غذاهای مضر در بارداری تغذیه در بارداری

غذاهای مضر در دوران بارداری چه هستند؟ تغذیه در دوران بارداری

 

بسیار مهم است غذاهای مضر در دوران بارداری  و بعضی مواد خوراکی كه ممکن است برای جنین خطرناک باشد بهتر است با احتیاط بیشتری آنها را مصرف کرد . اگر می خواهید بارداری سالم و همچنین جنین سالمی داشته باشید باید مواظب تغذیه خود باشید . برای این منظور سعی کنید مواد غذایی که برای دوران بارداری مضر هستند بشناسید . در این مقاله سایت بارداری و زایمان نی نی ناش به ذکر انواع میوه و غذاهای مضر در دوران بارداری می پردازیم .

انواع میوه های مضر در بارداری

اگر چه توصیه شده مصرف دارو در دوران بارداری از میوه ها و سبزیجات بیشتر استفاده شود اما بعضی میوه ها هستند که در برخی از شرایط  می توانند مضر باشند و حتی باعث سقط جنین شوند . این میوه ها شامل موارد زیر هستند .

آناناس

این میوه از میوه هاییست که خوردن آن در سه ماه اول بارداری منع شده است چرا که با انقباض رحم و نرم شدن آن منجر به سقط و یا زایمان زودرس خواهد شد .

خرما

این میوه غنی از ویتامین ها می باشد و با بالابردن دمای بدن باعث انقباضات رحمی در دوران بارداری می شود به همین دلیل در مصرف آن نباید زیاده روی کرد .

تمبر هندی

تمبر هندی به دلیل داشتن ویتامین سی در دوران بارداری به طور متعادل مصرف شود چون مصرف بیش از حد آن باعث پایین آمدن سطح پروژسترون در بدن شده و این منجر به سقط جنین خواهد شد .

موز

کسانیکه آلرژی و یا دیابت دارند باید در مصرف موز احتیاط کنند .

هندوانه

هندوانه غیر از خواص زیادی که دارد باعث بالارفتن قند خون ، ادرارآوری ، هیدراته کردن بدن  و غیره می شود . اگر در دوران بارداری بیش از حد مصرف شود اثرات بدی با خود به همراه می آورد . مثلا ممکن است با ادرارمواد ضروری بدن نیز دفع شود یا با بالابردن سطح قند خون فرد را در معرض ابتلا به دیابت قرار دهد و یا کودک در معرض سمومی که این میوه آزاد می کند قرار گیرد .

پاپایا

این میوه دمای بدن را بالا می برد و این برای دوران بارداری خوب نیست . اگرچه این میوه ویتامینهای زیادی در خود جای داده اما از میوه هاییست که نباید در دوران بارداری مصرف شود . این میوه حاوی از شیره ی گیاهی ای است که منجر به سقط جنین و خونریزی  می شود . گاهی اوقات هم باعث اختلال در رشد جنین می شود پس از مصرف پاپایا در دوران بارداری بپرهیزید.

 

انواع غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

بسیاری مواد غذایی هستند که در دوران بارداری نباید مصرف شوند در ادامه به ذکر آنها می پردازیم .

  شیر و فرآورده های پاستوریزه نشده

اگر از شیرهایی که در لبنیاتی ها به فروش می رسد و یا خودتان دامدار هستید حتما قبل از مصرف آن را بجوشانید تا از لیستریوزوکامپیلوباکتر در امان باشید .

گوشت خام یا نپخته

سعی کنید انواع گوشتها و فرآورده های گوشتی مانند سوسیس را به طور کامل بپزید چرا که در غیر این صورت گرفتار انگل کوچکی به نام توکستوپلاستوز خواهید شد و اولین آسیب به کودک شما وارد خواهد شد .

پنیر فرآورده شده

پنیرهای حاوی لیستریا و فرآوری شده می تواند به مادر و کودک آسیب وارد کند .

غذاهای نیمه آماده

غذاهای نیمه آماده که در آنها گوشت ، مرغ و بوقلمون وجود دارد حتما باید کامل پخته شوند چرا که خطر لیستریا در آنها بیشتر وجود دارد .

تخم مرغ خام وعسلی

تخم مرغ باید آنقدر پخته شود تا سفیده و زرده آن از هم جدا شود . پخت کامل آن می تواند کودک را از مسمومیت غذایی ناشی از سالمونلا مصون نگه دارد . این مسمومیت غذایی باعث اسهال و استفراغ شدن مادر می شود .

ماهی

بعضی ماهی ها هستند که جیوه ی زیادی را در خود جای داده اند و برای بارداری مضر می باشند مانند ساردین ، ماهی تن ، قزل آلا ، سالمون و خالمخالی . اما بسیاری دیگر از ماهی ها برای خانم باردار مفید می باشند و باید مصرف شود .

کافئین

از مضراتی که نوشیدن زیاد مواد کافئین دار در دوران بارداری به وجود می آورد سقط جنین و وزن کم نوزاد هنگام تولد است . کافئین در قهوه ، چای نوشابه های گازدار و شکلات وجود دارد .

غذاهای حاوی ویتامین آ

این غذاها می توانند آسیب جدی به کودک بزنند پس بهتر است مصرف آنها را در دوران بارداری محدود کنید . جگر و فرآورده های آن از جمله این غذاهاست .

سالادهای رستورانی

معمولا این سالادها حاوی گوشتهای فرآوری شده هستند و از سس مایونز به مقدار زیادی در آنها استفاده می شود . سعی کنید سالادها را در منزل آماده کنید تا از طرز تهیه آنها اطمینان حاصل کنید .

 

مواد غذایی که بهتر است در دوران بارداری مصرف نشوند .

شیرینی جات

علاوه بر چاقی خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهد .

کره و روغن

چربی باعث بروز چاقی می شود و برای بارداری بسیار خطرناک است .

الکل و توتون : استفاده از الکل و توتون باعث زایمان زودرس و تولد نوازاد با وزن کم می شود .

سویا

این دانه گیاهی حاوی فیتواستروژن است و باعث اثرات نامطلوب در جنین خواهد شد .

خودداری از مصرف غذاهای تند

این غذاها می توانند فرد حامله را دچار آلرژی کنند .

آب غیر پاستوریزه

سعی کنید از آبهای پاستوریزه استفاده کنید و اگر آنها را در دسترس ندارید قبل از استفاده آب را بجوشانید . آب غیر پاستوریزه ممکن است حاوی باکتری سالمونا باشد .

دمنوش های گیاهی

بسیاری از گیاهان می توانند سبب سقط جنین شوند و مشکلات زیادی را با خود به همراه بیاورند . مثلا گیاه گلپر محرک رحم است . دمنوش شنبلیله و ریشه شیرین بیان از گیاهانی هستند که باعث سقط می شوند .

مصرف بیش از حد ویتامین ها

مصرف زیاده از حد مکمل ها می تواند آسیب جدی به جنین وارد کند . از مصرف ویتامینهای محلول در آب و چربی خودداری کنید چون به کبد و دستگاه گوارش آسیب وارد می کنند . در مورد مصرف مکمل ها حتما با پزشک مشورت کنید و سعی کنید حتی الامکان از میوه ها و سبزیجات برای تامین ویتامین ها استفاده کنید .

 

میوه های مفید در دوران بارداری

در دوران بارداری در مصرف خوراکیها باید حد اعتدال را رعایت کنید چرا که هر خوراکی می تواند اثر بدی بر جنین بگذارد . میوه هایی مانند سیب ، انار ، گلابی ، پرتقال ، انبه ، آووکادو و … مفید هستند که یک خانم باردار می تواند روزانه دو یا سه واحد میوه دریافت کند . از غذاهای مضر در دوران بارداری خوردن آبمیوه آن هم به صورت پاستوریزه نشده توصیه نمی شود چون باعث بوجود آمدن مشکلات گوارشی می شود .

به هر حال اگر دو یا چندقلو باردار هستید و یا در نوجوانی باردار شدید و یا گیاه خوار هستید حتما به پزشک مراجعه کنید .

 

خوراکیهایی که باعث سقط جنین در دوران بارداری می شوند .

علاوه بر موادی که قبلا گفته شد خوراکیهای زیر نیز باعث سقط جنین خواهند شد :

  • زعفران
  • آلوئه ورا
  • آویشن
  • چای سبز
  • کنجد و عسل
  • جو
  • قهوه و چای
  • پونه و بابونه
  • زرشک و غوره
  • کرفس
  • صدف خام
  • هلو
  • خربزه تلخ

در ماههای آخر هم غذاهای مضر در دوران بارداری مواد غذایی هايي كه ترش هستند، ماکارونی ، فست فودها ، بادمجان ، حلیم پرهیز کنید . ادویه ها نیز در این دوران ممنوع هستند چرا که خیلی از آنها سبب سقط جنین می شوند خصوصا اگر در مصرف آنها زیاده روی شود .

سبزیجات مضر در دوران بارداری

در کنار مفید بودن سبزیجات برای همه ، هستند سبزیجاتی که در دوران بارداری مصرف آنها ممنوع است و زیاده روی در مصرف آنها خطراتی را در پی دارد .

مرزه :

این سبزی باعث آسیب به لثه و یکی از عوارض بارداری است که با افزایش سطح پروژسترون لثه ها متورم شده و با هر تحریکی خونریزی پیدا می کنند . این سبزی با طعم تندی که دارد می تواند به آنها آسیب وارد کند .

جعفری :

یک گیاه قاعده آور است و خوردن زیاد آن باعث سقط جنین خواهد شد پس در مصرف آن صرفه جویی کنید .

کرفس :

یکی از گیاهانیست که مصرف زیاد آن سبب سقط جنین می شود .

گشنیز :

از گیاهانیست که پزشکان خوردن آنرا در بارداری توصیه نمی کنند .

نعنا کوهی :

این گیاه اصولا برای درمان نفخ در بارداری استفاده می شود اما پزشکان توصیه می کنند در این دوران استفاده نشود .

سخن آخر

با توجه به مطالب بالا نتیجه گیری می شود که در کنار داشتن تغذیه سالم دردوران بارداری به اندازه و درست مصرف کردن آن نیز نقش مهمی در سلامتی مادر و جنین دارد . امید است با آگاهی کامل درباره نکات مختلفی که درباره بارداری وجود دارد بتوانید این دوره مهم را پشت سر بگذارید .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین سن بارداری نی نی ناش
سلامت زنان
مدیر سایت

سن مناسب برای بارداری

اینکه بهترین زمان برای بارداری چه زمانیست  هنوز تثبیت نشده اما گفته شده سن مناسب برای بارداری دهه سوم زندگی است  در این زمان بدن

ادامه مطلب
هفته هجدهم بارداری
سه ماهه دوم
مدیر سایت

هفته هجدهم بارداری

با سپری کردن هفته هفدهم بارداری و رسیدن به هفته هجدهم تغییر تحولات بسیار زیادی در زندگی مادر و جنین اتفاق می افتد. اکنون جنین

ادامه مطلب
هفته سی و چهارم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته سی و چهارم بارداری

با گذراندن هفته سی و سوم بارداری، اکنون به هفته سی و چهارم بارداری رسیده ایم و قطعا شکم مادر باردار در این هفته بسیار

ادامه مطلب