تاثیر شیر سویا بر بارداری

تاثیر شیر سویا در دوران بارداری

محققان دریافتند مصرف شیر غنی شده و شیر سویای غنی شده در دوران بارداری فواید زیادی دارد زیرا منبع مهم کلسیم و ویتامین دی هستند . به خصوص برای زنانی که زیاد در معرض نور خورشید نیستند . همچنین سویا غنی از اسید چرب امگا ۳ می باشد . محققان و پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار حتما از اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کنند . اسید چرب امگا۳ در انواع ماهی ها وجود دارد اما خیلی از خانم های باردار به دلیل محدودیت رژیم غذایی بارداری نمی توانند از ماهی ها استفاده کنند چون خیلی از آنها دارای جیوه هستند . بنابراین آنها توصیه به استفاده از سویا می کنند. در این این مقاله نی نی ناش فواید شیر سویا در بارداری را مورد بررسی قرار می دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

خواص سویا

سویا یکی از حبوبات است که سرشار از پروتئین ، ایزوفلاون و فیبر می باشد . تحقیقات زیادی نشان می دهد دانه سویا خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را کاهش می دهد. از مشتقات سویا می توان به روغن سویا ، سس سویا ، شیر سویا و توفو اشاره کرد . این دانه حاوی اسید فیتیک ، آلفا لینولیک اسید و ایزو فلاون می باشد . خواص این دانه مفید عبارتند از کاهش کلسترول ، کاهش فشار خون ، کاهش گرگرفتگی در یائسگی زنان ، کاهش حساسیت کودکان به شیر ، کاهش سرطان سینه و پروستات ، کاهش دردهای پستان در سیکل قاعدگی ، کاهش قند خون در دیابت نوع ۲ . خواصی که برشمردیم به طور قطع اثبات نشده و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت پذیرد .

مضرات سویا

سویا به نظر می رسد گیاه بی خطری برای سنین مختلفی باشد اما در عین حال مضراتی دارد که در اینجا به چند نمونه از آنها می پردازیم . ممکن است خیلیها به سویا آلرژی داشته باشند که از نشانه های آلرژی به سویا آبریزش بینی ، افت فشارخون و التهاب دستگاه گوارش می باشد . افزایش خطر خونریزی ، کاهش قند خون نیز از دیگر مضرات مصرف سویاست . افراد مبتلا به بیماری نقرس بهتر است سویا را به مقدار خیلی کم مصرف کنند و همچنین کسانیکه بیماریهای معده ، روده ، تیروئید ، کم خونی دارند .

مصرف سویا در دوران بارداری و حتی شیردهی اشکالی ندارد اما در خوردن آن نباید زیاده روی شود .

 

خواص شیر سویا در دوران بارداری

مصرف انواع شیر در دوره بارداری توصیه شده است اما محصولات سویا به دلیل وجود پروتئین و اسید آمینه های آن بسیار قابل توجه است . اگرچه اختلافات زیادی درباره مصرف شیر سویا در بارداری وجود دارد اما خواص زیادی دارد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم .

۰شیر سویا غنی از ویتامین ای است که برای تامین انرژی زنان باردار بسیار مفید می باشد .

۰شیر سویا منبع خوب اسید فولیک می باشد . همانطور که می دانید به مصرف اسید فولیک در دوران بارداری به دلیل کمک به رشد سلولهای عصبی جنین توصیه اکید شده است . بنابراین شیرسویا گزینه خوبی برای این موضوع است .

۰شیر سویا منبع مهم پروتئین می باشد . پروتئین به رشد اندامهای جنین کمک زیادی می کند . پس مصرف شیر سویا می تواند ذخیره پروتئین خوبی برای زنان باردار باشد ‌.

۰شیر سویا حاوی کربوهیدرات است که انرژی بدن مادر و جنین را تامین می کند .

۰شیر سویا حاوی چربی های گیاهی است که برای مادر و جنین بسیار مفید است .

۰شیر سویا منبع مهمی از روی ، آهن و منیزیوم است ‌که برای بهبود سیستم ایمنی بدن بسیار توصیه شده است .

۰یکی از مهمترین خواص شیر سویا بدون لاکتوز بودن آن است . لاکتوز یک قند طبیعی است که در شیر گاو وجود دارد و بعضی از کودکان و بزرگسالان نسبت به آن آلرژی دارند بنابراین شیر سویا جایگزین مناسبی است .

 

فواید استفاده از شیرسویا در دوران بارداری

 تحقیقات انجام شده نشان داده است که شیر سویا برای مادر و جنین از بهترین شیرها است و به دلیل وجود منابعی از ویتامینها و پروتئین ، مصرف آن در دوران بارداری مفید است .

منبع غنی از ویتامین دی و کلسیم

جنین در دوران بارداری برای رشد به انواع ویتامین ها نیاز دارد . جنین برای رشد استخوانهایش به کلسیم و ویتامین دی نیاز دارد . او این نیاز خود را از طریق مغز استخوان های مادر برطرف می کند . شیر سویا منبع غنی ای از ویتامین دی و کلسیم است و مصرف آن در دوران بارداری توصیه شده است .

 

منبع غنی از پروتئین

سدر دوران بارداری جنین برای رشد بهتر نیاز به انواع گوشت ، مرغ و ماهی دارد ‌که منبع پروتئین است ، کسانیکه گیاه خوار هستند در دوران بارداری می توانند شیر سویا مصرف کنند تا نیاز به پروتئین خود را تامین کنند . حتی زنانیکه گوشت خوار هستند ممکن است در این دوران دچار حالت تهوع شوند ، آنها هم می توانند از شیر سویا به عنوان منبعی از پروتئین استفاده کنند .

 

تنظیم وزن مناسب

سویا به دلیل داشتن فیبر کافی می تواند از اضافه وزن دوران بارداری جلوگیری کند .

 

جلوگیری از نقایص مادر زادی

شیرسویا به دلیل داشتن آهن و اسید فولیک فراوان می تواند در دوران بارداری از بروز نقایص مادرزادی جلوگیری کند .

 

شیر سویا غنی از امگا۳

سویا منبع غنی از انواع ویتامین ها ، آهن ، منیزیوم ، فیبر و امگا۳ می باشد . به زنان بارداری که با مصرف قرص مکمل امگا۳ دچار حالت تهوع می شوند توصیه می شود از شیرسویا استفاده کنند .

 

عوارض مصرف شیر سویا در دوران بارداری

رعایت حد اعتدال در مصرف هر چیز شرط عقل است . تحقیقات انجام شده روی حیوانات هیچ نشانه ای از اثر منفی سویا بر روی بارداری ندارد اما این تحقیقات ردر انسانها بررسی نشده پس لازم است برای مصرف خوراکیها با پزشک مشورت شود و حد اعتدال در آن رعایت شود . نکته حائز اهمیت آن است که سویا منبع بسیار غنی از ایزوفلاون ها است . با وجود استروژن گیاهی فراوان حتما باید در دوران بارداری در مصرف آن دقت کرد .البته تحقیقاتی در این زمینه که ایزوفلاون بر رشد جنین تاثیر دارد یا نه صورت نگرفته است .

 

ایمن بودن مصرف سویا در دوران بارداری؟

همانطور که قبلا هم گفتیم سویا یکی از حبوبات است که انواع ویتامین و پروتئین را در خود جای داده است . به دلیل آنکه سویا می تواند انواع طعم را در خود جای دهد در بین غذاها جای خود را باز کرده اما با وجود این خواص و محبوبیت چرا هنوز در مصرف آن در دوران بارداری تردید وجود دارد ؟ پاسخ این سوال وجود فیتواستروژن در آن است که شبیه هورمون استروژن در انسان است . این هورمون در انسان مسئول شکل گیری پستان و تولید شیر در آن و کنترل قاعدگی است .

وقتی استروژن در بدن انسان زیاد می شود تبدیل به تستوسترون که یک هورمون مردانه است تبدیل می شود . نتیجه می گیریم با یک تغییر کوچک عملکرد تغییر بزرگی می کند . البته شواهدی در مورد اینکه با مصرف سویا استروژن عمل کند وجود ندارد . اما مشاهده شده مادرانی که سویا و محصولات آنرا استفاده کرده اند ، نوزاد پسر با نقایص اورولوژیک به دنیا آورده اند . به هر حال تا پیدا کردن نتایج دال بر منفی بودن اثر سویا بر بارداری می توان به راحتی و با رعایت حد اعتدال آن را مصرف کرد .

 

فرآیند تولید شیرسویا

 در اینجا بد نیست با فرآیند تولید شیر سویا آشنا شویم . تاریخچه ی شیر سویا به چهارهزار سال پیش در کشور چین برمی گردد . جالب است بدانید شیر سویا نزد چینی ها از اهمیت بالایی برخوردار است . تهیه شیر سویا روش های مختلفی دارد اما روشی که در ایران از آن استفاده می شود به این گونه است : ابتدا دانه ها را تمیز کرده سپس در آب خیس می کنند تا قند های نامطلوب آن جدا شوند . در مرحله بعدی دانه های خیس شده خرد می شوند دانه های خرد شده اسلاری نامیده می شوند .

به اسلاری بخار تزریق می شود و دمایش را تا ۱۲۰ درجه بالا می برد تا مواد نامطلوب که باعث جلوگیری از جذب پروتئین سویا می شود ، از آن جدا شود . مرحله بعدی بوگیری است که بخاری که به آن تزریق شده بود ، جدا شود و بوی لوبیای سویا کم شود . آخرین مرحله سانتریفیوژ کردن اسلاری است . در این مرحله شیر یا عصاره سویا از فیبر آن جدا می شود و آن را اُکارا می نامند . این ماده اولیه ی محصولات شبه لبنی سویا است و با نام جهانی شیر سویا شهرت دارد .

 

جمع بندی

به طور کلی شیر سویا از بهترین مواد غذایی است که در تمام طول زندگی می توان از آن استفاده کرد البته برای هر خوراکی خصوصا در دوران بارداری باید حد اعتدال رعایت شود وگرنه اثرات جبران ناپذیری بر زندگی خواهند داشت .

 

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قبل بارداری
مدیر سایت

سلامت زنان جهت بارداری

سلامت زنان جهت بارداری یکی از نکات بسیار مهم در بهتر شدن شرایط باروری زوجین می‌باشد. ما در ادامه قصد داریم که برای شما در

ادامه مطلب
هفته سی و دوم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته سی و دوم بارداری

هفته سی و دوم بارداری زمانی است که مادر باید فکر هزینه های مربوط به تولد فرزند را کرده باشد، زیرا تولد پیش از موعد

ادامه مطلب