بهترین-زمان-اقدام-به-بارداری

بهترین زمان برای اقدام به بارداری

تصمیم به فرزندآوری یکی از تصمیمات مهم در زندگی هر زوج محسوب می‌شود و یکی از دغدغه‌های مهم به شمار می‌رود. همه زوج‌هایی که تصمیم به والد شدن را دارند به دنبال یک باروری موفق هستند. گروه بزرگی از این عزیزان قبل از هر گونه اقدام به بارداری؛ در این زمینه مطالعاتی خواهند داشتند. یکی از اولین چالش هایی که در این مسیر ممکن است برای هر زوج پیش آید؛ بهترین زمان برای اقدام به بارداری است. اقدام در زمان مناسب، یکی از اولین شروط برای داشتن یک باروری موفق است. در واقع انتخاب زمان مناسب برای آمیزش جنسی با هدف فرزندآوری؛ مشروط بر سلامت جسمانی و روانی والدین، احتمال بارداری را بیشتر می‌کند.

شاید اغراق نباشد که بگوییم بخش بزرگی از شانس بارداری؛ بسته میزان میزبانی بدن بانوان است. البته این به آن معنا نیست که اگر بارداری رخ ندهد مشکل تماما از جانب خانم است. در واقع برای اقدام به بارداری هر کدام از طرفین به یک اندازه سهیم هستند اما فیزیولوژی بدن خانم ها به گونه ای آفریده شده که تنها در زمان های مشخصی می تواند نسبت به این اقدام پاسخ دهد. پس برای بارور شدن بعد از سلامت جسمانی زوجین؛ مهمترین فاکتور؛ زمان اقدام است. اما این سوال که بهترین زمان برای اقدام به بارداری چه زمانی است؟، سوالی است که برای هر زوج تازه کاری پیش خواهد آمد. در ادامه نکاتی که می‌تواند کمک حال شما باشد؛ آورده شده اند.

 

زمان تخمک‌گذاری

اولین مسئله‌ای که برای تعیین زمان تخمک‌گذاری مطرح می‌شود؛ چرخه قاعدگی فرد است که به طور متوسط، بین 28 تا 32 روز است. این مدت زمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است به طوری که برخی چرخه کوتاهتر و برخی دیگر چرخه طولانی تری دارند. چرخه قاعدگی از اولین روز پریود آغاز و تا شروع پریود بعد در نظر گرفته می‌شود. دوره پریود نیز، معمولا 3 تا 7 روز به درازا می کشد. دو فاز (مرحله) اصلی در چرخه قاعدگی با نامهای فاز فولیکولار ( از پایان پریود تا شروع تخمک گذاری) و فاز لوتئال ( از زمان تخمک گذاری تا پایان چرخه قاعدگی فعلی) وجود دارد.

به آزاد شدن یک تخمک از تخمدان ها؛ تخمک‌گذاری گفته می شود. تخمک آزاد شده به سمت لوله فالوپ که در دو طرف انتهای رحم قرار دارند؛ حرکت می کند، و حدودا تا 24 ساعت یا کمی بیشتر، در آنجا می ماند. حال اگر اسپرم در این زمان به سمت لوله فالوپ حرکت کند و تخمک را بارور کند؛ بارداری اتفاق می‌افتد در غیر اینصورت تخمك به سمت رحم حرکت کرده و از بین می رود و بدن برای دوره قاعدگی بعدی آماده می شود. اما مسئله‌ای که وجود دارد، تشخیص و محاسبه زمان تخمک‌گذاری است.

با فرض 28 روزه بودن چرخه قاعدگی؛ تخمک گذاری حدود 14 روز قبل ازشروع پریود و عموما در بازه زمانی روز 11ام تا 21ام چرخه قاعدگی اتفاق می افتد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که تخمک گذاری همیشه در یک روز مشخصی از ماه اتفاق نمی افتد و احتمال تغییر آن برای یک یا چند روز زودتر یا دیرتر وجود دارد.  از علائم دوره تخمک‌گذاری می‌توان به مواردی چون گرفتگی عضلات پایین شکم؛ ترشحات مرطوب و لغزنده واژن؛ افزایش دمای بدن و میل جنسی بیشتر اشاره کرد.

زمان-تخمک-گذاری

 اقدام به بارداری و  احتمال بارداری

به طور کلی به بخشی از چرخه قاعدگی که احتمال تخمک گذاری در آن زمان وجود دارد “دوره باروری” می گویند، چراکه احتمال بارداری زن در این زمان بیشتر است. این دوره  چند روز قبل از تخمک گذاری آغاز می شود و از آنجایی که طول عمر اسپرم در بدن زن پنج روز است لذا، حتی اگر نزدیکی بدون محافظت در روزهای 14 یا 15ام چرخه قاعدگی اتفاق نیفتد، در حالی که در روزهای 9 تا 13ام اتفاق افتاده باشد؛ احتمال بارداری بالاست. برای به حداکثر رساندن شانس بارداری، فرد باید در طول 2 تا 3 روز قبل از تخمک گذاری و در زمان تخمک گذاری، نزدیکی جنسی داشته باشد. رابطه جنسی در هر یک از این روزها، 20 تا 30 درصد شانس بارداری را افزایش می دهد.

رعایت نکاتی چون مقاربت جنسی منظم ؛ اجتناب از استعمال سیگار و دخانیات؛ محدودیت در مصرف الکل؛ حفظ وزن طبیعی و رژیم غذایی سالم منجر به بالا بردن درصد احتمال بارداری است.  برای ارزیابی سلامتی خود و همسرتان، با پزشک مشورت کنید تا پزشک روش هایی را برای افزایش باروری به شما پیشنهاد کند.نزدیکی و رابطه جنسی منظم میان زوجین ممکن است در ماه اول‌ موفق به باروری‌ شود، اما برخی دیگر ممکن است به دلیل حساب نکردن درست زمان تخمک‌گذاری مجبور باشند شش ماه تا حتی یک‌ سال نیز به‌ صورت مداوم هر ماه رابطه جنسی داشته باشند تا بتوانند در نهایت بارور شوند.

توجه نمایید که حدود نود درصد زوجین پس‌ از یک‌ سال تلاش کردن‌ در نهایت بارور می‌شوند اما برخی از زوج‌ها که حتی پس ‌از یک ‌سال تلاش مداوم نیز بارور نشده‌اند، نیاز دارند که حتما در اولین فرصت برای بالا بردن احتمال بارداری خودشان به پزشک مراجعه کنند. در صورتی که در این زمینه دچار مشکل هستید می‌توانید در این زمینه با پزشک مشورت کنید و از او بخواهید که به شما کمک کند.

تخمک-گذاری-و-احتمال-بارداری

نزدیکی برای بارداری

پس از تعیین زمان مناسب نوبت به آمیزش جنسی و نزدیکی به قصد بارداری است. البته برخی بدون هیچ برنامه و آمادگی به صورت اتفاقی، بعد از رابطه جنسی و آمیزش باردار میشوند، در حالی که برخی با وجود برنامه‌ریزی و مطالعه باز هم خیلی سخت باردار می‌شوند. طبق گفته متخصصان تعداد دفعات نزدیکی در یک زوج سالم دو تا سه بار در هفته است. اما مسئله ای که مورد بارداری وجود دارد این است که نزدیکی در زمان تخمک گذاری بسیار موثرتر از زمان دیگری است. درست است که محدودیتی برای تعداد دفعات نزدیکی بهنگام اقدام بارداری وجود ندارد، اما در نظر داشته باشید که تعداد دفعات زیاد و پشت سر هم نیز گاها منجر به کاهش احتمال بارداری می‌شود.

سطح تولید اسپرم با توجه به توان جسمی و همچنین موارد ژنتیکی و سن آقا؛ متفاوت است اما اگر دفعات نزدیکی بخصوص در مردانی که کم اسپرم هستند، زیاد شود؛ اسپرم تولیدی نیز به مرور دفعات نزدیکی کم شده و همین عامل میتواند باعث جلوگیری از بارداری شود. ضمنا تمام تلاشتان را بر این بگذارید که عمل نزدیکی را صرفا برای بچه دار شدن انجام ندهید، لذت، عشق و محبت می توانند در میزان بارداری شما موثر باشند. پزیشن‌های مختلفی برای نزدیکی وجود دارد که برخی شانس بارداری را افزایش  و بعضی دیگر احتمال حاملگی را کم می کنند. مقالات بیشتر را در نی‌نی‌ناش بخوانید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته چهاردهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته چهاردهم بارداری

با سپری کردن هفته سیزدهم و رسیدن به هفته چهاردهم بارداری ، هورمون ها ثبات بیشتری پیدا می کنند. این ثبات هورمونی باعث می شود

ادامه مطلب