بارداری در سن چهل سالگی نی نی ناش

عوارض بارداری در چهل سالگی چیست؟

در این مقاله از مقالات نی نی ناش سعی خواهد شد تا مطالبی نظیر  خطرات و عوارض بارداری در چهل سالگی و موارد مرتبط با سن بارداری را بررسی کنیم .

بهترین سن برای بارداری

محققان براین باورندکه بهترین زمان برای فرزندآوری بین ۲۰ تا ۳۵ سالگی می باشد چون دراین زمان مادر انرژی و حوصله بیشتری برای مراقبت از فرزندش دارد و خطرات ناشی از بارداری  در این  زمان کمتر است . در جوامع امروزی بسیاری از افراد در سنین ۳۰ سالگی ازدواج می کنند و در ۳۵ سالگی باردار می شوند گرچه بارداری سالمی را تجربه می کنند اما در این سنین بارداری خطرات خاص خود را دارد .ابتلا به بیماریهایی مانند دیابت و مسمومیت بارداری از بیماریهای خطرناک ناشی از سن بالای بارداری است . همچنین سقط جنین و بارداری خارج رحمی در سنین بالا از شایعترین موارد بارداری در سنین بالا است . از جمله مشکلات بارداری در سنین بالا میتون ب مواردی چون : پره اکلامسی ، جفت سر راهی ، جداشدن زودهنگام جفت ، دیابت اشاره کرد.

اگرفرد در سنین بالای ۳۵ سالگی باردار شود نیاز به مراقبتهای پزشکی بیشتری دارد .

تاثیر سن مادر بر جنین

افزایش سن مادر در بارداری موجب ناهنجاریهایی مانند ناهنجاریهای کروموزومی و حتی ناهنجاری ادواردز در جنین می شود اما ممکن است در دهه چهلم سن مادر نوزاد سالم نیز بدنیا بیاید .در نوازادان مادران مسن ناهنجاریهای کروموزومی مانند سندروم داون ، نارساییهای قلبی و …بروز می کند . انجام آزمایش های مختلف قبل از بارداری برای مادران ۳۵ ساله به بالا و همچنین انجام آزمایشهای آمنیوسنتز و نمونه گیری از پرزهای جفتی با دستور پزشک ضروری است .

نکته: احتمال تولد نوزاد با سندروم داون براساس سن مادر

۲۰سال : ۱در۱۵۰۰

۳۰ سال :۱در۹۰۰

۴۰ سال :۱ در۱۰۰

۴۵ سال : ۱ در ۵۰ یا بیشتر

تاثیر سن مادر بر زایمان

زنانی که در دهه چهارم زندگی باردار می شوند نسبت به زنان جوانترباید از رژیم تغذیه ای خاص ، ورزش ومراقبتهای پزشکی خاصی پیروی کنند . همچنین احتمال اینکه زایمان سزارین داشته باشند خیلی زیاد است . از دلایل این عمل می توان به طولانی شدن زمان زایمان به علت ضعیف شدن عضلات رحم ، نرسیدن اکسیژن کافی به نوزاد در اصطلاح دیسترس جنینی و قرارگرفتن نوزاد در زوایای خطرناک ، اشاره کرد .

حتی اگر در چهل سالگی باردار شوید ممکن است  زایمان طبیعی و سالمی را تجربه کنید اما حتما برای انجام مراقبتهای پزشکی به پزشک مراجعه کنید .

عوارض بارداری در چهل سالگی

در سن چهل سالگی به دلیل تغییرات هورمونی احساس خستگی بیشتر است به همین دلیل حتی در بارداری خستگی چند برابر می شود . از عوارض بارداری در سن بالا دارد عبارتند از : ابتلا به بواسیر ، بیرون زدگی بافت رحم و واژن ، فشار به مثانه و شل شدن سینه ها . البته این عوارض در همه اتفاق نمی افتد . می توان این عوارض را با کنترل وزن ، تحرک کافی و مناسب و ورزش کگل برای تقویت عضلات واژن تخفیف داد .

خطرات بارداری در چهل سالگی بر جنین

اکثر بارداری های سنین بالا منجر به سقط می شوند زیرا شاید تخمک ها دچار نقص شده باشند ، ضخامت آندومتر برای نگه داشتن جنین مناسب نباشد ، جریان خون در رحم کم باشد ونتواند بارداری را حفظ کند ، خطر جفت سر راهی و جداشدن جفت بیشتر شود . وجود ناهنجاریهای کروموزومی ، سندروم داون و تولد نوزاد با وزن کمتر از ۲.۵ کیلوگرم بیشتر است . دراین سن شاید تجارب شما برای نگه داری از نوزاد بیشتر باشد ولی بیشتر از بیست سالگی دچار بیماری و ضعف خواهید شد .

مزایای بارداری در چهل سالگی

بارداری در چهل سالگی مزایایی هم دارد . شاید شما شاغل باشید و از نظر مالی وضع خوبی داشته باشید که این برای کودک خوب است و یا زندگی زناشویی تثبیت شده ای پیدا کردید و وقت آن رسیده فرزندی داشته باشید به هر حال فرزند آوری در سنین بالا فوایدی دارد از جمله طولانی شدن عمر ، کاهش افول شناختی ، نتایج تحصیلی بهتر در فرزندان و کاهش افول شناختی  . در یک مطالعه محققان دریافتند زنانی که فرزند خود را در سن ۳۵ سالگی به بالا به دنیا آورده اند از قدرت ذهنی بالایی برخوردارند .

در چهل سالگی چگونه باردار شویم ؟

بارداری در سنین مختلف ممکن است مدت زمانی طول بکشد اما در سنین بالاتر به زمان بیشتری بیانجامد و حتی توانایی  بارداری طبیعی را نداشته باشد به همین دلیل باید به پزشک مراجعه کرده تا با انجام آزمایشات و بررسی رحم و تخمدان ها به شما کمک کند و اگر تشخیصی دال بر ناتوانی در بارداری را بدهد با انجام یکی از راهکارهای زیر به باروری شما کمک خواهد کرد :

۰داروهای باروری که به هورمونهای تخمک گذاری کمک می کنند .

۰کمک به تولید مثل که در آن تخمک از رحم جدا شده و در آزمایشگاه بارور می شود و دوباره به رحم بازگردانده می شود .

۰تلقیح داخل رحمی که با تزریق اسپرم به داخل رحم بارداری حاصل می شود .

روش های درمانی باروری

همانطور که گفته شد بارداری در سن چهل سالگی خیلی دشوار است اما پزشک با روشهای کمک باروری به شخص کمک می کند . خوردن قرصها تزریق هورمون گنادوتروپین از این راههاست که البته باعث افزایش احتمال دو یا چند قلو زایی می شود که البته این ریسک بزرگی است زیرا ممکن است سقط جنین اتفاق افتد . در مواردی که دستگاه تولید مثل آسیب دیده باشد پزشک جراحی را پیشنهاد می کند که ممکن است با این روش بارداری امکان پذیر شود . تاثیر چاقی بر ناباروری به خصوص در سن بالا ملموس است، سعی کنید قبل از بارداری وزن خود را تنظیم کنید ورزش های مناسب مانند پیاده روی و یوگا انجام دهید . مکمل هورمونی مصرف نکنید . در این سن می توانید از تخمک های اهدایی هم کمک بگیرید و نیز برای حمل جنین از یک خانم سالم بهره بگیرید .

روشهای خانگی در افزایش احتمال بارداری در چهل سالگی

۰ دانستن زمان پریودی و تخمک گذاری :  تخمک گذاری در روز چهاردهم شروع شده و تا ده روز ادامه دارد .

۰اندازه گیری دمای بدن : با دانستن روزهای تخمک گذاری نزدیکی جنسی انجام داده و دمای بدن را اندازه بگیرید . بالا رفتن دما نشانه این است که تخمک گذاری موفق بوده است .

۰ با مشاهده تغییرات دهانه رحم می توانید بفهمید لقاح انجام شده یا نه .

۰فعالیت های استرس زا مانند دویدن ، بالارفتن از پله و … را انجام ندهید .

روشهای گیاهی افزایش احتمال باروری در چهل سالگی

ویتکس : این گیاه بی نظمی پریودی و کیست تخمدان را برطرف میکند و تخمک گذاری را منظم می کند .

ماکا : افزایش میل جنسی و جلوگیری از بیماریهای تخمدان

یونیکورن : درمان ناباروری و حل مشکل سقط جنین

ساپلامتو : افزایش احتمال باروری و منظم کردن پریودی

شبدر قرمز : افزایش قدرت باروری ، برطرف کردن ناهنجاریهای هورمونی و پاک کردن خون از سموم ، از ویژگیهای این گیاه رساندن ویتامین های لازم به بدن است .

به هر حال اگر می خواهید در سن چهل سالگی و سنین بالا باردار شوید استرس و نگرانی را از خود دور کنید ، یوگا و مدیتیشن انجام دهید تا احتمال باروری در شما افزایش یابد .

 

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تاثیر خاکشیر بر زایمان نی نی ناش
سلامت زنان
مدیر سایت

تاثیر خاکشیر بر زایمان

خاکشیر Descurainia sophia – flixweed – herb-Sophi بر زایمان تاثیر گذار است. نتایج تحقیقات پزشکی نشان گر این واقعیت است که خاکشیر با اثر احتمالی

ادامه مطلب
هفته بیستم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیستم بارداری

پایان هفته نوزدهم بارداری و شروع هفته بیستم بارداری را می توان نقطه عطف دوران بارداری دانست و از این هفته به بعد به زایمان

ادامه مطلب
بارداری
مدیر سایت

هفته اول بارداری

تولد یکی از شگفت انگیزترین اتفاق های خلقت است که زنان وظیفه مهمی در این موهبت دارند، آنان باید چهل هفته پی در پی را

ادامه مطلب