هفته هفدهم بارداری

هفته هفدهم بارداری

با گذراندن هفته شانزدهم بارداری حالا به هفته هفدهم بارداری رسیدیم و جنین هر روز رشد بیشتری را نسبت به روز قبل تجربه می کند. در این هفته جنین می تواند حرکات گسترده تری را نسبت به قبل انجام داده و این کار می تواند برای مادر خوشایند باشد. معمولا در اغلب موارد جنین در هفته 17 بارداری این قابلیت را پیدا می کند که بتواند انگشت شصت خود را به راحتی بمکد. هفته هفدهم می تواند یکی از هیجان انگیز ترین هفته های بارداری برای یک مادر به شمار برود.

هفته هفدهم بارداری

هفته هفدهم بارداری

معمولا وزن و قد جنین در هفته هفدهم رشد بسیار خوبی را تجربه می کند. در هفته 17 بارداری وزن جنین به حدود 140 گرم می رسد و قد جنین نیز 13 سانتی متر و یا بیشتر می شود. در هفته هفدهم بارداری معمولا اسکلت کلی بدن شکل گرفته و کم کم غضروف ها به استخوان تبدیل می شوند. حس شنوایی جنین در هفته 17 بارداری در حال تکامل یافتن است. بند ناف که تضمین کننده حیات جنین است در هفته 17 بارداری ضخامت بیشتری پیدا کرده و محکم تر از قبل خواهد شد.

با توجه به اینکه هنوز قد جنین بسیار کوتاه است، اما در هفته 17 بارداری سیستم های مختلف بدن جنین فعالیت خود را آغاز کرده اند. در این فته جنین تنفس را نیز یاد گرفته و دم و بازدم را شروع می کند. در هفته هفدهم قلب جنین توسط مغز تنظیم شده و با ریتم مناسبی در حال تپیدن است. مکیدن و بلعیدن دو عمل ضروری برای جنین به شمار می روند که از هفته هفدهم بارداری جنین آنها را یاد می گیرد. غدد مربوط به پستان جنین در هفته هفدهم تشکیل می شود و در صورتی که جنین دختر باشد، تخمدان وی نیز تشکیل می شود.

مرور وضعیت مادر در هفته هفدهم بارداری

در هفته 17 بارداری معمولا مادر اضافه وزن را به خوبی احساس می کند. از این رو بهتر است از لباس های تنگ و یا کفش های پاشنه بلند دوری کند. با توجه به حساسیت بسیار بالایی که ناحیه شکم مادر دارد، لذا بدون کمربند ایمنی در خودرو ننشینید. البته کمربند را بر روی شکم خود قرار نداده بلکه قسمتی از آن بین دو سینه و قسمت دیگر آن زیر شکم قرار بگیرد. هفته هفدهم یکی از هفته هایی است که مادر ممکن است حرکت جنین را برای اولین بار احساس کند.

علائم و نشانه های هفته هفدهم بارداری

یکی از نشانه های بارز در هفته 17 بارداری، سرگیجه است. این سرگیجه را معمولا زمانی حس می کنید که زمانی طولانی نشسته اید و قرار است بلند شوید. اگر به آرامی بلند شوید، می توانید سرگیجه را به حداقل برسانید.

هفته هفدهم بارداری

رژیم غذایی هفته 17 بارداری

در هفته 17 بارداری مصرف میوه هایی که حاوی ویتامین C بوده ضروری است. از جمله میوه های حاوی ویتامین C می توان به پرتقال، لیمو، نارنگی، گریپ فروت، انگور و… اشاره کرد. مصرف میوه به صورت میوه تازه، میوه خشک و کمپوت می تواند برای مادر بسیار مفید باشد. کمپوت ها بهتر است خانگی و دارای شکر کم باشند. استفاده از شکلات، آب نبات، کیک و… را تا حد امکان کاهش دهید تا وزن شما بیش از حد بالا نرود.

مرور هفته 17 بارداری از نظر مذهبی

قرائت سوره واقعه در روزهای پنجشنبه و جمعه از هفته 17 بارداری می تواند برای مادر و جنین بسیار مفید باشد. خواندن سوره التین در نماز نیز می تواند یکی از گزینه های بسیار مفید محسوب شود. فرستادن صلوات یکی دیگر از کارهای مذهبی به شمار می رود که در هفته 17 بارداری می تواند بسیار مفید و سودمند باشند به همین خاطر در طول روز از صلوات فرستادن غافل نشوید.

برای آگاهی از هفته هجدهم بارداری این مطلب را مطالعه کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *