تغییرات سینه در بارداری نی نی ناش

تغییرات سینه در دوران بارداری

با شروع دوران بارداری سطح هورمون های استروژن و پروژسترون افزایش می یابد . این تغییرهورمون باعث تغییر در قسمتهای دیگر بدن نیز خواهند شد که یکی از آنها تغییر در بافت سینه هاست . این تغییر متورم شدن و حساس شدن و حتی دردناک شدن سینه ها را در پی دارد . حساس شدن پستان ها یکی از علائم اولیه بارداری است که در هفته های چهارم تا ششم شروع می شود . در این مقاله از سری مقالات بارداری نی نی ناش ، در رابطه با تغییرات سینه در بارداری صحبت خواهیم کرد. ابتدا ساختمان سینه را شرح میدهیم و سپس این تغییرات را بررسی می کنیم .

ساختار سینه ها

به طور کلی سینه ها از دو قسمت تشکیل شده اند ، غدد تولید کننده شیر و رگهایی که شیر را به نوک سینه هدایت می کنند . آرئول به نواحی تیره رنگ اطراف نوک پستان گفته می شود و به برجستگی های اطراف آرئول ، مونتگومری نامیده می شود که مسئول مرطوب کردن سینه  است .

تغییرات در سینه ها

این تغییرات در همه یکسان نیست و ممکن است یکی از آنها در شخص نمایان شود یا مجموعه ای از آنها .

رشد پستان ها 

با ادامه بارداری پستانها نیز شروع به بزرگ شدن می کنند و شاید یک یا دو سایز بزرگتر شوند به طوریکه احساس خارش کنید و یا ترک روی سینه نمایان شود . این پروسه از هفته ششم تا هشتم آغاز می شود .

تغئیر رنگ پستان ها و نمایان شدن رگ ها

همراه با رشد جنین پستان ها نیز رشد کرده و رگ ها بیرون زده می شوند. نوک پستان ها هم تیره شده و هاله اطراف آن تیره تر می شود .

ترشحات پستان ها 

اولین شیری که از پستان ها ترشح می شود و کودک آنرا می نوشد آغوز نامیده می شود . حدودا از آغاز ماه سوم بارداری آغوز شروع به ترشح می کند .البته در برخی زودتر و در بعضی دیرتر این کار آغاز می شود . این ترشحات از هفته سوم بارداری شروع می شود .

برجستگی های اطراف نوک پستان ها 

از ابتدا این برجستگیها وجود داشته اند اما با شروع دوران بارداری آنها نیز بزرگ تر شده و این ناحیه تیره می شود . این دانه ها که مونتگومری نامیده می شوند در واقع غدد چربی هستند که پستانهد را آماده شیردهی می کنند .

البته این تغییرات کلی بوده و لازم است در اینجا به بررسی دقیقتری از تغییرات به تفکیک ماههای بارداری بپردازیم.

 تغییرات سینه ها در سه ماهه اول بارداری :

ممکن است در سه ماهه اول ، خانمها با تغییرات چشمگیری در در سینه ها مواجه شوند . این تغییرات عبارتند از

بزرگ شدن پستانها

در طول دوران بارداری سینه ها هم برای تولید شیر با جنین بزرگ میشوند . بزرگ شدن سینه ها تا یک و نیم برابر اندازه اولیه اتفاق می افتد . این افزایش سایز ممکن است با خارش ، تورم و نرمی و کشش همراه باشد . بدیهی است که این تغییرات در نتیجه افزایش جریان خون و افزایش سطح هورمونهاست . به تدریج بدن به این تغییرات عادت می کند و رشد سینه ها متوقف مشود اما در طول بارداری دوباره برمی گردد.

دردناک شدن و حساس شدن پستانها

در طول دوران بارداری به دلیل افزایش جریان خون و افزایش سطح هورمونها سینه ها درد ناک شده و نسبت به لمس آن حساس مشوند .

برجسته شدن رگ ها 

به دلیل افزایش حجم خون که برای رشد جنین نیاز است ، رگهای سینه بزرگتر و برجسته می شود .

تغییرات نوک پستانها و آرئول

اندازه نوک سینه و ناحیه آرئول بزرگتر می شود همچنین رنگ آنها تیره تر میشود و تعداد غدد مونتگومری افزایش می یابد .

تغییرات سینه ها در سه ماهه دوم بارداری

از هفته ۱۴ تا ۲۷ سه ماهه دوم بارداری شروع شده و سلولها شروع به تولید شیر می کنند که بوسیله هورمون ها جذب بدن می شود تا از نشتی شیر جلوگیری کنند .

تیره تر شدن آرئول 

ناحیه ی آرئول در سه ماهه دوم تیره تر می شود و اصولا بعد از بارداری این تیرگی از بین می رود ‌.

زیاد شدن تعداد غدد مونتگومری 

برجستگی های آرئول که غدد مونتگومری نامیده می شود به سرعت زیاد شده و چربی و رطوبت تولید می کنند تا خوردن شیر توسط نوزاد راحتتر باشد . همچنین از عفونت جلوگیری می کنند .

ترشحات نوک پستان

در سه ماهه دوم بارداری سینه ها شروع به ترشح می کنند . البته در بعضی زنان ممکن است این رویداد اتفاق نیفتد . آغوز که از این ترشحات است مایعی است که زرد رنگ و هضم آن آسان است و نوزاد در ابتدا از این شیر تغذیه خواهد کرد .

تغییرات پستان در سه ماهه سوم

با ورود به هفته ۲۸ تا ۴۰ بارداری همچنان سینه ها در حال تغییر هستند .

تغییرات سینه ها : در ادامه سه ماهه اول و دوم در سه ماهه سوم نیز تغییرات ادامه خواهند یافت . نوک سینه ها بزرگتر شده ، غدد مونتگومری افزایش یافته و آرئول تیره تر می شود .

علائم کششی : با بزرگ شدن بافت سینه پوست هم کشیده می شود و خطوط قرمزی روی آن ایجاد می شود . این خطوط در ماههای ۶ و ۷ بارداری ایجاد می شوند که ممکن است بعد از زایمان از بین بروند .

افزایش ترشح شیر آغوز : در ماههای آخر بارداری ترشح  آغوز شدیدتر می شود .

راههای کاهش درد سینه در دوران بارداری

برای کاهش دردهای این دوران در سینه راهکارهای خوبی وجود دارد که به اختصار آنها را ارائه می دهیم .

استفاده از سوتین های مخصوص

برای کاهش درد و ناراحتی سینه از سوتین های مخصوص بارداری وشیردهی استفاده کنید . در هنگام خرید سوتین از پارچه های نرم و پنبه ای استفاده کنید و حتی المقدور از نوع کش پهن باشد . همچنین نوعی را انتخاب کنید که با پوشش دهی کافی بتوانید پد مخصوص را برای جلوگیری از نشتی در خود جای دهد‌ .

کاهش علائم کشش

برای کاهش کشیدگی پوست می توانید هر روز از کرمهای مرطوب کننده و یا روغن زیتون استفاده کنید . البته این کرمها نمی توانند به طور کامل علائم کشش را از بین ببرند اما در کاهش آنها موثرند .

درمانهای خانگی برای کاهش درد سینه

با کاهش مصرف نمک و افزایش آب در این دوران می توانید به کاهش درد سینه کمک کنید . همچنین یک قاشق بذر کتان آسیاب شده در آب یا ماست می تواند موثر باشد . ویتامین ها و پروتئن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید . سبزیجات و میوه جات و لوبیا ، دانه ها و آجیل از چیزهایی هستند که باعث تسکین درد سینه در دوران بارداری می شوند .

معاینات سینه در دوران بارداری

در دوران بارداری می توانید معاینات خود آزمایی پستان را انجام دهید هر چند که این کار به دلیل تغییراتی که در آنها ایجاد شده سختتر است . در حین بارداری توده هایی در پستان ایجاد می شود که باعث مسدود شدن مجاری شیر می شود . کمپرس آب گرم بهترین درمان این درد است . هنگامیکه در زیر دوش آب گرم هستید با ماساژ سینه ها می توانید این توده ها را از بین ببرید .

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

به محض مشاهده توده های پستان که با کمپرس آب گرم از بین نرفتند و یا مشاهده ترشحات غیر عادی  که شبیه آغوز نیستند حتما به پزشک مراجعه کنید .

 یک توصیه مهم

به یاد داشته باشید سرطان پستان در خانم های زیر ۳۵ سال نادر است اما اگر قصد بچه دار شدن دارید حتما قبل از آن به پزشک مراجعه کنید .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علائم بارداری
مدیر سایت

هفته اول بارداری

تولد یکی از شگفت انگیزترین اتفاق های خلقت است که زنان وظیفه مهمی در این موهبت دارند، آنان باید چهل هفته پی در پی را

ادامه مطلب
هفته سی و چهارم بارداری
سه ماهه سوم
مدیر سایت

هفته سی و چهارم بارداری

با گذراندن هفته سی و سوم بارداری، اکنون به هفته سی و چهارم بارداری رسیده ایم و قطعا شکم مادر باردار در این هفته بسیار

ادامه مطلب
سه ماهه اول بارداری
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته چهارم بارداری

هفته چهارم بارداری اکنون شما هفته سوم را در پشت سر گذاشته اید و وارد هفته چهارم بارداری شده اید، در این هفته اغلب زنان

ادامه مطلب
بهداشت دوران بارداری نی نی ناش
بارداری
مدیر سایت

بهداشت بارداری چیست؟

در دوران بارداری باید به طور منظم به پزشک مراجعه شود تا اگر مشکلی برای فرد حامله به وجود آمد فوری حل شود . یکی

ادامه مطلب
هفته پانزدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته پانزدهم بارداری

پس از گذراندن هفته چهاردهم بارداری، اکنون به هفته پانزدهم بارداری در تقویم هفته به هفته بارداری رسیدیم. در این هفته جنین قابلیت های بسیار

ادامه مطلب