بهداشت دوران بارداری نی نی ناش

بهداشت بارداری چیست؟

در دوران بارداری باید به طور منظم به پزشک مراجعه شود تا اگر مشکلی برای فرد حامله به وجود آمد فوری حل شود . یکی از این مشکلات مسائل بهداشتی است که شامل عفونتها می باشند . عفونتهایی مانند سرماخوردگی یا عفونتهای پوستی اصولا سریع بهبود پیدا می کنند اما عفونتهای دیگری هم هستند که باعث زایمان زودتر و تولد نوزاد با وزن کم می شوند . بنابراین سعی کنید با پیدا شدن علائم عفونتها سریع به پزشک مراجعه کنید . رعایت بهداشت فردی در همه حال به خصوص در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است . در این مقاله نی نی ناش در مورد بهداشت جسمی و روحی بارداری پرداخته ایم.

بهداشت فردی در دوران بارداری

هر گونه عفونت در دوران بارداری مستقیم بر جنین تاثیر گذاشته و مشکلات زیادی را برای مادر و جنین بوجود می آورد . پس مادر باید به بهداشت فردی خود اهمیت دهد تا بتواند از خود و جنینش محافظت بیشتری به عمل آورد . در ادامه به نکاتی درباره ی بهداشت فردی می پردازیم :

۰۱ بهداشت دندان : بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری اهمیت ویژه ای دارد بنابراین قبل از بارداری حتما از سلامت آنها مطمئن شوید . کارهایی مانند مسواک زدن روزی دوبار ، کشیدن نخ دندان هر چند روز یکبار الزامیست .ممکن است به خاطر افزایش سطح هورمونها لثه ها ملتهب شوند با کمک پزشک می توانید از داروهای ضدالتهاب استفاده کنید .

۰۲ بهداشت پوست : به خاطر افزایش سطح هورمونها غدد چربی فعالتر شده و ترشح بیشتری دارند . حمام کردن مرتب و تمیز نگهداشتن پوست و مو از مهمترین کارهاییست که در این دوران باید انجام داد .

۰۳ لباس : در دوران بارداری لبایهای راحت و نخی به تن کنید ، از پوشیدن لبایهایی که تنگ هستند اجتناب کنید و سینه بند مخصوص بارداری دستفاده کنید .

موارد دیگری از بهداشت فردی اینکه بعد از رفتن به دستشویی دستان خود را تمیز بشویید . هر روز حمام کنید . حتما ضدعفونی کننده استفاده کنید خصوصا وقتی بیرون غذا می خورید یا سر کار هستید . قسمت شرمگاهی را تمیز و بدون مو نگه دارید تا دچار عفونت نشود ‌.

بهداشت عمومی دوران بارداری

بهداشت عمومی مواردی را به شرح زیر در بر می گیرد :

۰۱ اشتغال در بارداری ضرری ندارد مگر اینکه کاری باشد که نیاز به ایستادن مداوم داشته باشد در این صورت ممکن است زایمان زودرس اتفاق بیافتد اما در رشد جنین تاثیری ندارد .

۰۲ مسافرت در دوران بارداری برای خانمی که بارداری سالمی را سپری می کند ضرری ندارد . البته اگر در طول مسافرت خانم باردار ۱۰ تا ۱۲ دقیقه راه برود بهتر است .

۰۳ حمام کردن هم هیچ ضرری ندارد اما سعی کنید از وان استفاده نکنید ، از دمپایی که کف آن لغزنده نباشد استفاده کنید .

۰۴ لباس مناسب برای دوران بارداری لباسی است که تنگ نباشد نرم و راحت باشد از جنس نخ باشد . از سینه بندها و شکم بندهای مخصوص دوران بارداری استفاده کنید تا کاملا راحت باشید .

۰۵ مقاربت در کسانیکه در معرض خطر سقط  و زایمان زودرس هستند بهتر است انجام نشود اما در کسانیکه سالم هستند تا هشت ماهگی مشکلی ندارد .

۰۶ اجابت مزاج یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری است که می توان با نوشیدن مایعات کافی و ورزش مناسب آنرا برطرف کرد .

۰۷ مراقبت از دندانها در دوران بارداری ضروریست چرا که به دلیل ویار ، استفراغ بیشتر می شود و دندانها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند پس باید هر چه سریعتر آنها را تمیز کرد .

۰۸ داروها را بر اساس نظر پزشک باید مصرف کرد . اصولا مصرف اکثر داروها در دوران بارداری ممنوع است .

۰۸ زیبایی مانند رنگ کردن موها و آرایش های کم در دوران بارداری اشکالی ندارد ولی بهتر است انجام نشود .

 

بهداشت روانی در دوران بارداری

اصولا دوران بارداری برای اغلب مادران دوران شادی است اما در این میان افرادی هم هستند که دچار ناراحتیهای روانی می شوند البته مقدار کمی نگرانی در هر فرد حامله طبیعی است اما اگر بیش از حد باشد تبدیل به افسردگی و عواقب خطرناک دیگری می شود . شایعترین مشکلات روانی در بارداری استرس و افسردگیست .

۰۱ افسردگی در بارداری

علائم افسردگی در بارداری شبیه افسردگی در افراد معمولی است مانند تغییرات در میزان انرژی ، خواب ، میل جنسی و اشتها به همین دلیل گاهی در این دوران تشخیص داده نمی شود . البته افسردگی در این دوران را با علائم دیگری مانند اعتماد به نفس پائین ، اضطراب در مورد نوزاد ، سیگار کشیدن ، اضافه وزن کم تشخیص داد . عوامل دیگری که در ایجاد افسردگی موثرند عبارتند از اضطراب ، خشونت همسر ، بارداری ناخواسته ، استرس های روزمره و غیره .

 

۰۲ اضطراب دوران بارداری

این اختلال به شکلهای گوناگون ظهور می کند .

اختلال هراس : گاهی اوقات زن حامله چنان ترس از زایمان پیدا می کند که نظرش درباره نوع زایمان تغییر می کند به این اختلال فوکوبیا یا ترس از زایمان طبیعی هم گفته می شود .

اختلال استرس پس از سانحه : ترس از سقط جنین ، مرگ نوزاد و یا تجربه زایمان ناموفق می تواند این اختلال را ایجاد کند .

سوزن هراسی : ترس از آمپول نوعی اضطراب ایجاد می کند که باعث می شود فرد از انجام آزمایشات و زدن آمپول خودداری کند .

گذر هراسی : گاهی اوقات فرد باردار از حضور در مکانهای شلوغ و پر رفت و آمد اجتناب می کند و این به خاطر ترس از صدمه به نوزاد یا خود است .

جمع هراسی : حضور در جمع و قضاوت شدن به وسیله دیگران گاهی ترسی ایجاد می کند که ممکن است فرد را از حضور در جمع پشیمان کند .

این اختلالات باعث ترس های طولانی مدت ، تنش های عضلانی ، نداشتن آرامش ، افکار نگران کننده ، مشکل در خوابیدن و حملات پانیک (ترس هایی که اساسی ندارند و واقعی نیستند . ) می شوند .

۰۳ اختلالات خوردن در دوران بارداری

دراین اختلال فرد از خوردن ، وزن یا شکل ظاهری خودش ناراضی است که با عوارضی نظیر تولد نوزاد با وزن کم ، زایمان زودرس ، محدودیت رشد داخل رحم و عواقبی که پس از زایمان به وجود می آید ، شناخته می شود .

 

بهداشت ناحیه تناسلی در دوران بارداری

در طول دوره بارداری تغییرات زیادی در زندگی فرد رخ می دهد با این تغییرات  سبک کارهای روزمره نیز باید تغییر کند . تغئیر در نوع تغذیه ، طرز خوابیدن ، مصرف مکمل ها و غیره . اما معمولا بهداشت ناحیه ی تناسلی نادیده گرفته می شود در حالیکه از اهمیت خاصی برخوردار است . چرا که با رعایت نکردن نکاتی درباره بهداشت این ناحیه مبتلا به عفونت خواهد شد و این برای مادر و جنین خطر زیادی در پی خواهد داشت . در ادامه به ذکر نکاتی برای مراقبت از دستگاه تناسلی در دوران بارداری می پردازیم .

ناحیه تناسلی را همیشه خشک و تمیز نگه دارید . لباس زیر نرم و کمی گشاد انتخاب کنید . خودتان را از جلو به عقب تمیز کنید . از دوش و اسپری های خوشبو کننده استفاده نکنید . رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید . به مقدار کافی آب بنوشید .

 

اهمیت بهداشت بارداری

دوران بارداری دورانیست که برای پدر ومادر پر از تغییرات در شیوه سبک زندگی است خصوصا برای مادر که زندگی جدیدی را آغاز خواهد کرد . رعایت نکاتی که به آنها بهداشت بارداری می گویند می تواند به بارداری سالمی بیانجامد . مادر باردار باید از تغذیه و رژیم مناسبی برخوردار باشد همچنین با ورزش کردن مناسب دوران بارداری از نشاط و سلامت لازم برخوردار شود . سلامت روانی مادر اهمیت ویژه ای دارد که بوسیله اطرافیان خصوصا همسر تامین خواهد شد . به هر حال رعایت نکات بهداشتی در دوران بارداری به هر چه بهتر شدن این دوران کمک خواهد کرد . بهداشت بارداری مهمترین قسمت از دوران بارداری است که فرد حامله ملزم به انجام آن است . با رعایت بهداشت بارداری این دوره از زندگی را به سلامت به پایان برسانید .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهداشت دوران بارداری نی نی ناش
بارداری
مدیر سایت

بهداشت بارداری چیست؟

در دوران بارداری باید به طور منظم به پزشک مراجعه شود تا اگر مشکلی برای فرد حامله به وجود آمد فوری حل شود . یکی

ادامه مطلب
بوسیدن نوزاد
مراقبت از نوزاد
مدیر سایت

چرا نباید نوزاد را بوسید؟

بوسیدن نوزاد احتمالا یکی از پر اشتباه ترین رفتار های اقوام و خویشاوندان و نزدیکان و دوست و آشنای والدین یک نوزاد است که سلامتی

ادامه مطلب