علایم شروع زایمان

شروع زایمان چه علائمی دارد؟ | علائم زایمان | علایم زایمان

شروع زایمان چه به صورت طبیعی و چه سزارین، دارای علائمی است و اطلاع بانوان به خصوص مادران جوان درباره علائم زایمان، در نوع برخورد و امادگی آن ها با این پدیده لذت بخش، تاثیر گذار است. یکی از نگرانی های هر خانم باردار، چگونگی شروع دردهای زایمان است. دردی که نوید بخش مادر شدن دارد و این یک افتخار بزرگ برای زنان در طول زندگی است.

در این گفتار، نشانه های شروع زایمان اشاره شده است و اطلاعات و نکات ارزشمندی در اختیار مشتاقان نی نی ناش قرار گرفته است. اگر شما مخاطب گرامی، تجربه و دیدگاهی درباره علائم آغاز زایمان دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

 

نشانه های شروع زایمان چیست؟

شروع زایمان در هر خانم، در هر حاملگی، متفاوت است. لذا نمی توان یک حکم کلی و قطعی برای نشانه های زایمان داد که در همه بانوان باردار، یکسان باشد. هیچ حکم کلی وجود ندارد. دفع پلاک موکوسی، احساس خالی شدن دل و پارگی کیسه آب، در کنار انقباضات رحمی و باز و بسته شدن دهانه رحم را می توان از علائم آغاز زایمان در بانوان دانست.

این که شما قصد زایمان طبیعی دارید یا سزارین، هیچ تاثیری در نشانه های شروع زایمان ندارد.

دفع پلاک موکوسی از نشانه های شروع زایمان

پلاک موکوسی که در بالا به آن اشاره کردیم، به جمع شدن ترشح های مخاطی در دهانه رحم در دوران بارداری گفته می شود. وقتی دهانه رحم در آغاز زایمان، باز می شود، این پلاک از واژن، دفع می گردد و ممکن است صورتی رنگ یا خونی رنگ باشد.

انقباضات رحمی نشاندهنده شروع زایمان

انقباض رحمی می تواند شروع کننده زایمان باشد. معمولا انقباض رحمی، منظم بوده و به مرور زمان، فاصله آن ها کم می شود و طولانی تر احساس می شود. انقباض رحمی واقعی که شروع کننده زایمان است، از  بالای رحم آغاز و به سمت پایین و لگن ادامه پیدا می کند. انقباض خفیف هر 15 تا 20 دقیقه است و در مراحل پایانی منتهی به زایمان هر 3 تا 4 دقیقه یک انقباض را احساس می کنید که معمولا 45 ثانیه به طول می انجامد.

تکرر ادرار

با چرخیدن جنین در رحم و قرارگیری سر آن در لگن و همچنین مجاورت رحم و مثانه، سبب می شود که مادر باردار احساس دفع ادرار و دچار تکرار ادرار می شوند. قرارگیری سربچه در بخش لگن مادر  این مورد در زمان نزدیک به زایمان حس می شود. سر کودک منجر به افزایش فشار به مثانه شده و لذا مادر احساس ادرار دارد.

پاره شدن کیسه آب

از دیگر نشانه های آغاز زایمان، پارگی کیسه آب است. کیسه ای است که جنین داخل آن شناور بوده و پر از مایع است. خروج نانگهی مایعی شفاف و گرم و نشت خفیف مایع از واژن می تواند نشانه مهم  باشد. این پدیده در کلیه بانوان باردار مشاهده نمی شود و بعضا در بیمارستان توسط پزشک معالج ایجاد می شود.

باز شدن دهانه رحم

باز شدن دهانه رحم از دیگر نشانه های آغاز زایمان است. باز شدن دهانه رحم را دیلاتاسیون یا DILATION و نرم و کوتاه شدن دهانه رحم افاسمان یا EFFACEMENT اطلاق می شود. دیلاتاسیون یک خانم بین 1 تا 10 سانتی متر و افاسمان از صفر تا صد مشخص می شود. به منظور خروج جنین، دهانه رحم تا 10  سانتی متر باز شده و 100 درصد باید افاسمان داشته باشد.

کمر درد

از دیگر نشانه های شروع زایمان میتوان به درد شدید در ناحیه کمر اشاره کرد. اغلب زنان باردار در طی ماه های متوالی، کمر درد دارند. اگر شاهد درد زیادی باشید یعنی نوزاد در رحم رو به روی شکم مادر قرار گرفته است. از آنجایی که جنین رو به روی ستون فقرات مادر قرار می‌گیرد، حالت دردی پیوسته در شکم حس می شود که کمر تحت تاثیر قرار می گیرد. درد شدید کمر همیشه نشان از زایمان نیست و باید پزشک معالج بررسی کند.

آنچه در شروع زایمان باید بدانید

  • معاینات واژینال دوره ای در طی زایمان سبب می شود که اندازه دیلاتاسیون و افاسمان بررسی شود. لذا انقباضات رحمی ارزیابی می گردد.
  • توجه داشته باشید که با توجه به سن بارداری در صورت پیشرفت علائم زایمان ، الزاما نمی نوان انتظار نوزاد نارس داشت. درد زایمان به صورت احساس انقباضی بوده و چند ثانیه ادامه داشته و متوقف می شود و مجددا آغاز می شود. لذا دردی نیست که مدام و بی وقفه به مدت چند روز ادامه دار باشد.
  • اگر نزدیک به پایان هفته 40 بارداری هستید و از واژینال مادر، مواد حبابی چسبناک تیره رنگ خارج می شود، بدانید که ترشحات دهانه رحم است و برای اطمینان بیش تر بایستی به پزشک معالج خود مراجعه کنید.
  • بانوان برای زایمان تا هفته 41 فرصت دارند و اگر دردی احساس نکردند، نباید نگران شوند. پیاده روی و پرهیز از استرس و تعذیه درست را در نظر داشته باشید.
  • درد زایمان با قرار دادن دست روی شکم و حس سفت شدن رحم زیر دست قابل تشخیص می باشد. انقباضاتی که ایجاد می شود و دردی که به دنبال دارد، احتمالا مادر را متوجه زایمان می کند.

در چه صورتی باید فورا به بیمارستان مراجعه  کرد؟

  • اگر شاهد پارگی کیسه آب بودید.
  • اگر شاهد خون ریزی شدید بودید.
  • اگر شاهد انقباضات شدید یا منظم در فاصله کم تر از پنج دقیقه بودید.
  • اگر حرکتی از جنین شاهد نبودند.

گاها پزشک معالج توصیه  می کند که در منزل بمانید و درد کمتری تحمل کنید.  بهتر است راه رفته و با خواندن کتاب یا تماشای  تلویزیون، حواس خود را پرت کنید و دوش آب گرم بگیرید. دوش مشترک با همسر و ماساژ بدن شما می تواند در کاهش  استرس موثر باشد. مادر باردار باید برای زایمان، انرژی لازم را داشته و از نظر ذهنی نیز آماده باشد.

مصرف خرما و زیتون و سیاه دانه در رژیم غذایی مادران، سبب کاهش درد و تسهیل زایمان می شود. پیاده روی ملایم و تمرینات کششی آرام، از تمرینات قبل و پیش از زایمان است. غذاهای مغذی و ویتامین ها باید در دستور  کار مادران در زمان زایمان قرار گرفته و مثل دوران بارداری از نوشابه گازدار و سیگار و فست فود ها پرهیز کنند.

مخاطب گرامی

اگر نظر و دیدگاهی درباره علائم زایمان و علائم زایمان زودرس دارید، یا شاهد تجربه ای از علائم زایمان در همسر و دوستان و آشنایان بودید، مراتب را از طریق بخش  کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

لینک این جستار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید در اختیار دوستان و آشنایان قرار دهید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته یازدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته یازدهم بارداری

اکنون هفته دهم از بارداری نیز سپری شده و وارد هفته یازدهم از بارداری شده اید، حالا نیاز است بدانید در این هفته و هفته

ادامه مطلب