خواب نوزاد

نوزادان معمولا چند ساعت در روز می خوابند؟ | خواب نوزاد

خواب نوزاد مثل تغذیه، پرورش و اندازه گیری وزن نوزاد، اهمیت دارد. خوابیدن با خوب خوابیدن فرق دارد. درباره خواب نوزاد و اختلالات خواب نوزاد، پرسش های زیادی توسط والدین مطرح می شود که در این گفتار به شماری از آن ها برای مشتاقان نی نی ناش اشاره کرده ایم. کیفیت خواب نوزاد بر کیفیت خواب و زندگی همه اعضا خانواده تاثیرگذار است.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی درباره خواب نوزاد و مشکلاتی که سبب کاهش خواب خوب نوزاد می شود یا با تجربه ای مواجه شدید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. خواب خوب مثل غذای خوب، نیاز بدن است.

با ما همراه باشید.

الگوی خواب خوب نوزاد از زمان تولد تا 3 ماهگی

چرخه های خواب نوزادان، خیلی کوتاه تر از چرخه های خواب بزرگسالان است. بیش ترین زمان خواب را در خواب REM که در ادامه توضیح داده ایم، شاهد هستیم. یعنی خوابی که همراه با حرکات سریع چشم است. این خواب، خطری برای کودک ندارد. کودک را در این حالت از خواب بیدار نکنید. این حالت، برای رشد مغز نوزاد، الزامی است.

نوزادان از شش تا هشت هفتگی، دوره های طولانی تری در روز و شب می خوابند. اما در طول شب برای شیرخوردن که بهتر از شیر مادر باشد، از خواب بر می خیزند.

هستند نوزادانی که برای دوره های طولانی از 6 هفتگی به خواب می روند. عادت های خواب صحیح را می توان از یک سالگی به بعد به کودک آموزش داد.

نوزاد، به هر حال، مدت زمان زیادی از عمر خود را در خواب سپری می  کند. گاها 16 ساعت در روز در خواب است و این برای رشد او نیاز است. برای شیر خوردن، نیاز نیست او را بیدار کنید. اما اگر 5 ساعت بدون شیر  خوردن  خوابید، حتما وی را بیدار کنید.

 

خوابیدن بچه

 

خواب نوزاد و بیداری مغز نوزاد

گمان نکنید که وقتی که نوزاد شما در خواب آرام است، مغز او نیز غیر فعال است! خیر.

بر اساس نتایج تحقیقاتی که در ژورنال معتبر SCIENCE ADVANCES  در سال 2016 میلادی منتشر شد، خواب خوب، صرفا برای کسب آرامش و تجدید قوا نیست. بلکه به تشکیل ساختار مغز و رشد عصبی هم کمک میکند. خواب همراه با حرکات سریع چشم که RAPID EYE MOVEMENT SLEEP  یا REM نامیده می شود، یکی از مراحل خواب است که در آن، بدن در حالت خواب عمیق رفته ولی واکنش مغز در حالت بیداری است.

طبق نتایج این ژورنال، حجم نامنظم خواب REM در  نوزادان، می تواند مستقیما با رشد غیرطبیعی مغز در ارتباط باشد. بنابراین، بهترین کار این است که اگر کودک در خواب بود و شاهد حرکت های چشم و پلک بودیم، او را از خواب بیدار نکنیم چرا که در این زمان، کارهای خیلی مهمی توسط مغز نوزاد در حال انجام است که شما از آن بی خبر هستید.

خواب نوزادان در مرحله غیر REM دارای چهار مرحله می باشد. در مرحله نخست، نوزاد در حال چرت زدن بوده و چشمانش باز و بسته می شود. در مرحله دوم، خواب سبکی داشته و با کوچک ترین صدایی، دست و پاهایش تکان می خورد. در مرحله سوم، خواب نوزاد سنگین می شود و نوزاد آرام و بدون تحرک می خوابد. در مرحله چهارم، خواب نوزاد خیلی سنگین بوده و کاملا آرام و بدون حرکت می خوابد.

آیا نوزاد در محیط شلوغ می خوابد؟

پاسخ مثبت است. حتما بارها نوزادان زیر 6 ماه یا حتی زیر 12 ماه را مشاهده کردید که در فرودگاه و ترمینال و خیابان و جاهای خیلی شلوغ ، به خواب رفته اند. نوزاد در روشن ترین و شلوغ ترین مکان ها نیز به خواب می رود. محیط خاصی برای خوابیدن نیاز ندارد. در مدت زمانی که در رحم مادر است در معرض انواع صداها قرار دارد.

خواب نوزاد خیلی سنگین نیست. اما بهتر است که محیط خوابش، تهی از آلودگی نوری و آلودگی صوتی باشد. خواباندن نوزاد روی تخت مجزا اما در همان اتاقی که والدین خوابیده اند، از سندرم مرگ ناگهانی به دلیل خفگی، خارج  می شوند. پس سعی کنید محل خواب کودک، آلودگی صوتی و نوری نداشته باشد.

 

اختلال خواب نوزاد

اختلال خواب نوزادان به عوامل مختلف ژنتیکی و محیطی و سبک زندگی مرتبط است. صرفا یک یا چند دلیل نمی توان برای آن حکم کرد و مزاج و  فیزیولوژی بدن هر انسان نیز در کودکی با همه متفاوت است. اما یکی از مشکلات خواب نوزادان می تواند مرتبط با بیماری اوتیسم باشد.

نوزادانی که اختلال خواب دارند، مثل بسیاری از افراد که مبتلا به اوتیسم هستند، ممکن است با تاخیر در رشد مغزی مواجه شوند. مشکلات خواب نوزاد در 12 ماهه نخست زندگی، امکان دارد بر رشد مرکز یادگیری که هیپوکامپ نام دارد تاثیر گذار باشد. عاملی برای پیش بینی زودهنگام اوتیسم است.

همان طور که در ادامه گفته می شود، خواب، مهم ترین زمان برای رشد مغز نوزاد است.

 

راهکارهای ایجاد عادت خواب درست در نوزاد

برای کمک به خوب خوابیدن نوزاد، روش هایی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • با بزرگ تر شدن نوزاد، شیردهی شب هنگام کودک را کوتاه کنید. فقط هنگام خوابیدن به او شیر داده تا یاد بگیرد که در شب برای شیر خوردن بیدار نشود.
  • زیر سر نوزاد در زمان خواب باید سفت باشد.
  • بعضی کودکان پیش از خوابیدن، پیچ و تاب خورده و بی قراری می کنند. به حال خود رها کنید تا ببینید چه اتفاقی می افتد. گاها او آرام می شود.
  • نوزادان 4 تا 7 ماهه، الگوی خواب متفاوتی با کودکان زیر 3 ماه دارند. در این سن، نوزاد اغلب 12 تا 15 ساعت استراحت می کند. در صورت گریه، نیاز نیست که مرتب او را در آغوش بگیرید. او را با لوازم بازی، سرگرم کنید.
  • اگر به دنبال این هستید تا جای خواب نوزاد را جدا کنید، باید بدانید که نوزادان 6 تا 12 ماهه، اضطراب جدایی دارند. مسئله را جدی بگیرید اما نگران نباشید چون مرحله طبیعی از فرآیند رشد نوزاد است. ضمنا از تخت خواب محافظ دار استفاده کرده و با پشه بند کودکتان را محافظت کنید.
  • فرصت بیش تری به نوزاد برای خوابیدن بدهید. تا 8 هفته اول از زمان تولد نوزاد، نوزاد نمی تواند بیش از 2 ساعت متولی بیدار بماند در غیر اینصورت ممکن است خسته شود.
  • باید سعی کنید که تفاوت روز و شب را به نوعی به کودک، آموزش دهید. در طول روز که هوشیار است، با او صحبت و بازی کنید و تا جایی که به بینایی او آسیب نمیرسد، اتاقش را روشن نگهدارید.
  • اگر کودک شما به هر دلیلی در شب از خواب بیدار شد، از بازی و صحبت و روشن کردن اتاق پرهیز کنید و اجازه بدهید دوباره به خواب برود. این الگو سبب می شود که بفهمد شب ها که تاریک است، زمان خواب است.

 

نشانه های خواب آلودگی نوزاد

اگر نوزادی چشمان خود را مرتب می بالد، احتمالا نشانه  خواب آلودگی است. اگر نوزادی مدام گوش خود را می کشد، نشان از خواب آلودگی می تواند باشد اما قطعیتی ندارد. اگر بیش از روزهای  قبل، بهانه گیر شده است، شاید به خواب آلودگی دچار شده باشد. برای مقابله با این عارضه ها، برنامه منظم پیش از خواب آماده شود. نوزاد از 3 ماهگی، خواب منظم تری پیدا میکند.

مخاطب گرامی

اگر تجربه ای درباره خواب نوزاد خود دارید یا با پرسشی مواجه شدید، نظرات و دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. برای اطلاع دیگر مادران، لینک این جستار را از طریق کانال ها و گروه هایی که دارید به اشتراک گذاشته و اینستاگرام ما را نیز دنبال کنید.

 

 

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تعیین جنسیت با وی ای اف نی نی ناش
قبل بارداری
مدیر سایت

تعیین جنسیت با آی وی اف

همانطور که می دانید جنسیت جنین نی نی ناش با کروموزوم های اسپرم مشخص می شود . اسپرم دارای کروموزوم ایکس و ایگرگ است اما

ادامه مطلب
بارداری
مدیر سایت

هفته سی و هفتم بارداری

با گذشت هفته سی و ششم بارداری اکنون به هفته سی و هفتم بارداری رسیدیم و تا لحظه تولد جنین زمان زیادی باقی نمانده است.

ادامه مطلب
هفته بیست و یکم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیست و یکم بارداری

با گذراندن هفته بیستم بارداری و شروع هفته بیست و یکم بارداری وارد نیمه دوم این دوره پرهیجان شده اید. به همین خاطر باید توجه

ادامه مطلب