اسباب بازی مناسب کودک

اسباب بازی مناسب کودک در رده های سنی مختلف

خرید و انتخاب اسباب بازی مناسب کودکان در همه رده های سنی از 1 ماهگی تا پیش دبستانی و پس از آن، نکات مهمی دارد که والدین برای خرید و قرار دادن این محصولات در اتاق کودک، بایستی مد نظر داشته باشند. اسباب بازی بهترین راه آموزش و یاد دادن تفکر به کودک است. اسباب بازی که در سن 6 ماهگی به کودک داده می شود با اسباب بازی در سن 6 سالگی فرق دارد. جنس و کاربرد اسباب بازی در رده های سنی مختلف، بایستی مورد توجه والدین و سازندگان اسباب بازی قرار بگیرد.

اسباب بازی خوب ابزاری است که منجر به پرورش خلاقیت در کودکان شود و متناسب با سن وی باشد. مثلا هواپیمایی که تند حرکت می کند، گزینه خوبی برای کودک زیر 3 سال نیست که تسلط درستی روی آن ندارد.

در این گفتار برای مشتاقان نی‌نی‌ناش ، نکات علمی خوبی گردآوری شده است. اگر نظر و دیدگاهی دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید و نظرتان را درباره بهترین اسباب بازی که خریداری کرده اید، اعلام کنید.

با ما همراه باشید.

اسباب بازی بهداشتی چیست؟

اسباب بازی بهداشتی اسباب بازی است که موادی که در فرآیند تولید آن استفاده شده، سلامت کودک را تهدید نکند. در هر رده سنی، اسباب بازی، نقش مهمی در رشد و پرورش کودک دارد. تا سن 2 سالگی که کودک مشتاق است اسباب بازی را در دهان خود قرار دهد، جنس مواد اسباب بازی بسیار اهمیت دارد. لذا از خرید این گونه اسباب بازی ها از دوره گردها و مراکز غیرمجاز، پرهیز کنید.

روی برخی از اسباب بازی‌های پلاستیکی، بیش از 100 ماده خطرناک وجود دارد. محققان دانمارکی در سال  2020 اعلام کردند که از میان 419 ماده شیمیایی موجود در مواد پلاستیکی سخت، نرم و فومی که اسباب بازی را تشکیل می دهد، یک صد و بیست و شش ماده شناسایی شده که اثرات سرطانی و غیر سرطان زا دارند و می تواند به صورت بالقوه سلامت و بهداشت کودکان آسیب ببیند.

متاسفانه طیف گسترده ای از مواد شیمیایی در  اسباب بازی های پلاستیکی یافت می شود که مورد توجه قرار نمیگیرد. لذا بایستی این وسایل از مراکز مجاز خریداری شود. حتی المقدور به هیچ عنوان اسباب بازی ارزان از دوره گردها به خصوص دست فروش های مترو خریداری نشود. پیش از گند زدایی و ضد عفونی اسباب بازی خریداری شده، آن را در اختیار کودک قرار ندهید.

 

اسباب بازی در رده های مختلف سنی

اسباب بازی در سنین مختلف، متفاوت بوده و کاربرد و هدف آن نیز متفاوت است.

اسباب بازی مناسب 6 تا 12 ماهگی

اشیایی برای مک زدن و نگه داشتن و صدا ایجاد کردن (جغجغه) در کنار حلقه های بزرگ رنگی گزینه خوبی است. کتاب با اشعار و  ملودی آرام نیز توصیه می شود. در سن 6 تا 12 ماهگی، عروسک کودکان، وسایل چوبی و وسایل هل دادنی یا کشیدنی برای تقویت عضلات کودک توصیه می شود.

 18 ماهگی

در حدود سن 18 ماهگی که دنیای تخیل وارد زندگی رنگارنگ و دوست داشتنی کودکان می شود، شکل بازی کودک، رنگ و بویی تازه به خود می یابد. تمایل کودک در سن 18 ماهگی به ابزار و وسایل در بازی هایشان افزایش می یابد. در این سن، کودک به دنبال بازیهای تقلیدی است.

24 ماهگی تا 3 سالگی

برای کودک 24 ماهه، پازل های 12 قطعه ای و چیزهای ساختنی و کتاب های تصویری توصیه می شود. کودک تا سن 3 سالگی، علاقمند است در بازی، کارهای بزرگسالان را تقلید کند. تمایل چندانی به اسباب بازی ندارند به خصوص اگر تک فرزند خانواده باشند یا هم بازی نداشته باشند. جذابیت قابلمه و کفگیر آشپزخانه برای آن ها زیاد است. لذا مورد مصنوعی و اسباب بازی رنگی لوازم خانه، گزینه خوبی برای سرگرم کردن آن ها می باشد.

3 تا 5 ساله‌ها

اسباب بازی این رده سنی، اسباب‌بازی‌های مهدکودکی است. سوالات زیاد دارد و کنجکاو است. ساختنی های پیچیده و البسه هایی که بدون کمک والدین بتواند بر تن کند توصیه می شود. به خصوص نوشت افزار هایی مثل چسب و خمیر و کاغذ که بتواند طرح های مختلفی با آنها بسازد. تا سن 4 سالگی، بازی با اسباب بازی برای یادگیری اعداد و رنگ ها و حیوانات و اعضا بدن انسان توصیه می شود. توپ های رنگی، کتاب های رنگی، پازل های رنگی و بازی های رومیزی (board game) که خوشبختانه در بازار ایران نمونه های ایرانی آن بسیار است، توصیه می شود.

 

چند نکته مرتبط با اسباب بازی کودک!

  • از خریدن اسباب بازی های خیلی گران برای فرزندتان پرهیز کنید.
  • اسباب بازی بهتر است به دنیای کودک ، نزدیک باشد. اسباب بازی های رایانه ای یا غیر رایانه ای که فناوری پیچیده و کاربرد سخت دارند، گزینه خوبی برای رشد تخیل و خلاقیت کودک شما نیست.
  • اسبابی چون لگو، گزینه خوبی برای مراحل رشد تکاملی کودک در سنین پیش از 4 سالگی است. چرا که کودک عاشق تکه تکه کردن چیزی است. چون قادر به برقراری ارتباط با یک هویت کامل و یک جسم پیچیده نیستند.
  • کودک در سن پیش دبستانی، مشتاق به شکستن اسباب بازی یا پرتاب آن به سمت دیگری است. روش استفاده صحیح از اسباب بازی را به فرزندتان در هر سنی آموزش دهید.
  • اگر کودک شما هیچ اسباب بازی سالمی ندارد، شاید بیش فعال باشد.
  • ساخت اسباب بازی با وسایل چوبی و کاغذی با همکاری کودک، لذت دو چندانی بهمراه داشته و به خلاقیت و نوآوری کودک بسیار کمک میکند.
  • اتاق کودک را با اسباب بازی های زیاد شلوغ نکنید. اگر کودک شما اسباب بازی زیادی دارد، ان ها را از جلوی دستش بردارید. سپس ان را جایگزین اسباب بازی های قدیمی کنید.
  • حتی المقدور کودکان تا سن پیش دبستانی، از لوازم رایانه ای استفاده نکنند. کتاب خواندن و اسباب بازی های فکری غیر رایانه ای و بازی های مشارکتی با دیگر هم سن و سال های آن ها، توصیه اکید متخصصان کودک است.
مخاطب گرامی

اسباب بازی های غیر رایانه ای، بایستی ارزان، در دسترس و بهداشتی بوده و مطابق با سن کودک و محیط او، خریداری و در دسترس وی قرار بگیرد. برای آموزش زبان خارجی، فرهنگ مختلف و هم چنین  آموزش علوم و اعداد، اسباب بازی های مختلفی در بازار ایران وجود دارد که کارشناسان ما اماده ارائه راهنمایی های لازم به والدین گرامی هستند. به بخش ارتباط با ما مراجعه کرده و سوال خود را مطرح کنید.

نظرات و دیدگاه های خود را می توانید از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. تولید کنندگان اسباب بازی های داخلی ،برای معرفی محصولات خود می توانند با بخش تبلیغات سایت تماس بگیرند. اماده معرفی محصولات تولید کنندگان اپ ها و سایت های اینترنتی مخصوص کودکان هستیم.

لینک این جستار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی دارید به اطلاع دوستان برسانید.

 

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عفونت-های-بارداری-نی-نی-ناش
بارداری
مدیر سایت

عفونت های دوران بارداری

در دوران بارداری به علت ضعف سیستم ایمنی بدن مادر احتمال ابتلا به انواع عفونتها بسیار بالا است . این عفونتها هم برای مادر و

ادامه مطلب
هفته بیست و ششم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری یکی از هفته هایی است که پدر و مادر می توانند ارتباط بهتری با جنین برقرار نمایند. در این هفته

ادامه مطلب
هفته بیستم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیستم بارداری

پایان هفته نوزدهم بارداری و شروع هفته بیستم بارداری را می توان نقطه عطف دوران بارداری دانست و از این هفته به بعد به زایمان

ادامه مطلب