تغذیه هفته ششم بارداری

تغذیه در هفته ششم بارداری

تغذیه در هفته ششم بارداری یکی از موضوعات بسیار مهم و قابل بحث بوده، زیرا در صورتی که تغذیه به خوبی انجام نشود، امکان به وجود آمدن مشکلات برای مادر و جنین بیشتر می شود. افرادی که می خواهند با موضوع تغذیه در هفته ششم بارداری بیشتر آشنا شوند، می توانند تا پایان این مطلب ما را همراهی کنند.

تغذیه بارداری
تغذیه بارداری

تغذیه در هفته ششم بارداری برای مادر و جنین بسیار مهم است زیرا مواد غذایی که مادر مصرف می کند، هم باید پاسخگوی نیاز بدن خود و جنین باشد. بدین ترتیب هم در نوع و هم در میزان مواد غذایی مصرفی باید دقت خاصی شود تا بتوان این هفته که یکی از هفته های مهم در دوران بارداری محسوب می شود را به سلامت پشت سر گذاشت. دوران بارداری در صورت گذرا بوده و به زودی تمام می شود، اما اگر نکات مربوط به تغذیه دوران بارداری را به خوبی بشناسیم، می توان شادابی و طراوت بدن خود را در دوران بارداری حفظ کرده و بعد از زایمان به حالت مطلوب قبل از حاملگی برگشت.

تغذیه در هفته ششم بارداری اگر به درستی انجام شود، مادر و جنین در سلامت کامل به سر برده و هیچ مشکلی برای آنها به وجود نمی آید. با توجه به اینکه از هفته ششم بارداری معمولا اغلب اندام های جنین شروع به رشد کرده، لذا تغذیه صحیح می تواند به رشد بهتر جنین نیز کمک کند. در صورتی که تغذیه مناسب و کافی نباشد، ممکن است در رشد و شکل گیری اندام های مختلف جنین اختلال ایجاد شود. بدین ترتیب تغذیه مادر در هفته ششم بارداری نقش موثر و مستقیم بر روی سلامت جنین و رشد مناسب آن دارد.

  • اهمیت تغذیه در این هفته مهم
  • نیاز اصلی بدن در هفته ششم چیست؟
  • چه مواد غذایی می توانند نیاز بدن در هفته ششم بارداری تامین کنند؟
  • آشنایی با میزان پروتئین برخی از مواد غذایی

 

توجه کافی به تغذیه در این هفته و همچنین سایر هفته های بارداری می تواند هم در سلامت مادر و هم در سلامت جنین تاثیر مستقیم داشته باشد، بدین ترتیب به هیچ وجه خانم های باردار نباید از تغذیه خود در دوران بارداری غافل شوند.

اهمیت تغذیه در هفته ششم بارداری

"<yoastmark

از هفته ششم بارداری معمولا جفت تشکیل شده و ارتباط جفت با مادر برقرار می شود. برقراری ارتباط خونی جفت با مادر به منظور تغذیه از مادر بوده و تنها راهی که جنین می تواند تغذیه مورد نیاز خود را دریافت نماید، جفت است، زیرا کیسه زرده از بین رفته و جنین یا رویان نمی تواند از آن تغذیه کند. بدین ترتیب نوع مواد غذایی و میزان مصرف آنها اهمیت دو چندانی پیدا می کند. به همین خاطر افرادی که به در این هفته توجه ندارند، در آینده با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهند شد.

عدم تغذیه مناسب و کافی ممکن است ضعف و بی حالی برای خانم های باردار به همراه داشته باشد. بدین ترتیب افرادی که برای سلامتی خود و جنین ارزش قائل بوده، باید طبق رژیم و برنامه غذایی مناسب هفته های مختلف بارداری را پشت سر بگذارند.

همه مواد غذایی اگر به اندازه مصرف شوند، مفید هستند، بدین ترتیب استفاده از انواع مواد غذایی برای مادر و جنین نیاز بوده و در صورت استفاده با اندازه مناسب، هیچ گونه مشکلی برای مادر و جنین به وجود نخواهد آمد. هر چه تغذیه بهتر و با کیفیت بالاتری انجام شود، بدن مادر انرژی خود را حفظ کرده و دچار ضعف نمی شود. زیرا جنین از مادر تغذیه کرده و ر صورتی که تغذیه به خوبی انجام نشود، ضعف و خستگی مفرط به سراغ مادر آمده و این موضوع در دوران بارداری ممکن است برای خانم های باردار بسیار دشوار باشد.

 

نیاز اصلی بدن برای تغذیه در هفته ششم بارداری چیست؟

"<yoastmark

معمولا بدن انسان چه در دوران بارداری و چه در غیر از آن، به انواع ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، اسیدهای چرب و… نیاز دارد. اما معمولا ممکن است در برخی بازه های زمانی، یکی از آنها بر دیگری اولویت پیدا کند. بدین ترتیب خانم هایی که در دوران حساس بارداری قرار دارند، باید با پزشک متخصص و یا مشاور تغذیه مشورت کرده و نقاط عطف بارداری و مواد غذایی مناسب برای آن بازه زمانی را بشناسند.

پروتئین برای رشد اندام های حیاتی جنین بسیار مفید و موثر است، بدین ترتیب کمبود پروتئین در رژیم غذایی ممکن است آسیب هایی را به جنین وارد کند. از این رو اطلاع از میزان پروتئین دریافتی در طول روز اهمیت بسیار زیادی دارد.

پروتئین برای بدن انسان ضروری بوده، اما تغذیه در هفته ششم بارداری اهمیت دو چندانی پیدا می کند. جنین در این هفته با رشد سریع تری مواجه می شود. قلب، ریه، سیستم عصبی و سایر اندام های حیاتی جنین از هفته ششم رشد خود را به طور جدی آغاز می کنند. بدین ترتیب  باید به پروتئین موجود در رژیم غذایی توجه ویژه ای شود.

همچنین بخوانید: علت توقف رشد و اندازه جنین در هفته ششم بارداری

چه مواد غذایی می توانند نیاز بدن برای تغذیه در هفته ششم بارداری تامین کنند؟

خوردن گوشت در تغذیه بارداری
گوشت گوساله سرشار از پروتئین

مواد غذایی بسیار زیادی را می توان پیدا کرد که حاوی پروتئین هستند. یکی از آنها گوشت گوساله بوده که سرشار از پروتئین است. گوشت گوساله را در صورتی می توان به صورت منظم در دوران بارداری مصرف کرد که چربی زیادی نداشته باشد. گوشت گوساله می تواند تغذیه در این هفته  را به بهترین شکل انجام دهد. زیرا منبع بسیار خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز خانم های باردار است.

آشنایی با میزان پروتئین برخی از مواد غذایی برای تغذیه در هفته ششم بارداری

در این بخش قصد داریم میزان پروتئین موجود در مواد غذایی مختلف را بیان کرده تا افرادی که قصد دارند پروتئین مورد نیاز بدن خود را تامین کنند، به راحتی این کار را انجام دهند. با بررسی جدولی که در پایین آمده می توان به خوبی تحت کنترل قرار داد تا بتوان پروتئین کافی را برای بدن تامین کرد.

مواد غذایی مقدار میزان پروتئین
مرغ بدون پوست و استخوان 100 گرم 30 گرم
همبرگر زغالی با گوشت گوساله 115 گرم 30 گرم
ماهی تن 115 گرم 25 گرم
ماست بدون چربی 215 گرم 12 گرم
شیر بدون چربی 215 گرم 8 گرم
کره بادام زمینی 2 قاشق 8 گرم
تخم مرغ 1 عدد 8 گرم

با اطلاع از میزان پروتئین موجود در هر کدام از مواد غذایی، کنترل میزان پروتئین دریافتی راحت تر می شود. بدین ترتیب با توجه به جدول بالا، به راحتی می توان تغذیه در هفته ششم بارداری را مطابق با میزان استاندارد که 60 گرم پروتئین در روز برای خانم های باردار بوده، تنظیم کرد.

همچنین بخوانید: لکه بینی در هفته ششم بارداری و سونوگرافی

کلام آخر

علاوه بر تامین مواد غذایی و پروتئین مورد نیاز، خانم های باردار باید در هفته ششم و سایر هفته های بارداری خود، روزانه 8 لیوان آب نیز باید مصرف شود. در صورت وجود ویار صبحگاهی می توان حجم آب مصرفی را بیشتر کرد. مصرف کافی آب می تواند به سلامت مادر و جنین در دوره بارداری کمک بسیار زیادی کند.

تغذیه در هفته ششم بارداری از اهمیت زیادی برخوردار بوده، زیرا ارتباط مستقیم با سلامتی مادر و جنین دارد. با توجه به اهمیت پروتئین در هفته ششم بارداری، نیاز است خانم های باردار در هر روز 60 گرم پروتئین را دریافت کنند. یعنی خانم های باردار به 10 گرم پروتئین اضافه نسبت به سایر خانم ها نیاز دارند تا بتوانند تغذیه جنین را نیز به بهترین شکل ممکن انجام بدهند.

 

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته پانزدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته پانزدهم بارداری

پس از گذراندن هفته چهاردهم بارداری، اکنون به هفته پانزدهم بارداری در تقویم هفته به هفته بارداری رسیدیم. در این هفته جنین قابلیت های بسیار

ادامه مطلب