کودکان خجالتی نی نی ناش

راهکارهایی برای درمان کودکان خجالتی

بهترین راه درمان کودکان خجالتی و گوشه گیر و درون گرا (introverted) چیست؟ آیا غذای خاصی برای کودکان خجالتی وجود دارد؟ آیا روش های دارویی برای درمان گوشه گیری و جمع گریزی کودکان جواب می دهد؟  روانشناسی کودک درباره کودکان خجالتی چه می  گوید؟ در این گفتار برای مشتاقان نی نی ناش ، اطلاعات خوبی درباره راهکارهای درمانی کودکان خجالتی و گوشه گیر ارائه شده است.

اگر شما پدر و مادر گرامی یا محقق ارجمند، نظر و دیدگاهی درباره درمان کودکان خجالتی و گوشه گیر دارید،  مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

چرا کودکان خجالت می کشند؟

خجالت در کودکان قطعا به سبک زندگی آن ها و محیطی که در آن پرورش یافته اند ربط دارد. تغییرات بیولوژیک در  مغز انسان خجالتی رصد شده است. میل به خجالت روی تجربه های اجتماعی هم تاثیر دارد. والدینی که خیلی مراقب بچه ها هستند و آن ها را محافظه کار بار می آورند، سبب می شوند که کودک خجالتی داشته باشند.

نباید گذاشت که کودک همه مهارت ها را به تنهایی یاد بگیرد و مهارت های ارتباط اجتماعی او تضعیف و سرکوب شود. فراری شدن از جمع یا ضعف در یادگیری درسی در مدرسه، از جمله مصیبت هایی که گاها والدین از آن ها شکایت دارند.

گذشته بد یا خانواده ناکارآمد از جمله  زمینه ها و بسترهای تسریع  گر و تسهیل گر خجالت کشیدن کودک است. ترس از صمیمی شدن با افراد ، ترس از مردم و تنبیه والدین، سبب خجالتی شدن کودک میشود. اگر به کودک اجازه ندهید جلوی جمع صجبت کند یا ساز بزند یا نقاشی کند یا حرفش را بگوید، خجالتی و کم رو و گوشه گیر می  شود.

اگر والدین کودک، با خشونت با آن رفتار کنند و سخت گیری افراطی داشته باشند، احتمال خجالتی بودن کودک زیاد است. مودب بودن بیش از حد کودک نیز مضر و زیان آور است.

مودب بودن باید عاملی برای ارتباط بهتر و بیش تر و آگاهانه و معقولانه کودک با جامعه و محیط شود نه این که ابزار سرکوب گر و مانعی برای رشد مهارت های ارتباط اجتماعی کودک با جامعه. این که کودک مرتب ساکت باشد، در بزرگسالی نمی تواند خوب حرف بزند و خوب مذاکره کند و خوب انتقاد کند و از حقش دفاع کند. آن هم در جامعه ای مثل ایران که ناهنجاری های اخلاقی و  اجتماعی و تربیتی بسیاری در آن دیده می شود.

علائم کودکان خجالتی چیست؟

علائم کودکان خجالتی زیاد است. چند مورد را لیست کردیم. شما نیز اگر موضوعی به ذهنتان خطور کرد در بخش کامنت به اطلاع نی نی ناش برسانید:

  • کودکان خجالتی جمع گریز و درون گرا هستند و از جامعه و محیط هراس دارند.
  •  از جدایی والدین خود هراس دارند.
  • احتمال خجالتی شدن کودکانی که درس آن ها خوب نیست بسیار است.
  • اگر کودک شما وقت کمی با دوستان می گذراند، احتمال خجالتی بودن او وجود دارد.
  • اگر کودک شما توسط هم سن و سالان خود تمسخر شود، سبب خجالتی شدن وی می شود.
  • اگر کودک شما در برقراری ارتباط با هم سن و سالان خود ، مهارت لازم را ندارد، خجالتی است.
  • کودکان خجالتی از بیان ابراز احساسات و نظرات در جمع، پرهیز می کنند.
  • این کودکان همواره دوست دارند تنها بازی کنند و جمع گریز هستند.

راهکارهای درمان غیر دارویی خجالت و گوشه گیری در کودکان

  •  با کودک خود دوستانه صحبت کنید. از صدای بلند پرهیز کنید. گاهی فانتزی و گاهی اصولی با او صحبت کنید و مسائلی را به وی یادآوری کنید.
  • او را در کارهای خانه که خطر آفرین نیست مشارکت دهید. مثل آشپزی و شستن میوه ها.
  • از اقوامی که به خانه شما می آیند بخواهید که در جمع از کودک شما سوالات جالب پرسیده و او را تشویق کنند.
  •  به او یاد بدهید که به دیگر کودکان کمک کند و به هر کار خوب یک کودک، واکنش خوب و تشویق گرانه نشان دهید.
  • کارهایی انجام دهید که بداند در خانواره بسیار ارزشمند است.
  • با بازی و نقاشی و مهارت های فکری، قدرت ارتباط اجتماعی وی را تقویت کنید.
  • او را حتی المقدور در جمع هم سن و سالان خود برده و او در جمع آن ها بازی گروهی را تمرین کند.
  • تلاش نکنید که خجالتی و گوشه گیر بودن وی را به ایشان تلقین کنید. سعی کنید دلایل را خودتان شناسایی کنید یا با روانشناس کودک مشورت بگیرید.
  • از کودک بخواهید اگر در جایی ظاهر نشد و پشت شما پنهان شد یا از ارائه عقیده خودداری کرد، دلایل را از وی در محیطی آرام و خلوت، بپرسید.
  • به کودک اطمینان بدهید که هر مشکلی برای او وجود دارد، این  شما هستید که با آغوش گرم برای رفع مشکل و چالش اقدام می کنید.
  • ترس های پنهان را شناسایی کنید.
  • یکی از دلایل خجالتی بودن کودکان، پرخاشگر بودن والدین است. مدیریت رفتار والدین در خانه از عوامل موثر در خجالتی بودن یا نبودن کودکان است.

روانشناسی کودکان خجالتی

فهم استعداد ها و توانایی های کودکان از جمله اصلی ترین وظیفه والدین است. آن چه ما شاهد هستیم، این  است که والدین دوست دارند فرزند آنها تقریبا شبیه خودشان شود. همان ورزشی که انها دوست دارند انجام دهد و همان رشته تحصیلی و دانشگاهی را دنبال کند.

علایق و استعدادهای وی را توسط مشاوران حرفه ای و مجرب شناسایی کرده و برای شکوفاشدن استعداد های ورزشی و تحصیلی و هنری و اجتماعی ، تلاش کنید. اگر استعداد کودک به خوبی شناسایی و تقویت نشود، او خود را دست و پا چلفتی تلقی کرده و از بروز استعداد و توانایی های واقعی خود اجتناب می کند.

روانشناسان کودک همواره بر این نکته تاکید دارند که والدین و مدرسه باید بکوشند تا اعتماد به نفس کودکان را افزایش دهند. افزایش اعتماد به نفس کودک، نقش مهمی در کاهش خجالتی بودن کودک و گوشه گیری وی دارد. به هر حال، کم رویی و خجالت، عوارض خود را دارد. اما درونگرایی را با خجالتی بودن یکی نگیرید.

کتاب های زیادی درباره کودکان خجالتی و چگونگی رفع این مشکل در بازار کتاب ایران منتشر شده  است. کتاب هایی برای افزایش مهارت های زندگی در کودکان خجالتی را در سایت کتابخانه ملی ایران جست و جو  کنید. نقش خانواده و مدرسه در تقویت یا درمان خجالتی بودن کودکان را دست کم نگیرید. حتما با معلم کودک خود در مدرسه صحبت کنید. گاها از دلایل گوشه گیری کودکان در مدرسه، روش تدریس و آموزش غلط است.

بازی درمانی، قصه درمانی، از جمله موضوعاتی است که روانشناسان کودک برای رفع انزوای بچه ها به  آن تاکید دارند.

مخاطب گرامی

اگر کودک شما نیز  خجالتی  است و برای درمان گوشه گیری وی، راهکارهای تربیتی و آموزشی را در دستور کار داده و به موفقیت رسیده اید، تجارب خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. لینک این گفتار را از طریق کانال ها و گروه های کودک و نوجوانان که عضو هستید به اطلاع دوستان و آشنایان برسانید. ما را در شبکه های اجتماعی برای اطلاع از خبرهای جدید درباره بهداشت کودک و مادر فالو کنید.

این سایت اماده همکاری با تولید کنندگان کالا و خدمات درباره مادر و کودک است. با بخش ارتباط با ما سایت در تماس باشید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ماساژ-در-بارداری-نی-نی-ناش
بارداری
مدیر سایت

ماساژ در دوران بارداری

 ماساژ یکی از راههای سنتی برای رسیدن به آرامش است و همچنین برای درمان بسیاری از دردها ماساژ توصیه شده است اما اگر این کار

ادامه مطلب
هفته سی و یکم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته سی و یکم بارداری

اکنون با گذراندن هفته سی ام بارداری، تنها 10 هفته به زایمان باقی مانده است. در این 10 هفته باید خود را از نظر روحی

ادامه مطلب
علائم و عوارض سقط جنین
قبل بارداری
مدیر سایت

علائم و عوارض سقط جنین

سقط جنین در ایران، در صورتی که سلامتی مادر را تحت تاثیر قرار دهد، با مجوز پزشک معالج انجام  می شود. با این حال سالانه

ادامه مطلب