هفته شانزدهم بارداری

هفته شانزدهم بارداری

پس از هفته پانزدهم بارداری و در هفته شانزدهم بارداری به انتهای ماه چهارم از بارداری خواهید رسید، بدین ترتیب علائم و نشانه های مختلفی در بدن خود و جنین به وجود می آید که در ادامه برخی از آنها بیان می شوند. سرعت رشد جنین در هفته شانزدهم سیر صعودی خود را ادامه می دهد و این موضوع باعث می شود که پس از گذشت هفته شانزدهم بارداری، بتوان تغییر ابعاد جنین را به صورت واضح مشاهده کرد. برای آشنایی بیشتر با تغییرات جنین و مادر ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

هفته شانزدهم بارداری

هفته شانزدهم بارداری

طول جنین در هفته شانزدهم به بیش از 11 سانتی متر می رسد و وزن او نیز حدود 100 گرم است. اکنون زمانی است که جنین رشد با سرعت بالا را تجربه می کند و در هفته های آتی به سرعت رشد می کند. اعضای مختلف جنین مانند چشم ها و گوش ها در حال تکامل یافتن و رسیدن به شکل و جایگاه نهایی هستند. سیستم گردش خون و همچنین مجاری ادراری از جمله سیستم های فعال بدن جنین در این هفته به شمار می روند.

قلب جنین در هفته شانزدهم بارداری فعال بوده و می تواند 25 لیتر خون را در طول شبانه روز پمپ کند. در هفته های آتی این مقدار افزایش یافته تا در هنگام تولد این حجم خون به 190 لیتر نیز می رسد. پوست سر جنین نیز از هفته 16 بارداری شروع به شکل گیری می کند. ناخن های انگشتان پاهای جنین نیز از هفته شانزدهم بارداری شروع به رشد می کنند. پوست جنین هنوز هم بسیار نازک بوده و رگ های خونی از زیر پوست قابل تشخیص هستند. همزمان با رشد جنین، جفت نیز در حال رشد است تا بتواند رگ های خونی را که وظیفه انتقال مواد مغذی و همچنین اکسیژن به بدن جنین را دارند، پشتیبانی کند.

مرور وضعیت مادر در هفته شانزدهم بارداری

در هفته شانزدهم بارداری معمولا پوست صورت کمی سرخ و جذاب تر از قبل می شود. این سرخی پوست صورت به خاطر جریان بیشتر خون در پوست است. کاهش احتمال سقط جنین و همچنین برطرف شدن عوارض بارداری مانند حالت تهوع، باعث شده تا مادر بتواند با اطمینان خاطر بیشتری زندگی کند و از دوران بارداری که بسیار هم دوران شیرینی محیوب می شود، لذت ببرد. سلامت مادر و جنین از جمله اهدافی است که در دوران بارداری باید به دنبال آن بود.

حرکت جنین را ممکن است مادر در هفته شانزدهم بارداری حس کند. این حس یکی از شیرین ترین لحظات بارداری به شمار می رود. هر مادری لحظه شماری می کند تا بتواند حرکت جنین را متوجه شود. البته در همه موارد نیز این مورد در هفته شانزدهم بارداری احساس نخواهد شد. در برخی موارد به خصوص در بارداری اول خانم ها، ممکن است این احساس تا هفته بیستم بارداری نیز حس نشود. ممکن است در اوایل حرکت جنین به شکل یک ماهی احساس شود. این در حالی است که قطعا در هفته های آینده جنین لگدهایی به دیواره رحم خواهد زد.

آشنایی با علائم و نشانه های هفته شانزدهم بارداری

افزایش انرژی در هفته شانزدهم بارداری بیش از هر چیزی به چشم می آید. معمولا با توجه به اینکه از ابتدای دوران بارداری با کاهش انرژی روبرو بوده اید، حالا این افزایش انرژی را به خوبی درک می کنید. بدین ترتیب است که حتی پس از فعالیت های سخت روزمره نیز هنوز انرژی بالایی برای سایر امور خواهید داشت. گرفتگی بینی یکی از علائمی است که ممکن است در هفته شانزدهم بارداری آن را تجربه کنید. خشکی و خارش چشم ها از دیگر نشانه هایی به شمار می رود که ممکن است در هفته 16 بارداری با آن مواجه شد.

هفته شانزدهم بارداری

برنامه غذایی مادر در هفته 16 بارداری

بهتر است غذاهایی که در هفته 16 بارداری از آنها استفاده می شود، بیشتر به صورت آب پز تهیه شوند و کمتر به سمت غذاهای سرخ کردنی و یا فست فود بروید. در صورتی که نیاز به سرخ کردن برخی از مواد غذایی مانند گوشت یا سیب زمینی داشته باشید، بهتر است از روغن زیتون استفاده کنید. غذاهایی مانند گوئشت چرخ کرده که مخلوط گوشت گاو و بوقلمون بوده و همچنین ماکارونی می توانند غذاهای مناسبی برای این بازه زمانی به شمار بروند. بهتر است از مصرف غذاهایی مانند سوسیس و کالباس حتی الامکان خودداری کنید. مواد غذایی کنسرو شده در دوران بارداری گزینه مناسبی برای استفاده نبوده، از این رو آنها را کنار گذاشته و مواد غذایی تازه و سالم را جایگزین آنها کنید.

توصیه های مذهبی هفته 16 بارداری

یکی از توصیه های مذهبی که در هفته شانزدهم بارداری بهتر است به آن عمل شود، خواندن سوره والتین بر دو انجیر و خوردن آنها در حالت ناشتا است. معمولا از دیدگاه مذهبی بهتر است نام فرزند را قبل از 4 ماه و ده روز انتخاب کنید. بدین ترتیب در هفته شانزدهم بهتر است اسمی برای کودک انتخاب شود و در صورتی که جنسیت مشخص نشده، می توان یک اسم پسر و یک اسم دختر را انتخاب کرد.

برای آگاهی از هفته هفدهم بارداری این مطلب را مطالعه کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعیین جنسیت با وی ای اف نی نی ناش
قبل بارداری
مدیر سایت

تعیین جنسیت با آی وی اف

همانطور که می دانید جنسیت جنین نی نی ناش با کروموزوم های اسپرم مشخص می شود . اسپرم دارای کروموزوم ایکس و ایگرگ است اما

ادامه مطلب
انواع جفت جنین در بارداری نی نی ناش
بارداری
مدیر سایت

انواع جفت در بارداری

انواع جفت در بارداری از فوندال خلفی تا پوریا و جانبی و قدامی ، موضوعاتی است که در این گفتار در اختیار مشتاقان نی نی

ادامه مطلب