هفته هجدهم بارداری

هفته هجدهم بارداری

با سپری کردن هفته هفدهم بارداری و رسیدن به هفته هجدهم تغییر تحولات بسیار زیادی در زندگی مادر و جنین اتفاق می افتد. اکنون جنین با رشد بسیار خوبی مواجه شده و مادر نیز به قری اضافه وزن پیدا کرده که به راحتی می توان باردار بودن او را تشخیص داد. در هفته هجدهم بارداری سیستم عصبی جنین با سرعت بیشتری تکامل می یابد. همین امر باعث شده تا در هفته 18 بارداری جنین این قدرت را پیدا کند که صداها پردازش کند. برای آشنایی بیشتر با علائم و نشانه های هفته هجدهم بارداری در مادر و جنین با ما همراه باشید.

هفته هجدهم بارداری

هفته هجدهم بارداری

در هفته هجدهم بارداری جنین به بیش از 14 سانتی متر رسیده و همچنین وزن جنین در هفته 18 بارداری به حدود 190 گرم می رسد. در هفته هجده بارداری جنین این توانایی را پیدا می کند که راحت تر دست و پای خود را خم کند. بدین ترتیب مادر نیز ممکن است بتواند متوجه این حرکات جنین بشود. در هفته هجدهم بارداری گوش های جنین در جای خود قرار گرفته و دیگر تغییر خاصی در جای گوش های او انجام نخواهد شد.

در هفته 18 بارداری معمولا جنین چه دختر باشد و چه پسر قابل تشخیص است، این در حالی است که در برخی موارد نیز ممکن است با سونوگرافی نتوان در هفته هجده بارداری جنسیت جنین را تشخیص داد. حواس مختلف جنین از جمله چشایی و شنوایی در هفته هجده بارداری با سرعت بسیار بالایی تکامل می یابند. در این هفته ممکن است عکس العمل های جنین به صداهای بلند را متوجه شوید. در هفته 18 بارداری استخوان های جنین در حال سفت شدن هستند. در این هفته جنین دارای 200 استخوان بوده و تا زمان زایمان 100 استخوان دیگر به این استخوان ها افزوده می شود. البته برخی از این استخوان ها پس از زایمان به مرور زمان از بین خواهند رفت.

مرور وضعیت مادر در هفته هجدهم بارداری

اصلاح وضعیت خواب یکی از مواردی است که مادر در هفته هجدهم بارداری باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد. بهترین وضعیت برای خواب مادر باردار در هفته هجده بارداری، خوابیدن به سمت چپ است. بهتر است در هفته 18 بارداری لباس های آزاد را جایگزین لباس های معمولی بکنید. این کار هم برای مادر و هم برای جنین بسیار مفید است. برای بلند شدن از حالت نشسته بهتر است عجله نکنید و به آرامی بلند شوید. این کار از بروز سرگیجه جلوگیری می کند.

علائم و نشانه های هفته هجدهم بارداری

یکی از اصلی ترین علائم و نشانه های هفته هجدهم بارداری، گرفتگی پاها است. گرفتگی پا اغلب با درد همراه است. گاهی اوقات درد خفیف بوده و در برخی موارد نیز ممکن است درد شدید شود. بدین ترتیب باید تدابیری اندیشیده شود تا در صورت بروز این مشکل بتوان آن را برطرف کرد. ایستادن روی موزاییک کف ساختمان با پای برهنه یکی از راحت ترین و موثرترین روش های درمانی گرفتگی پا محسوب می شود.

هفته 18 بارداری

رژیم غذایی هفته هجدهم بارداری

در هفته 18 بارداری بهتر است به تامین ید بدن توجه ویژه ای بشود. با توجه به اینکه بدن نیاز به ید بسیار زیادی ندارد، اما با این اوصاف کمبود ید می تواند برای مادر و جنین مشکل ساز شود. نمک ید دار می تواند تا حدود زیادی تامین کننده ید مورد نیاز بدن باشد. مواد حاوی پروتئین از جمله نخود سبز، عدس، ماش، بادام زمینی، لوبیا چیتی و… می توانند پروتئین مورد نیاز بدن مادر و جنین را تامین کنند. برای خوش رو شدن جنین می توان در این هفته مصرف خربزه را نیز در رژیم غذایی خود قرار داد.

توصیه های مذهبی هفته 18 بارداری

در این هفته بهتر است مادر پس از هر بار که نماز می خواند، دست خود را بر مهر نمازش که از تربت بوده کشیده و سپس بر روی شکم خود بمالد. قرائت سوره انبیاء را نیز فراموش نکنید تا فرزندی صالح در آینده داشته باشید.

برای آگاهی از هفته نوزهم بارداری این مطلب را مطالعه کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعیین جنسیت با وی ای اف نی نی ناش
قبل بارداری
مدیر سایت

تعیین جنسیت با آی وی اف

همانطور که می دانید جنسیت جنین نی نی ناش با کروموزوم های اسپرم مشخص می شود . اسپرم دارای کروموزوم ایکس و ایگرگ است اما

ادامه مطلب
آمادگی قبل بارداری
قبل بارداری
مدیر سایت

آمادگی قبل بارداری

آمادگی قبل بارداری یک نکته بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. اگر داشتن یک بارداری سالم برای شما مهم می‌باشد شما باید حتما قبل ‌از بارداری

ادامه مطلب