لکه بینی در اواخر بارداری نشانه ی چیست ؟

در طول دوران بارداری بسیار پیش می آید که خانم باردار لکه بینی دارد اما هر لکه بینی و خونریزی نشانه ی بدی ندارد . مثلا پس از نازک شدن دیواره ی رحم و آماده شدن آن برای زایمان موسوکی یا همان ماده ی چسبناک درون دیواره ی رحم بیرون می آید که همراه با کمی خون خواهد بود . این نشانه ی زایمان است . بعضی عوامل نیز می توانند از علل خونریزی در بارداری باشند . جفت سرراهی ، پارگی رحم و سقط جفت از این علل هستند که پزشک با انجام سونوگرافی و آزمایشات به علل آنها پی خواهد برد .

 

آیا خونریزی نشانه ی زایمان است ؟

در اواخر بارداری باید منتظر فرارسیدن زایمان بود اگر زایمان قبل از هفته ی ۳۷ ام باشد زایمان زودرس است اما بعد از آن می تواند نشانه ی زایمان طبیعی باشد . هنگام زایمان خون در دهانه ی رحم جمع می شود که به آن شوی خونی گفته می شود و البته بسیار شایع است . علائمی که نشانه ی زایمان زودرس می باشند عبارتند از ترشحات واژینال ، درد شکم و لگن ، تغئیر در ترشحات واژن ، انقباضات شکم و …

 

چه موقع نگران لکه بینی و خونریزی باشیم ؟

بسیاری از خانم ها مستعد لکه بینی هستند و این برای مادر و جنین خطری ندارد اما هر گونه خونریزی می تواند نشانه ی وجود مشکلی باشد . دلایلی مانند عفونت ، سقط جنین ، حاملگی خارج از رحم و یا جداشدن جفت می تواند از نشانه های خونریزی باشند  . قابل ذکر است نزدیکی هم در بعضی خانم ها سبب خونریزی می شود .

 

 تفاوت لکه بینی و خونریزی در بارداری

علل لکه بینی و خونریزی در بارداری متفاوت است اما تفاوت آنها در شدت و رنگ است . لکه بینی خونریزی خفیفی است که تقریبا صورتی روشن یا قهوه ای است . اما خونریزی قرمز و شدید است .

بیشتر بخوانید : علائم خطر در بارداری

 

علل لکه بینی در بارداری

همانطور که گفتیم در سرتاسر دوران بارداری ممکن است مادر با لکه بینی و خونریزی مواجه شود . لکه بینی دلایل مختلفی دارد که به اختصار به شرح آنها می پردازیم .

دلایل لکه بینی در سه ماهه ی اول :

تماس با سرویکس

نزدیکی ، معاینه ی واژینال و سونوگرافی می توانند سبب لکه بینی یا خونریزی می شود چرا که این ناحیه بسیار حساس می شود .

خونریزی لانه گزینی

وقتی جفت در دیواره ی رحم لانه گزینی می کند ممکن است لکه بینی یا خونریزی رخ دهد که به ندرت پیش می آید .

اکتوپی گردن رحم

در رحم و گردن رحم یا همان  سرویکس سلولهایی وجود دارند که در اکتوپی این سلولها به گردن رحم حمله کرده و چون نسبت به سلولهای معمولی ظریفتر هستند به راحتی پاره می شوند و سبب خونریزی و لکه بینی می شوند .

عفونت دهانه ی رحم

سرویکیت یا همان التهاب دهانه ی رحم سبب ایجاد لکه و خونریزی می شود .

سقط جنین

بسیاری از لکه بینیها در اوایل بارداری نشانه سقط جنین است .

حاملگی خارج از رحم

اگر بارداری در لوله های فالوپ اتفاق بیفتد به آن حاملگی خارج از رحم گفته می شود که باعث لکه بینی خواهد شد .

 

بیشتر بخوانید : حاملگی خارج رحمی

 

دلایل لکه بینی در سه ماهه ی دوم و سوم

 جفت سر راهی

این حالت زمانی رخ می دهد که جفت دهانه ی رحم را مسدود کند و موجب لکه بینی می شود .

 جداشدن زودرس جفت

اگر جفت زودتر از موعد زایمان از دیواره ی رحم جدا شود سبب خونریزی شدید خواهد شد اما اگر جدایی جفت از دیواره ی رحم از قسمت بالایی باشد لکه بینی رخ می دهد .

زایمان

در هنگام زایمان دهانه ی رحم باز شده و سبب ایجاد لکه بینی در فرد می شود .

 

کارهایی که باید در صورت داشتن لکه بینی یا خونریزی انجام دهیم ؟

خونریزی جریان کاملا عادی در روند بارداری است بنابراین اگر مادر باردار دچار این عارضه شد در ابتدا باید آرامش خود را حفظ کرده و به پزشک مراجعه کند . اگر بارداری در هفته ی بیستم به بعد است سریعا به پزشک مراجعه کرده و علت آن را جویا شوید . اما اگر قبل از هفته ی دوازدهم باشد کاری نمی توان کرد چون جنین دچار سقط خودبخودی شده است . پس در درجه ی اول حفظ کردن آرامش مهمترین کار است . سپس استراحت مطلق ، استفاده نکردن از تامپون ، نداشتن رابطه ی جنسی و عدم مصرف خودسرانه ی دارو .

 

جنسیت و لکه بینی در بارداری

اینکه گفته می شود جنین پسر باعث لکه بینی در طول بارداری می شود صحت علمی ندارد و باید پذیرفت که اغلب مادران به دلایل مختلفی دچار این عارضه خواهند شد .

 

غذاهایی که خونریزی را قطع می کنند .

به طور قطع نمی توان گفت مصرف غذاها باعث قطع خونریزی خواهند شد اما آنها می توانند بدن را تقویت کرده و سلامتی را به بدن بازگردانند .

۰ غذاهای حاوی آهن مثل گوشت قرمز ، سبزیجات با برگ تیره ، جعفری ، آلوخشک

۰ مصرف ویتامین سی برای جذب بهتر آهن مانند پرتقال ، لیموترش و …

۰ میوه های سیب گلابی انار به

۰ مویز

غذاهای که برای خونریزی در بارداری ضرر دارند .

مصرف بعضی غذاها باعث تشدید خونریزی در بارداری خواهند شد .

۰ بهارنارنج

۰ بادام تلخ

۰ زرشک و زعفران

۰ سیر

۰ گیاهانی مانند آویشن ، گل ختمی ، شبدر ، پونه ، شیرین بیان و …

 

بیشتر بخوانید : در مورد خونریزی بعد زایمان چه میدانید؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

برای تشخیص علت خونریزی و لکه بینی به پزشک مراجعه کنید تا با انجام معاینات دقیق و آزمایشات مختلف به شما بگوید که چه کاری باید انجام دهید . پزشک میزان باز بودن دهانه ی رحم را اندازه گیری می کند و سقط را تشخیص می دهد . همچنین با سونوگرافی میزان ضربان قلب جنین را بررسی می کند سپس ممکن است استراحت مطلق را تجویز کند  یا دارو تجویز کند و یا ختم بارداری را اعلام کند . در موارد زیر حتما به پزشک مراجعه شود .

 

۰ ادامه ی خونریزی تا یک هفته بعد از نزدیکی
۰ همراهی خونریزی با خارش و سوزش
۰ همراهی خونریزی با تب و لرز که نشانه ی وجود عفونت است .
۰ ترشحات لانه گزینی بیش تر از سه روز طول نکشد .
۰ حساس شدن سینه ها نشانه ی کاهش علایم بارداری است .

 

سخن آخر

طبق نظر متخصصین لکه بینی و خونریزی در دوران بارداری امری شایع است که با وجود یافتن دلایل آن می توان به سلامت از آن رد شد . اما این کار توسط پزشک انجام می شود تا آسیبی به مادر و جنین زده نشود . اصولا استراحت مطلق می تواند بهترین درمان برای لکه بینی باشد اما درمان و تشخیص به عهده ی پزشک می باشد .  پزشک با در نظر گرفتن مقدار لکه و خون و سن بارداری درمان مناسب را تجویز خواهد کرد .

 

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته نهم بارداری
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته نهم بارداری

هفته نهم بارداری می تواند پایانی بر مشکل ویار صبحگاهی باشد. با توجه به اینکه بسیاری از مادران باردار از ویار خسته شده اند و

ادامه مطلب
هفته بیست و یکم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیست و یکم بارداری

با گذراندن هفته بیستم بارداری و شروع هفته بیست و یکم بارداری وارد نیمه دوم این دوره پرهیجان شده اید. به همین خاطر باید توجه

ادامه مطلب
نگهداری و مراقبت از نوزاد نی نی ناش
روانشناسی نوزاد
مدیر سایت

تمام نکات مراقبت از نوزاد

نوزاد و مراقبت از نوزاد یکی از دغدغه های اصلی والدین است و لازم است والدین مواردی از قبیل زمان گرسنگی، خواب، تغذیه نوزاد و

ادامه مطلب