هفته نهم بارداری

هفته نهم بارداری

هفته نهم بارداری می تواند پایانی بر مشکل ویار صبحگاهی باشد. با توجه به اینکه بسیاری از مادران باردار از ویار خسته شده اند و چند هفته سخت را گذرانده اند، حالا می توانند با خیال راحت تری از دوران بارداری لذت ببرند. هفته نهم بارداری می تواند تغییرات گسترده ای را در بدن مادر و جنین به وجود آورد. به همین خاطر مطالعه این مطلب می تواند برای مادران باردار بسیار مفید و جالب باشد.

هفته نهم بارداری
هفته نهم بارداری را چگونه میگذرانید

هفته نهم بارداری

در این هفته جنین با رشد بسیار خوبی مواجه شده و اندازه آن از یک دانه زیتون نیز بزرگ تر شده است. ساختار فیزیکی بدن جنین در هفته نهم تا حدود زیادی تکامل یافته و اغلب اعضای حیاتی بدن جنین فعالیت خود را آغاز کرده اند. در اغلب موارد در این هفته می توان با استفاده از تجهیزات مخصوص، صدای ضربان قلب جنین را شنید. البته با توجه به وضعیت قرارگیری جنین و حرکات آن، ممکن است گاهی اوقات نیز نتوان در این هفته صدای تپش قلب جنین را متوجه شد. در هفته 9 بارداری دنبالچه جنین به طور کامل از بین رفته و می توان جنین را با شکل و ظاهری متفاوت مشاهده کرد.

در این هفته پلک های جنین بسته هستند اما لب بالایی وی به طور کامل تشکیل شده و با توجه به نمایان شدن بینی و گوش ها، می توان چهره کامل تری از جنین را در هفته 9 بارداری مشاهده کرد. مفاصل اصلی بدن نوزاد در هفته نهم بارداری کامل می شوند. از جمله این مفاصل می توان به آرنج و زانوها اشاره کرد. به طور معمول در هفته نهم بارداری قلب جنین به چهار قسمت یا حفره تقسیم می گردد. دریچه های قلب جنین در هفته 9 بارداری در حال شکل گیری است. معمولا اندام تناسلی بیرونی جنین در هفته نهم تشکیل شده، اما هنوز کمی زود است که بتوان تشخیص داد جنین پسر است یا دختر، از این رو سونوگرافی در هفته نهم نیاز نیست.

 

برای یادآوری هفته هشتم بارداری به این لینک رجوع کنید.

مرور وضعیت مادر در هفته نهم بارداری

بیش از هر چیزی، تغییر در خلق و خو را می توان از علائم و نشانه هایی دانست که در مادر قابل مشاهده است. بدین ترتیب با استراحت کافی و دوری از استرس، می توان کنترل بیشتری بر خلق و خوی خود داشت. معمولا در این هفته هنوز از نظر ظاهری هیچ علامت خاصی در مادر نمایان نبوده و در صورتی که قبلا بارداری را تجربه کرده باشید، ممکن است برخی از علائم بارداری در این هفته نمایان شوند. زیرا در افرادی که برای بار اول بارداری را تجربه می کنند، علائم و نشانه های بارداری دیرتر ظاهر می شوند.

در این هفته در صورتی که مادر دارای سن بیش از 35 یال است نیاز به مشاوره دارد و باید به پزشک متخصص مراجعه کند. افرادی که در خانواده خود بیماری های نادر و مادرزادی دارند نیز شامل این موضوع هستند. بدین ترتیب مراجعه به مشاور و پزشکان متخصص و طی کردن روال عادی دوران بارداری، می توان ریسک تولد فرزند بیمار را به حداقل و یا صفر رساند. بدین ترتیب جای هیچ گونه نگرانی خاصی بابت سلامتی جنین نبوده، البته اگر به نکاتی که اشاره می شود، توجه داشته باشد.

هفته نهم بارداری
هفته نهم بسیار حساس است

علائم و نشانه های هفته نهم بارداری

یکی از شایع ترین علائمی که در این هفته مشاهده می شود، نفخ یا باد معده است. این نفخ ممکن است به دلیل افزایش هورمون ها و شل شدن برخی از عضلات بدن از جمله عضلات دستگاه گوارش است. با شل شدن این عضلات، هضم غذا با مشکل مواجه می شود و پس از صرف هر وعده غذایی، مقداری باد در معده جمع می شود. بدین ترتیب ممکن آروغ زدن در این هفته نیز بیشتر از حد معمول باشد. تغییرات هورمونی می تواند باعث سردرد نیز بشود. بدین ترتیب می توان با مصرف به موقع آب، غذا و خواب کافی، سردرد را تا حد زیادی کاهش داد. همچنین برای آگاهی از هفته دهم بارداری این مطلب را مطالعه کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قاعدگی و بارداری نی نی ناش
قبل بارداری
مدیر سایت

قاعدگی و بارداری

وقتی دیواره ی رحم به وسیله ی دستگاه تولید مثل فرو می ریزد قاعدگی رخ می دهد . تخمک گذاری در روز چهاردهم قاعدگی شروع

ادامه مطلب
زایمان
مدیر سایت

خونریزی بعد از زایمان

به طور طبیعی بعد از زایمان خونریزی وجود دارد اما اگر خونریزی بیش از حد طبیعی باشد به آن لوشیا یا خونریزی پس از زایمان

ادامه مطلب