افزایش احتمال بارداری دوقلوچیست نی نی ناش

راه های افزایش احتمال بارداری دوقلو چیست | بارداری دوقلویی

امروزه در سرتاسر جهان زوجین تمایل به بارداری دوقلویی دارند زیرا بتوانند درد زایمان را به یکباره تحمل کنند در صورتیکه دوقلوزایی جزو بارداری های پرخطر محسوب می شود و می تواند سلامت مادر وجنین را به مخاطره بیاندازد . همانطور که می دانید در بارداری دوقلویی اگر دو تخمک به طور جداگانه در رحم بارور شوند و یا یک  تخمک بارور شده به دو جنین تقسیم شود بارداری دوقلویی حاصل می شود . بر طبق باور عمومی دوقلوها همیشه شبیه هم هستند اما این طور نیست . تقسیم بندی براساس تخمک لقاح یافته به دو نوع اصلی می باشد:

۱.مونو زیگوت (دوقلوهای همسان) : در این بارداری تخمک با یک اسپرم بارور شده و زیگوت یا همان سلول تخم به دو قسمت تقسیم می شود .

۲.دی زیگوت (دوقلوهای غیرهمسان) : در این بارداری دو تخمک با دو اسپرم متفاوت بارور می شوند .

البته تقسیم بندی دیگری نیز براساس ساک بارداری صورت گرفته است . در این تقسیم بندی ساک بارداری به دو قسمت کوریون و آمنیون تقسیم می شود که لایه داخلی کیسه بارداری کوریون است و لایه داخلی که دربرگیرنده مایع آمنیوتیک است ، آمنیون است

شانس بارداری دوقلویی چقدر است

امروزه با انجام  روشهای کمک باروری شانس دوقلوزایی در زوجین بیشتر شده است . از جمله این روشها می توان به روش ای وی اف اشاره کرد . در این روش یک یا چند تخمک در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم لقاح یافته و ممکن است تخمک ها بارور شده و بارداری دو یا چند قلویی ایجاد شود . با کمک این روش دوقلوزایی به ۷۶درصد رسیده اما در حالت عادی از هر ۱۰۰۰بارداری تنها ۴ بارداری دوقلویی است . به هر حال بارداری دوقلویی خطرات زیادی برای مادر وجنین ها دارد و ممکن است باعث مرگ و میر جنین به خصوص جنین پسر شود .

عوامل افزایش احتمال بارداری دوقلویی

عواملی که باعث افزایش احتمال دوقلویی می شوند عبارتند از : سابقه دوقلوزایی در خانواده پدر و نیز مادر ، افزایش سن مادر به طوری که با رسیدن سن ۳۵سالگی به دلیل آزاد کردن بیشتر از یک فولیکول در تخمدان ها دوقلوزایی ایجاد می شود ، استفاده از روشهای کمک باروری مانند ای وی اف ، قد بلند بودن ، وزن بسیار کم یا زیاد مادر ، مصرف بیش از حد شیر گاو ، سابقه دوقلو زایی در خانواده ، خوردن صدف در مردان زیرا حاوی روی است و به تولید اسپرم کمک می کند . داشتن وزن طبیعی بدن و انجام ورزش از دیگر کارهایی است که شانس بارداری دوقلو را افزایش می دهد .

عوارض بارداری دوقلویی

از مهمترین این عوارض به موارد زیر میتوان اشاره کرد۰

. زایمان زودرس :منظور از زایمان زودرس متولد شدن نوزاد در هفته سی وهفت بارداری است . ممکن است این نوزادان با مشکل تنفس ودیگر بیماریها درگیر شوند .

. مرده زایی

. مسمومیت بارداری : فشار خون بالا در فرد حامله می تواند موجب مشکلاتی مانند کاهش رشد جنین و کاهش مایع آمنیوتیک و … را ایجاد کند .

. دیابت بارداری : بعضی زنان به خصوص افراد چاق در بارداری به دیابت مبتلا می شوند که اگر جدی گرفته نشود درآینده احتمال اینکه به دیابت نوع دو مبتلا شوند زیاد است .

۰نوزاد مبتلا به اوتیسم : اوتیسم یک بیماری مغزی است که علائم خاصی ندارد اما پزشکان با بررسیهای که انجام می دهند می توانند به آن پی ببرند .مثلا در نوزادان اگر به صداها و حرکات عکس العمل نشان ندهند از علائم اوتیسم می باشد .

. تولد نوزاد با وزن کم : اگر وزن نوزاد کمتر از ۲.۵ باشد نسبت به نوزادان با وزن نرمال مشکلات سلامتی درگیر هستند .

راههای طبیعی برای بارداری دوقلویی

اگر دوست دارید بدون استفاده از دارو ها و روشهای کمک باروری بارداری دوقلویی داشته باشید و از راه طبیعی دوقلو باردار شوید راه های زیر را امتحان کنید :

۰قطع مصرف قرص های ضد بارداری : وقتی از این قرص ها استفاده می کنید سطح هورمون ها در بدن شما بالا رفته و بعد از قطع مصرف اگر اقدام به بارداری کنید احتمال دو قلو شدن بسیار بالا است .

۰مصرف لبنیات : در زنانیکه شیر و فرآورده های لبنی مصرف می کنند احتمال دوقلوزایی بیشتر از کسانیست که لبنیات مصرف نمی کنند . زیرا در شیر هورمون رشد وجود دارد و دوقلو زایی را افزایش می دهد .

۰مصرف سیب زمینی شیرین : سیب زمینی شیرین باعث تحریک تخمدانها شده و باعث می شود فولیکول بیشتری آزاد شود در نتیجه احتمال دوقلوزایی بیشتر می شود .

۰مصرف روی در مردان : مصرف صدف ، دانه های خوراکی ، مغزها ، سبزیجات با برگ سبز و… که دارای روی هستند در آقایان باعث تولید اسپرم بیشتر شده و احتمال دوقلو زایی را افزایش می دهد .

۰بارداری در دوران شیردهی : اگر زن شیرده دوبار باردار شود احتمال دوقلویی بیشتر می شود چون در این دوران ترشح پرولاکتین در بدن افزایش می یابد .

 

بیشتر بخوانید : نشانه‌های بارداری دوقلو

 

لقاح آزمایشگاهی یا باروری با دارو

یکی از روشهای کمک باروری لقاح آزمایشگاهی است که در آن چند تخمک از رحم مادر گرفته می شود و دربیرون از رحم در شرایط  آزمایشگاه با اسپرم بارور می شود .جنین ها تا چند روز قبل از انتقال به رحم در شرایط آزمایشگاهی رشد می کنند . انتقال جنین به رحم در دو مرحله انجام می شود . مرحله کلیواژ و مرحله بلاستوسیست . در این مراحل انتقال جنین به ترتیب سه تا چهار روز و یک هفته بهد از لقاح که جنین رشد کرد انجام می شود . در شش تا دوازده روز بعد رویان در دیواره رحم کاشته می شود.

علایم بارداری دوقلو در لقاح آزمایشگاهی

مادرانی که در شرایط آزمایشگاه باردار میشوند علائم بارداری را زودتر تجربه می کنند . این علائم عبارتند از سطح بالای اچ سی جی ، نتیجه مثبت اولیه ، افزایش بالای وزن ، بزرگ شدن سریع رحم ، بالابودن سطح پروتئین جنین که در آزمایشی به نام ای اف پی انجام می شود نشانه بارداری دوقلویی است . نوسانات خلقی ، خستگی و حالت تهوع نیز از نشانه های بارداری دوقلویی است .

خطرات  بارداری دوقلویی در لقاح آزمایشگاهی

پره اکلامپسی که فشار خون بالا و پروتئین ادرار بالا را نشان می دهد از خطرات این بارداری است . دیابت بارداری از مهمترین خطرات بارداری دوقلوئی است . سزارین ، زایمان پیش از موعد ، وزن کم هنگام تولد و سندروم انتقال خون جنین از دیگر خطرات لقاح آزمایشگاهی است .

نشانه های اولیه بارداری دوقلویی

۰اولین نشانه بالابودن سطح هورمون اچ سی جی یا همان عدد بتاست .

۰ خستگی ، خواب آلودگی و ضعف و بیحالی .

۰خوردن غذای زیاد به دلیل مصرف انرژی وتامین کالری مورد نیاز بدن در بارداری

۰بزرگتر بودن شکم مادران باردار دوقلویی نسبت به دیگران

۰ نوسانات  شدید خلق و خو نسبت به بقیه افراد باردار.

نشانه های ثانویه بارداری دوقلویی

۰ وزن گیری شدید مادر

۰ حرکات جنین ها بیشتر است وفضا کمتر در نتیجه فشار بیشتری به مادر می آید .

۰ شنیده شدن دو صدای ضربان قلب

۰ تنگی نفس شدید مادر

۰ کمردرد های مداوم

۰تشدید ضربان قلب

۰ نیاز به آب بیشتر

مواردی که باید مادر باردار دوقلو رعایت کند

در بارداری دوقلو استرس و اضطراب بیشتر از دیگران است . سعی کنید خواب کافی داشته باشید . تغذیه مناسب ورزش کافی و پیاده روی فراموش نشود و هر ماه به برای انجام مراقبت ها به پزشک مراجعه کنید .

گیاهان باروری برای بارداری دوقلو

۰روغن پامچال شب که به تولید مخاط سالم در رحم می پردازد .

۰شیرین بیان : این گیاه چرخه قاعدگی را منظم میکند و سطح هورمون توسترون و استروژن راکنترل کرده و عمل لقاح را سرعت می بخشد .

۰کاساوا شیرین : شانس شما را در بارداری دوقلو افزایش می دهد به این دلیل که با فیتواستروژن موجود در خود به تنظیم هورمون های زنانه کمک می کند .

۰کوهوش سیاه : این گیاه ماهیچه های رحم راتقویت می کند و علائم سندروم پیش از قاعدگی و یائسگی را کاهش می دهد .

۰روغن بذر کتان : این گیاه در زنان توانایی باروری زیادی ایجاد می کند .

۰گیاه پنج انگشت : زنانی که از سندروم تخمدان پلی کیستیک رنج می برند می توانند از این گیاه استفاده کنند . این گیاه سطح هورمونها را منظم کرده و باعث میشود احتمال دوقلویی افزایش یابد .

۰ریشه ماکا : به بهبود باروری در زنان و مردان کمک می کند و احتمال دوقلویی را افزایش می دهد .

نتیجه گیری

به طوریکه قبلا هم گفته شد بارداری دوقلویی خطرات زیادی برای مادر وجنین ها به همراه دارد . روشهای زیادی برای بارداری دوقلویی گفته شده اما این مطالب به طور صد در صد نتیجه بخش نیستند . به یاد داشته باشید قبل از بارداری  حتما به پزشک مراجعه کنید تا بارداری سالمی داشته باشید .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته چهاردهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته چهاردهم بارداری

با سپری کردن هفته سیزدهم و رسیدن به هفته چهاردهم بارداری ، هورمون ها ثبات بیشتری پیدا می کنند. این ثبات هورمونی باعث می شود

ادامه مطلب
هفته 39 بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته سی و نهم بارداری

در هفته سی و نهم بارداری معمولا بسیاری از مشکلات مانند استرس و اضطراب را باید از خود دور کرد. در این هفته بیش از

ادامه مطلب