آمادگی بارداری نی نی ناش

همه چیز درباره آمادگی برای بارداری

قبل از اینکه برای بارداری اقدام کنید لازم است یک سری کارها را انجام دهید تا هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی آماده شوید. مهمترین این اقدامات عبارتند از : انجام معاینات قبل  از بارداری ، انجام آزمایشات ژنتیکی ، مصرف فولیک اسید ، رسیدن به وزن ایده ال، پرهیز از دخانیت والکل، زمان تخمک گذاری و انجام حرکات ورزشی جهت تقویت عضلات. در این مقاله به بررسی راهکارهای آمادگی بارداری پرداخته شده است.

۱.انجام آزمایشات قبل از بارداری : پیش از بارداری باید به پزشک مراجعه شود تا از سوابق پزشکی خانوادگی وشخصی شما آگاه شود همچنین اگر داروی خاصی مصرف می کنید باید تحت نظرپزشک باشد چون مصرف برخی داروها در دوره بارداری مضر بوده و ممکن است خطرات جبران ناپذیری برای جنین به دنبال داشته باشد . پزشک دراین موارد با قطع یا جایگزین کردن داروی دیگری این خطرات را تعدیل می بخشد . بیماریهای دهان ودندان حتما باید برطرف شود زیرا به دلیل درمانهای این گونه از بیماری ها که با اشعه ایکس همراه است خطرات زیادی برای فرد حاگله به وجود می آورد . پزشک ممکن است برای آگاهی از سلامت شما آزمایشهایی را درخواست کند و مصرف مولتی ویتامین و فولیک اسید را برای شما تجویز کند .همچنین از واکسینه بودن شما در برابرانواع بیماری ها آگاهی پیدا کند . به طور کلی با انجام معاینات آمادگی برای بارداری می توانید بارداری سالم و راحتی داشته  باشید .

علائم آمادگی بدن برای بارداری

بارداری یکی از مهمترین مراحلی است که در زندگی زوجین اتفاق می افتد. بی شک برای اینکه بارداری موفقیت آمیز باشد باید علائم آمادگی بدن را بشناسید. با دانستن این نشانه ها می توان بهترین زمان باردارشدن را انتخاب کرد . دانستن علائم آمادگی بدن برای بارداری کمک می کند تا هر چه زودتر به نتیجه دلخواه رسید . به هر حال باردارشدن امری طبیعی است که اگر با مراقبت هایی ویژه همراه شود یک فرزند سالم به دنیا خواهد آمد . در ادامه به تشریح این علائم خواهیم پرداخت: منظم بودن عادت ماهانه یکی از علائم آمادگی بدن برای بارداری است . اگر سیکل قاعدگی در دوره های ماهیانه منظم باشد وتنها یک یا چند روز جابجا شود نشانه بهبود عملکرد آن است اما اگر بیشتر از آن باشد باید به پزشک متخصص زنان مراجعه شود .همچنین مقدار خونریزی در آمادگی بدن برای بارداری تاثیر زیادی دارد ،اگر این مقدار زیاد باشد لایه داخلی رحم نازک شده ورحم نمی تواند جنین را در خود نگه دارد. بنابراین اگر مقدار خونریزی متوسط باشد رحم آماده باروری می باشد . ترشحات دوره قبل ازشروع سیکل ماهانه در تعیین میزان آمادگی بدن برای باروری موثر می باشد . این ترشحات که به دلیل تغییرات سطح هورمون ها تولید می شوند  به منظور روان کردن حرکت اسپرم ها از مدخل دهانه رحم می باشد به همین دلیل شفاف هستند . تغییرات هورمون ها با شروع سیکل ماهانه باعث تورم پستان ها می شود و کمی سفت تر شوند . پس می توان گفت یکی از دلایل آمادگی بدن برای بارداری تغییرات شکل سینه هاست . دردهای لگنی که در ابتدای هر سیکل اتفاق می افتد و به آن سندرم قبل از قاعدگی گفته می شود ، عادی است اما اگردردهای شکمی شدید داشته باشید ممکن است مبتلا به آندومتریوز، عفونت ها و کیستها و…باشید که باید سریع به پزشک مراجعه کنید. به هر حال قبل از اقدام  به بارداری از سلامت خود با انجام آزمایش خون و ادرار وحتی سونوگرافی از رحم مطلع شوید تا بتوانید بارداری سالمی را داشته باشید.

تغذیه خانم ها قبل از بارداری

برای آمادگی باردارشدن رعایت یک سری نکات به نتایج موفقیت آمیزی ختم می شود . تغذیه یکی از مهمترین این نکات است که هم زن و هم مرد باید آنرا در نظر داشته باشند .در ابتدا تغذیه در خانم ها را بررسی می کنیم و باید نبایدهای خوراکیها را شرح می دهیم .

مطالعات نشان می دهد افرادی که دارای وزن متناسب با قد خود هستند از آمادگی بالاتری برای بارداری برخوردارند .اما کسانیکه دارای اضافه وزن هستند بیشتر مستعد بیماریهایی مانند دیابت وفشارخون در بارداری می باشند ، در نتیجه اگر تصمیم به بارداری گرفتید ابتدا وزن خود را تنظیم کنید تا بارداری  راحتی را تجربه کنید . به طور کلی کارشناسان چند دسته از انواع غذاها را پیشنهاد می کنند که برای مادر وجنین مقوی هستند . آنها به دانه ها ، سبزیجات ، لبنیات ، میوه ها ، روغن ها و پروتئین تقسیم بندی می شوند .

دانه ها: شامل گندم ، جو ، برنج ، دانه ذرت ،بلغور و جو دوسر که باید نیمی از آنها حتما خورده شود .

سبزیجات : حبوبات خشک ، نخود فرنگی ، سبزیجات نشاسته ای مانند ذرت و …جزو این دسته هستند .

لبنیات: لبنیات کم چرب در این دسته بهتر هستند و شامل شیر ،ماست ، دوغ و کشک می شوند .

میوه جات : همه میوه ها ومیوه های خشک در این رده هستند .

پروتئین :پروتئین ها شامل گوشتهای کم چرب ، مرغ ، ماهی و آجیل ونخود ولوبیا هستند .

روغن ها : روغن دانه ها که سرشار از مواد مغذی هستند در این گروه می باشند . روغن های حیوانی در این گروه نمی گنجند .

در کنار این تقسیم بندی موارد دیگری هم هست که به ذکر آنها می پردازیم .

اسید فولیک : این ماده مغذی که می تواند به کاهش نقایص نخاع کمک کند در موادی مانند سبزیجات با برگ تیره ، آجیل ، غلات غنی شده و مرکبات یافت می شود . البته پزشکان توصیه می کنند که سه ماه قبل از بارداری اسید فولیک به صورت قرص مصرف شود تا نیاز فرد مرتفع شود و این نشانه ای از اهمیت این ماده مغذی برای بارداری است .

آهن: به دلیل سیکل قاعدگی در زنان ممکن است این ماده در بدن آنها کم شود که البته پزشک آنرا با دادن قرص رفع می کند . این ماده مفید در گوشت گاو و گوسفند ، ماهی خصوصا ساردین وکولی ، طیور مانند اردک ، مرغ و بوقلمون . خانواده کلم با برگ سبز مانند بروکلی ، شلغم . حبوبات مانند لوبیا چشم بلبلی ، نخود سبز، همچنین نان و غلات ، ماکارونی وبرنج و… وجود دارد .

کلسیم : جنین برای رشد ونمو به کلسیم احتیاج دارد که آن را از استخوانهای مادر تامین می کند به همین دلیل مادر باید سه بار شیر و دیگر محصولات  لبنی مصرف کند.

روی:کمبود این ماده در بدن مادر باعث کاهش قدرت درک و یادگیری همچنین کاهش رشد و مبتلا شدن به انواع بیماری ها در کودک می شود . روی ماده ای مفید است که کمبود آن موجب سقط جنین شود به این صورت که باعث عدم تقسیم سلولی شده در نتیجه سطح استروژن و پروژسترون را کاهش می دهد و رحم را دچار مشکل می کند و جنین به یک باره سقط می شود . منابع روی عبارتند از : دانه کنجد ، گوشت گاو ، میگو ، حبوبات ، نان ، زرده تخم مرغ و…

تغذیه آقایان قبل از بارداری

تغذیه آقایان بر قدرت باروری آنان موثر است . برای یک بارداری موفق به  اصلاح شیوه زندگی و رژیم غذایی مناسب برای مردان نیاز است . در ادامه به موادغذایی که در افزایش قدرت باروری مردان موثر است خواهیم پرداخت .

ویتامین سی : در اصل ویتامین ها بر قدرت باروری مردان موثرند وویتامین سی نقش قابل توجهی در این میان دارد . این ویتامین به بهبود عملکرد اسپرم ها و حرکت آزادانه آنها کمک می کند . این ویتامین در مرکبات ، انبه ، فلفل دلمه ای ، سیب زمینی و کلم بروکلی و… وجود دارد .

ویتامین ای : این ویتامین باعث قدرت نفوذ اسپرم به تخمک می شود ودر نتیجه لقاح انجام می گیرد . به همین دلیل باعث افزایش قدرت باروری مردان می شود . این ویتامین در گوجه فرنگی ، غلات ،کره بادام زمینی ، گردو،سبزیجات با برگ سبز و آواکادو وجود دارد .

ویتامین بی :این ویتامین در بهبود روند تولید اسپرم موثر است . ویتامین های گروه بی از جمله ب ۱۲در افزایش قدرت باروری مردان موثر است مصرف آن محدودیتی ندارد ودر مواد غذایی زیادی وجود دارد ‌. مانند ماهی ها ، سبزیجات ، تخم مرغ و شیر .

زینک (روی):این ماده مغذی به افزایش تعداد اسپرم و محافظت ازدی ان ای کمک می کند . مردان در هر نوبت از انزال مقداری زینک از دست می دهند در نتیجه این ماده مهم را از دست می دهند . ماست ، بادام هندی ، شیر ، پنیر ، دانه کاج ، بلغور و جو دوسر از منابع مهم این ویتامین هستند .

آرژنین: آرژنین یک آمینواسید است که باعث بهبود عملکرد و افزایش تعداد اسپرم ها می شود و در تغذیه آقایان نقش مهمی دارد .هر چه اسپرم ها بیشتر و کیفیت آنها بالاتر باشد قدرت باروری نیز افزایش می یابد . این ماده در پنیر ، شیر ، ماست ، مرغ ، مغزها وجوپرک وجود دارد .

 

تغذیه قبل از بارداری در اسلام

همراه با توصیه های پزشکی آموزه های دینی هم توصیه هایی درباره تغذیه قبل از بارداری دارد . یکی از علمای دینی نقل می کند که در اسلام درتمام دوره های زندگی انسان دستورالعمل هایی وجود دارد که با رعایت آنها زندگی سالم تری خواهیم داشت . حتی برای دوران بارداری نیز برنامه ای دارد که موجب نشاط بیشتری شود .گفته می شود درماه اول سیب شیرین و انار خورده شود و هر روز دوعدد خرما، در ماه دوم هر هفته گوشت گوسفند وشیر خورده شود وعناب ، ماه سوم برخوردن عسل و سیب وکندر توصیه شده .ماه چهارم نیز برخوردن سیب و عسل وانار وخرما تاکید شده است . ماه پنجم و ماه ششم خوردن خرما انجیر و زیتون توصیه شده است . در ماه هفتم هشتم ونهم تاکید بر خوردن خرما سیب بادام وماست شیرین و عسل شده است . همچنین خواندن دعاهایی بر این خوراکی ها باعث آرامش معنوی خواهد شد .

آمادگی برای بارداری دوم

به نقل از متخصصان بهترین زمان برای بارداری دوم بین ۱۸ تا ۲۳ ماه بهد از بارداری اول است .البته اگر زایمان طبیعی باشد این زمان ، زمان متاسبی است اما اگر زایمان سختی داشته اید به زمان بیشتری نیاز دارید . ایده ال ترین زمان برای بارداری دوم یک سال بعد از زایمان اول است . چون بدن در این فاصله ذخایر آهن و ویتامین خود را تامین کرده و آمادگی های لازم برای بارداری دوم را کسب کرده است . پس برای داشتن بارداری خوب انجام ورزش ، رسیدن به وزن ایده آل ، تغذیه سالم و آرامش کافی را رعایت کنید . در بارداری دوم همانند بارداری اول آزمایشات  و معاینات قبل از بارداری راانجام دهید واینکه همه مواردی که در بارداری اول انجام دادید در بارداری دوم هم صدق می کنند و نباید تصور شود که بارداری دوم راحت تر است .

آمادگی برای بارداری دوقلو

بسیاری براین باورند که با دو قلو زایی درد زایمان  را به یک باره تحمل کنند گرچه دوقلو زایی جزو بارداری های پر خطر میباشد و خطرات زیادی را برای مادر و جنین در پی دارد اما قبل از آن به پزشک مراجعه کنید . برای دوقلوزایی راهکارهایی وجود دارد . در ابتدا به چگونگی تشکیل دوقلویی می پردازیم . اگر یک تخمک به دو جنین تقسیم شود و یا دو تخمک با هم بارور شوند بارداری دوقلویی ایجاد می شود . دوقلویی به دو نوع تقسیم می شود .همسان و غیر همسان.

۱.مونوزیگوت (همسان): در این نوع تخمک با یک اسپرم بارور شده و سلول تخم یا همان زیگوت به دو قسمت تقسیم می شود .

۲. دی زیگوت (غیرهمسان): در این نوع دو تخمک با دو اسپرم بارور شده و فقط در یک زمان متولد می شوند .

به طور کلی عواملی مانند دوقلوزایی در خانواده پدر ومادر ، افزایش سن مادر ، استفاده ازروش های کمک باروری مانند آی وی اف ، وزن بالا یا پایین مادر و …می توانند شانس دوقلوزایی را افزایش دهند . همانطور که گفته شد بارداری دوقلویی برای مادر و جنین خطرات وعوارضی را به دنبال دارد . از جمله این عوارض می توان به زایمان زودرس ، مسمومیت بارداری که شامل دیابت می باشد اشاره کرد .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سونوگرافی آنومالی اسکن در بارداری نی نی ناش
سه ماهه دوم
مدیر سایت

سونوگرافی آنومالی اسکن چیست؟

انجام آزمایشها و غربالگریها و سونوگرافیها از مراقبتهای دوران بارداری هستند که بسیار مهم می باشند و زنان باردار را در داشتن یک بارداری سالم

ادامه مطلب
ماءالجبن با افتیمون
بارداری
مدیر سایت

هفته نوزدهم بارداری

هفته هجدهم بارداری سپری شده است و هفته نوزدهم بارداری دارای هیجان بسیار زیادی برای زوجین و به خصوص مادر است. در این هفته اتفاقات

ادامه مطلب
هفته بیست و یکم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیست و یکم بارداری

با گذراندن هفته بیستم بارداری و شروع هفته بیست و یکم بارداری وارد نیمه دوم این دوره پرهیجان شده اید. به همین خاطر باید توجه

ادامه مطلب
ماساژ-در-بارداری-نی-نی-ناش
بارداری
مدیر سایت

ماساژ در دوران بارداری

 ماساژ یکی از راههای سنتی برای رسیدن به آرامش است و همچنین برای درمان بسیاری از دردها ماساژ توصیه شده است اما اگر این کار

ادامه مطلب