بیماری های قلبی و بارداری

بیماری‌های قلبی و بارداری

قلب به عنوان یکی از مهمترین اعضای بدن همانند سایر مراحل زندگی در بارداری هم تاثیر زیادی دارد و اگر عملکرد آن به مخاطره بیافتد حتما بارداری را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و باعث مشکلات حین بارداری خواهد شد . اگر با وجود بیماریهای قلبی ، دیابت و فشارخون قصد باردار شدن وجود داشته باشد باید حتما قبل از آن با پزشک مشورت کرد . در این مقاله بارداری نی نی ناش راجع به افرادی صحبت می کنیم که  بیماری‌های قلبی و  قصد بارداری دارند نوشته ایم. با ما همراه باشید

 

افزایش کار قلب با بارداری

با باردار شدن حجم خون افزایش یافته در نتیجه ی این افزایش خون بیشتری در هر ضربان پمپاژ می شود و ضربان قلب افزایش می یابد به این ترتیب کار قلب نیز بیشتر می شود .

 

بیماریهای مادرزادی قلبی

سه نوع شایع بیماری در خانم ها وجود دارند که عبارتند از نقص سپتوم بطنی ، نقص سپتوم دهلیزی ، بهز ماندن شریان خونی . با وجود این بیماریها به خانم توصیه می شود باردار نشود چرا که ممکن است بارداری به پایان نرسد . اما اگر بیماری قابل اصلاح باشد می توان بارداری سالمی را تجربه کرد .

 

بیماریهای با ریسک بالا در بارداری

بیماران قلبی که پیوند قلبی انجام داده اند یا دریچه ی مصنوعی دارند دارای بالاترین ریسک در بارداری را دارند . خطرات جدی مانند سکته ی مغزی و تشکیل لخته آنها را تهدید می کند به همین دلیل بهتر است باردار نشوند .

 

خطر بارداری پس از عمل قلب باز

بیماری قلبی از بیماریهایی است که با باردارشدن خطر آن حتی تا رسیدن به مرگ بیشتر می شود . البته با پیشرفت علم پزشکی و جراحیها زندگی بیماران قلبی بهتر از قبل شده اما ممکن است تا درصد کمی از خانمهای باردار را تحت تاثیر قرار دهد . اینکه یک مادر باردار و جنین در حین دوران بارداری سالم و سلامت باشند وظیفه ی سختی است که بر عهده ی پزشک متخصص می باشد . اگر مادر دچار ترومبوآمبولیک یا همان نارسایی قلبی و خونریزی شود احتمال مرگش زیاد است .

 

تاثیر بیماری قلبی پدر و مادر بر جنین

اگر پدر یا مادر مشکل قلبی یا بیماری مادرزادی قلبی داشته باشند حتما فرزند آنها نیز به آن مبتلا خواهد شد اما درجات آن فرق می کند . وقتی مادر باردار عارضه ی قلبی داشته باشد در سیستم قلبی و عروقی او تغییرات زیادی به وجود می آید و این باعث افزایش کار قلب می شود به همین دلیل هر گونه استرس که به مادر وارد شود روی قلب تاثیر منفی می گذارد از طرفی جنین هم تحت تاثیر قرار گرفته و محدودیت رشد داخل رحم ، هیپوکسی ، تاثیر داروهای ضدانعقادی و داروهایی که برای تقویت قلب استفاده می شود از عوارض آن است .

 

در چه شرایطی باید از باردارشدن خودداری کرد ؟

بعضی از بیماریهای قلبی بارداری را برای مادر و جنین خطرناک می کنند . این بیماریها شامل موارد زیر هستند ‌ . نارسائی شدید قلب ، تنگی دریچه ی قلب ، تعویض دریچه ی قلب ، کم بودن اکسیژن خون ، ضعف آئورت و بزرگی آن ، فشار خون بالا . قبل از بارداری حتما باید پزشک را در جریان روند بیماری خود قرار داد تا در طول دوران بارداری کمک کند و چگونگی کاهش خطرات عوارض بیماری قلبی را بر بارداری بازگو کند . پزشک موارد زیر را بررسی خواهد کرد .

  • فشار خون
  • سطح کلسترول خون
  • وجود بیماری قلبی و حمله ی قلبی و مغزی قبلی
  •  بیماریهای قلبی

این بررسیها به دلیل گرفتن نتیجه ی مطلوب بارداری  و همچن عدم تشدید بیماری مادر انجام می شود .

 

مصرف قرص ضد بارداری در بیماران قلبی

قرص های ضد بارداری فشارخون را بالا می برند و اگر خانمی فاکتورهایی مانند چاقی ، فشارخون بالا و سیگارکشیدن را داشته باشد حتما باید با مشورت پزشک آنها را مصرف کند .

 

کنترل فشار خون و آرتریت در دوران بارداری

آرتریت که از بیماریهای شایع در دوران بارداری است برای برخی مادران ممکن است اولین بار اتفاق بیفتد و برای برخی دیگر عود کند . این آریتمی ها خوش خیم هستند و استفاده از دارو می تواند نتیجه ی مطلوبی را بدهد .

 

درد قفسه ی سینه در دوران بارداری

اگر علت درد قفسه ی سینه قبل از بارداری تشخیص داده نشود ممکن است بیماریهای احتمالی نیز تشخیص داده نشوند و همین باعث بروز مشکلات زیادی هم برای مادر و هم برای جنین شود . درد قفسه ی سینه دلایل زیادی دارد مثلا ممکن است این درد از گوارش ، قلب و ریه و یا استخوان قفسه ی سینه باشد . با ریشه یابی این دردها باید علت اصلی تشخیص داده شود و درمان به موقع نیز صورت بگیرد .

 

تپش قلب در دوران بارداری

با باردار شدن حجم خون افزایش می یابد در نتیجه مادران با بیماریهای قلبی به اکسیژن و تغذیه ی بیشتری نیاز پیدا می کنند . خصوصا در سه ماهه ی سوم بارداری  مادر چهل و پنج درصد خون بیشتری را تولید می کند به همین دلیل قلب باید خون بیشتری را پمپاژ کند . حال اگر مادر به بیماری قلبی مبتلا باشد به طور قطع دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد . واکنش قلب به تغئیراتی که در خون رخ می دهد تپش است . هر چه فرد از تناسب اندام بیشتری برخوردار باشد قلب نیز بهتر می تواند خونرسانی کند .

 

تشخیص بیماریهای قلبی در دوران بارداری

عواملی وجود دارند که باعث شیوع بیماریهای قلبی می شوند . چاقی و اضافه وزن ، فشارخون بالا ، دیابت و سن بالای زنان . گاهی نیز بیماریهایی وجود دارند که با شروع بارداری آشکار می شوند . پزشک زنان با ارجاع دادن بیمار به متخصص قلب از این بیماری اطلاع می یابد . اگر بیماری قلبی قبل از بارداری تشخیص داده شود باید حتما با مشورت پزشک اقدام به بارداری کرد . طی دوران بارداری برای بعضی از بیماران قلبی داروهای ضدانعقادی تجویز می شود در ضمن واکسن آنفولانزا نیز در همه ی زنان الزامیست .

 

خطرات و عوارض بیماریهای قلبی در دوران بارداری

با توجه به نوع بیماری قلبی مادر خطرات آن مختلف است .

۰ در دوران بارداری مادر آریتمی های نامنظمی دارد و باید تحت نظر پزشک متخصص باشد .

۰ داشتن دریچه ی قلب مصنوعی مادر را با مشکلات زیادی روبرو می کند و باید تحت نظر پزشک باشد .

۰ نقص مادرزادی قلبی مادر که جنین رادهم گرفتار خواهد کرد .

۰ نارسایی قلب که باعث تجمع مایعات در بدن مادر می شود و این به دلیل ناتوانی قلب در پمپاژ خون است .

۰ تنگ شدن دریچه ی میترال و آئورت که برای جنین نیز مشکلات زیادی را به وجود می آورد .

 

درمان بیماریهای قلبی در بارداری

در دوران بارداری مادری که به انواع بیماریهای قلبی مبتلاست تحت نظر پزشک باید داروها را با دوز مشخص مصرف کند اما نکته ی مهم این است که قبل از بارداری از عواقب آن آگاه شوند .

 

آگاهی از سلامت جنین در دوران بارداری با وجود بیماری قلبی مادر

بهترین روشی که پزشک برای بررسی وضعیت جنین پیش می گیرد سونوگرافی است . ممکن است نیاز باشد نوزاد در حین بارداری درمان شود پس بهتر است پزشک از وضعیت جنین آگاه باشد .

 

پیشگیری از عوارض بارداری در بیماران قلبی

هر چقدر مادر مواظب خودش باشد جنین هم محافظت خواهد شد . کارهایی که مادر باید انجام دهد :

  •  مراقبت های بارداری حتما انجام شود .
  •  داروها طبق نظر پزشک مصرف شوند .
  •  استراحت و خواب کافی بسیار مهم است .
  •  پرهیز از افزایش وزن
  •  دوری از نگرانی و استرس
  •  دوری از سیگار و دخانیات

در صورت داشتن علائم زیر هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید :

  •  تنگی نفس
  •  تپش قلب
  •  درد قفسه ی سینه
  •  سرفه ی خونی

 

زایمان در بیماران قلبی

با وجود بیماری قلبی در مادر زایمان چه به صورت طبیعی و چه به صورت سزارین پزشک موظف است همه ی اقدامات لازم برای زایمان سالم و راحت را انجام دهد . برای کاهش فشار به دستگاه تنفسی احتمالا پزشک بی حسی اپیدورال را تجویز کند . در زایمان طبیعی برای کاهش درد از تجهیزاتی مانند وکیوم استفاده می کند . به هر حال باید در طول زایمان قلب مادر مدام بررسی شود .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته پانزدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته پانزدهم بارداری

پس از گذراندن هفته چهاردهم بارداری، اکنون به هفته پانزدهم بارداری در تقویم هفته به هفته بارداری رسیدیم. در این هفته جنین قابلیت های بسیار

ادامه مطلب
هفته سیزدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته سیزدهم بارداری

بسیاری از مادران بهترین دوران بارداری را از هفته سیزدهم به بعد می دانند. این افراد عقیده دارند از هفته سیزدهم بارداری به بعد بسیاری

ادامه مطلب