نشانه ها و علائم اولیه بارداری دوقلو

نشانه ها و علائم اولیه بارداری دوقلو

نشانه ها و علائم اولیه بارداری دوقلو بسیار زیاد بوده و نیاز است تا همه خانم های باردار با این علائم آشنا شوند تا از طریق بتوانند به راحتی بارداری دو قلو را تشخیص دهند. قبل از هر چیزی باید به این نکته اشاره شود که نشانه ها و علائم اولیه باردار بودن دوقلو با علائم بارداری معمولی یا تک قلو تفاوت بسیار زیادی ندارد، بلکه برخی از این علائم به صورت شدیدتر ظاهر می شوند که همین موضوع می تواند علامت واضح و روشنی برای متوجه شدن بارداری دو قلو باشد.

علاوه بر نشانه ها و علائم اولیه باردار بودن دوقلو می توان برخی از علائم ثانویه را نیز به خاطر سپرد تا در صورت متوجه نشدن در هفته های اول بارداری، بتوان در ادامه بارداری متوجه این موضوع شد. معمولا بارداری دو قلو به طور اتفاقی ایجاد شده و هیچ قشر خاصی را نمی توان گزینه ای با احتمال بالاتر برای باردار بودن دوقلو دانست. بدین ترتیب همه افراد نیاز دارند تا با نشانه ها و علائم اولیه باردار بودن دوقلو به طور دقیق آشنا شوند. برای آشنایی بیشتر با علائم باردار بودن دوقلو ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

  • چه عواملی در ایجاد بارداری دوقلو تاثیر گذار هستند؟
  • نشانه ها و علائم اولیه باردار بودن دوقلو کدامند؟
  • نشانه ها و علائم ثانویه باردار بودن دوقلو کدامند؟
مراقبت خانم های باردار از خود و جنین اهمیت بسیار زیادی دارد، این موضوع در بارداری های دوقلو دو چندان اهمیت پیدا می کند، بدین ترتیب نیاز است تا با نشانه ها و علائم اولیه بارداری دو قلو به خوبی آشنا شده تا این موضوع را حتی قبل از انجام سونوگرافی نیز متوجه شویم.

چه عواملی در ایجاد بارداری دوقلو تاثیر گذار هستند؟

ژنتیک

قبل از اینکه با نشانه ها و علائم اولیه و ثانویه بارداری دوقلو آشنا شویم، بهتر است با عوامل موثر در ایجاد بارداری دو قلو آشنا شویم. اولین و مهمترین عامل ایجاد بارداری دو قلو یا چند قلو، به خصوص در مواردی که دوقلوها همسان باشند، ژنتیک است. بدین ترتیب اولین موردی که می تواند بر روی افزایش احتمال باردار بودن دوقلو تاثیرگذار باشد، ژنتیک بوده و داشتن سابقه دوقلوزایی نیز بی تاثیر نیست.

روش های کمک باروری

یکی دیگر از عوامل موثر بر روی افزایش احتمال بارداری دوقلو، استفاده از روش های کمک باروری برای افرادی است که مشکل نازایی دارند. از جمله روش های موثر و کاربردی کمک باروری می توان به GIFT، IVF و ZIFT اشاره کرد.

گذر سن از 30 سالگی

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روی احتمال باردار بودن دوقلو، گذر سن خانم ها از 30 سالگی است. پس از 30 سالگی بدن خانم ها هورمون FSH را تولید می کند. تولید این هورمون در برخی از سیکل ها باعث می شود تا به جای یک تخمک، چند تخمک آزاد شود. این موضوع می تواند احتمال افزایش ریسک باردار بودن دوقلو را افزایش دهد.

شاخص توده بدنی بالا

چاقی یا افزایش شاخص توده بدنی BMI می تواند یکی دیگر از عوامل موثر بر روی افزایش احتمال بارداری دوقلو باشد. معمولا شاخص توده بدنی باید کمتر از 30 باشد و گذر این شاخص از عدد 30 می تواند احتمال باردار بودن دوقلو را افزایش دهد. افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری دارند نیز احتمال باردار بودن دوقلو را افزایش می دهند.

همه یا برخی از عواملی که باعث افزایش ریسک بارداری دوقلو بوده را ممکن است برخی از خانم های باردار تجربه کنند، در صورتی که بارداری آنها دوقلو نبوده، بدین ترتیب صرفا وجود این عوامل تضمین کننده بارداری دو قلو نیست. برای اطمینان بیشتر باید آزمایشات مختلف و سونوگرافی را انجام داد.

نشانه ها و علائم اولیه بارداری دوقلو کدامند؟

افزایش سطح هورمون HCG

هورمون HCG از علائم بارداری دوقلو

یکی از علائم بارداری دوقلو در ماه اول، افزایش سطح هورمون HCG است. معمولا زمانی که بارداری دو قلو باشد، سطح این هورمون از بارداری معمولی بیشتر است. با توجه به تعداد جنین ها، سطح هورمون HCG افزایش می یابد.

تشدید تغییرات هورمونی

از دیگر علائم دوقلو بودن جنین می توان به شدیدتر شد تغییرات هورمونی اشاره کرد. از جمله تغییرات هورمونی بدن خانم ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خستگی مفرط
  • تهوع یا ویار صبحگاهی
  • بی حال بودن
  • و…

افزایش اشتها

معمولا دو جنین بیش از یک جنین کالری مصرف می کنند. بدین ترتیب خانم هایی که باردار بودن دوقلو را تجربه می کنند، باید مواد غذایی کافی مصرف نموده تا بتوانند هر دو جنین را به خوبی تغذیه نمایند.

بزرگ شدن شکم بیش از حد معمول

بزرگ شدن شکم از علائم بارداری دوقلو

معمولا دوقلو بودن جنین منجر به افزایش حجم رحم و همچنین افزایش اشتها می شود. بدین ترتیب شکم مادرانی که بارداری دو قلو را تجربه می کنند، بزرگتر از شکم سایر خانم های باردار است.

شدیدتر شدن تغییرات خلق و خو

تشدید تغییرات خلق و خو از علائم بارداری دوقلو

یکی دیگر از علائم اولیه بارداری دوقلو، تغییرات شدید خلق و خو نسبت به سایر خانم های باردار است. معمولا این تغییرات به خاطر ترشح برخی از هورمون ها در دوران حاملگی است.

تشخیص زود هنگام بارداری دوقلو از طریق تست خانگی

نشانه ها و علائم ثانویه بارداری دوقلو کدامند؟ زمانی که تست های خانگی مانند بیبی چک بلافاصله پس از عقب افتادن پریود مثبت اعلام می شوند، احتمال باردار بودن دوقلو بیشتر می شود. در چنین مواردی افزایش سریع هورمون HCG می تواند به مادر کمک کند تا در ابتدایی ترین مراحل بارداری متوجه دوقلو بودن جنین شود.

تشخیص زود هنگام بارداری دوقلو می تواند تاثیر بسیار زیادی در سلامتی مادر و جنین ها داشته باشد. بدین ترتیب آشنایی کامل با نشانه ها و علائم اولیه بارداری دوقلو برای خانم های باردار ضروری است.

بالاتر بودن فوندال هایت یا بالاترین نقطه رحم از علائم بارداری دوقلو

معمولا زمانی که خانمی بارداری دو قلو را تجربه می کند، فوندال هایت یا بالاترین نقطه رحم بالاتر از حد معمول خواهد بود. در آزمایشات سونوگرافی، با پیدا کردن فوندال هایت می توان مواردی که در پایین به آنها اشاره می شود را تعیین کرد.

  • سن بارداری
  • وزن تقریبی جنین
  • و…

بیشتر شدن و شدیدتر شدن حرکات جنین

حرکات جنین معمولا در همه بارداری ها احساس می شوند، اما زمان مشاهده این حرکات در بارداری دو قلو زودتر از سایر بارداری ها است. از طرفی دیگر شدت ضربات نیز در بارداری دو قلو بیشتر می باشد. بدین ترتیب شدیدتر شدن حرکات و ضربات جنین را می توان یکی از این مبحث دانست.

شنیده شدن دو ضربان قلب متفاوت از نشانه های بارداری دوقلو

معمولا زمانی که ضربان قلب جنین را با کمک دستگاه های مختلف گوش می دهیم، ممکن است ضربان قلب نامنظم یا دو ضربان قلب را بشنویم. در این حالت احتمال باردار بودن دوقلو بیشتر می شود. بدین ترتیب ضربان قلب را نیز می توان از علائم دوقلو باردار بودن دانست.

تنگی نفس با شدت بیشتر از علائم اولیه بارداری دوقلو

یکی دیگر از مواردی که می تواند کمک کند تا متوجه باردار بودن دوقلو شویم، تنگی نفس نسبتا شدیدتر نسبت به سایر بارداری ها است. وجود دو جنین در شکم مادر باعث اشغال فضای بیشتری شده و این موضوع تنگی نفس را شدیدتر می کند.

در صورتی که مادر در اوایل بارداری متوجه دوقلو بودن جنین نشود، حتما با علائم ثانویه متوجه این موضوع می شود. بدین ترتیب با مشاهده هر کدام از نشانه ها و علائم اولیه بارداری دوقلو، بهتر است سریع به پزشک متخصص مراجعه کرده و مراقبت های ویژه را آغاز کرد.

کلام آخر

نشانه ها و علائم اولیه بارداری دوقلو به مادران کمک می کنند تا بتوانند مراقبت های ویژه را از روزهای نخست بارداری آغاز نمایند. بارداری دو قلو نیاز به مراقبت های بیشتری نسبت به سایر بارداری ها داشته و این موضوع اهمیت آشنایی با علائم اولیه بارداری را بیشتر می کند.

تغییرات سطح هورمون در بارداری دوقلو بسیار بیشتر از بارداری معمولی است، بدین ترتیب علائمی که به خاطر تغییرات هورمونی در بدن خانم های باردار نمایان می شوند، در صورتی که بارداری دو قلو باشد، شدت بیشتری خواهند یافت. بدین ترتیب مراقبت از خود و جنین در باردار بودن دوقلو اهمیت بسیار زیادی دارد.
آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عفونت-های-بارداری-نی-نی-ناش
سلامت زنان
مدیر سایت

عفونت های دوران بارداری

در دوران بارداری به علت ضعف سیستم ایمنی بدن مادر احتمال ابتلا به انواع عفونتها بسیار بالا است . این عفونتها هم برای مادر و

ادامه مطلب