بارداری در چهل سالگی نی نی ناش

بارداری در چهل سالگی چه عوارضی دارد؟

به طور کلی بارداری در سنین بالای ۳۵ سالگی جزو بارداری های پرخطر به حساب می آید و جنین و مادر حتما باید تحت نظر پزشک باشند چون در این سنین خطر ابتلای مادر به بیماریهای دیابت و فشار خون وجود دارد و همچنین خطر ابتلای جنین به بیماریهای کروموزومی بیشتر است . پس اگر خصوصا در سن ۴۰ سالگی قصد باردار شدن را دارید اقدامات قبل از بارداری را انجام دهید تا پزشک با توجه به شرایط ، شما را راهنمایی کند . برای داشتن یک بارداری سالم در سنین بالاتر لازم است مواردی را رعایت کنید که در ادامه همین مقاله بارداری نی نی ناش  آنها را مطرح خواهیم کرد . به طور کلی با پیشرفت علم و فناوری در سنین بالا هم می توان بارداری سالمی را داشت اما به هر حال بارداری در سن چهل سالگی و بعد از آن بارداری پر خطر محسوب شده و پزشک مادر و جنین را از لحاظ بیماریهایی مانند دیابت ، پره اکلامپسی ، نقایص مادر زادی مانند سندروم داون ، وزن کم نوزاد و بارداری های خارج رحم مورد بررسی قرار خواهد داد .

تاثیر سن در قدرت باروری زوجین

قدرت باروری خانم ها در سن ۲۰ تا ۲۵ سالگی افزایش یافته و تا ۳۰ سالگی ادامه می یابد و از ۳۰ تا ۳۵ سالگی رو به افول گذاشته و از ۳۵ سالگی به بعد به سختی تخمک ها بارور خواهند شد . در صورت باروری ممکن است خطرات زیادی جنین و مادر را تهدید کند . اما در مردان نیز سن باروری وجود دارد . مردان می توانند تا ۴۰ سالگی قدرت باروری داشته باشند اما هر چه سن بالاتر رود کیفیت اسپرم پایین آمده و مشکلات ژنتیکی زیادی برای جنین پیش خواهد آمد . روشهایی برای درمان ناباروری وجود دارند که ازجمله آنها می توان به روش آی وی اف ، فریز کردن تخمک در سنین جوانی ، بانک اسپرم و رحم جایگزین اشاره کرد . با وجود این درمانها باز هم گفته می شود احتمال بارداری در این سنین بسیار کم است و این به دلیل کاهش تعداد تخمک ها ، وجود تخمک های ناسالم ، خطر سقط جنین و وجود مشکلات پزشکی که بر باروری تاثیر می گذارند می باشد .

 

مشکلات بارداری در سنین بالا

بارداری در سنین بالا علاوه بر مشکلاتی که قبل از آن وجود دارد مانند ناباروری ، در حین بارداری هم مشکلات خاص خود را دارد . بارداری در این سنین جزو بارداریهای پر خطر محسوب می شود اما هستند خانم هایی که با وجود سن بالا بارداری راحت و سالمی داشته اند . یکی از خطراتی که وجود دارد چند قلوزائی است و نیاز به مراقبت های بیشتری دارد . همچنین بیماریهایی مانند دیابت بارداری ، فشارخون ، کاهش تراکم استخوان و خستگی شدید ناشی از بارداری فرد را تحت تاثیر قرار می دهد .

 

بارداری در چهل سالگی

در این سن گفته شده اگر تا شش ماه به طور طبیعی نتوانید باردار شوید باید برای درمان ناباروری به پزشک مراجعه کنید . به این منظور پزشک آزمایشات و سونوگرافی هایی برای شما تجویز خواهد کرد تا بفهمد چه نوع درمانی برای شما مناسبتر است . این درمان ها شامل موارد زیر است .

۰ داروهای باروری

۰ روش های نوین کمک به تولید مثل

۰ تلقیح داخل رحمی یا آی یو آی .

 

دلایل کاهش قدرت باروری

عدد سن بر تخمک گذاری بسیار موثر است دلایلی مبنی بر صحت این گفته وجود دارد از جمله :

۰۱ کیفیت تخمک ها پائین می آید و احتمال باروری کم می شود .

۰۲ تعداد تخمک های بارورشده کم می شود .

۰۳ ممکن است زمان یائسگی اتفاق بیافتد و تخمک گذاری متوقف شود .

۰۴ با نزدیک شدن به زمان یائسگی عادت ماهانه نامنظم خواهد شد و تخمک گذاری را نیز نامنظم می کند .

۰۵ با افزایش سن لوله های رحم ممکن است مسدود شوند . البته انسداد لوله های رحم در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد و به علت عفونت و یا علت دیگری باشد . اگر عفونت ها درمان نشوند لوله ها مسدود می شوند و گاهی باعث بارداری خارج رحمی می شود .

۰۶ آندومتریوز که باعث ضخیم شدن لوله های رحم می شود و این امر حاملگی خارج رحم را در پی دارد .

۰۷ فیبروئید توده های داخل رحمی هستند که تخمک گذاری را تحت تاثیر قرار می دهند .

۰۸ اضافه وزن که می تواند یکی از مهمترین دلایل ناباروری باشد . با کاهش وزن حتی با وجود کیست و تنبلی تخمدان نیز باردار شد .

 

۴۰ تا ۵۰ سالگی بارداری خطرناک

با رسیدن به دهه ی پنجم زندگی تعداد و کیفیت تخمک ها پائین آمده و احتمال بروز نقایص َمادرزادی افزایش می یابد . خطراتی که در این دوره وجود دارد به شرح زیر است : زایمان زودرس ، سقط جنین ، نقایص مادرزادی مانند نابینایی ، ناشنوایی ، نارسایی قلبی و مشکلات تنفسی . و مرده زایی ، خطراتی که مادر را تهدید می کند مانند دیابت ، مسمومیت بارداری و فشار خون . و بارداری چندقلویی .

 

اقدامات لازم برای بارداری در سنین بالا

مشاوره ، معاینه ، آزمایش و ویتامین  چهار اصلیست که خانم ها قبل از بارداری باید انجام دهند . رعایت این جهار اصل در خانمهای سن بالا اهمیت بیشتری پیدا می کنند چرا که آنها و جنینشان در معرض خطر بیشتری هستند . با مشاوره نزد پزشک زنان وضعیت زن باردار تحت نظر قرار می گیرد تا دوره بارداری راحت سپری شود . با انجام آزمایشات خون و ادرار ، غربالگری ها و و معاینات فیزیکی پزشک از خطرات احتمالی آگاه می شود و از بروز آن تا حدی جلوگیری می کند . آزمایشهای تهاجمی تشخیصی که جهت تشخیص مشکلات کروموزومی صورت می گیرد برای مادران سن بالا تجویز می شود . مصرف اسید فولیک و سایر ویتامین ها در همه ی سنین در دوران قبل و حین بارداری توصیه شده این موضوع در سنین بالا حائز اهمیت بیشتری است زیرا قدرت و توان زنان با سنین بالا کمتر است .

 

اقداماتی برای کاهش خطرات بارداری در سن بالا

با انجام مراقبتهای مناسب حتی در سنین بالا هم می توان بارداری طبیعی و سالمی داشت از جمله :

۰ وزن مناسب : وزن یکی از فاکتورهای مهم برای بارداری است خصوصا در سنین بالا . هر چه فرد وزن ایده آلی داشته باشد ، زودتر باردار شده و بارداری سالم تری خواهد داشت .

۰ تحرک و فعالیت در حین بارداری از دیگر نکاتی است که باید شخص  رعایت کند .

۰ مصرف نکردن مواد مضر مانند الکل ، سیگار ، قلیان و حتی بعضی از داروها . برای مصرف داروها و مکمل ها حتما باید با پزشک صحبت ‌کنید .

۰ تغذیه سالم نقش موثری در بارداری دارد . مصرف فولیک اسید و دیگر ویتامین ها در این دوران به شدت نیاز است .

۰ با انجام آزمایشهای ژنتیکی اطمینان حاصل کنید که از بروز نقایص مادرزادی و کروموزومی  در جنین در امان هستید .

 

تاثیر سن مردان در بارداری

متخصصان به مردان نیز توصیه میکنند هر چه زودتر بچه دار شوند زیرا احتمال بروز بیماریهایی نظیر اختلال نعوظ ، پروستات و کاهش کیفیت اسپرم ها در مردان با سنین بالاوجود دارد . هر چه سن مرد بالاتر رود احتمال تولد نوزادی با سندروم داون قوی تر می شود . سن ایده آل برای مردان قبل از ۴۵ سالگی اعلام شده است .

 

مزایای بارداری در سنین بالا

بارداری در سنین بالا می تواند به دلیل پایه ریزی شغل و زندگی مزایایی هم داشته باشد . یک مطالعه نشان داده مادران سن بالا نسبت به دیگران صبورتر هستند به همین دلیل کودکان آنها مشکلات رفتاری و اجتماعی کمتری دارند . همچنین سالمتر بوده و زودتر یاد می گیرند . مطالعات دیگری نشان داده باردارشدن در سنین بالا باعث طول عمر بیشتری خواهد شد و امید به زندگی را افزایش می دهد . بارداری در این سنین ممکن است با باهوش بودن کودکان ارتباط داشته باشد . البته این مطالعات هنوز تثبیت نشده و ممکن است عوامل دیگری هم در این میان سهیم باشند .

 

خوراکیهای مفید برای بارداری سریع در طب سنتی

از نظر طب سنتی بعضی خوراکیها برای باردارشدن مفید هستند و بعضی مضر .

خوراکیهای مفید : نخود بهترین گزینه برای باردارشدن است . میگو نیز قدرت بارور شدن را افزایش می دهد . نیمرو از بهترین خوراکیها برای آقایان است . خوردن سبزیجات و موادی که سرشار از اسید فولیک و ویتامین هستند بسیار مفید است .

خوراکیهای مضر : مصرف چربی ها ، کربوهیدرات و مواد قندی قدرت باروری را کاهش می دهند . غذاهای کافئین دار ، فست فودها ، سیگار و مواد الکلی از مواد مضر برای باروری هستند .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته سی و یکم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته سی و یکم بارداری

اکنون با گذراندن هفته سی ام بارداری، تنها 10 هفته به زایمان باقی مانده است. در این 10 هفته باید خود را از نظر روحی

ادامه مطلب
علائم عفونت گوش نوزاد. دلیل عفونت گوش نوزاد
مراقبت از نوزاد
مدیر سایت

علت عفونت گوش نوزاد چیست؟

عفونت گوش نوزاد از عفونت های رایج و شایع در میان کودکان است و خطرآفرین نیست. عفونت گوش نوزاد زمانی ایجاد می شود که گوش

ادامه مطلب
علائم گرسنگی نوزاد
نوزاد
مدیر سایت

علائم گرسنگی نوزاد چیست؟

علائم گرسنگی نوزاد یک روزه، سه ماهه، شش ماهه و هم چنین اقدامات پیشگیرانه گرسنگی نوزادان از جمله مسائلی است که باید مد نظر قرار

ادامه مطلب