همه-چیز-در-مورد-ناباروری؛ نی نی ناش

همه آنچه که باید در مورد ناباروری بدانید!

ناباروری در زنان و مردان یکی از مشکلات بزرگی می‌باشد که امروزه برای بسیاری از زوجین پیش می‌آید. ما در ادامه قصد داریم که برای شما در رابطه با مشکلات بارداری صحبت کنیم و در ادامه راه‌های جلوگیری از ناباروری را تشریح می‌کنیم. اگر شما نیز کنجکاو هستید که بیشتر در این ‌رابطه بدانید به شما پیشنهاد می‌کنیم که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

ناباروری چیست؟

امروزه یکی از موارد و مشکلاتی که ممکن است برای بسیاری از زوجین پیش بیاید و زندگی برای آن‌ها را تلخ‌تر کند مشکلات بارداری می‌باشد. ناباروری یکی از مشکلات شایع امروز می‌باشد که ممکن است بسیاری از زوجین آن را تجربه کنند. ناباروری اتفاق تلخی می‌باشد ولی علی‌رغم تلخ بودن درمان این بیماری بسیار راحت است. ما در ادامه قصد داریم برای شما در رابطه با همه آنچه که نیاز دارید در مورد ناباروری بدانید صحبت کنیم و شما را بیشتر با این عارضه آشنا کنیم. در مرحله اول شاید شنیدن نام ناباروری و همچنین روبرو شدن با این عارضه بسیار ترسناک و عذاب‌آور باشد. اما توجه نمایید که امروزه درصد بسیار بالایی از ناباروری‌ها با توجه به پیشرفت‌های علمی به ‌راحتی می‌توانند از بین بروند.

توجه نمایید که ناباروری در زنان و مردان می‌تواند حس خوب زندگی را از آن‌ها بگیرد و برای مدت کوتاهی استرس را وارد زندگی آن‌ها کند. زوجین باید در این دوران برای باردار شدن و آرامش خودشان را حفظ کنند و قبل ‌از اقدام به بارداری حتما به پزشک مراجعه فرمایند تا بتوانند با زیر نظر داشتن تمام فعالیتشان شانس باروری را بالاتر ببرند. زوج‌های نابارور در مرحله اول نباید امید خودشان را از دست بدهند زیرا امید یکی از مواردی می‌باشد که تاثیر بسیار زیادی در احتمال بارداری آن‌ها دارد. اطلاعات خود را در زمینه ناباروری بالاتر ببرید تا بتوانید راحت‌تر هنگام روبه‌رو شدن با این ‌موضوع، کنار بیاید.

به‌ طور کلی ناباروری یعنی یک زوج علی‌رغم تلاششان برای پدر و مادر شدن، با توجه به وجود مشکلاتی نتوانند بارور شوند. این ‌موضوع می‌تواند دلایل گوناگونی را بهمراه داشته باشد. به‌ طور کلی دلایل مختلفی مانند کم‌کار بودن تخمک‌ها و یا ناتوان بودن اسپرم‌ها برای رسیدن به تخمک می توانند باعث ناباروری شوند‌‌. همان‌ طور که پیش‌تر نیز گفتیم نیمی از ناباروری‌ها به دلیل وجود مشکلات در آقایان و نیمی از آن‌ها به دلیل وجود مشکلات در بانوان می‌باشد و در مواردی نیز هر دو زوجین باید تحت درمان قرار بگیرند تا بتوانند در نهایت حس شیرین پدر و مادر شدن را تجربه کنند. با وجود عوارض و حس تلخی زیادی که ناباروری با خود به ‌همراه دارد اما درمان این بیماری اصلا کار سختی نیست و شما می‌توانید حس شیرین پدر و یا مادر شدن را تجربه کنید.

عواملی که منجر به ناباروری می‌شوند

پیش‌تر نیز گفته شد که عوامل گوناگون و مختلف می‌توانند منجر به مشکلاتی در بارداری شوند و اقدام به بارداری را برای زوجین سخت کنند. حال می‌خواهیم در ادامه در رابطه با مواردی که می‌تواند احتمال بارداری را کمتر کند صحبت کنیم و شما را با این موارد آشنا کنیم تا با در نظر داشتن تاثیر این موارد و دوری از آن‌ها بتوانید یک باروری شاد و بدون مشکل را پشت سر بگذارید.

استعمال دخانیات و خوردن مشروبات الکلی 

یکی از مواردی که می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات باروری شود استعمال دخانیات و خوردن مشروبات الکلی بیش ‌از حد در بانوان و همچنین آقایان است. شما برای این ‌که ناباروری را درمان کنید باید، از استعمال دخانیات خودداری کنید و مصرف مشروبات الکلی را نیز کنار بگذارید. توجه نمایید که این موارد تأثیرات بسیار زیادی در مشکلات بارداری دارند و شما می‌توانید تنها با کنار گذاشتن این‌ موارد بدون نیاز به درمان، یک بارداری شادی را پشت سر بگذارید.

اختلال در تخمک‌گذاری بانو

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند منجر به مشکلات بارداری شود؛ اختلال در تخمک‌گذاری است. در چرخه زندگی زنان، روزانه چند تخمک فعال می‌شوند. تخمکها توسط هورمون‌هایی که تنها پس از دوران بلوغ در خانمها تولید می‌شوند؛ بالغ میگردند و رقابت را با یکدیگر برای تخمک گذاری آغاز می کنند. اما در این بین تخمکها یا آزاد می شوند یا می میرند. آزاد نشدن تخمک ها همان اختلال در تخمک گذاری است و میتواند دلایلی چون: پیری زودرس تخمدانها؛ سندروم تخمدان پلی کیستیک؛ اضطراب؛ تیروئید؛ پرولاکتین و رشد غیرطبیعی تخمدان را داشته باشد. امروزه بسیاری از مشکلات تخمک‌گذاری را می‌توان به صورت مؤثری درمان کرد به طوری که احتمال بارداری به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

اختلال-تخمکگذاری-و-ناباروری

 

افزایش وزن  

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در مشکلات باروری تاثیرگذار باشد وزن بالا است. اگر شما سعی کنید که از افزایش وزن خودتان جلوگیری کنید و چاق نشوید می‌توانید تا حد بسیار زیادی شانس باروری خودتان را بالا ببرید. پس  با استفاده از یک رژیم غذایی متناسب از چاق شدن خودتان جلوگیری کنید و یا اگر دچار چاقی هستید، وزن خود را کم کنید.

بیماری‌های عفونی

مورد دیگری که تا حد بسیار زیادی روی مشکلات ناباروری تاثیرگذار است، داشتن بیماریهای عفونی است. بیمارهای عفونی، تأثیرات بسیار منفی و مخربی روی میزان باروری افراد دارد. یکی از موثرترین این موارد، عفونت‌های مجاری تناسلی است که تاثیر عمده ای بر عدم باروری زوجین دارد. پس سعی کنید که با حفظ و رعایت بهداشت فردی خود از ابتلا به بیمارهای عفونی محافظت کنید و به ‌راحتی و بدون هیچ‌گونه مشکلی یک بارداری عالی را پشت سر بگذارید.

بیماری‌های ژنتیکی

از دیگر عواملی که می‌تواند منجر به مشکلات بارداری شود، بیماری‌های ژنتیکی در زنان یا مردان است که بر قدرت باروری آنها تاثیرگذار می‌باشند.‌ این مشکلات در ژنتیک و دی‌ان‌ای افراد وجود دارد لذا بهتر است اگر فردی سابقه بیماری خانوادگی در زمینه موارد ژنتیکی را دارد، حتما قبل‌از اقدام به بارداری در صدد درمان یا مشاوره ژنتیک برای داشتن یک باروری سالم باشد. همچنین توصیه می شود که زوجین مشکوک به بیماری های ژنتیکی قبل‌ از ازدواج،  آزمایش‌ها و تست های مربوطه را انجام دهند تا مطمئن شوند که هیچ مشکلی هنگام برای بارداری نخواهند داشت.

تاثیر-بیماری-های-ژنتیکی-در-ناباروری

اقدامات کنترل و جلوگیری از ناباروری

شیوه زندگی سالم برای همسران، گام مهمی برای رسیدن به هدف مشترک، یعنی داشتن کودک سالم است. اگر چه استفاده از درمان و روشهای کمک باروری تا حدود زیادی مشکل ناباروری را حل کرده است اما باید توجه داشت که عدم آگاهی برخی از عوارض تاخیر در فرزندآوری و میزان موفقیت یا محدودیت‌های روش‌های کمک باروری؛ همچنان یکی از دغدغه‌های متخصصین این حوزه است. چند قلویی، زایمان زودرس، مرده زایی و سزارین از جمله این عوارض هستند. نکته ای که وجود دارد این است که برخی از عوامل با پیروی از شیوه زندگی سالم قابل پیشگیری هستند و جای نگرانی ندارند. در ادامه اقداماتی که منجر به کنترل و جلوگیری از ناباروری می‌شوند معرفی خواهند شد.

سن مـادر یکی از عوامل مهم در بــاروری سالم بـوده و با افزایش سن بارداری علاوه بر کاهش شانس بـاروری موفق، احتمال بروز مشکلاتی در سلامت مــادر و جنین در دوران بارداری، زایمان و پس از آن میگردد. مناسبترین زمان برای بارداری 18 تا 35 سال و ایده آل ترین سن  20 تا 30 سال است.

شیوه زندگی سالم یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند در کنترل و جلوگیری از ناباروری مثمرثمر واقع گردد. رژیم غذایی مناسب و خوب، ورزش منظم و استراحت، به زوجهــا کمک خواهد کـرد تا آمادگی رویارویی با مشکلات احتمالی را داشته باشند. در قسمتهای قبلی مقاله این شیوه ها مورد بررسی قرار گرفته اند.

جلوگیری از رشد آندومتریوز نیز اقدام دیگری است که باید بدان توجه نمود. بافت آندومتر باید فقط در درون رحم وجود داشته باشد اما گاها بافتی شبیه این بافت در خارج از رحم نیز دیده شده و شروع به رشد می‌کند. تشخیص هر چه سریعتر این مسئله در نوجونان به منظور جلوگیری از پیشرفت بیماری و درمان دردهای لگنی و ناباروری در آینده ضرورت دارد.

تشخیص زودرس تخمدان پلی کیستیک منجر به جلوگیری از عوارضی چون ناباروری، سندروم متابولیک، چاقی، دیابت و بیماری های قلبی میشود.

 

راهکارهای درمانی ناباروری

برای درمان ناباروری، روش های متعددی وجود دارد. عموما پزشکان در مان را با روش هایی آغاز می‌کنند که ریسک کمتری را به همراه داشته باشند و در صورتی که نتیجه مطلوب حاصل نشد روش های درمانی دیگر مورد استفاده قرار خواهند گرفت. لازمه آغاز فرآیند درمان، آزمایش‌های ناباروری زوجین است که دست پزشک را برای انتخاب روش درمانی باز می کند. در ادامه برخی از روش های درمان ناباروری که احتمال ناباروی را در زنان و مردان کاهش می دهد،را معرفی خواهیم کرد:

  • درمان های دارویی
  • تلقیح داخل رحمی اسپرم یا iui
  • جراحی
  • روش های کمک باروری یا art

کنترل،-جلوگیری-و درمان -ناباروری

مقالات آموزشی بیشتر را می‌توانید در سایت نی‌نی‌ناش دنبال کنید.

 

 

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *