علت خندیدن نوزاد در خواب چیست؟

علت خندیدن نوزاد در خواب با بزرگسالان متفاوت است. علت خندیدن در خواب بر اثر یک رویا در طول خواب با حرکات  سریع چشم (REM) است که به طور کامل ضرری ندارد. علت خندیدن نوزاد در خواب هیچ دلیل واقعی نداشته و نشان از شادی و شادمانی او نیست. در این گفتار  برای مشتاقان نی نی ناش ، اطلاعاتی درباره علت خندیدن نوزاد در خواب ارائه شده است. توجه  کنید که خندیدن نوزاد در خواب را با اختلال خواب که در آن، رفتا ها و عملکرد های فیزیکی یا گفتاری ناخوشایند و غیر مطلوبی رخ می دهد، اشتباه نگیرید.

اگر شما مخاطب  گرامی، نظر و دیدگاهی دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. با ما همراه باشید.

خنده نوزاد و علت رخداد آن در خواب

نوزاد شما در خواب  لبخند می زند و گاهی اوقات در طول خواب، می خندد. این در واقع عملکرد مغز است و در مرحله ای از خواب است که به آن REM اطلاق می شود. خندیدن نوزاد در خواب در واقع یک نوع واکنش و پاسخ به رویاهای او است و قادر به شرح این رویاها نیست و از افکار او نیز کسی خبر ندارد تا شاید در آینده، هوش مصنوعی با دانلود داده های موجود در مغز انسان، بتواند به واکاوی بیش تر موضوع بپردازد.  اگر چه شاید این موضوع در حال حاضر، محال به نظر برسد. مثل سفر انسان به کره مریخ!

نوزاد از لبخند زدن به عنوان یک ابزار ارتباطی برای ارسال یک پیام کم هزینه و قابل درک  استفاده می کند. هنگامی که در رویا خانواده و پرستار و همراه او را ببیند یا مثلا اسباب بازی یا حیوان مورد علاقه اش را مشاهده کند، با لبخند پاسخ می دهد. نوزاد هنگام  خواب و بیدار شدن نیز لبخند به لب داشته و نوعی واکنش به حس خوب و راضی کننده ای است که در لحظه تجربه می کند.

 

 

بیشتر بخوانید : نکاتی در مورد خواب نوزاد

 

آیا دلیل علمی خندیدن نوزاد در خواب مشخص است؟

پاسخ منفی است. مشخص نیست که نوزاد نیز رویا می بیند یا خیر. اگر چه نوزاد نیز خواب REM مشابه با خواب فعال را تجربه می کند. خندیدن نوزاد در خواب بیش تر نوعی واکنش و عکس العمل غیر ارادی است تا نوعی پاسخ در قابل دیدن یک رویا . مثلا بسیاری از محققان اشاره  کردند که نوزادان ممکن است در خواب فعال خود، خنده یا حرکت ناگهانی داشته باشند.

خنده های بدون کنترل در کودکان را تسنج های ژلاستیک می گویند که در کودکان شایع نیست. گاها کودکان از 10 ماهگی به بعد با تشنج همراه می شوند و در حین خوابیدن نوزاد، روی می دهد و در زمان خواب، باعث بیدار شدن وی می شود.

برخی از موارد خنده در خواب نشان از سلسله اختلال است. برای کودکان در اکثر مواقع، بی خطر است و نگران کننده نیست. اگر با رفتارهای غیر عادی همراه باشد، امری عادی است. متخصصان خواب در صورتی که نوزاد شما با اختلالات خواب همراه است، انتخاب خوبی برای مشورت های تخصصی است.

خوابیدن با حرکت سریع پلک در نوزاد

توجه کنید که خوابیدن با حرکت سریع پلک در نوزاد بین مراحل بالا به صورت زیر اتفاق می افتد:

NREM 1 NREM 2 NREM 3 NREM 4 NREM 3 NREM 2 REM NREM 2

پس از مرحله REM یا حرکت سریع چشم ، بدن به مرحله 2 در خواب بدون حرکت سریع چشم یا NREM می رود و سپس به مرحله 3 رفته و در نهایت مرحله REM را تکرار می کند . بنابراین خوابیدن در چرخه هایی با REM بین مراحل NREM رخ می دهد.

خوابیدن با حرکت سریع چشم یا REM باعث افزایش فعالیت مغز شده و نوزادانی که تمایل دارند که شانزده ساعت در روز را بخوابند، نصف آن را در مرحله  REM به سر می برند. پس جای شگفتی نیست که در خواب شبانگاهی یا روزانه متوجه لبخند نوزاد بشوید.

شماری از دلایل خندیدن نوزاد در خواب

  • نمایش احساسات می تواند یکی از دلایل خندیدن نوازد در خواب باشد. او در زمانی که بیدار است، در معرض صدا و نوز و تصویر قرار دارد. مغز در حال رشد و تکامل نوزاد، تجربیات و اطلاعات دریافتی در طول روز را در زمان خواب ،  پردازش و ذخیره کرده و مغز نوزاد در زمان مواجهه با تجربه جدید ، احساس خوشحالی می کند و آن را به شکل لبخند یا خنده در خواب نمایش می دهد. لبخند زدن، بخشی از روند رشد احساسات کودک خواهد بود.
  • دفع گاز سیستم گوارشی می تواند از دیگر دلایل خندیدن نوزاد در خواب باشد. نوزاد پس از 90 تا 120 روز پس از تولد، لبخند اجتماعی دارد. پیش از آن، لبخندی که شما تصور میکنید نیست. لبخند هایی که در 90 روز اول زندگی دارد، گاها در نتیجه عبور یا دفع گاز از سیستم گوارش است.
  • مرحله خواب REM که در بالا توضیح دادیم، از دیگر دلایل خندیدن نوزاد در خواب است.

فرق لبخند اجتماعی با لبخند بازتابی نوزاد چیست؟

لبخند اجتماعی نوزاد در واقع بازتاب هوشیارانه عواطف نوزاد به محرک های بیرونی است. نوزادی که 3 تا 4 ماه داشته باشد به حرکات مادر، لبخند اجتماعی می زند.  نقطه عطف رشدی مهم برای نوزاد است. اما لبخند بازتابی در واقع رفتاری ارادی بوده و گاها در روزهای نخست تولد نیز دیده می شود.  لبخند های نخستین  در نوزادان از رفتارهای بازتابی آن ها نشات  می گیرد. لبخند واکنشی نیز در واقع واکنش کودک به تجربیات حسی یا محرک های آرامش بخش مثل صدای یا نوازش وی است. رفتاری اجتماعی نباید تلقی شود.

مخاطب گرامی

اگر کودک شما در مراحل مختلف از تولد تا یک سالگی، لبخند می زند و شاهد خندیدن وی در خواب هستید، تجربیات و دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی دارید به اطلاع دوستان و آشنایان برسانید. کانال های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید تا در جریان جدید ترین مطالب درباره دنیای جذاب مادر و کودک قرار بگیرید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته بیست و یکم بارداری
سه ماهه دوم
مدیر سایت

هفته بیست و یکم بارداری

با گذراندن هفته بیستم بارداری و شروع هفته بیست و یکم بارداری وارد نیمه دوم این دوره پرهیجان شده اید. به همین خاطر باید توجه

ادامه مطلب
هفته بیست و ششم بارداری
سه ماهه سوم
مدیر سایت

هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری یکی از هفته هایی است که پدر و مادر می توانند ارتباط بهتری با جنین برقرار نمایند. در این هفته

ادامه مطلب