مراقبت-های-قبل-از-بارداری-

مراقبت‌ها و اقدامات پیش از بارداری| بارداری سالم

مراقبت‌های قبل از بارداری یک نکته بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. اگر داشتن یک باروری موفق برای شما مهم می‌باشد، شما باید حتما قبل ‌از بارداری خودتان نکاتی را بدانید و با انجام این نکات می‌توانید یک بارداری سالم را پشت سر بگذارید. اگر شما می‌خواهید که در رابطه با اقدامات مربوط به این آمادگی بدانید ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید. همچنین در صورتی که تمایل دارید میتوانید فایل صوتی با توضیحات خانم دکتر معتمد(متخصص زنان و زایمان) زیر را گوش کنید. فایل صوتی مراقبت قبل بارداری

اصلاح رژیم غذایی

به‌ طور کلی عوامل بسیار زیادی روی بارداری تاثیرگذار می‌باشند. ما در ادامه قصد داریم برای شما در رابطه با مراقبت‌های قبل ‌از بارداری صحبت کنیم و به شما بگوییم که چگونه می‌توانید با استفاده از روش‌های گوناگون یک باروری موفق را تجربه کنید. یکی از روش‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید از باروری خودتان لذت ببرید داشتن رژیم غذایی بارداری می‌باشد که متناسب با نیازهای شما تعیین ‌شده است. توجه نمایید که در دوران بارداری شما باید سعی کنید که در کنار استفاده از انواع مختلف مولتی ویتامین‌ها و قرص‌های مکمل، رژیم غذایی متناسب را نیز داشته باشید تا بتوانید با استفاده از این رژیم غذایی متناسب و مفید سلامت خود و جنین خود را در دوران بارداری حفظ کنید تا هنگام اقدام به بارداری دچار هیچ ‌گونه مشکلی نشوید و بتوانید مراقبت‌های قبل‌از بارداری را پشت سر بگذارید. توجه نمایید که داشتن رژیم غذایی بارداری به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمام مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز خودتان را به ‌صورت طبیعی دریافت کنید.

توجه نمایید که دریافت کردن مواد معدنی و ویتامین‌ها به ‌صورت طبیعی بسیار بهتر از روش‌های مصنوعی مانند استفاده از قرص‌ها می‌باشد و عوارض کمتری را نیز با خود به‌ همراه دارد. پس سعی کنید که تا جایی‌ که می‌توانید یک رژیم غذایی مناسب را داشته باشید و در این رژیم غذایی تمام مواد مغذی مورد نیاز خودتان را بگنجانید. شما می‌توانید در این دوران برای بارداری موفق با پزشک خودتان مشورت کنید و از او بخواهید که یک رژیم متناسب را به شما پیشنهاد دهد. سعی کنید که در دوران بارداری با توجه به ماهی که در آن قرار دارید رژیم‌های مختلفی را تجربه کنید و در این زمینه نیز حتما از دکتر خودتان مشورت بگیرید. رژیم غذایی متناسب سلامت آینده کودک شما را نیز تضمین می‌کند. داشتن رژیم غذایی سالم همچنین می‌تواند از بهم‌ ریختگی هیکل شما بعد از زایمان نیز جلوگیری کند و همین موضوع می‌تواند یک نکته بسیار مثبت و قابل ‌توجه باشد.

رژیم-غذایی-قبل-از-بارداری

مولتی ویتامین‌ها را فراموش نکنید

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به شما برای باروری موفق کمک کند استفاده از انواع مولتی‌ویتامین‌ها می‌باشد‌. توجه نمایید که مولتی‌ویتامین‌ها به شما کمک می‌کنند تا در کمترین زمان و به بهترین روش تمام مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز را به بدن خودتان برسانید، که این‌ موضوع می‌تواند در نهایت باعث پشت سر گذاشتن یک بارداری سالم شود. توجه نمایید که شما بعد از این‌ که آزمایشات مربوط به دوران بارداری خودتان را پشت سر گذاشتید، برای این‌که بتوانید یک باروری موفق را داشته باشید باید انواع مختلف مولتی ویتامین‌هایی را استفاده کنید که این ویتامین می‌تواند روی سلامت جسمی شما و کودکتان تاثیرگذار باشد. توجه نمایید که این‌ موضوع در رأس مراقبت‌های قبل‌از بارداری قرار می‌گیرد پس سعی کنید که قبل‌ از دوران بارداری آزمایش‌های مربوطه را انجام دهید تا متوجه شوید که آیا بدن شما کمبود ویتامین دارد یا خیر.

مصرف فولیک اسید با تجویز پزشک     

در کنار مصرف انواع مولتی‌ویتامین‌ها شما برای داشتن باروری موفق باید مصرف فولیک اسید را نیز در دستور کار خودتان قرار دهید. بسیاری از بانوان در کشور ما ایران متاسفانه از کمبود و فقر آهن رنج می‌برند که همین موضوع می‌تواند در نهایت باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در آینده مادر و همچنین کودک شود. پس سعی کنید که با تجویز پزشک خودتان از انواع دوزهای فولیک اسید استفاده کنید تا بتوانید بدون هیچ ‌گونه مشکلی باروری موفق را پشت سر بگذارید.

 

مصرف دخانیات و الکل ممنوع!

توجه نمایید که مصرف دخانیات و انواع مختلف مشروبات الکلی تاثیرات بسیار منفی روی باروری شما دارد. در زمینه مراقبت‌های قبل ‌از بارداری شما باید سعی کنید که یک دوره قبل ‌از اقدام به بارداری بدن خودتان را از هرگونه دخانیات و الکل پاک کنید و سعی کنید که در یک مدت و دوره طولانی مصرف آن‌ها را کنار بگذارید تا اثرات این موارد تماماً از بدن شما پاک شوند؛ از آن بعد شما می‌توانید برای داشتن یک باروری موفق اقدام به بارداری کنید. توجه نمایید که دخانیات و الکل تأثیرات منفی بسیار زیادی روی سلامت جسمی کودک شما در آینده دارد، پس اگر سلامت کودک خود برای شما مهم می‌باشد، سعی کنید که نوشیدنی‌های الکلی را کنار بگذارید و دخانیات را نیز از زندگی خودتان حذف کنید.

توجه نمایید که مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند تأثیرات جبران‌ناپذیری روی کودک شما داشته باشد پس سعی کنید که آن‌ را کنار بگذارید تا سلامت جنین تان تضمین شود. اعضا و جوارح و همچنین قسمت‌های مهم بدن کودک در ماه‌های اول بارداری تشکیل می‌شوند و مصرف نوشیدنی‌های الکلی در این دوران می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به کودک شما وارد کند و حتی می‌تواند باعث سقط‌ جنین شود، پس سعی کنید که برای داشتن باروری موفق به این موارد توجه داشته باشید. ضمن اینکه برای حداقل یک‌ سال دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی را از زندگی خودتان حذف کنید تا بتوانید از داشتن یک بارداری سالم لذت ببرید.

عدم-مصرف-دخانیات-قبل-از-بارداری

از ورزش غافل نشوید

یکی دیگر از مواردی که تاثیر شگفت‌انگیزی روی باروری موفق دارد ورزش کردن می‌باشد. ورزش کردن هم سلامت جسمی مادر را تضمین می‌کند و هم سلامت روحی او را بهبود می‌بخشد. مادران ممکن است در دوران بارداری دچار مشکلات روحی بسیار زیادی شوند که این مشکلات روحی به دلیل تغییرات هورمونی در بدن آن ‌ها اتفاق می‌افتد. علاوه‌ بر همراه بودن همسر، در این دوران ورزش در بارداری نیز می‌تواند این مشکلات روحی را از مادر دور کند و می‌تواند حس شور و نشاط را به او هدیه دهد پس علاوه ‌بر تاثیرات مثبت ورزش در بارداری روی جسم مادر و جنین، این ورزش‌ها تاثیرات شگفت ‌انگیزی روی روحیات مادر نیز دارا می‌باشند. ورزش کردن هم سلامت جسمی مادر را بهبود می‌بخشد و هم می‌تواند زایمان را برای او راحت‌تر کند.

علاوه ‌بر این موارد داشتن یک برنامه ورزشی مناسب می‌تواند پس ‌از بارداری تغییرات جسمی شما را به حداقل برساند و باعث شود که شما هیکل متناسبی را بعد از بارداری داشته باشید. پس اگر این مورد برای شما ضروری می‌باشد، سعی کنید که با ورزش کردن آن را به خودتان هدیه دهید. توجه نمایید که بعد از زایمان نیز می‌توانید با انجام ورزش‌های گوناگون، سلامت خودتان را تضمین نماید و همچنین ویژگی‌ های فیزیکی بدن خودتان را نیز بهبود ببخشید. اگر سلامت خود و جنین شما برای شما مهم می‌باشد سعی کنید که ورزش در بارداری را در میان فعالیت‌های بسیار مهم روزانه خودتان قرار دهید و به ‌هیچ‌ عنوان از آن غافل نشوید.

ورزش-قبل-از-بارداری

 

انجام معاینات و آزمایشات پیش از بارداری

اگر شما می‌خواهید یک بارداری سالم را پشت سر بگذارید، باید سعی کنید که قبل ‌از اقدام به بارداری آزمایشات قبل ‌از بارداری را انجام دهید‌‌. این آزمایشات به شما کمک می‌کنند تا دید بازتری نسبت ‌به شرایط جسمی خودتان داشته باشید و در ادامه می‌توانید در صورت وجود مشکل، با برطرف کردن آن‌ ها بدون هیچ‌گونه مشکلی باروری را پشت سر بگذارید. نادیده گرفتن آزمایشات قبل ‌از باروری می‌تواند مشکلات گوناگونی را حین باروری برای شما به وجود بیاورد پس سعی کنید که با انجام دادن آن‌ها قبل‌از اقدام به بارداری، کار را برای خود و همسر خودتان راحت‌تر کنید تا بتوانید بدون هیچ ‌گونه مشکلی باروری خوبی را پشت سر بگذارید. در صورت معاینه شدن توسط پزشک متخصص شما ممکن است که به پزشک‌های گوناگونی ارجاع داده شوید تا مشکلاتی که در بدن شما وجود دارد به‌ طور کامل رفع شوند. در مواردی نیز بدن شما کاملاً سالم است و آمادگی تجربه باروری موفق را به‌ صورت کامل دارا می‌باشد.

 

 کنترل چرخه تخمک‌گذاری و عادت ماهانه

توجه نمایید که یک بانو تمام طول ماه قابلیت باروری ندارد و این قابلیت تنها زمانی در یک بانو به وجود می‌آید که او در دوران تخمک‌گذاری خودش باشد. شما باید به ‌عنوان یک مادر سعی کنید که چرخه‌قاعدگی خودتان را تنظیم کنید و حتما تمام تاریخ‌های مهم در این چرخه را به یاد داشته باشید تا بتوانید با اقدام کردن در زمان مناسب بارداری سالمی را پشت سر بگذارید. توجه نمایید که تخمک‌گذاری حدوداً دو هفته قبل ‌از تاریخ شروع قاعدگی بعدی رخ می‌دهد اما این تاریخ ممکن است در برخی از افراد تغییری داشته باشد که شما می‌توانید با مشورت کردن با پزشک خود این تاریخ را متوجه شوید.

توجه نمایید که دانستن و شناختن چرخه قاعدگی بدن شما تاثیر بسیار زیادی موفقیت بارور شدن شما دارد. پس شما باید سعی کنید که با شناختن این چرخه متوجه شوید چه زمانی برای باروری شما مناسب می‌باشد. برخی از زوجین به دلیل توجه نکردن به چرخه باروری، علی‌رغم تلاش‌هایشان بارور نمیشوند و این موضوع باعث نگرانی آن‌ها می‌شود و زوجین را سریعاً دچار استرس و اضطراب کنید. بعد از این‌که آن‌ها به پزشک مراجعه می‌کنند و در رابطه با چرخه قاعدگی اطلاعاتی را بدست می‌آورند، متوجه می‌شوند که بدن آن‌ها دچار هیچ ‌گونه مشکلی نیست و آن‌ها تنها در زمان مناسب اقدام به بارداری نکرده‌اند. پس شما می‌توانید با شناختن این چرخه و مشخص کردن یک الی دو روز در تقویم قاعدگی خودتان و اقدام به بارداری در آن دو روز، به ‌راحتی و بدون هیچ‌گونه مشکلی بارور شوید و حس شیرین پدر و مادر شدن را تجربه کنید.

کنترل-چرخه-تخمکگذاری-و-عادت-ماهانه

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

2 پاسخ

  1. سلام . بابت مراقبت های قبل بارداری دکتر یا مشاوری هست بهم معرفی کنید که زیر نظر ایشون اقدام کنم.
    ممنونم از لطفتون

    1. سلام به شما دوست عزیز. بهتره که برای مراقبت های قبل از بارداری به صورت حضوری با پزشک متخصص و معتمد شهری محل زندگیتون مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته چهلم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته چهلم بارداری

قبل از هر چیزی باید به شما تبریک گفت زیرا توانسته اید یک دوره نسبتا طولانی که 9 ماه طول کشیده را پشت سر بگذارید.

ادامه مطلب
هفته سی ام بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته سی ام بارداری

با گذراندن هفته بیست و نهم بارداری و رسیدن به هفته سی ام بارداری می توان متوجه شد که اغلب ارگان های حیاتی بدن جنین

ادامه مطلب
هفته دوازدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته دوازدهم بارداری

پس از سپری کردن هفته یازدهم بارداری اکنون با شروع هفته 12 بارداری جنین شروع به رشد با سرعت بسیار بالایی کرده است. بدین ترتیب

ادامه مطلب