سقط جنین با قرص

سقط جنین در هفته ششم بارداری با قرص

سقط جنین در هفته ششم بارداری با قرص یکی از رایج ترین روش هایی است که معمولا در صورت نیاز از سوی پزشک متخصص تجویز می شود. با توجه به راحت تر بودن این روش از عمل جراحی و سایر روش های سقط کردن، استفاده از آن در ایران و سایر کشورها رایج است.

سقط جنین در هفته ششم بارداری با قرص

سقط در هفته ششم بارداری با روشهای بسیار مختلفی امکان پذیر است. معمولا هر چه سن تخمک بارور شده کمتر باشد، گزینه های بیشتری برای سقط در هفته ششم بارداری در اختیار داریم. سقط  در این هفته  با قرص می تواند یکی از راحت ترین و کم خطرترین روش در هفته ششم به شمار برود. البته مصرف خودسرانه قرص نیز ممکن است عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد، بدین ترتیب بهتر است نوع و دوز پیشنهادی قرص را پزشک متخصص تعیین کند.

سقط در هفته ششم با قرص یکی از کاربردی ترین روش های پزشکی صنعتی برای سقط کردن جنین به شمار می رود. معمولا قرص های بسیار زیادی در بازار وجود دارد که می توان از آنها برای سقط کردن استفاده کرد. برخی از قرص ها به صورت خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند و بعضی از آنها نیز به صورت شیاف واژینال مورد استفاده قرار می گیرند. اینکه چه قرصی و چگونه مصرف شود تا بتوان در هفته ششم بارداری سقط کرد، بستگی به نظر پزشک متخصص زنان و زایمان دارد.

  • آشنایی با انواع قرص سقط
  • روش مصرف قرص برای سقط کردن جنین
  • نگاه اسلام به سقط
سعی کنید از مصرف خودسرانه قرص برای سقط  اجتناب کنید، زیرا انجام این کار به صورت غیر اصولی می تواند سلامت مادر را نیز به خطر بیاندازد. بدین ترتیب بهتر است همه مراحل سقط کردن جنین در هفته ششم با قرص تحت نظر پزشک متخصص انجام شوند.
  • آشنایی با بیماری هایی که سقط جنین را مجاز می کنند

 

آشنایی با انواع قرص سقط جنین

قرص میزوپروستول با نام تجاری سایتوتک

سقط جنین در هفته ششم با قرص
قرص میزوپروستول با نام تجاری سایتوتک

قرص میزوپروستول که در اغلب مواقع با نام تجاری سایتوتک شناخته می شود، یکی از پرکاربردترین نمونه از قرص ها برای سقط است. در ابتدا این قرص به منظور رفع زخم معده به بازار عرضه شد و در ادامه به منظور سقط شدن جنین نیز مورد استفاده قرار می گیرد. روغن کرچک، هیپرملوز، میکرو سلولز  و گلیکولات نشاسته سدیم هیدروژنه را می توان از جمله مواد موجود در قرص سایتوتک دانست. بهترین زمان برای استفاده از قرص سایتوتک، هفته ششم بارداری بوده، زیرا بین هفته های 4 تا 8 بهترین نتیجه را می توان از مصرف قرص میزوپروستول کسب کرد.

از دیگر قرص های قابل استفاده برای سقط در این هفته می توان به میفپریستون، آسپرین و… اشاره کرد. علاوه بر قرص آمپول هایی نیز برای سقط در هفته ششم مورد استفاده قرار می گیرند که از بین آنها می توان به مواردی همچون:

  • آمپول «وریدی» پیتوسین
  • آمپول پروستادين
  • آمپول وریدی اکسی‌توسین
  • آمپول آرگانوین
  • آمپول «عضلانی» همابیت (كربوپروست ترومتامين)
  • داروی متوترکسات

علاوه بر آمپول و قرص نیز می توان از شیاف هم برای سقط در هفته ششم بارداری استفاده کرد. از جمله شیاف های کاربردی برای سقط جنین می توان به مواردی همچون:

  • شیاف میزوپروستول
  • شیاف دینوپروستون

علاوه بر موارد بالا ویتامین c نیز می تواند به سقط جنین در هفته ششم کمک بسیار زیادی کند.

توجه داشته باشید همه داروهایی که در این بخش به آنها اشاره شد، نیاز به تجویز پزشک داشته و مصرف خودسرانه آنها توصیه نمی‌شود. در این بخش تنها هدف آشنایی افراد مد نظر بوده و برای انجام سقط جنین باید پزشک متخصص دستورات لازم را بدهد.

 

روش مصرف قرص برای سقط جنین

سقط جنین
روش مصرف قرص

برخی از قرص ها به صورت خوراکی قابل استفاده می باشند. بدین ترتیب بر اساس دوز تجویز شده توسط پزشک، باید در زمان های مقرر و تعیین شده توسط دکتر متخصص، نسبت به مصرف آنها اقدام شود. بعضی از قرص ها نیز به صورت شیاف مورد استفاده قرار می گیرند. میزان مصرف برای شیاف واژینال را دکتر تشخیص داده و طبق دستورات پزشک باید این داروها را مصرف کرد.

 

نگاه اسلام به سقط جنین

دین اسلام از طریق قرآن و احادیث موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار داده و سقط نیز یکی از این موارد است. طبق آیات و احادیث موجود، سقط کردن جنین در اسلام یک عمل زشت و ناپسند معرفی شده و انجام آن از نظر شرعی حرام است. در دین اسلام حتی ناقص الخلقه بودن جنین نمی تواند دلیلی برای سقط باشد. تنها در یک مورد دین اسلام این اجازه را صادر کرده که سقط کردن جنین انجام شود.

در صورتی که بارداری برای مادر خطرناک بوده و احتمال آسیب رساندن به مادر زیاد باشد، می توان جنین را سقط کرد. در غیر این صورت هیچ فردی اجازه چنین کاری را ندارد. سقط  از نظر دین اسلام دیه داشته و میزان دیه بستگی به سن نوزاد دارد، یعنی هرچه زمان بیشتری از لحظه باروری تخمک گذشته باشد، دیه بیشتر می شود. ملاک سنجش دیه برای سقط جنین طلا بوده واز 20 مثقال شروع و تا 1000 مثقال نیز در صورت پسر بودن و تا 500 مثقال در صورت دختر بودن افزایش می یابد.

دین اسلام دین خوبی ها و مهربانی هاست، به همین خاطر به هیچ عنوان با از بین بردن یک انسان حتی در زمانی که هنوز روح در بدن او دمیده نشده، مخالف است. معمولا پس از گذشت حدود 160 روز از بارور شدن تخمک، روح در بدن جنین دمیده می شود.

 

آشنایی با بیماری هایی که سقط جنین را مجاز می کنند

 سقط جنین
بیماری هایی که سقط را مجاز می کنند

بیماری هایی که اگر در مادر وجود داشته باشند سقط را مجاز می کنند شامل موارد زیر هستند.

  • بیماری قلبی مانند نارسایی قلبی، سندرم مارفان، آیزن منگر و…
  • بیماری های دستگاه گوارش از جمله کبد چرب بارداری، سابقه خونریزی از واریس مری
  • نفرولوژی مانند نارسایی در کلیه و مشکل فشار خون غیر قابل کنترل
  • بیماری‌های ریه
  • جراحی اعصاب
  • و…

برخی از بیماری های جنین نیز سقط جنین را مجاز کرده که شامل موارد زیر هستند.

  • تريزومي (۱۳ – ۱۸ – ۳ – ۸ – ۱۶)
  • ايكتيوزيس گراويس مادرزادي
  • اگزانسفالي
  • شيزنسفالي
  • هولوپروز نسفالي
  • و…

همچنین بخوانید: لکه بینی در هفته ششم بارداری و سونوگرافی

 

در صورتی که هر کدام از این بیماری ها چه برای مادر و چه برای جنین توسط پزشک متخصص تشخیص داده شوند، اجازه سقط  داده می شود و روش مناسب برای سقط جنین را نیز پزشک تشخیص می دهد.

 

کلام آخر

اجازه پزشک متخصص برای سقط با قرص در هفته ششم لازم و ضروری است، بدین ترتیب در صورتی که پزشک عدم نیاز به سقط را تشخیص دهد، به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه اقدام به سقط کردن جنین کرد.

سقط در هفته ششم بارداری در صورتی که دلیل موجه و قانع کننده ای نداشته باشد، می تواند بسیار خطرناک باشد، اما در صورتی که پزشک شرایط را جوری تشخیص دهد که نیاز به سقط باشد، می توان از قرص برای سقط کردن جنین استفاده کرد.

 

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

3 پاسخ

  1. سلام . امیدوارم که حالتون خوب باشه و تصمیم درستی در این مورد بگیرید و تمام جوانب . روحی و روانی و شرایط بدنی و اخروی رو در نظر بگیرید.
    جهت مشاوره میتونید از لینک زیر استفاده کنید

  2. سلام.وقت بخیر ببخشید من الان یک ماهه باردارم میخام سقط کنم.چون ناخاسته بوده ومن صیغه هستم واین آقا دوات بچه داره وزن هم داره و خانوادش اطلاعی از وجوده من ندارن صیغه ۵ساله با مدرکش .دارم حالم خوب نیست میشه یکی منو راهنمایی کنه چکار کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهداشت دوران بارداری نی نی ناش
بارداری
مدیر سایت

بهداشت بارداری چیست؟

در دوران بارداری باید به طور منظم به پزشک مراجعه شود تا اگر مشکلی برای فرد حامله به وجود آمد فوری حل شود . یکی

ادامه مطلب
علائم بارداری
مدیر سایت

هفته اول بارداری

تولد یکی از شگفت انگیزترین اتفاق های خلقت است که زنان وظیفه مهمی در این موهبت دارند، آنان باید چهل هفته پی در پی را

ادامه مطلب
هفته هفدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته هفدهم بارداری

با گذراندن هفته شانزدهم بارداری حالا به هفته هفدهم بارداری رسیدیم و جنین هر روز رشد بیشتری را نسبت به روز قبل تجربه می کند.

ادامه مطلب