خواب در بارداری

خواب در دوران بارداری

در اوایل بارداری به دلیل تغئیر در سطح هورمونها خواب شخص زیاد می شود اما دلایل زیادی می تواند سبب خواب زیاد شود . خواب زیاد تا ماه هفتم ادامه می یابد اما ممکن است تا اواخر آن ادامه یابد . میزان خواب در افراد متفاوت است . معمولا در دوران بارداری بین ۷ تا ۹ ساعت خواب کافی است و براساس ژنتیک می تواند کم و زیاد هم بشود .

 

چرا خواب در بارداری مهم است ؟

طبق تحقیقات انجام شده خواب از این جهت اهمیت دارد که در هنگام خواب مغز تمام اطلاعاتی که در طول روز به دست آورده بازیابی می کند و بدون آن نمی تواند تمرکز کند . حتی به جرات می توان گفت بدون خوابیدن مغز دچار مشکلات جدی خواهد شد .

 

زمان خواب آلودگی در بارداری

خواب آلودگی در بارداری در سه ماهه ی اول به دلیل بالارفتن حجم خون و سطح پروژسترون پدید می آید . در سه ماهه سوم نیز به دلیل تحمل وزن کودک و اضطراب ناشی از زایمان ممکن است وقت بیشتری را برای خواب سپری کرد .‌

بیشتر بخوانید : خوابیدن روی شکم در بارداری

 

علل خواب آلودگی در بارداری

در روزهای اول بارداری افزایش هورمون پروژسترون سبب خواب آلودگی مادر می شود . علت های دیگری هم وجود دارند که به بررسی آنها می پردازیم :

تکرر ادرار شبانه

شب هنگام به دلیل فشار سر جنین به مثانه ممکن است به دفعات نیاز به تخلیه ی ادرار به وجود بیاید . این موضوع باعث پایین آمدن کیفیت خواب شبانه خواهد شد و در طول روز خواب آلودگی و بی حالی را به دنبال خواهد داشت .

آپنه خواب

به این حالت توقف کوتاه تنفسی گفته می شود که باعث می شود خانم باردار خواب شبانه ی خوبی نداشته باشد و در طول روز بی حال و خسته باشد . آپنه بعد از زایمان برطرف خواهد شد اما اگر برطرف نشود باید به پزشک مراجعه شود .

کم خونی

ممکن است به دلیل کمبود آهن و اسیدفولیک مادر به خواب زیاد احتیاج داشته باشد . با آزمایش خون می توان به آن پی برد . حتما جبران این کمبودها باید تحت نظر پزشک باشد .

بیشتر بخوانید : فولیک اسید درمان کم خونی قبل بارداری

 

فشار روحی و روانی

در اواخر بارداری فشار روانی بر زنان بیشتر شده و با تخلیه ی انرژی خسته می شوند همین باعث بی حالی و خواب آلودگی می شود .

عوارض بارداری

حالت تهوع در طول بارداری باعث می شود مادر خسته شود . با افزایش متابولیسم بدن فشار خون کاهش می یابد و مادر دچار بی حالی و خواب آلودگی می شود .

رفلاکس معده

وقتی غذا و مایعات مصرفی دوباره به گلو برمی گردد رفلاکس رخ داده است . این پدیده به دلیل فشاریست که جنین به معدگه وارد می کند . در سه ماه سوم این مشکل بیشتر است .

 

عوامل افزایش خواب آلودگی در بارداری

عوامل زیادی در افزایش خواب آلودگی در دوران بارداری وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از :

  • افزایش سطح هورمونها
  • کم و زیاد شدن آهن و اسید فولیک بدن
  • معده درد در بارداری
  • آپنه خواب

بیشتر بخوانید : ماساژ دادن در بارداری

 

عوارض خستگی بارداری

خواب زیاد در بارداری می تواند در مادر احساس خواب آلودگی را در طول روز تشدید کند . عوارض خواب آلودگی و خستگی در مادر باردار شامل موارد زیر است :

  • ضعف عضلات به دلیل کم تحرکی
  • احتمال ابتلا به پره اکلامپسی
  • افزایش فشارخون و دیابت بارداری
  • خرو پف و آپنه خواب
  • زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم
  • احتمال زایمان سزارین

 

کارهایی که برای بهبود خواب باید انجام دهید .

  • استفاده از بالش بارداری
  • دوری از اضطراب و استرس
  • ورزش کردن و تحرک داشتن
  • انجام ماساژ بارداری

 

تاثیر خواب دیدن مادر بر جنین

تحقیقات زیادی نشان می دهند خواب بر سیستم عصبی و سیستم عضلانی و سیستم ایمنی موجودات نقش مهمی دارد . با باردارشدن از طرفی سیستم ایمنی بدن مادر به هم می ریزد هم نگرانیهای زیادی بر روح و روان مادر در مورد جنین و ترس از زایمان به همراه دارد . این مسائل موجب آشفتگیهای زیادی در خواب مادر شده و همه ی آنها در خواب نمایان خواهند شد .

به هر حال دیدن خواب و کابوس هیچ ضرری برای جنین ندارد و همه ی ضرر آن متوجه مادر است . مادری که در اواخر بارداری زیاد می خوابد معمولا دچار آپنه و خرو پف شده و حتی ممکن است به دیابت ، فشار خون و پره اکلامپسی و اختلالات جنینی مانند زایمان زودرس ، وزن کم هنگام تولد ، افت تعداد ضربان قلب دچار شود .

 

طرز صحیح خوابیدن در دوران بارداری

در ابتدا باید گفت با توجه به اینکه بدن هر شخصی در بارداری واکنش متفاوتی از خود نشان می دهد مقدار خواب نیز در افراد مختلف متفاوت است . به دلایل مختلفی فرد باردار نمی تواند راحت بخوابد . بزرگ شدن شکم ، درد پشت ، تنگی نفس و سوزش شکم .  بهترین حالت خوابیدن فرد باردار خوابیدن به سمت پهلوی چپ و قرار دادن یک بالش بین زانوها است چرا که خونرسانی به جنین بهتر انجام می شود .

خوابیدن به پشت و روی شکم در این دوران ممنوع است ‌و نباید به این حالت خوابید . معمولا در ماههای اول بارداری به دلیل تهوع و استفراغ و ادرار زیاد خوابیدن در شب کمی مشکل است در ماههای بعدی نیز به دلیل خستگی ناشی از وزن جنین و تنفس سخت این مشکل دوچندان می شود .

 

سخن آخر

همانطور که گفتیم با شروع بارداری تغئیرات سطح هورمونها سبب ایجاد خواب آلودگی در خانم باردار می شود البته خواب آلودگی می تواند دلایل متعددی داشته باشد . اما باید مادر با تغئیر وضعیت خود سعی کند خواب راحتی را برای خود فراهم کند تا انرژی خود را بدست آورد . اگر مادر نتواند راهی برای ایجاد آرامش خود بدست آورد باید به پزشک مراجعه کند .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته شانزدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته شانزدهم بارداری

پس از هفته پانزدهم بارداری و در هفته شانزدهم بارداری به انتهای ماه چهارم از بارداری خواهید رسید، بدین ترتیب علائم و نشانه های مختلفی

ادامه مطلب