انواع جفت جنین در بارداری نی نی ناش

انواع جفت در بارداری

انواع جفت در بارداری از فوندال خلفی تا پوریا و جانبی و قدامی ، موضوعاتی است که در این گفتار در اختیار مشتاقان نی نی ناش قرار می گیرد. انواع جفت در بارداری و نام گذاری آن ها در بارداری، مرتبط است به محل تشکیل آن در رحم مادر باردار و از نظر محل قرارگیری به چند نوع تقسیم بندی می شود که در ادامه مرور شد.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر  و دیدگاهی درباره انواع جفت و نام گذاری آن ها و تاثیرش در سلامتی و جنسیت جنین دارید، مراتب را از طریق بخش  کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

جفت چیست؟

جفت، یک عضو است. این عضو، فقط به مدت 7 تا 9 ماه ایجاد می شود و پس از آن از بین می رود. جفت فقط در زمان بارداری در بدن مادر تشکیل می شود و ساختار شگفت انگیزی دارد. این ساختار شگفت انگیز خلقت، با بند ناف (که سلول های بنیادین دارد)، به جنین متصل می شود و برای جنین، اکسیژن و مواد غذایی فراهم می کند تا به رشد و نمو خود تا زمان زایمان مادر، ادامه دهد. این جفت، مواد زائد را از خون جنین پاک می کند.

محل اتصال جفت به دیواره رحم بوده و در طی زایمان، به همراه نوزاد و پرده های جنینی خارج می شود. در زمان بارداری، چه بارداری اول و چه دیگر بارداری ها، جفت ، در اکثر مواقع در بالا رحم مادر قرار داشته و کناره ها و جلو و یا پشت رحم متصل می شود.

در واقع در مکانی که باروری تخمک روی می دهد، جفت به رحم متصل شده و در آن جا تشکیل خواهد شد. همان طور که در ابتدای این گفتار گفتیم، جفت و نام گذاری آن در بارداری، به محل تشکیل آن در رحم مرتبط است و از نظر محل قرار گیری، به انواعی تقسیم می شود.

 

بیشتر بخوانید : عوارض کم بودن مایع آمونیاتیک

 

انواع جفت در بارداری

جفت قدامی (ANTERIOR)

جفت قدامی در زمان بارداری به جفتی اطلاق می شود که بر روی دیواره جلویی رحم قرار گرفته باشد. در این نوع، تخمک باور شده در بخش جلوی رحم، لانه گزینی کرده است و جنین پشت آن رشد می کند.

جفت خلفی (PASTERIOR)

به جفتی اطلاق می شود که بر روی دیوار پشت رحم باشد. معمولا یک تخمک بارور شده در بخش پشتی دیواره  رحم لانه گزینی  کرده و جفت نیز در دیواره پشتی رحم تشکیل می شود و رشد و نمو می کند.

جفت فوندال (FONDAL)

جفت فوندال که جفت بالایی هم نامیده می شود به جفتی اطلاق می شود که بر روی دیوار بالای رحم قرار می گیرد. گاهی جفت هم قدامی یا خلفی است و فوندال نیز می تواند باشد. در جفت فوندال –قدامی، جفت در بخش بالای رحم تشکیل شده و کمی به وسط جلو رحم متمایل  است. اما در جفت فوندال-خلفی، جفت در بخش بالای رحم تشکیل شده و تا پشت رحم ادامه پیدا می کند.

جفت جانبی (LATERAL):

جفت جانبی در سمت راست یا چپ رحم واقع شده است.

جفت پایین

جفتی است که در بخش تحتانی رحم مادر قرار گرفته است.

جفت سر راهی (LOW LYING)

به جفتی که در بخش پایینی رحم و به سمت دهانه رحم یا سرویکس قرار گرفته ، جفت سر راهی نامیده می شود و گاها قادر است که مسیر دهانه رحم را مسدود نماید. اگر موقعیت جفت سر راهی مسیر دهانه رحم را مسدود کند، از زایمان طبیعی جلوگیری می کند.

جفت ماژینال

وضعیتی است که جفت فاصله ای با دهانه رحم نداشته و به قدری پایین است که لب به لب با دهانه رحم شده میکند.

جفت پرویا

وضعیتی است که به قدری پایین است که کاملا دهانه رحم را کاور کرده است.

انواع جفت سر راهی

درباره جفت سر راهی ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این مورد، شامل 2 دسته بندی است. یکی جفت سر راهی نسبی که جفت پارشیال نام دارد و وضعیتی است که جفت به حدی پایین است که بخشی از دهانه رحم و نه البته همه دهانه را پوشانده است. جفت پرویا یا جفت سرراهی کامل، به جفتی گفته می شود که به قدری پایین است که به طور کامل روی دهانه  رحم را پوشانده است.

 

بیشتر بخوانید : از بارداری خارج رحمی چه می دانید

چگونه انواع جفت را تشخیص دهیم؟

تشخیص انواع جفت و محل قرار گیری آن، توسط سونوگرافی مادر باردار امکان پذیر است و ارتباطی به MRI و CT-SCAN ندارد. با سونوگرافی، سونوگرافیست به وضعیت جفت پی خواهد برد و همان طور که گفتیم به لانه گزینی تخمک بارور شده مرتبط است.

کدام جفت خطرناک است؟

درباره مکان قرار گیری جفت در رحم، مطالعات پزشکی متنوعی انجام شده و طبق برخی از سایت های فارسی زبان پزشکی، شاهد جفت سر راهی متداول در مادران باردار در ایران هستیم. اگر  جفتی در وضعیت های قدامی و فوندال و خلفی باشد، طبیعی بوده و جایی  برای نگرانی نیست. اگر  جفت در نواحی زیرین رحم رشد کند، نگران کننده است.

مصرف قرص های پیشگیری از بارداری یا قرص های آی یو دی در پریود نامنظم ، ربطی به نوع قرار گیری جفت ندارد.

آیا رابطه جنسی به جفت آسیب می زند؟

اگر بارداری به صورت طبیعی باشد، رابطه جنسی یک مورد نرمال است. رابطه جنسی واژینال هیچ  آسیبی به جنین نمی زند و محل قرارگیری آن را تغییر نمی دهد. جنین توسط دیواره رحمی و شکم مادر تحت محافظت قرار دارد. مخصوصا که در مایع آمنیوتیک قرار گرفته که در مقاله ای درباره آن در این سایت توضیح دادیم.

اگر رابطه جنسی در زمان بارداری توسط متخصص زنان و زایمان منع شد، هر نوع تحریک و ارگاسم جنسی منع می شود. لذا صرفا رابطه جنسی واژینال منع نمی شود.

مخاطب گرامی

اگر درباره قرارگیری جفت سوالی دارید یا تجربه ای از بارداری خود دارید، دیدگاه های خود را از طریق بخش  کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. لینک این گفتار را از طریق کانال هایی که در شبکه های  اجتماعی در اختیار دارید در اختیار مادران جوان قرار دهید.

صفحات ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید و مطالب مفید را به دوستان خود فوروارد کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرطان سینه سرطان پستان نی نی ناش
سلامت زنان
مدیر سایت

علائم سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه در زنان یکی از شایعترین بیماریها در میان آن‌ها است که البته ممکن است در مردان نیز بروز کند . تومورهای بدخیمی که

ادامه مطلب
هفته بیست و ششم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری یکی از هفته هایی است که پدر و مادر می توانند ارتباط بهتری با جنین برقرار نمایند. در این هفته

ادامه مطلب
هفته بیست و یکم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیست و یکم بارداری

با گذراندن هفته بیستم بارداری و شروع هفته بیست و یکم بارداری وارد نیمه دوم این دوره پرهیجان شده اید. به همین خاطر باید توجه

ادامه مطلب