزی نیم ساعت به تحرک و ورزش بپردازید و به یاد داشته باشید که هر گونه تحرک هر چند کوتاه بهتر از انجام ندادن آن است . بهتر است ورزش های سبک انجام دهید تا خسته نشوید .

چرا ورزش و تحرک در بارداری کم می‌شود؟

اگر چه توصیه شده که در دوران بارداری ورزش و تحرک را فراموش نکنید اما موانعی هم برای انجام آن وجود دارد .

  • بیماریهای قلبی و ریوی
  • پره اکلامپسی
  • مشکلات جفت
  • خونریزی واژینال
  • مشکلات دهانه ی رحم
  • کم خونی
  • زایمان زودرس
  • پارگی غشاها

 

بهترین ورزش ها در بارداری

ورزش های مناسب دوران بارداری دو گونه اند هوازی و قدرتی . خانم های باردارسی که مجاز به ورزش و تحرک هستند بهتر است ترکیبی از این دو نوع ورزش را انجام دهند . پیاده روی در این دوران بهترین ورزش محسوب می شود زیرا همیشه و همه جا می توان پیاده روی کرد . شنا ، ایروبیک آبی و دوچرخه ثابت از ورزش های هوازی هستند که بیشتر وزن بدن را تنظیم می کنند . یوگا و پیلاتس از ورزشهای قدرتی هستند که در دوران بارداری باید تحت نظر مربی مجرب انجام شوند .

ورزشهای مفید در دوران بارداری عبارتند از :

  • رقص شکم و یا حرکات موزون
  • شنا
  • یوگا
  • دوچرخه سواری
  • پیاده روی
  • حرکات کششی
  • ژیمناستیک

 

ورزش های ممنوع در دوران بارداری چه هستند؟

با باردارشدن بدن تغییرات زیادی خواهد کرد مثلا وزن ، گردش خون ، مفاصل و … این تغییرات می توانند خانم باردار را از انجام یک سری از کارها مانند ورزش منع کنند . در اثر ورزش ممکن است سلامتی مادر و جنین به خطر بیفتد . در این دوران سعی کنید هنگام ورزش کردن به پشت دراز نکشید زیرا برای جنین بسیار خطرناک است . همچنین ورزش هایی هستند که در دوران بارداری منع شده اند . مثلا پریدن و تغییر موقعیت ناگهانی در ورزشهای تنیس والیبال و غیره .

 

نکات مهم برای ورزش کردن در دوران بارداری

سعی کنید همیشه و درهمه حال آب کافی بنوشید و از ورزش هایی که موجب گرمازدگی می شوند اجتناب کنید . این ورزش ها عبارتند از سونا ، پیلاتس داغ و یوگای داغ . در دوران بارداری هر نوع ورزش باید تحت نظر متخصص انجام شود چرا که با توجه به وضعیت خانم باردار و اینکه در چه مرحله ای از بارداریست نوع ورزش کردن تفاوت دارد . در دوران بارداری زنان به اکسیژن بیشتری نیاز دارند بنابراین نباید طوری ورزش کنند که باعث خستگی آنها شود . اگر هم در زمان ورزش کردن احساس سردرد سرگیجه خونریزی و … پیدا کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید .

 

فواید ورزش در دوران بارداری

فایده ورزش در دوران بارداری بسیار زیاد است اما دو فایده ی مهم که ورزش در بارداری دارد عبارتند از :

۰۱ فواید فیزیولوژیکی عبارتند از کاهش خطر ابتلا به بیماریهای دوران بارداری از قبیل دیابت و فشارخون حاملگی ، کاهش مدت زمان زایمان و جلوگیری از اضافه وزن زیاد .

۰۲ فواید روانی عبارتند از کاهش استرس ، افسردگی و خستگی .

 

ورزشهای شاد در دوران بارداری

ورزش مفرح به ورزشهای کششی و ایروبیک مانند شنا و دو گفته می شود . این ورزش ها در دوران بارداری بسیار مفید هستند و ضرری ندارند . اما یک سری ورزش ها هستند که در طول بارداری ممکن است از آنها منع شوید . مثلا ورزشهایی مانند جودو ، اسب سواری ، اسکی و … از ورزشهایی هستند که باعث آسیب به جنین خواهند شد .

 

 سقط جنین و ورزش در بارداری چه ارتباطی با هم دارند؟

وقتی سقط جنین رخ می دهد دلایل زیادی وجود دارد که پزشکان بفهمند چرا جنین سقط شده است . ممکن است سقط جنین به علت مشکلات ژنتیکی باشد که در اوایل بارداری رخ می دهد و یا دلیل دیگری مانند تیروئید کم کار یا پرکار ، دیابت ، مشکلات فیزیکی رحم مثل وجود فیبروم ها ، استفاده از مواد مخدر و الکل ، عفونت ها ، فشار به شکم مادر ، آلودگیها ، مشکلات انعقاد خون و مصرف داروها و مواد خوراکی که مضر هستند . سن مادر هم در سقط بی تاثیر نیست . یکی دیگر از دلایل سقط جنین سبک زندگی کردن است ممکن است تصور شود تحرک در بارداری باعث سقط جنین شود . اگر بارداری کم خطر و سالمی داشته باشید می توانید ورزش و تحرک داشته باشید و از مزایای آن لذت ببرید به عنوان مثال همانطور که گفتیم فواید ورزش عبارتند از جلوگیری از یبوست ، افسردگی و چاقی ، انواع بیماریها و … در همه ی کارها مهمترین نکته حفظ تعادل و تناسب است .

 

در آخر ..

ورزش و تحرک در بارداری موجب سلامتی مادر و جنین می شود . در نتیجه مادر می تواند با تغییرات بوجود آمده بیشتر هماهنگ شود اما نکته ی مهم اینجاست که ورزش در دوران بارداری باید تحت نظر پزشک انجام شود .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قلب روی شکم خانم
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری هفته اول بارداری را پشت سر گذاشته اید و اینک هفته دوم بارداری از جمله هفته هایی از بارداری است که در

ادامه مطلب