بهترین روش بیهوشی برای زایمان

بهترین روش بیهوشی در زایمان چیست؟

بهترین روش بیهوشی در زایمان طبیعی یا سزارین در هر فردی بنا به شرایطی که دارد، توسط پزشک معالج انتخاب می شود و حکم  واحدی برای همه بانوان باردار نمی توان داد. از روش های بی حس موضعی اسپاینال و اپیدورال می توان در سزارین و زایمان طبیعی استفاده کرد. به دلیل کاهش درد، بی حسی نخاعی بین خانم های باردار شایع است.

در این گفتار برای علاقمندان به نی نی ناش ، نکات ارزنده ای درباره بیهوشی و بهترین روش بیهوشی در زایمان ارائه شده است. اگر تجربه و دیدگاهی درباره بهترین روش بیهوشی در زایمان دارید، مراتب را از طریق بخش  کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

آنچه درباره بیهوشی در زایمان باید بدانیم

برای کاهش درد از بیهوشی یا بی حسی موضعی استفاده می شود. با یک سوزن استاندارد، داروی بیهوشی به فاصله های مهره سوم و چهارم ستون فقرات تزریق می شود. اگر سوزن به فضای نخاعی برسد و دارو در ان منطقه تزریق شود، روش اسپاینال است. اگر سوزن به این فضا نرسد و داروی تزریق شده  وارد مایع مغزی نخاعی نشود، روش اپیدورال است.

تزریق داروی بیهوشی با تاثیر بر ریشه های عصبی باعث بی حس شدن اندام تحتانی و لگن بیمار می شود. مزایا و معایبی دارد که باید به آن توجه کرد. زایمان طبیعی، سبب می شود که مادر پس از زایمان، دردی را تحمل نکند. بازگشت به زندگی به نسبت سزارین سریع تر است. پس از زایمان با بی حسی اسپاینال، احتمال سردرد مادر وجود دارد.

داروی بیهوشی که وارد خون می شود، از طریق جفت با خون جنین در تماس مستقیم بوده و می تواند وارد بدن جنین شده و آسیب زا باشد.

 بیهوشی چیست؟

بیهوشی یا Anesthesia در واقع قطع تماس حس ها از جمله درد با تجویز دارو های کاهش دهنده فعالیت سلول های عصبی است. ارتباط  بیمار با متخصص بیهوشی به منظور یک عمل مشخص از نظر زمانی، 3 مرحله داردکه به پیش از  جراحی، حین عمل و پس از عمل خلاصه می شود.

بیهوشی قبل از جراحی چگونه است؟

بیهوشی و جراحی بر روی سیستم داخلی بدن تاثیر می گذارد. برای متخصص لازم است که هر چه بیش تر از سوابق بیمار مطلع باشد و سوابق را ارزیابی کند. از وضعیت دارو ها و بیماری های قبلی و فعلی نیز مطلع باشد و نتایج آزمایش ها را نیز بررسی کند.

با آغاز درد های زایمانف بایستی از خوردن و نوشیدن تا معاینه تخصصی زنان و زایمان پرهیز شود. اگر سزارین از قبل تعیین شده باشد، حداقل زمان لازم جهت عدم مصرف مایعت شفاف نظیر آب و آب میوه بدون قطعه میوه، 2 ساعت و برای مواد غذایی 6 ساعت است.

بایستی سابقه  بیماری خود را به متخصص بیهوشی بگویید. اگر مصرف  کننده الکل و سیگار هستید، گوشزد کنید. اگر سابقه  شخصی یا فامیلی استفراع و صرع داشتید اعلام کنید. او باید در جریان همه این موارد باشد.

بیهوشی حین جراحی

مهم ترین بخش کار است. متخصص بیهوشی، مسئولیت مستقیم راحتی و بی دردی و سلامت بیمار را در حین جراحی دارد. مسئول حفاظت سلامت و اداره شرایط حیاتی از جمله ضربان قلب و دما و وضعیت تنفس و میزان مایع و خون رسانی در صورت نیاز است. مسئولیت سنگینی است. نوع بیهوشی مادر و تنظیم میزان درجه بیهوشی با متخصص بیهوشی است. اگر بیماری شبیه آسم و دیابت و اختلال مفاصل و افزایش فشار خون داشته باشید، نوع بیهوشی و میزان آن متفاوت است.

مرحله پس از جراحی

متخصص بیهوشی بعداز عمل نیز مسئول سلامتی شما است. در بخش ریکاوری مسئول بررسی وضعیت سلامت شما  است. در این بخش پرسنل آموزش دیده حضور دارند و علائم حیاتی بررسی می شود. ترک ریکاوری و انتقال به بخش توسط متخصص بیهوشی مشخص می شود.

بیهوشی در سزارین

انواع بیهوشی در سزارین

در زمانی که زایمان طبیعی به خوبی پیشرفت نکند، یا جنین دچار مشکل  باشد و زایمان طبیعی برای مادر به صلاح نباشد، سزارین در دستور کار قرار می گیرد و بیهوشی نیاز مبرم است. البته روش های جایگزینی چون هیپنوتیزم در برخی بیمارستان های ایران انجام شده است.  به منظور بیهوشی در سزارین از 2 روش استفاده می شود:

  • بیهوشی جنرال که کل بدن بی حس می شود.
  • بیهوشی ناحیه ای یا نخاعی که به 2 روش اپیدورال و اسپاینال انجام می شود.

روش بیهوشی عمومی در سزارین چگونه  است؟

در این روش، بیمار کاملا بیهوش می شود. آگاهی از روند جراحی و مراحل آن ندارد. دردی حس نمی کند. انواع گوناگونی از دارو ها برای بیهوشی حین عمل به  کار می رود که به صورت گاز و بخار استنشاقی از طریق ماسک تنفسی و یا به صورت وریدی تجویز می شود. وارد جریان خون شده و به همه بافت ها از جمله مغز می رسد.

می تواند تمام  واکنش های حفاظتی از جمله سرفه و یا تنفس را قطع کند. برای ادامه کار  از ماسک یا لوله داخل تراشه نای به منظور تنفس بیمار استفاده می شود. روی ریه و کبد و کلیه اثر گذاشته و عوارض ناشی از دارو شایع است. البته نظاره گر میزان تاثیر داروی بیهوشی روی قلب، متخصص بیهوشی است.

روش های مانیتورینگ بسیار  پیشرفته در اتاق عمل به کار گرفته می شود و سبب کاهش عوارض و خطرات حین بیهوشی می شود. مرگ انسان ها در اثر بیهوشی به 1 مورد در هر 250 هزار نفر رسیده است.

بیهوشی کامل در زایمان سزارین ، محبوبیت جهانی ندارد چون عوارض زیادی دارد. مراحل بیهوشی عمومی به  شرح  زیر  است:

  • یک سرم  به دست وصل می شود.
  • دارو های لازم از طریق سرم به دست تزریق می شود.
  • بیمار چیزی متوجه نمی شود تا اثرات داروی بیهوشی تمام شود و فرد به خواب برود.
  • احتمال دارد متخصص بیهوشی، لوله در راه هوایی فرد قرار داده که این لوله به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شده و کمک می کند تا اکسیژن کافی و گاز های بیهوشی از این طریق به بدن رسیده و بیمار در خواب باشد.
  • بعد از پایان یافتن جراحی، فرد از خواب بیدار شده و قدرت تنفس خود را باز می یابد.
  • لوله تنفسی را بیرون آورده و به اتاق ریکاوری منتقل می شود.
  • ضربان قلب وفشار خون و میزان اشباع اکسیژن بررسی می شود.

عوارض بیهوشی عمومی در سزارین

تهوع و استفراغ از جمله عوارض بیهوشی عمومی  است. البته با دارو های ضد تهوع کنترل می شود.  در حین بیهوشی، احتمال دارد که نیاز  به لوله گذاری راه هوایی باش، لوله  تنفسی  از طریق دهان و حلق وارد تراشه شده  و گاها پس از بیهوشی، موجب احساس ناراحتی در حلق می شود .

یکی از عوارض بیهوشی در سزارین، احتمال  استفراع بیمار  بلافاصله پس از بیهوش کردن است. چون مادر باردار مدت زیادی گرسنه مانده است و فشار داخل شکم و حرکات کاهش یافته معده، معده پر شده و احتمال استفراغ افزایش می یابد. احتمال ورود محتویات معده به داخل ریه و تخریب شدید ریه وجود دارد. گاها می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

خروپف هنگام خواب را به متخصص بیهوشی اطلاع دهید. اگر  دندان لق یا ارتودنسی دارید اطلاع دهید. اگر مسکن مصرف می کنید اطلاع دهید.  هر دارویی که مصرف میکنید باید به  اطلاع متخصص بیهوشی برسد تا اختلال دارویی را شاهد نباشید.

بیهوشی نخاعی یا ناحیه ای

بیهوشی نخاعی در سزارین در سالهای اخیر محبوب شده  است. مادر در اتاق عمل هوشیار بوده و هنگام تولد، کودکش را مشاهده  کند که لحظات لذت بخشی را برایش به ارمغان می آورد. تهوع و استفراغ کمی را تجربه می کند. کنترل درد بهتر است و از ماده  بی حسی درکنار طناب نخاعی استفاده شده  که بخش بی  حس شده ، قسمت نیمه تحتانی بدن است و بر اساس مکان تزریق به 2 نوع اپیدورال و اسپاینال تقسیم می شود.

  • در بیهوشی اپیدورال، ماده بی حس موضعی در بخش خارجی که نخاع و مایع نخاع را پوشانده در پشت و کمر تزریق می شود. سوزن وارد مایع نخاع نمی شود.
  • در بیهوشی اسپاینال، سوزن از نخاع عبور کرده و وارد مایع نخاعی می شود و تزریق می گردد. احساس گزگز امکان پذیر است

 

بیشتر بخوانید: روش های کاهش درد زایمان

 

عوارض بی حسی موضعی اپیدورال و اسپاینال

  • سردرد یکی از عوارض احتمالی است. البته کم تر از 1 درصد است. معمولا 1 روز پس از بی حسی بوده و تا 7 روز ادامه یافته و سپس رفع می شود. مصرف مایعات و دارو های ضد درد سبب کاهش درد می شود.
  • لرزش در حین اپیدورال مهم است. یک عارضه شایع است.
  • کاهش فشار خون از دیگر عوارض است. با تزریق سرم حل می شود.
  • خارش در حین زایمان مختصر است.
  • واکنش به مواد بی حسی خیلی نادر است.
  • تزریق ماده بی حسی به داخل رگ از دیگر عوارض است. چون رگ های خانم باردار ملتهب است.
  • تنگی نفس و درد کمر و استفراغ و بی حسی در پاها از دیگر عوارضی است که اقدامات درمانی برای هر یک در دستور کار درمان قرار دارد.

در چه مواردی بی حسی اپیدورال و اسپاینال انجام نمیشود؟

اگر مادر دارای اختلال خون ریزی باشد، دارو ضد انعقاد خون مصرف کند، عفونت در محل ورود سوزن دیده شود، پلاکت خون کم باشد، خانم باردار خود علاقه به این بیهوشی نداشته باشد، فشار  مغز بالا باشد، فشار خون پایین باشد و ناهنجاری در ستون مهره ای مادر دیده شود، این بی حسی ها از دستور کار کادر درمان احتمالا خارج می شود.

مخاطب گرامی

بهترین  روش برای بیهوشی مادر باردار در سزارین، روشی است  که کادر درمان و تیم پزشکی متناسب با شرایط مادر انتخاب می کند و هیچ روش عالی پیش از بررسی آزمایش ها و وضعیت بالینی مادر، وجود ندارد.

اگر نظر و دیدگاهی درباره بهترین روش بیهوشی در زایمان دارید یا تجربه ای درباره بیهوشی در زایمان دارید، مراتب را از طریق بخش  کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

لینک این گفتار را از طریق کانال هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع دوستان و آشنایان برسانید. ما را در شبکه های اجتماعی فالو کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته هفتم بارداری
سه ماهه اول
مدیر سایت

هفته هفتم بارداری

هفته هفتم بارداری زمانی است که شکل گیری اعضای حیاتی بدن جنین در حال پیگیری است و مراقبت های بسیار زیادی را باید انجام داد

ادامه مطلب
هفته بیستم بارداری
سه ماهه دوم
مدیر سایت

هفته بیستم بارداری

پایان هفته نوزدهم بارداری و شروع هفته بیستم بارداری را می توان نقطه عطف دوران بارداری دانست و از این هفته به بعد به زایمان

ادامه مطلب
انواع جفت جنین در بارداری نی نی ناش
بارداری
مدیر سایت

انواع جفت در بارداری

انواع جفت در بارداری از فوندال خلفی تا پوریا و جانبی و قدامی ، موضوعاتی است که در این گفتار در اختیار مشتاقان نی نی

ادامه مطلب