ریزترین علائم بارداری

مقاله جامع ریزترین علائم شروع بارداری+علائم بارداری پسر و دختر

علائم بارداری بسیار متنوع بوده و شناخت همه آنها برای خانم ها به خصوص افرادی که در سنی هستند که در آینده می خواهند صاحب فرزند شوند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. حاملگی با علائم مختلفی همراه است که برای آشنایی بیشتر بهتر است ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

توضیحاتی در مورد علائم شروع بارداری

علائم بارداری
علائم بارداری

علائم بارداری را هر خانمی باید به خوبی بشناسد تا بتواند در زمانی که اقدام به بارداری کرده، بتواند قبل از ظهور علائم قطعی بارداری، حتی با علائم ریز بارداری نیز بتواند به باردار بودن یا نبودن خود پی ببرد. علائم بارداری بسیار زیاد بوده و این موضوع ممکن است برخی از افراد را به اشتباه نیز بیاندازد. زیرا برخی از علائم بارداری ممکن است حتی بدون وجود بارداری برای یک فرد پیش بیایند. بدین ترتیب همیشه هم مشاهده برخی از علائم بارداری، دلیل بر باردار بودن نیست.

علائم بارداری معمولا در همه خانم ها یکسان نبوده و زمان بروز علائم بارداری نیز در همه افراد یکسان نسیت. بدین ترتیب هر فردی باید طبق شرایط و علائم به وجود آمده، بارداری یا عدم حاملگی را تشخیص داده، البته تشخیص قطعی بارداری با آزمایش خون و سونوگرافی مشخص می شود و بدون انجام این آزمایشات نمی توان به طور قطعی از وجود یا عدم بارداری اطمینان داشت. علائم بارداری در اولین حاملگی ممکن است با حاملگی دوم نیز متفاوت باشد. بدین ترتیب هیچ علامتی را نمی توان نشانه قطعی بارداری یا عدم بارداری دانست.

  • علائم اولیه بارداری کدامند؟
  • علائم صد در صدی بارداری کدامند؟
  • ریزترین علائم بارداری قبل از عقب افتادن پریود
  • زمان شروع علائم بارداری
  • تفاوت دل درد پریودی با حاملگی
آشنایی با علائم بارداری و تشخیص به موقع حاملگی می تواند به خانم های باردار کمک کند تا مراقبت های مورد نیاز را هر چه زودتر آغاز کرده تا به سلامت خود و جنین کمک بیشتری کرده باشند.

علائم اولیه بارداری کدامند؟

میزان hcg
میزان hcg

هورمون HCG

افزایش هورمون HCG را می توان یکی از اولین علائم بارداری دانست. برای تشخیص بارداری از طریق میزان هورمون HCG باید آزمایش خون انجام شود. البته در آزمایش های خانگی نیز می توان از طریق میزان هورمون HCG متوجه بارداری شد. HCG مخفف عبارت Human chorionic gonadotropin بوده و معمولا این هورمون توسط جفت تولید می شود. میزان هورمون HCG اگر کمتر از mIU/ml 5 باشد نشان دهنده عدم حاملگی است. در صورتی که این مقدار از   mIU/ml25 بیشتر باشد، نشان دهنده قطعی بودن بارداری است.

حالت تهوع یا ویار

حالت تهوع در بارداری
حالت تهوع در بارداری

 

 

حالت تهوع در بارداری

علائم بارداری که در این بخش به آنها اشاره شده، معمولا در اغلب افراد جزء اولین علائم به شمار می روند. بدین ترتیب در صورتی که این علائم مشاهده شوند، می توان با آزمایشات مناسب بسیار زود متوجه بارداری شده و اقدامات مورد نیاز را انجام داد.

یکی از اولین علامت هایی که می تواند خانم ها را متوجه باردار شد نماید، حالت تهوع است. این حالت ممکن است در اولین ساعات روز بیشتر از سایر اوقات برای فرد اتفاق بیفتد. اما زمان مشخصی را نمی توان برای ویار یا حالت تهوع معرفی کرد و در تمام ساعات شبانه روزی ممکن است ایجاد شود. دلیل اصلی حالت تهوع می تواند به خاطر تغییرات هورمونی که بلافاصله پس از لقاح در بدن ایجاد می شود، باشد.

همچنین بخوانید: علائم و نشانه های بارداری پسر در ماه اول تا سوم بارداری

علائم صد درصدی بارداری

تاخیر در پریودی

یکی از علائم بارداری صد درصدی، تاخیر در پریودی است. زمانی که از موعد مقرر قاعدگی عبور کنید و پریود نشوید، احتمال بارداری بسیار زیاد شده و تقریبا این امر را می توان قطعی دانست.

تاخیر در پریودی
تاخیر در پریودی

 

 

افزایش درجه حرارت بدن

یکی از علائم بارداری صد درصدی، بالا رفتن درجه حرارت بدن است. در صورتی که این مشکل برای فرد بوجود آید، بهتر است از روش های خانگی برای تست حاملگی استفاده نماید. برای رفع مشکل در چنین حالتی می توان مصرف آب خنک و یا خنک نگه داشتن دمای اتاق را گزینه های مناسبی دانست. با استفاده از این روش ها تا حدودی می توان خود را در شرایط عادی نگه داشت.

افزایش حرارت بدن
افزایش حرارت بدن

خستگی و خواب آلودگی

یکی دیگر از علائم بارداری که احتمال حاملگی را بیشتر می کند، خستگی مفرط بوده که در اغلب اوقات احساس خواب آلودگی به ما دست می دهد. علت اصلی خستگی بدن، افزایش سطح هورمون پروژسترون است. برای اینکه بتوان تا حدودی این مشکل را برطرف کرد می توان مدت زمان استراحت در شبانه روز را بیشتر کرد. با این روش مقداری از خستگی به وجود آمده از بین می رود و منجر به شادابی بیشتر فرد می شود.

خستگی و خواب آلودگی
خستگی و خواب آلودگی

حساسیت بویایی

با مشاهده علائمی که در این بخش به آنها اشاره شده، احتمال حاملگی بیشتر می شود. بدین ترتیب توجه به این علائم بارداری از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به سایر علائم حاملگی برخوردار است.

یکی دیگر از علائم بارداری صد در صدی، حساسیت بویایی است. در صورتی که این مورد برای فردی پیش آید، نسبت به بو حساسیت بیشتری پیدا کرده و قدرت بویایی فرد نسبت به قبل بیشتر می شود. به همین خاطر برخی از بوها ممکن است موجب آزار و اذیت فرد نیز شوند. بهتر است در این بازه زمانی حتی الامکان از مواردی که بوی زیادی داشته مانند انواع عطر و ادکلن و گل و گیاهان دارای بو دوری کرد. در برخی از موارد بوی غذا نیز ممکن است فرد را اذیت کند.

حساسیت بویایی
حساسیت بویایی

ریزترین علائم بارداری

افزایش ضربان قلب

آریتمی یا ضربان غیر طبیعی قلب یکی از علائم بارداری محسوب می شود که در برخی از افراد ممکن است خود را نشان دهد. آریتمی یا افزایش ضربان قلب برای افراد سالم مشکل خاصی را به وجود نمی آورد اما افرادی که دارای بیماری قلبی هستند، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمایند تا بتوانند به سلامت خود و جنین کمک کنند.

افزایش ضربان قلب
افزایش ضربان قلب

تغییر در سینه ها

تغییر در سینه ها را می توان یکی از علائم بارداری دانست که در اغلب افراد ایجاد می شود. معمولا سینه ها نرم تر و متورم تر از قبل می شوند. یعنی سایز سینه ها در دوران بارداری با تغییراتی مواجه می شود. از دیگر مواردی که می توان به آن اشاره کرد، تیره تر شدن اطراف نوک سینه می باشد. معمولا علت اصلی تغییر در سینه ها، تغییرات در هورمون ها است. تغییرات هورمونی در هفته های نخست بارداری مشکلات بسیار زیادی را برای خانم های باردار به وجود می آورد که یکی از آنها تغییر در سینه ها است.

تغییر در سینه ها
تغییر در سینه ها

 

احساس سوزن سوزن شدن

یکی دیگر از علائم بارداری، احساس سوزن سوزن شدن است. این احساس در سینه ها ایجاد شود. معمولا این مشکل ممکن است برای همه خانم های باردار به وجود نیاید اما برخی از آنها با این مورد برخورد می کنند. برای حل این مشکل بهتر است از پوشیدن لباس زیر تنگ خودداری شود و به جای از لباس های آزاد استفاده شود. بدین ترتیب سینه ها فضای بیشتری را برای رشد در اختیار دارند. رشد سینه ها در هفته های ابتدایی بارداری یکی از علائم حاملگی محسوب می شود و باید توجه ویژه ای به آن داشت.

سوزن سوزن شدن
سوزن سوزن شدن

 

 

یبوست

یبوست یکی دیگر از علائم بارداری محسوب می شود که باید برای رفع آن اقدامات مناسبی انجام شود. با توجه به اینکه یبوست می تواند مشکلات زیادی را برای خانم های باردار به وجود آورد، لذا نیاز است تا در کوتاه ترین زمان ممکن آن را برطرف کرد. مراجعه به پزشک متخصص می تواند به افراد برای رفع این مشکل کمک بسیار زیادی کند. مصرف دارو به صورت خودسرانه می تواند مشکلات جدی تری را برای فرد به وجود آورد. بدین ترتیب هرگز از داورهای قبلی که برای چنین مشکلی مصرف کرده، استفاده نکنید. یبوست یکی از علائم بارداری بوده که ممکن است برای همه خانم های باردار به وجود آید. البته بازه زمانی به وجود آمدن این مشکل ممکن است برای همه افراد یکسان نباشد. در اغلب موارد معمولا یبوست در هفته های ابتدایی بارداری خود را نشان می دهد.

یبوست و باردرای
یبوست

گرفتگی بینی

گرفتگی بینی یکی از علائم بارداری محسوب می شود که ممکن است در اثر تولید خون و خشکی غشای مخاط بینی و خونریزی از بینی به وجود آید. بدین ترتیب خون به دماغ شدن نیز می تواند یکی از علائم بارداری محسوب شود. در صورت بروز این علائم، مراجعه به پزشک نیاز نبوده و در مدت زمان کوتاهی این علائم از بین می روند.

کیپ شدن بینی در اوایل بارداری
کیپ شدن بینی

عدم تعادل بر روی احساسات

نداشتن تعادل احساساتی از دیگر علائم بارداری محسوب می شود. معمولا خلق و خوی افراد باردار تغییرات زیادی داشته و کنترل احساسات بسیار دشوار می شود. در صورتی که این مورد برای خانم باردار به وجود آید، اطرافیان وی باید توجه بیشتری به او داشته باشند و کمک حال وی باشند تا بتواند این بازه زمانی را هر چه سریعتر پشت سر بگذارد. علاوه بر خانم های باردار سایر افراد خانواده به خصوص همسر وی باید از این تغییرات و علت آن مطلع بوده تا بتوانند کنترل بیشتری بر روی این تغییرات داشته باشند.

تغییر خلق و خو در ایام بارداری
تغییر خلق و خو

نفخ در دوران بارداری

یکی دیگر از علائم بارداری در هفته های نخست حاملگی، نفخ است. نفخ یکی از مشکلات شایع بوده که ممکن است برای افراد زیادی به وجود آید. نفخ می تواند بر اثر تغییرات هورمونی که در اوایل بارداری رخ می دهد به وجود آید. برای برطرف شدن نفخ می توان به پزشک متخصص مراجعه کرده و از درمان های بسیار ساده استفاده کرد. مصرف خودسرانه دارو برای رفع نفخ می تواند منجر به وجود مشکلات دیگر شود. بدین ترتیب بهترین راه حل برای از بین بردن نفخ در دوران بارداری، مراجعه به پزشک متخصص است.

نفخ در دوران بارداری
نفخ در دوران بارداری

تکرر ادرار

رشد رحم در هفته های ابتدایی بارداری سبب می شود تا فشار بیشتری به لگن وارد شده و مشکلی به نام تکرر ادرار برای وی به وجود آید. البته تغییرات هورمونی نیز می تواند این مشکل را به وجود آورد. تکرر ادرار در هفته های نخست و در سه ماه دوم بارداری خود را بیشتر از هر زمان دیگری نشان می دهد. در صورتی که در هنگام ادرار درد یا سوزش وجود داشته باشد، احتمال ایجاد عفونت را بیشتر می کند. بدین ترتیب در صورت بروز چنین مشکلی باید آزمایشات لازم را انجام تا در صورت وجود عفونت، اقدامات لازم برای رفع این مشکل انجام شود.

تکرر ادرار در علائم بارداری
تکرر ادرار

گرفتگی عضلات شکم

گرفتگی عضلات شکم در دوران بارداری شباهت زیادی به دوران قاعدگی دارد. گرفتگی یا درد عضلات شکم یکی از علائم بارداری محسوب می شود و در صورت بروز این مشکل، می توان آن را نشانه ای از حاملگی دانست. بزرگ شدن رحم می تواند علت اصلی گرفتگی عضلات شکم باشد. در صورتی که باردار بوده و گرفتگی عضلات شکم با خونریزی همراه است، بهتر است به پزشک متخصص زنان و زایمان یا ماما مراجعه شود.

در صورتی که گرفتگی عضلات شکم در دوران بارداری با خونریزی همراه باشد، می تواند نشانه سقط شدن جنین باشد. بدین ترتیب بی درنگ باید مراتب را به پزشک متخصص اطلاع داده تا هر چه سریع تر اقدامات لازم در این زمینه انجام شوند.
علائم بارداری
گرفتگی عضلات شکم

هوس یا بیزاری از غذا

ایجاد هوس به یک نوع غذا و یا بیزاری از یک غذای دیگر می تواند یکی از علائم بارداری محسوب شود. معمولا در صورت بروز این نشانه، ممکن است فرد غذایی را که سال ها نخورده و یا دوست نداشته را هوس کرده و میل به خوردن آن داشته باشد در صورتی که از برخی غذاهایی که همیشه مصرف کرده، بیزار باشد.

بیزاری از غذا در بارداری
بیزاری از غذا

سرگیجه

سرگیجه یکی از علائم بارداری بوده که دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. یکی از دلایل بروز سرگیجه، تغییرات فشار خون در دوران بارداری است. معمولا فشار خون در دوران بارداری بیشتر از هر زمان دیگری پایین و بالا می شود. از دیگر دلایل بروز سرگیجه تغییرات وزن در دوران حاملگی است. فقر آهن یکی دیگر از عوامل سرگیجه در بین خانم های باردار می باشد. بهتر است زمانی که برای مدت طولانی دراز کشیده اید و می خواهید بنشینید یا بلد شوید، آهسته این کار انجام شود تا باعث سرگیجه نشود. در صورتی که سرگیجه ادامه پیدا کند، باید برای درمان به پزشک متخصص مراجعه شود.

سرگیجه جز علائم بارداری
سرگیجه

سردرد

یکی دیگر از علائم بارداری در هفته های اول، سردرد است. معمولا تغییرات هورمونی را می توان علت اصلی سردرد در هنگام شروع بارداری دانست. با توجه به وجود قرص های بسیار زیادی در هر خانه ای، بهتر است از مصرف خودسرانه دارو پرهیز شده و به پزشک متخصص مراجعه شود.

سر درد دوران بارداری
سر درد

ایجاد جوش یا آکنه

یکی دیگر از علائم بارداری که می تواند نشانه حاملگی در هفته های نخست باشد، بدتر شدن وضعیت جوش یا آکنه در صورت افرادی است که قبلا این مشکل را داشته اند. بهتر است در صورت بروز چنین مشکلی ابتدا با پزشک مشورت شود تا بتوان از محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب استفاده کرد. معمولا محصولات فاقد چربی گزینه بهتری در چنین شرایطی به شمار می روند. دست زدن به آکنه می تواند منجر به تشدید آنها شود. بدین ترتیب حتی الامکان تا رفع شدن کامل به آنها دست نزنید.

جوش یا آکنه در بارداری
جوش یا آکنه

تنگی نفس

وجود هر نوع بیماری زمینه ای می تواند بارداری را بسیار دشوار کرده و یا حتی خطرهای زیادی را برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد. بدین ترتیب خانم ها قبل از بارداری باید آزمایشات کامل را انجام داده تا در صورت بروز هر گونه مشکلی، اقدامات لازم انجام شده و نسبت به رفع آن اقدام شود.

تنگی نفس نیز یکی از علائم بارداری در هفته های ابتدایی است. افزایش سطح هورمون پروژسترون باعث می شود تا تعداد نفس کشیدن ها بیشتر شود. این امر در نهایت به تنگی نفس منجر می شود. بدین ترتیب افرادی که بیماری های زمینه ای مانند آسم دارند، بهتر است قبل از بارداری با پزشک متخصص مشورت نمایند.

تنگی نفس در بارداری
تنگی نفس در بارداری

تفاوت دل درد پریودی با حاملگی

طبق تحقیقاتی که انجام شده معمولا دوران قاعدگی و حاملگی در خانم ها با دل درد همراه است. اما آیا دل درد در این دو دوره با هم مشابه است؟ قطعا تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می شود تا به راحتی بتوان دل درد ناشی از پریودی را با دل درد ناشی از حاملگی به راحتی تشخیص داد. دل درد در دوران حاملگی معمولا به خاطر لانه گزینی بوده و معمولا در نقاطی که لانه گزینی انجام می شود، بیشتر حس می شود. درد دوران حاملگی معمولا خفیف تر از درد دوران قاعدگی است. بدین ترتیب در صورتی که درد بسیار شدید و گاهی غیر قابل تحمل است، می توان آن را ناشی از پریودی دانست.

دل درد در دوران حاملگی ممکن است با لکه بینی نیز همراه باشد. لکه ها در این دوران معمولا به رنگ قهوه ای یا صورتی ظاهر می شوند. البته این لکه بینی نباید به خونریزی منجر شود. خونریزی شدید در دوران بارداری می تواند به خاطر سقط شدن جنین باشد. بدین ترتیب زمانی که لکه بینی مشاهده می شود، نیازی به مراجعه خانم بارداری به پزشک متخصص نیست اما زمانی که خونریزی شدید می شود، بهتر است به ماما یا پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه شود.

دل درد همراه با خونریزی در دوران بارداری بسیار مهم و گاهی اوقات خطرناک است، از این رو به خاطر حفظ جان مادر و جنین باید در هنگام وجود چنین علائمی سریع به پزشک متخصص مراجعه شود.

علائم بارداری پسر

  • عدم ایجاد ویار صبحگاهی
  • ضربان قلب کمتر از 140
  • ایجاد جوش و آکنه
  • سرد بودن دائمی پاها
  • دست های خشک و ترک خورده
  • رشد موی بیشتر

علائم بارداری دختر

  • ضربان قلب بین 140 الی 160
  • چرب شدن پوست
  • هوس بیشتر برای مصرف شیرینی
  • تغییرات خلقی زیاد
  • نازک و شکننده شدن موها

زمان شروع علائم بارداری

معمولا زمان شروع اولین علائم بارداری، سه هفته پس از انجام لقاح می باشد. اولین هفته بارداری معمولا از آخرین دوره پریودی آغاز می شود و زمان تولد نوزاد نیز بر این اساس تعیین می شود. بدین ترتیب هر کدام از علائم بارداری که به آنها اشاره شده را مشاهده کنیم، حداقل سه هفته از بارداری گذشته است.

کلام آخر

آشنایی با علائم بارداری از اهمیت بسیار زیادی برای خانم هایی که قصد حاملگی در آینده را داشته، برخوردار است. هر فردی نیاز است این مطالب را به صورت کامل بداند تا بتواند در هنگام بارداری متوجه این موضوع شود.

مطلع شدن از بارداری در هفته های نخستین و یا هفته اول بارداری به سلامت مادر و جنین کمک می کند.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

4 پاسخ

  1. سلام با دوست دختر رابطه داشتیم اواخر اسفنددخول نداشتیم بیرون از واژن ارضا شدم حس میکنیم کمی تماس داشته با مایع منی الان ۲ ماه هست که میگذره بعد از یک هفته رابطه پریود شد ۶ فروردین و پریودشم ۶ روز طول کشید پریود مثل ماه های قبل بود بعد دوباره ۶ اردیبهشت پریود شد اونم ۶ روز طول کشید آزمایشات خانگی مثل قندو جوش شیرین انجام دادیم منفی بود و هیچ کدوم از علایم بارداری رو نداره و باکره هستش فقط آکنه داره رو صورتش که خودش میگه مال نوجوانی هستش ترسمون از پیشاب هستش یکم شکمش حس میکنم اومده جلومیشه لطفا راهنمایی کنید آیا احتمال حاملگی هست؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *