زایمان سزارین

زایمان سزاین و دلایل آن مراقبت‌های سزارین

زایمان سزارین یکی از روش ‌های زایمان است که به منظور تولد نوزاد، با ایجاد برش بر روی شکم و رحم مادر، صورت میگیرد. پیش از این در صورت ضرورت و بروز مشکل برای مادر یا جنین عمل سزارین انجام می‌گرفت. اما امروزه این عمل انتخاب بسیاری از مادران است. در این نوشتار از مقالات نی نی ناش سعی داریم تا در رابطه با عمل زایمان سزارین و ویژگی ‌های آن صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید و نظرات و سوالات خود را از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

یکی از بخش‌ های مهم و حیاتی در دوران بارداری ، زایمان است. اکثر مادران معمولاً وقتی در رابطه با درد طاقت ‌فرسای زایمان طبیعی می‌شنوند؛ تصمیم می‌گیرند که فرزند خود را از طریق زایمان سزارین به دنیا بیاورند‌. برخی دیگر نیز به دلیل شرایط جسمی خودشان نمی‌توانند با زایمان طبیعی صاحب فرزند شوند و به ناچار باید رو به زایمان سزارین بیاورند‌. به‌ هر حال همان‌ طور که میدانید، این زایمان درد بسیار کمتری نسبت ‌به زایمان طبیعی دارد.

زیرا حین زایمان بیهوش هستید و دردی را حس نمی‌کنید. پس به لحاظ تحمل درد در حین زایمان، این روش بسیار راحت ‌تر از ‌زایمان طبیعی است. این در حالی است که مضرات زایمان سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است. همچنین این زایمان معمولاً زودتر از موعد اتفاق می‌افتد تا خطرات احتمالی شما را دچار تحدید نکند و مشکلاتی را بوجود نیاورد.

 مسئله قابل توجه در مورد زایمان سزارین این است که ریسک بسیار کمتری برای مادر و فرزندان داری مشکل دارد اما در ادامه ممکن است که مشکلات مختلفی را برای مادران به وجود بیاورد. به‌ هر حال شما حتما قبل ‌از انجام این زایمان در رابطه‌ با آن اطلاعاتی را کسب کنید.

 زایمان سزارین در چه مواردی انجام می‌گیرد؟

همانطور که پیشتر اشاره شد؛ بسیاری از مادران علاقمندند که فرزندشان از طریق زایمان طبیعی متولد شود.  اما بنا به دلایلی مختلفی که در ادامه مطرح خواهد شد، مجبور به انتخاب زایمان نوع دوم می‌شوند. شرایط مختلفی باعث می‌شود تا پزشک معالج روش عمل سزارین را برای تولد نوزاد انتخاب کند. از جمله:

تجربه سزارین در زایمان‌های قبل

اگر زایمان‌های قبلی مادر از طریق سزارین صورت گرفته باشد، احتمال مجدد زایمان سزارین نیز وجود دارد. در واقع در چنین شرایطی زایمان طبیعی ریسک بالایی داشته و می‌تواند منجر به آسیب‌ رحم گردد. نکته قابل توجه این است که اگر مادر پیش‌تر فقط یک سزارین را تجربه کرده که برش جراحی آن از نوع برش افقی رحم بوده، می‌تواند فرزند خود را از طریق زایمان طبیعی متولد کند.

انجام عمل های دیگر رحم

برخی از بانوان به دلیل برخی مسائل پزشکی مجبور به انجام عمل هایی بر روی رحم خود می‌شوند که همین موضوع باعث می‌شود توانایی و دوام رحم در زایمان طبیعی با ریسک مواجه گردد. لذا در چنین مواقعی با دستور پزشک عمل سزارین انجام می‌گیرد. از جمله این عمل‌ها میتوان به عمل‌هایی چون جراحی فیبروم رحم اشاره کرد.

بارداری چندقلویی

معمولا زمانی که مادر بیش از یک جنین را باردار باشد، عمل سزارین پیشنهاد می‌شود. در مورد دوقلوها این استثنا وجود دارد که با توجه به سن جنین‌ها و نوع قرارگیری آنها در رحم، احتمال زایمان طبیعی دوقلویی وجود دارد. اما بصورت کلی هر چه تعداد قل‌ها بیشتر باشد احتمال انجام عمل سزارین بیشتر خواهد بود.

وزن و سایز نوزاد بزرگتر از حد معمول باشد

در برخی موارد که وزن جنین بیش از حد معمول و اندازه‌ی وی بزرگ باشد، پیشنهاد پزشک عمل سزارین خواهد بود. همچنین اگر پیش از این مادر در تجربه‌ی  زایمان قبلی خود و در حین آن  دچار مشکل شده باشد، دکتر برای زایمان فعلی پیشنهاد عمل سزارین را می‌دهد.

قرارگیری نامتعارف جنین در رحم

اگر قرار گیری جنین در رحم به شکل طبیعی و متعارف نباشد این نوع زایمان انتخاب می‌شود.

موارد دیگری چون جفت سرراهی (Placenta Previa) به دلیل مسدود شدن دهانه رحم توسط جنین؛ انسداد دهانه رحم به دلیل وجود فیبروئید‌ها؛ بروز اختلال طناب عصبی باز در جنین  و همچنین درصورتی ابتلای مادر به ویروس اچ آی وی و افزایش ریسک انتقال بیماری به جنین از موارد دیگری است که منجر به پیشنهاد پزشک به انجام عمل سزارین می گردد. معمولا عمل سزارین، در هفته‌ی سی‌ونهم برنامه‌ریزی می‌شود؛ مگر اینکه دلیل پزشکی خاصی باعث شود تا این کار زودتر از موعد صورت گیرد.

مراقبت ‌های بعد از زایمان سزارین

در صورتی عمل ما سزارین بوده است،5 موارد زیر را تا بهبود کامل رعایت کنید:

  •  تا زمان بهبود عمل استراحت کنید و از بلند کردن اجسام سنگین، فعالیت‌های ورزشی شدید و دراز و نشست بپرهیزید
  • برای انجام امور منزل مانند نظافت؛ پخت و پز؛ شست و شو؛ مهمانداری و مواردی از این دست از کمک‌های خانواده و دوستانتان بهره ببرید.
  • استراحت خود را معطوف به رختخواب نکنید. تحرک داشته باشید و از کم‌تحرکی بپرهیزید چرا که کم تحرکی میتواند باعث بروز  ترومبوآمبولی شود و جان مادر را به خطر بیندازد.
  • در صورت بروز درد در زیر شکم از داروهای مسکن استفاده کنید.
  • به دلیل زایمان ممکن است تا چند هفته خونریزی داشته باشید از بکار بردن تامپون در داخل واژن خودداری فرمایید.
  • در صورت بروز علائم عفونت مانند تب؛ قرمزی، درد و تورم و چرک در محل جراحی به پزشک مراجعه فرمایید.

آیا می‌توانم بعد از زایمان سزارین در حاملگی بعدی زایمان طبیعی داشته باشم؟

این سوال، سوالی است که می‌تواند برای بسیاری از مادران پیش‌آمده باشد. برخی از آن‌ ها به دلیل مشکلات مختلف که زایمان سزارین برای آن‌ ها داشته ‌است، سعی می‌کنند که برای بارداری بعدی زایمان طبیعی را برای خودشان انتخاب کنند. اما این سوال برای آن‌ ها وجود دارد که با وجود یک زایمان سزارین آیا آن ‌ها می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند یا خیر؟

اگر بارداری شما طبیعی بوده باشد،

اگر دلیل خاصی که مجبور بودید زایمان قبلی خود را بصورت سزارین انجام دهید؛ دیگر وجود نداشته باشد،

اگر بیمارستان انتخابی شما در صورت نیاز امکان انجام زایمان سزارین را دارد،

و یا اگر شما مشکل خاصی در رابطه با انجام زایمان طبیعی را نداشته باشید

می‌توانید زایمان بعدی خودتان را به ‌صورت طبیعی انجام دهید. توجه نمایید که به ‌طور کلی زایمان طبیعی بسیار کم ریسک تر برای شما می‌باشد و می‌تواند مشکلاتی که ممکن است در آینده برای شما پیش بیاید را کمتر کند اما به‌ هر حال دلایل بسیار زیادی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است شما را مجبور کنند تا از زایمان سزارین را برای بدنیا آوردن فرزند خودتان استفاده کنید. هر کدام از روش‌ های زایمان، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد که شما می‌توانید با توجه به این مزایا و معایب زایمان مور دنظر خودتان را انتخاب کنید و فرزند خود رابه دنیا بیاورید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *