قرار گرفتن جنین در لگن و شروع علائم زایمان

ورود جنین به لگن و علائم شروع زایمان

از نشانه های نزدیک شدن به زمان زایمان ورود آرام جنین به سمت لگن است .  با پایان سه ماهه ی سوم کم کم وقت زایمان فرا می رسد و مادر احساس آمادگی می کند تا نوزاد خود را به دنیا بیاورد .از آنجا که بدن هر شخصی نسبت به اتفاقات مختلف واکنشهای متفاوتی را نشان می دهد می توان گفت زمان مشخصی برای حرکت جنین از رحم به سمت لگن وجود ندارد و این اتفاق از شخصی به شخص دیگر متفاوت است . تنها شباهت این است که در اواخر بارداری اتفاق می افتد . در این مقاله نی نی ناش حرکت جنین به لگن و شروع علائم و آمادگی زایمان را مورد بررسی قرار میدهیم.

ورود جنین به لگن

چند هفته ی آخر بزرگترین نبردی است که مادر باردار با آن مقابله خواهد کرد.  اگر مادر باردار اولین بارداری خود را تجربه می کند نوزاد در دو تا چهار هفته قبل از زایمان به سمت لگن حرکت می کند اما در زایمانهای بعدی در هنگام شروع درد زایمان جنین به سمت لگن حرکت می کند . آهسته حرکت کردن جنین از رحم به سمت لگن دلیل بر این است که وقتی موعد زایمان فرا می رسد نیرویی بر نوزاد وارد می شود که آنرا به سمت لگن هدایت می کند مادر هم تحت تاثیر این نیرو محیط را آماده می کند تا این اتفاق آسانتر انجام شود .

 

علائم حرکت جنین از رحم به سمت لگن

اینکه از کجا بفهمیم که جنین چه زمان در حال حرکت به سمت لگن است و در اصل آماده ی تولد است نشانه های متعددی دارد که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت .

۰ تکرر ادرار

وقتی جنین در حال حرکت به سمت لگن است به مثانه فشار زیادی وارد می شود و همین باعث تکرر ادرار در مادر می شود . البته ممکن است بعضی از خانم ها همراه با تکرر ادرار دچار عفونت های دستگاه ادراری نیز بشوند .

۰ احساس فشار بیشتر بر لگن

با حرکت جنین به سمت لگن فشار بیشتری بر این ناحیه وارد شده و در مواقعی نیز این فشار باعث تغئیر شکل راه رفتن خواهد شد . در واقع این فشار بر راه رفتن هم تاثیر می گذارد و آن را بدتر می کند .

۰افزایش اشتهای مادر

در طول نه ماه بارداری با بزرگ شدن رحم به معده فشار وارد می شود و معده دچار سوزش می شود اما با وارد شدن جنین به لگن فشار از معده برداشته می شود و مادر می تواند با خیال راحت و بدن سوزش سردل از خوراکیها استفاده ‌کند .

۰تنفس راحت تر

با حرکت جنین به سمت لگن فضای بیشتری برای دستگاه تنفسی به دست می آید . در نتیجه مادر می تواند بدون نفس نفس زدن کارهایش را انجام دهد .

۰ تغئیر شکل شکم مادر

در طول بارداری شکم در حال بزرگ شدن است وقتی جنین به سمت لگن حرکت می کند در شکل شکم تغییراتی ایجاد می شود که برای مادر محسوس نیست اما برای دیگران کاملا واضح است .

۰ ایجاد بواسیر در روزهای نزدیک به زایمان

در روزهای پایانی بارداری بسیاری از زنان دچار یبوست و بواسیر خواهند شد که این نتیجه ی حرکت جنین به لگن خواهد بود . در این روزها بهتر است مصرف مواد خوراکی حاوی فیبر و همچنین آب را افزایش دهید .

 

بیشتر بخوانید : ماما همراه در زایمان

 

عوارض ورود جنین به لگن

اگر قبل از هفته ی ۳۰ بارداری دچار علائم زایمان شدید حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا بنا به تشخیص پزشک از زایمان زودرس به دور باشید در این مواقع استراحت مطلق و تحرک کم می تواند مادر را از خطر نجات دهد . گاهی اوقات مادر تشخیص نمی دهد که جنین به سمت لگن حرکت کرده است به خاطر همین احساس می کند حرکات جنین کم شده و نگران خواهد شد در این مواقع با مراجعه به پزشک می توان خیال خود را راحت کرد که جای نگرانی نیست .

 

فرارسیدن زمان زایمان

با نزدیک شدن به پایان بارداری علائمی بروز می کند که نشانه ی نزدیک شدن به زمان زایمان است . در ابتدا سر کودک پائین می آید . در این حالت مادر احساس سنگینی خواهد کرد و با زحمت راه می رود . تکرر ادرار به دلیل فشار بر مثانه ایجاد می شود اما راه تنفس باز شده و به راحتی می توان نفس کشید . نشانه ی بعدی باز شدن دهانه ی رحم است . در هفته های آخر بارداری رحم با باز و نازک شدن خود را برای زایمان آماده می کند . البته این روند در هر کس متفاوت است و ممکن است دیرتر یا زودتر این کار انجام شود .

درد شروع زایمان

در این زمان کمر درد بیشتر می شود چرا که رحم خود را برای زایمان آماده می کند . این درد در در بارداری اول بیشتر است . مفاصل نیز توسط هورمون ریلکسین شل می شوند تا آماده برای خروج نوزاد شوند . اسهال نیز از نشانه های نزدیک شدن زمان زایمان است . قبل از زایمان شکم و مقعد شل شده و مادر دچار اسهال می شود پس بهتر است در این زمان آب بیشتری نوشیده شود .

 

بیشتر بخوانید : علائم زایمان

 

علائم شروع زایمان ساعاتی قبل از زایمان

ساعاتی قبل از شروع زایمان علائم زیر به سراغ مادر می آیند ترشحات غلیظتر شده و مایع مخاطی از رحم بیرون می آید . رحم دچار انقباضات شدید می شود که البته برخی از این انقباضات کاذب هستند و از ابتدای بارداری وجود دارند اما راه تشخیص این انقباضات از انقباضات حقیقی این است که آنها با تغئیر موقعیت تفاوتی نمی کنند ، از کمر شروع می شوند و گاهی تا پاها ادامه می یابند و به مرور زمان بیشتر می شوند . یکی دیگر از نشانه های زایمان پارگی کیسه ی آب است که به ندرت اتفاق می افتد و قطره قطره است .

 

چرا نوزاد در مرحله ی حرکت به لگن آهسته عمل می کند ؟

برای اینکه نوزاد به دنیا بیاید نیرویی لازم است تا او را کمک کند که از بدن مادر خارج شود . مادر نیز به ناچار باید متحمل این نیرو شود تا به دنیا آمدن نوزاد راحت تر شود . حرکت به سمت لگن اولین مرحله ی شروع زایمان است که در آن عضلات لگن آماده می شوند تا زایمان راحت شود .

 

چگونگی تحریک زایمان

اگر در هفته چهلم بارداری هیچ علائمی از شروع زایمان وجود نداشته باشد می توان قبل از مراجعه به پزشک کارهای زیر را انجام داد : پیاده روی برای راحتی زایمان، طب سنتی ، رابطه ی جنسی و حتی مصرف غذاهای تند .

 

 زمان مراجعه به پزشک

پزشکان توصیه می کنند وقتی انقباضات رحم به صورت مکرر و ممتد شد در هر زمان از شباکه روز حتما مراجعه کنند . در هفته های آخر بارداری نیز هفته به هفته به پزشک مراجعه کنند تا پزشک شرایط آنها را بررسی کند . همچنین در مواقعی که ترشح خونی مشاهده شود یا اگر آب سبز یا قهوه ای از واژن خارج شود خطرناک است و حتما سریع به پزشک مراجعه شود .

 

سخن آخر

با نزدیک شدن به ماههای آخر بارداری  مادر باید علائم شروع زایمان را بداند تا به مشکلی بر خورد نکند و به موقع برای زایمان اقدام کند .

 

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خواب در بارداری
مراقبتهای بارداری
مدیر سایت

خواب در دوران بارداری

در اوایل بارداری به دلیل تغئیر در سطح هورمونها خواب شخص زیاد می شود اما دلایل زیادی می تواند سبب خواب زیاد شود . خواب

ادامه مطلب
هفته هجدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته هجدهم بارداری

با سپری کردن هفته هفدهم بارداری و رسیدن به هفته هجدهم تغییر تحولات بسیار زیادی در زندگی مادر و جنین اتفاق می افتد. اکنون جنین

ادامه مطلب
هفته سی و دوم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته سی و دوم بارداری

هفته سی و دوم بارداری زمانی است که مادر باید فکر هزینه های مربوط به تولد فرزند را کرده باشد، زیرا تولد پیش از موعد

ادامه مطلب