علائم گرسنگی نوزاد

علائم گرسنگی نوزاد چیست؟

علائم گرسنگی نوزاد یک روزه، سه ماهه، شش ماهه و هم چنین اقدامات پیشگیرانه گرسنگی نوزادان از جمله مسائلی است که باید مد نظر قرار بگیرد. در این گفتار، نگاهی داریم به مسائلی درباره گرسنگی نوزادان و دفعات شیردهی نوزاد با شیر مادر و نکاتی که باید مد نظر مادران جوان و مشتاقان نینی ناش قرار بگیرد.

کودک نمی تواند به شما بگوید چه زمانی گرسنه است و چه زمانی گرسنه نیست! امکان برقراری رابطه کلامی وجود ندارد. لذا بایستی از علائمی، آن را فهمید. صرفا گریه نوزاد، دال بر گرسنگی آن نیست. این موضوع شما را به اشتباه نیاندازد.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

گریه، یکی از بهترین علامت های گرسنگی نوزاد

اگر کودک شما گریه می کند، یکی از بهترین علامت ها برای فرا رسیدن زمان شیردهی کودک است. البته هستند کودکانی که به جای گریه کردن از علامت های دیگری استفاده می کنند. مکیدن انگشت، بردن دست به دهان و ایجاد صدای مکیدن می تواند از نشانه های گرسنگی کودک باشد که باید جدی گرفت. اما همیشه این ها علامت های قطعی گرسنگی کودک نیست. چرا که بعضا، مشاهده می شود که کودک برای باز کردن هم انگشت خود را به دهان می برد و لحظاتی پیش نیز تعذیه شده است.

گریه ای که مربوط به گرسنگی باشد، معمولا آهسته و بلند است. نباید سعی کنید کودک به قدری از گرسنگی برسد که برای ابراز آن از ابزاری مثل گریه استفاده کند. دقیقا درباره بدن انسان نیز صادق است. نباید زمانی که احساس تشنگی میکنید و لب های شما خشک شده است، آب بنوشید. باید مرتب آب نوشیده و بدن را هیدراته نگهدارید.

مهم نیست که کودک به هر دلیل، قادر به تغذیه از شیر مادر نیست و بایستی از شیر خشک تغذیه شود. به هر حال، کودک شما بایستی در طول 24 ساعت، چند بار طبق نظر پزشک، تغذیه شود. اصول تغذیه و مکان تغذیه و پرهیز مادر از استرس و غذاهای بی فایده برای بدن خود و کودک، از جمله موضوعاتی است که باید مد نظر قرار بگیرد.

بی قراری از نشانه های گرسنگی نوزاد

یکی از علائم گرسنگی در نوزادان، بی قراری آن در طول شب و روز است. وقتی کودک از خواب بیدار می شود، شروع به حرکت در گهواره کرده و سعی می کند که به مادرش بفهماند که گرسنه است. مکیدن دست نیز از دیگر علائم گرسنگی می تواند باشد. البته لبخند به مادر نیز می تواند یکی از علائم باشد اما شرط لازم یا شرط کافی برای فهم گرسنگی نوزاد محسوب نمی شود. این موضوع در 3 ماهگی به بعد امکان بروز دارد.

غر زدن یکی از دیگر از علائم بی قراری و گرسنگی کودک می تواند حس شود. واکنشی است که آن ها به هنگام گرسنه شدن و تلاش برای پیدا کردن پستان انجام می دهند. البته قار و قور کردن معده کودک نیز می تواند از علائم گرسنگی باشد. حرکت دست و پا و تغییرات در صورت نیز از دیگر علائم گرسنگی در نوزادان تصور می شود. بستن لب نشان گر این واقعیت است که کودک گرسنه نیست.

تعداد دفعات شیردهی به کودکان

به کودک باید چند بار در روز غذا دهید. اما این شیردهی نباید به گونه ای باشد که کودک درخواست نکرده و قصد تغذیه زوری به وی داشته باشید. از طرفی، شیر دادن نوزاد بهتر است بر اساس درخواست وی باشد.

هر نوزاد بایستی تا شش ماهگی، هر 120 تا 180 دقیقه یک بار، با شیر  مادر تغذیه شود. مکان شیردهی نباید پر استرس باشد. صدای زیاد داشته باشد. همه روی کیفیت دریافت شیر تاثیر گذار است. هر  بار تغذیه از سینه مادر بایستی حداقل یک ربع به طول بیانجامد. تعجیل مادران در تغذیه کودک نادرست است.

در صورت استفاده از شیر خشک، هر وعده غذایی باید شصت تا نود میلی لیتر  آب جوشیده داشته باشد.

بیدار کردن کودک برای شیردهی

طبق توصیه فوق تخصص کودکان، برای اطمینان حاصل کردن از تغذیه مناسب کودک، باید وی را هر چند ساعت یک بار از خواب بیدار کرد. اما اگر کودک را از خواب بیدار کردید و علاقه چندانی به تغذیه از شیر مادر نشان نداد، بایستی مراتب را به پزشک معالج اطلاع دهید و از تجویرهای اینترنتی پرهیز کنید.

احساس تشنگی مفرط

احساس تشنگی مفرط در کودکان باید جدی گرفته شود. فقط گرسنگی کودک نباید در کانون توجه والدین قرار بگیرد. بلکه تشنگی کودک نیز باید جدی گرفته شود. اگر مطلع شدید که کودک شما در طول روز، به دفعات نیاز به نوشیدن آب دارد و تشنگی وی رفع نمی شود احتمالا ابتلا به دیابت هست.

 بایستی با پزشک مشورت کنید. تکرر ادرا، گرسنگی غیرطبیعی و کاهش وزن و خستگی از دیگر نشانه های ابتلا به دیابت است. تشنگی مفرط در نوزاد را والدین معمولا نمی توانند متوجه شوند و بایستی در معاینات دوره ای نوزاد، توسط پزشک معالج بررسی شود.

چگونه بفهمیم که کودک، شیر  کافی می خورد یا نه؟

این سوال مهم و متداولی است. فهم این که کودک از شیر مادر به درستی تغذیه می کند، سخت تر از فهم تغذیه کودک از شیرخشک است. اگر کودک شما در طول 24 ساعت، شش بار خود را خیس می کند، دفع مدفوع مکرر دارند و به راحتی می خوابند و وزن طبیعی دارند، یعنی تغذیه مناسبی دارند.

یادتان باشد که شیر مادر ، به این دلیل برای رفع گرسنگی کودکان تا شش ماهگی، بهترین انتخاب است که فاکتورهای متعدد ضد عفونی و سلول های  ایمنی داشته و ابتلای کودک به اسهال را کاهش می دهد و آلرژی کم تری در بدن کودک ایجاد می کند و هضم آسان تری به نسبت شیر مصنوعی دارد.

کولیک شیرخواری و گرسنگی نوزاد

یکی از عواملی که سبب گرسنگی نوزاد می شود، کولیک است. کولیک، نوعی بیماری است که از بیست و یک روز پس از تولد کودک تا پایان هفته نهم، به درجه های مختلفی امکان بروز دارد. متخصصان کودک معتقد هستند که کولیک یا قولنج، از مشکلات شایع در دوران شیرخواری است که والدین از آن ها شکایت دارند.

کولیک با درد شکم همراه است و منشاء گوارشی داشته و باعث گریه های مکرر کودک در طول روز و شب می شود.  اگر صورتی برافروخته و شاهد رنگ پریدگی در اطراف دهان و خم شدن پا به سمت شکم هستیم، این ها نشانه های کولیک است.

علت این بیماری، گرسنگی کودک است. هم چنین بلعیدن هوا در زمان شیر خوردن کودک، از دیگر علل بروز این  بیماری است. برای کاهش دادن علائم کولیک بایستی روی شکمش بر روی شکم مادرش، خوابانده شود. بهتر است کودک شما در مجاورت پارچه گرم، قرار داشته باشد و او و مادرش به اندازه کافی استراحت کنند و در محیط بدون استرس باشند.

از داروهای آرام بخش در صورت تشدید بیماری کودک استفاده شود. همواره برای کاهش گرسنگی کودک در زمان شیرخواری، محیط بی سر و صدا باشد. تخلیه هوای معده کودک پس از شیردهی از جمله مسائلی است که کولیک را کاهش می دهد.

مخاطب گرامی

اگر کودک شما تا شش ماهگی، احساس گرسنگی کرد، از شیر مادر صرفا استفاده کنید. چون احتمال ابتلای کودک به دیابت، MS و فشار خون و پوکی استخوان در وی کاهش می یابد و ضریب هوشی کودکان را افزایش می دهد. شیر مادر بهترین غذایی است که کودکان تا سن شش ماهگی به آن نیاز دارند و مهم ترین فاکتور رشد کودک است.شیر مادر به آسانی، گرسنگی کودک را بر طرف میکند و او را از هر غذایی بی نیاز خواهد کرد.

اگر نظر و دیدگاهی درباره تغذیه کودک با شیر مادر دارید یا تجربه ای درباره علائم گرسنگی در کودکان در سنین مختلف دارید، نظرات خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

لینک این جستار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی دارید به اطلاع مادران جوان که منتظر فرزند هستند یا مادرانی که اخیرا صاحب فرزند شده اند قرار دهید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته سی و دوم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته سی و دوم بارداری

هفته سی و دوم بارداری زمانی است که مادر باید فکر هزینه های مربوط به تولد فرزند را کرده باشد، زیرا تولد پیش از موعد

ادامه مطلب
ماءالجبن با افتیمون
بارداری
مدیر سایت

هفته نوزدهم بارداری

هفته هجدهم بارداری سپری شده است و هفته نوزدهم بارداری دارای هیجان بسیار زیادی برای زوجین و به خصوص مادر است. در این هفته اتفاقات

ادامه مطلب
بوسیدن نوزاد
مراقبت از نوزاد
مدیر سایت

چرا نباید نوزاد را بوسید؟

بوسیدن نوزاد احتمالا یکی از پر اشتباه ترین رفتار های اقوام و خویشاوندان و نزدیکان و دوست و آشنای والدین یک نوزاد است که سلامتی

ادامه مطلب