حساسیت نوزاد به شیر

حساسیت نوازد به شیر چه علائم و دلایلی دارد؟

در این نوشتار از سری مقالات نی نی ناش به موضوع حساسیت نوزاد به شیر می‌پردازیم. علائم حساسیت به شیر در نوازدان هم از بحث حساسیت به پروتئین گاوی قابل بررسی است و هم از جنبه حساسیت به شیر مادران. در این گفتار، نگاهی داریم به علائم و دلایل حساسیت نوزاد به شیر گاو و شیر  مادر. آلرژی کودک به لبنیات گاوی (Intolerant to cows milk) از اختلالات گوارشی شایع در میان کودکان است که در  بحث تغذیه کودکان زیر 2 سال توسط والدین گزارش می شود.

حساسیت کودکان به انواع شیر معمولا تا 3 سالگی به کلی رفع می شود و از این بابت، نگرانی برای مشتاقان نی نی ناش وجود ندارد. شیر خشک حاوی سویا معمولا گزینه خوبی برای جایگزینی پروتئین های موجود در شیر خشک است.

در این گفتار، نگاهی داریم به دلایل و علائم حساسیت نوزاد به شیر مادر . اگر شما مخاطب گرامی، نظر، دیدگاه و تجربه ای دارید، مراتب را با رعایت حریم خصوصی از طریق بخش  کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

حساسیت نوزاد به شیر گاو

حساسیت به شیر گاو می تواند با علامت هایی همراه باشد. خس خس کردن سینه نوزاد، بی قراری ها به خصوص در شب هنگام، اسهال هایی که با خون همراه است، مشاهده رگ های خونی در مدفوع، از جمله عوارض عمومی حساسیت به شیر گاو است. اما اختلالات تنفسی از علائم بحرانی حساسیت نوازدان به پروتئین گاوی است که می تواند منجر به حساسیت های ریوی نیز بشود. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم.

آیا حساسیت به شیر گاو در کودکان، خطرناک است؟

خیر. خطری جدی، سلامت کودک شما را تهدید نمی کند. تنها کاری که شما باید انجام دهید، پرهیز از تشخیص های اینترنتی و خودسرانه و اجتناب از درمان با شیوه های طب سنتی، پیش از معاینه توسط متخصص کودکان است. متخصص کودکان به شما می گوید که آلرژی ایجاد شده، مستقیم مربوط به مصرف شیر گاو است یا به موضوعات دیگر ربط دارد.

لذا خودسرانه، شیر گاو را از تغذیه کودک حذف نکنید. بنابراین معاینه درست کودک توسط متخصص کودکان، شرط لازم در فرآیند درمان حساسیت کودکان به شیر است. درصدی از کودکان زیر 12 ماه به آلرژی به شیر گاوی مبتلا می شوند. بررسی ها نشان می دهد که کودکان پس از 5 سالگی، از این آلرژی خلاص می شوند و مصرف شیر گاو، برای آن ها عادی می شود.

معمولا آلرژی با شیر گاو، در نخستین رژیم غذایی کودک دیده می شود. چه شیر خشک به آن بدهید یا در زمان شروع مصرف مواد غذایی جامد.

علائم حساسیت به شیر گاو در نوزادان

حساسیت نوزاد به شیر گاو، معمولا همان موقع مصرف و بعضا ساعات یا روزهای بعد بروز می کند. طیف وسیعی از علائم  را می توان در آلرژی به شیر گاو در کودکان مشاهده کرد.

یکی واکنش های پوستی است. خارش و قرمزی و  تورم لب و اطراف چشم کودکان از جمله علائم شایع در اختلال حساسیت کودکان به شیر گاو است.

از دیگر علائم آلرژی کودکان به شیر گاو می توان به مشکلات گوارشی اشاره کرد. مثل درد  معده و قولنج و اسهال و همچنین یبوست. البته بعضی از علت های آبریزش بینی در کودکان به خصوص در فصل گرما نیز می تواند مرتبط به شیر گاو باشد.

اگر خس خس گلو و سرفه و تنگی نفس را شاهد بودید، باید به پزشک متخصص کودکان مراجعه شود و از تجویزهای خودسرانه اینترنتی اجتناب شود.

استفراغ، رایج ترین علامت در نوزادان در زمان مصرف شیر گاو است. نوزادی که بیش از یک علامت را تجربه می کند، این علائم می تواند بسیار متفاوت از یکدیگر باشد. اگر شاهد استفراغ بیش از حد هستید، این یعنی آلرژی به شیر گاو . گریه مدام که تسکین ناپذیر است و قطع نمی شود، می تواند از علائم آلرژی به شیر  گاوباشد.

اگر کودک شما، آلرژی به شیر گاو داشته باشد، معمولا تا 9 ماهگی، با امتناع از تغذیه همراه می شود که مشکلات رشد را به دنبال خواهد داشت.

یبوست و اسهال از دیگر علائم آلرژی به لبنیات گاوی است.

برای درمان حساسیت نوزاد به شیر گاو چه باید کرد؟

متخصص کودکان و متخصص آلرژی درباره کنترل آلرژی ، مشاوره می دهد. البته متخصص تغذیه نیز می تواند گزینه خوبی برای ارجاع شما جهت بررسی و درمان این اختلال باشد. توجه کنید که در هر حال، حذف کامل لبنیات گاوی نباید در دستور کار بلند مدت شما قرار بگیرد.

شاید مدتی محصولات لبنی گاو از رژیم غذایی کودک حذف شود. اما نباید در این مورد افراط کرد. اگر شیر خشک کودک به سویا تغییر یابد، بخشی  از حساسیت کودک به شیر از بین خواهد رفت. اگر کودک، از شیر خشک استفاده میکند، بررسی شود.

معمولا متخصصان اطفال، فرمول های ضد آلرژی را به  نوزادانی که حساسیت به شیر گاو دارند، تجویز می کنند. فرمول های هیدرولیزه شده حاوی پروتئین هایی هستند که تجزیه شده و امکان هضم آسان آن توسط معده نوزاد فراهم بوده و واکنش برانگیز نیستند.

برای درمان آلرژی کودکان به شیر ، غذاها و موادی که حاوی شیر هستند مثل شیر حیوانات دیگر مثل بز را طبق تجویز  پزشک، مدتی از رژیم غذایی مادر و فرزند حذف کنید. مدت زمان پرهیز، به تجویز پزشک متخصص بستگی دارد.

آیا مادر و کودک باید از لبنیات و پروتئین گاوی محروم شوند؟

متاسفانه مشاهده شده که برخی از متخصصان کودک ، به دلیل حساسیت نوزاد به پروتئین شیر گاو و اختلال کولیک روده در نوزادان، مادر و فرزند را از مصرف لبنیات و پروتئین گاوی محروم و منع میکنند. در حالی که در صورتی  که کودکان به حساسیت به شیر گاو مبتلا شوند، بایستی لبنیات گوسفند جایگزی شده و شیر مادر به  هیچ عنوان نباید حذف شود.

توجه داشته باشید که تا 24 ماهگی کودکان، هیچ غذایی بهتر از شیر مادر نیست. اصلی ترین تغذیه کودکان تا 2 سالگی، شیر  مادر است. جایگزین کردن شیر مادر یا لبنیات گوسفندی استاندارد با شیر شتر، توصیه نمی شود. چرا که تشخیص شیر شتر اصل در خرده فروش هایی که معمولا مجوز از مراکز رسمی بهداشتی استان ها ندارند، آسان نیست و بعضا شیر شتر تقلبی است.

در صورت حساسیت نوزاد به شیر گاو ، چه جایگزینی بجای آن انتخاب کنیم؟

توجه کنید که همان طور که در ابتدای گفتار عنوان شد و این جا نیز دوباره تاکید می کنیم، بدون دریافت نخستین توصیه پزشکی متخصصان اطفال، از دادن شیرهای جایگزین به کودک خود اجتناب کنید. اگر کودک شما، شیر مادر مصرف میکند، فرآورده های گاوی را از دستور کار خارج کنید. ارزیابی شش ماه یک بار کودک، توصیه  می  شود.  باید رشد یا عدم رشد حساسیت، بررسی شود.

حساسیت نوزاد به شیر مادر

اگر  نوازد شما از شیر  مادر تغذیه می کند و به حساسیت مبتلا شده، بعضا به دلیل فرآورده های لبنی است که در رژیم غذایی مادر وجود دارد. پادتن های موجود در شیر گاو، شکل پروتئینی دارند نه  لاکتوز و لذا، به  شیر مادر سرایت کرده و سبب افزایش آلرژی در نوزاد می شود.

آلرژی کودکان به شیر مادر تا چند ماه نخست تولد، شایع است و خود را نشان می دهد. البته میزان این حساسیت به واکنش کودک به کازیین بستگی دارد که در شیر موجود است. این پروتئین، علت اصلی حساسیت به شیر گاو تشخیص داده شده  است.

علت، واکنش سیستم ایمنی بدن است که به ماده خارجی واکنش نشان می دهد. شدت واکنش نیز به نوزاد بستگی دارد. البته وراثت نیز در حساسیت نوزاد به شیر خشک یا شیر مادر نقش آفرینی می کند. اگر والدین به شیر ، حساسیت بالایی داشته باشند، این موضوع در نوزاد آن ها نیز مشاهده می شود. نوزادی که از شیر مادرش تغذیه می کند، حساسیت کمتری به شیر های غیر شیر مادر دارد.

توصیه شده در صورتی که حساسیت کودک به شیر مادر یا شیر گاو با علائمی که در بالا ارائه گردید، دیده شد، به متخصص مراجعه شود و در صورت نیاز، آزمایش پوست انجام شود.  پزشک معمولا برای مدتی مشخص، دستور قطع شیر را می دهد تا تاثیرات منفی بررسی شود. اگر کودک شما به  پروتئین شیر آلرژی داشته باشد، مادر بایستی جوانب احتیاط را رعایت کند.

 

درمان حساسیت نوزاد به شیر

  • اگر مادری حس کند که نوزادش به پروتئین موجود در محصولات لبنی که در ژیم غذایی اش مصرف می کند حساسیت دارد، حدود 21 روز طول می کشد که نهایتا، پروتئین شیر از سیستم بدنی کودک خارج شود. پس بعد از 21 روز پس از کنار گذاشتن لبنیات از رژیم غذایی خود، نتیجه را ارزیابی کند. اگر آلرژی کاهش یافته ، مادر بایستی در تغذیه خود از لبنیات گاوی تجدید نظرکند. اگر حساسیت شدید شد، همه پروتئین های لبنی از رژیم غذایی اش را حذف کند.
  • مصرف شیر خشک حاوی سویا یکی از راهکارهای جایگزین برای کودکانی است که قادر به تحمل پروتئین موجود در شیر خشک نیستند. در اینجا، به تفاوت های شیر خشک های کاملا هیدرولیز شده و شیر خشک های حاوی اسید امینه که فرآیند تولید متفاوتی دارند و در آلرژی زایی، نقش آفرینی  می کنند، توجه کنید. شیر خشک کاملا هیدرولیزه حاوی پروتئین کمی است. برای مزاج هر کودکی، بایستی با تجویز پزشک از این نوع شیر خشک ها استفاده شود و حکم کلی نمی توان داشت.

مخاطب گرامی

لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اشتراک بگذارید. دیدگاه های خود را درباره حساسیت کودکان به شیر  مادر و شیر با پروتئین های حیوانی در پایین این گفتار درج کنید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

2 پاسخ

  1. سلام بچه من شیر خشک نان ۱ میخورد الان شیر نان دو گرفتم براش اسهال گرفته دوباره برشگردوندم به نان ۱ متاسفانه اسهالش خوب نشده ممنون میشم راهنماییم کنید ،به نظر شما شیر گاو بهشون بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته بیستم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیستم بارداری

پایان هفته نوزدهم بارداری و شروع هفته بیستم بارداری را می توان نقطه عطف دوران بارداری دانست و از این هفته به بعد به زایمان

ادامه مطلب
علائم خطر در بارداری نی نی ناش
بارداری
مدیر سایت

علائم خطر در بارداری

در دوران بارداری مسائل زیادی وجود دارد که حتما باید به آنها رسیدگی شود . اگر قبل از بارداری سعی کنید اطلاعات لازم را در

ادامه مطلب
آمادگی قبل بارداری
قبل بارداری
مدیر سایت

آمادگی قبل بارداری

آمادگی قبل بارداری یک نکته بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. اگر داشتن یک بارداری سالم برای شما مهم می‌باشد شما باید حتما قبل ‌از بارداری

ادامه مطلب