قاعدگی و بارداری نی نی ناش

قاعدگی و بارداری

وقتی دیواره ی رحم به وسیله ی دستگاه تولید مثل فرو می ریزد قاعدگی رخ می دهد . تخمک گذاری در روز چهاردهم قاعدگی شروع می شود و کمک می کند تا تخمک گذاری تنظیم شود . در این دوره شانس باردارشدن بسیار بالاست . در این مقاله نی نی ناش قاعدگی و بارداری را مورد بررسی قرار می دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

 

امکان بارداری چند روز قبل از قاعدگی

خانمهایی که دوره ی قاعدگی آنها ۲۸ تا ۳۰ روز است از روز ۱۱ تا ۱۹ تخمک گذاری می کنند و این زمان بهترین موقع باردار شدن برای آنها است اما قبل از این دوره بهترین زمان برای جلوگیری از بارداری است . اگر دوره ی قاعدگی به دلایلی به تعویق بیفتد امکان بارداری نیز وجود خواهد داشت . تنها راهی که می توان فهمید چه روزهایی بارداری اتفاق می افتد دانستن چرخه ی قاعدگی منظم است . به همین دلیل امکان بارداری در اواخر دوره ی پریودی تا حدودی وجود دارد .

 

امکان بارداری در دوره ی قاعدگی

به طور معمول در دوران قاعدگی احتمال باروری بسیار پائین است اما به صورت صد در صد نیست . اگر قاعدگی سیکل ۲۸ روزه داشته باشد روز چهاردهم روز تخمک گذاری است اگر اسپرم وارد رحم شود چون تخمک دوازده تا چهارده روز زنده است می تواند بارور شود . اما اگر سیکل قاعدگی کمتر مثلا ۲۱ تا ۲۳ روز باشد تخمک گذاری زودتر شروع می شود و اسپرم که می تواند تا شش روز زنده بماند تخمک را به احتمال بارور کند . حال اگر دوره ی قاعدگی بیشتر از چهار روز باشد تخمک گذاری زودتر انجام می شود و شانس باروری بیشتر است . پس گفته می شود در دوران قاعدگی هم امکان بارداری وجود خواهد داشت . اگر قاعدگی نامنظم باشد تشخیص تخمک گذاری دشوار خواهد بود اما آنچه مسلم است این است که دوره ی قاعدگی زمان مناسبی برای برقراری رابطه ی جنسی نیست .

بیشتر بخوانید : علائم اولیه بارداری

 

امکان بارداری بعد از قاعدگی

به طور کلی مردان در هر بار انزال تعداد زیادی اسپرم تولید می کنند . این اسپرم ها بعد از وارد شدن به درون رحم طی تغییراتی به دیواره های لایه ی محافظ تخمک برخورد می کنند و هفت ساعت طول می کشد تا خود را از طریق لوله های فالوپ به تخمک برسانند . از آنجا که تخمک گذاری در هر خانم در دوره ی کوتاهی اتفاق می افتد به همین دلیل اگر زمان تخمک گذاری را بدانید زودتر به نتیجه خواهید رسید . بعد از قاعدگی زمانی است که زن وارد دوره ی باروری خواهد شد . پس احتمال باردارشدن بسیار بالا است . اگر دوره ی قاعدگی ۲۸ تا ۳۰ روز باشد تخمک گذاری بین روزهای ۱۱ تا ۱۹ انجام می شود البته شانس باردارشدن بعد از قاعدگی کم است اما غیر ممکن نیست . اگر دوره ی قاعدگی کوتاه باشد شروع تخمک گذاری به طول می انجامد و احتمال باردار شدن کاهش می یابد .

 

تصورات موجود در رابطه با باردارشدن در دوران قاعدگی

در دوره ی قاعدگی احتمال باردارشدن پائین است اما غیرممکن نیست . اگر فرد دارای چرخه ی قاعدگی کمی باشد احتمال باروری نیز کاهش می یابد چون نمی توان زمان تخمک گذاری را به راحتی پیدا کرد . برای برقراری رابطه ی جنسی باید صبر کرد تا تخمک گذاری صورت پذیرد اگر زمان تخمک گذاری را از دست بدهید زمان باروری را نیز از دست خواهید داد .

 

بهترین زمان برای باردارشدن بعد از قاعدگی

گفته می شود در هر زمانی می توان برای بارداری اقدام کرد اما شانس بارداری در هر دوره متفاوت است . از این رو دانستن زمان تخمک گذاری شانس بارداری را افزایش خواهد داد . در روز نهم پریود یعنی پنج روز قبل از تخمک گذاری احتمال بارداری بالاست . هر چه به روز تخمک گذاری نزدیک می شوید این شانس افزایش یافته و در روز تخمک گذاری به اوج خود می رسد اما بلافاصله بعد از پایان این روز احتمال بارداری کاهش خواهد یافت . پس نتیجه اینکه از روز نهم پریود تا روز تخمک گذاری بهترین زمان برای باردارشدن محسوب می شود .

 

با پریود نامنظم چرخه ی قاعدگی چگونه است ؟

در زنانی که پریود نامنظم دارند تخمک گذاری متفاوت است . آنها می توانند از طریق کیت های تخمک گذاری و اندازه گیری دمای بدن به زمان تخمک گذاری پی ببرند . کیتها به وسیله ی ادرار زمان تخمک گذاری را نشان می دهند . بعد از پایان پریودی در زمان تخمک گذاری دمای بدن بالا می رود و ترشح واژن بالا می رود .

بیشتر بخوانید : عفونت واژن

 

نشانه ی نزدیکی موفق

اگر لقاح صورت پذیرفته باشد بعد از هفت روز لکه بینی شروع می شود البته ممکن است تا ده روز نیز طول بکشد که این بستگی به بدن هر شخصی دارد .

 

احتمال بارداری چه زمان کاهش می یابد ؟

برقراری رابطه ی جنسی موفق زمانیست که زمان تخمک گذاری باشد در غیر اینصورت ممکن است بارداری صورت نگیرد . استفاده از ژل لوبریکانت از حرکت اسپرم ها جلوگیری می کند و آنها را از بین می برد . بعضی از داروها می توانند از بارداری جلوگیری کنند . همچنین استفاده از کافئین می تواند احتمال بارداری را کاهش دهد . استرس می تواند اثر منفی در باردارشدن را داشته باشد .

 

احتمال بارداری چه زمان افزایش می یابد ؟

با آگاهی از زمان تخمک گذاری می توان رابطه جنسی را در زمان مناسب برقرار کرد و احتمال بارداری را افزایش داد . قبل از اقدام به بارداری اگر تحت نظر پزشک باشید می توان  احتمال باردارشدن را افزایش داد . اسپرم ها به وسیله ی جلوگیری از مصرف مواد مخدر ، تغذیه و اندام مناسب تقویت شوند . سلامتی مادر از اهمیت بالایی برخوردار است . تغذیه ی مناسب ، اندام متناسب و ورزش کردن می توانند در سلامتی مادر نقش مهمی داشته باشند .

 

بیشتر بخوانید : آمادگی برای بارداری

راههای جلوگیری از بارداری در دوران قاعدگی

برقراری رابطه ی جنسی در همه ی زمانها از ریسک بالایی برخوردار است . کاندوم های زنانه و مردانه ، قرص های پیشگیری از بارداری ، استفاده از آی یو دی و دیگر کاشتنی ها و آمپولهای تزریقی .

 

تعئین جنسیت جنین بعد از پریود شدن

با دانستن زمان تخمک گذاری می توان جنسیت را تعئین کرد . ۲ تا ۴ روز قبل از تخمک گذاری جنین دختر و ۱ روز قبل یا روز تخمک گذاری جنین پسر خواهد شد .

 

امکان بارداری و بی اطلاعی از آن

بسیاری از خانم ها تصور می کنند با پریود شدن قضیه ی بارداربودن منتفی است اما گاهی معلوم می شود که خانمی از بارداربودن خود بی خبر بوده و نوزادی را بی خبر به دنیا می آورد . این قضیه دلایل متعددی دارد از جمله داشتن عادتهای ماهانه ی نامنظم ، لکه بینی های متناوب ، چاق بودن یا بارداری ، برآمدگی شکم .می توان با انجام تستهای مختلف بارداری به آن پی برد .

 

سخن آخر

در هر دوره و زمان از زندگی خانمها می توانند باردار شوند اما دانستن زمان تخمک گذاری می تواند در افزایش شانس باروری آنها موثر باشد . به طور کلی اگر قصد باردارشدن را دارید قبل از برقراری رابطه ی جنسی بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از او برای داشتن بارداری موفق سوال بپرسید .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *