دیابت بارداری نی نی ناش

تشخیص دیابت بارداری و روش های درمان دیابت در دوران بارداری

دیابت بارداری موضوعي است نی نی ناش قصد دارد در این مقاله به آن بپردازد. وقتی سطح گلوکز خون در دوره بارداری بالا رفته و باعث بروز علائم دیابت در خانم هایی که قبل از بارداری به آن مبتلا نبودند ،شود به آن دیابت بارداری گفته می شود که معمولا در دوماهه دوم و سوم بروز میکند . دیابت بارداری شایع ترین بیماری در دوره بارداری است . وقتی گلوکز یا همان قند خون بالا رود برای جنین بسیار مضر است و باعث بالارفتن وزن و تجمع چربی در بدن نوزاد شده و مادر بارداری سختی را متحمل می شود . انسولین هورمون تنظیم کننده قندخون است .

این هورمون مسئول پخش گلوکز در سایر سلولهای بدن است و از آن برای تولید انرژی استفاده می کند . در بارداری بدن نسبت به انسولین مقاوم می شود تا بتواند انرژی بیشتری در بدن ذخیره کند و به کودک منتقل کند . اگر میزان این مقاومت بالا برود سطح گلوکز در خون افزایش یافته و فرد دچار دیابت می شود . اگر دیابت  بارداری کنترل نشود ممکن است کودک هم در معرض ابتلا قرار می گیرد و مادر هم ممکن است در آینده به دیابت نوع ۲مبتلا شود .

علائم دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری علائم خاصی ندارد اما ممکن است فرد با خستگی ، تشنگی شدید ، تکرر ادرار و گرفتگی بینی روبرو شود . در سه ماهه اول بارداری علائم خاصی بروز نمیکند چون  این علائم بعد از سه ماه خود را نشان می دهند. در سه ماهه دوم بارداری جنین به  سرعت رشد میکند و این رشد سریع به معنی افزایش سطح گلوکز خون است دراین سه ماه نیز ممکن است علائم خاصی بروز نکند که پزشک با آزمایش میزان قند خون را اندازه گیری می کند تا از میزان آن مطمئن شود . با ورود به سه ماه سوم بارداری علایم اين بيماري ظاهر می شوند ‌.

۰تشنگی شدید

۰تکرر ادرار

۰ضعف و بی حالی

۰حالت تهوع بی دلیل

۰تاری دید

۰عفونت ها و قارچهای واژینال

 دیابت بارداری چه عوارضی دارد؟

دیابت بارداری مانند بیماریهای دیگر عوارضی دارد که به دو نوع تقسیم می شود .

عوارض دیابت بر مادر : شامل فشارخون بالا ، مسمومیت حاملگی ،  زایمان زودرس ، عفونت های ادراری و پاره شدن کیسه آب .

عوارض دیابت بر جنین : ماکروزومی یا رشد زیاد از حد جنین ، افت قند خون یا کلسیم هنگام تولد ، دیستوشی شانه به علت رشد بیش از حد جنین ، مشکلات تنفسی هنگام زایمان ، زردی نوزاد .

تشخیص دیابت بارداری چگونه ممکن است؟

اگر در ابتدای بارداری سطح قند خونتان نرمال نباشد پزشک در هفته های ۲۴ تا ۲۸ شما را از نظر دیابت بارداری مورد بررسی قرار می دهد . تست چالش گلوکز یکی از آزمایشهاست و به این صورت است که یک محلول گلوکز می نوشید اگر بعد از یک ساعت قند خون بالا باشد پزشک آزمایش دیگری انجام می دهد و آن تست گلوکز خوراکی سه ساعته است . به این ترتیب سطح قند خون اندازه گیری می شود و دیابت تشخیص داده می شود . اگر علائمی مانند وزن بالا ، فشارخون بالا ، کم تحرک بودن ، کم بودن کلسترول خوب در وبدن ، مقادیر بالای تری گلیسیرید ، سابقه دیابت در خانواده ، سابقه دیابت بارداری و … را داشته باشید پزشک حتما شما را از نظر دیابت بارداری بررسی خواهد کرد .

برای درمان دیابت بارداری چکار کنم؟

درمان دیابت بارداری بستگی به میزان سطح قند خون دارد . ممکن است پزشک با دادن تغذیه و ورزش مناسب دیابت را کنترل کند ‌. در بعضی مواقع نیز نیاز به انسولین پیدا می شود تا قند خون کنترل شود که البته کمتر پیش می آید . در این جا به معرفی چند راهکار که توسط  پزشکان  تاکید شده می پردازیم .

تغذیه

یک تغذیه سالم در بارداری که توسط پزشک ارائه می شود باعث می شود تا قند خون کنترل شود . توصیه می شود مصرف شیرینی جات کم شود در عوض مصرف میوه و سبزیجات و حبوبات و غلات به رژیم غذایی اضافه شود . همچنین مقدار وعده های غذایی کم شود ولی تعداد آن اضافه شود .

ورزش

مناسبترین ورزش در این دوران شنا و پیاده روی است . سعی کنید به مدت نیم ساعت روزانه پیاده روی کنید تا سطح قند خونتان تنظیم شود .

انسولین

بعضی خانم ها در کنار ورزش و تغذیه احتیاج به تزریق انسولین پیدا می کنند . انسولین هیچ ضرری برای شما و جنینتان  ندارد چون از طریق رگهای خونی وارد بدن نمی شود .

آیا بین دیابت بارداری و جنسیت جنین رابطه‌ای وجود دارد؟

اینکه چه جنسیتی بر بارداری تاثیر دارد سخت است اما در کنار آن مسایلی مانند سن ، چاقی ، قومیت و وزن نوزاد نیز تاثیر دارد . ممکن است برای برخی این سوال مطرح شود که آیا جنسیت جنین میتواند بر ابتلا به اين بيماري موثر باشد ؟در پاسخ باید گفت اثراتی که جنین وجفت بر زندگی مادر دارد اجتناب ناپذیر است حتی می تواند بر زندگی آینده مادر تاثیر بگذارد . هورمونی از جنین برمادر تاثیر میگذارد که باعث تفاوتهای بارداری دختر و پسر می شود . طبق تحقیقات انجام شده ، گفته شده در بارداریهای پسر چون ماکروزومی بیشتر است همچنین عدم پیشرفت مرحله اول و دوم زایمان  و گره های بند ناف ، در این بارداری دیابت بیشتر دیده شده است . تجربه نشان داده جنین پسر و سن مادر موثرترین عوامل در به وجود امدن دیابت بارداری هستند .

جمع بندی

دیابت بارداری بیماریست که به راحتی درمان خواهد شد . لازمه درمان آن آزمایشات قبل ازبارداری ، تشخیص علایم آن وو سعی در برطرف کردن بیماری می باشد . مهمترین عامل در انواع بیماریها خصوصا دیابت داشتن وزن متعادل است . تغذیه سالم و ورزش وتحرک نیز نقش بسزایی در سلامتی دارند پس همیشه قبل از مبتلا شدن به پیشگیری اهمیت بیشتری بدهیم .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین سن بارداری نی نی ناش
بارداری
مدیر سایت

سن مناسب برای بارداری

اینکه بهترین زمان برای بارداری چه زمانیست  هنوز تثبیت نشده اما گفته شده سن مناسب برای بارداری دهه سوم زندگی است  در این زمان بدن

ادامه مطلب
هفته بیستم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیستم بارداری

پایان هفته نوزدهم بارداری و شروع هفته بیستم بارداری را می توان نقطه عطف دوران بارداری دانست و از این هفته به بعد به زایمان

ادامه مطلب