بوسیدن نوزاد

چرا نباید نوزاد را بوسید؟

بوسیدن نوزاد احتمالا یکی از پر اشتباه ترین رفتار های اقوام و خویشاوندان و نزدیکان و دوست و آشنای والدین یک نوزاد است که سلامتی وی را تهدید می کند. چه در عصر کرونا چه در عصر پسا کرونا، از بوسیدن نوزاد تا یک سالگی باید پرهیز کرد. در این گفتار برای مشتاقان نی نی ناش ، اطلاعات خوبی درباره دلایل علمی و پزشکی مربوط به پرهیز از بوسیدن نوزاد ارائه شده است.

اگر شما مخاطب گرامی، نوزادی دارید که به بیماری دچار شده  است و یا فکر می کنید علت بیماری نوزاد، بوسیدن وی توسط اقوام و خویشاوندان و دوستان و آشنایان شما بوده، مراتب را از طریق بخش  کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

چرا نوزاد را نباید ببوسیم؟

پوست نوزاد در 4 هفته اول زندگی، بسیار حساس است. آسیب پذیر بوده  و مرتب مستعد از دست دادن حرارت و آب است. لذا محیط خوبی برای پرورش میکروب خواهد بود.

پوست بسیاری از نوزادان ، استعداد خوبی برای آن چه التهاب  پوستی خوانده می شود داشته و گاها شاهد جوش های سفید هم هستیم. این جوش ها از مرحله جنینی آغاز و در زمان بارداری ، جنین در معرض هورمون های مادر قرار گرفته و سبب افزایش تولید چربی شده و غدد چربی جنین  را مسدود می کند. اگر جوش روی بینی و لپ نوزاد تازه به دنیا آمده دیده اید، نگران نباشید. زیرا بعد از گذشت یک ماه بر طرف  می شود. فراموش نکنید حتی در زمان استحمام نیز نوزاد شما نباید توسط دیگران، بوسیده شود.

بوسیدن نوزاد و دست زدن به بدن وی، نباید مصداق کودک آزاری و  نوزاد آزاری باشد. اما توجه کنید که بسیاری  از میکروب ها و ویروس هایی که در بدن بزرگسالان هست و گاها از وجود آن ها بی خبریم، مثل ویروس کووید 19 که بسیاری از مبتلایان، تا انجام آزمایش مربوطه، از ابتلای خود به کووید 19 مطلع نمی شوند، به راحتی از راه گوش و بینی به  بدن نوزاد منتقل می شود.

اگر شما نوزادی را در آغوش بگیرید و او را ببوسید، میکروب و ویروس به بدن وی وارد می شود و می تواند با تضعیف سیستم بدنی کودک، حتی منجر به مرگ وی شود. شاید تعجب کنید! آری! بنابراین سعی کنید تا یک سالگی، تا حتی المقدور از بوسیدن نوزادی که پدر و مادر یا خواهر و برادرش نیستید، پرهیز کنید.

 

بیشتر بخوانید : علت عفونت گوش نوزاد چیست؟

 

خطرات بوسیدن نوزاد چیست؟

از نظر علمی، بوسیدن نوزاد می تواند خطرات زیر را برای نوزاد سالم به ارمغان آورد. بیماری های گوارشی، آلرژی و بیماری های تنفسی، از جمله بیماری های خطرناک برای  سیستم ایمنی بدن نوزاد است. پرهیز از بوسیدن نوزاد حداقل تا 90 روز پس از تولد، یک الزام و درخواست متخصصان طب اطفال است.

بوسیدن نوزاد بر روی لب یا نزدیک به  دهان می تواند نوزاد را مستعد ابتلا به ویروس هریس سیمپلکس نوع یک یا HSV1 کند. از رایج ترین میکروب های موجود در دهان انسان است که گر چه کشنده نیست اما به هر حال در بدن ضعیف یک نوزاد، عوارضی ایجاد می کند تب برفکی و تبخال و عفونت در مغز و ریه در حالت های شدیدتر، از آن جمله است. اما اگر فردی به هر دلیلی نوزاد را شما بوسید، تصور نکنید که نوزاد بزودی به عفونت ریه و کبد بخاطر اچ اس وی وان، مبتلا می شود.

بوسیدن نوزاد و هرپس

یکی از مصیبت های و چالش هایی که بوسیدن نوزاد به ارمغان می آورد، تبخال یا هرپس است. ویروس اچ اس وی وان به راحتی به نوزاد منتقل می شود. این ویروس را با ویروس HPV یا HIV اشتباه نگیرید. ربطی به زگیل تناسلی و ایدز ندارد. برای مبارزه با ویروس اچ اس وی وان در صورتی که بدن نوزاد را تهدید کند، بستری در بیمارستان الزامی است.

ویروس سونیتیال تنفسی

ویروس آر اس وی یا ویروس سونسیتیال تنفسی در واقع  یک بیماری ویروسی است که ریه های نوزاد دلبند شما را تحت تاثیر قرار داده و آن را در گیر می کند. بوسیدن نوزاد می تواند یکی از پیامدهایش، ابتلای نوزاد به ویروس آر اس وی باشد. بیماری مسری بوده و نوزاد و کودک به سرعت به آن مبتلا می شود. لذا بهتر است از بوسیدن کودکی زیر 7 سال نیز پرهیز شود.

اگر کودکی یا فرد بزرگسال به بیماری آر اس وی مبتلا باشد، ویروس به آسانی به  نوزاد منتقل می شود و نایژه ها و مسیر های تنفسی در نوزادان، چون کوچک و خیلی نازک هستند، التهاب ناشی از عفونت می تواند منجر به مرگ نوزاد در مراحل بحرانی شود. لذا حتی المقدور از بوسیدن نوزاد پرهیز شود.

آلرژی غذایی

یکی از پیامدهای بوسیدن نوزاد می تواند ابتلای وی به آلرژی غذایی باشد. بسیاری از نوزادان و بزرگسالان به برخی از مواد غذایی آلرژی دارند. حتی شما و دوستان شما از نوع آلرژی کودک آگاه هستید، ممکن است به اهمیت موضوع واقف نبوده و این موضوع درباره محصولات آرایشی بسیار صدق می کند. این  محصولات، از گلوتن استفاده می کنند که در رژ لب بانوان، باعث انتقال التهاب به بدن کودک می شود و واکنش خود ایمنی در بدن کودک را به همراه دارد.

کودک مبتلا به آلرژی در اثر تماس با گلوتن در معرض خطر ابتلا به سرطان و دیگر اختلالات خود ایمنی قرار دارد. بنابراین سعی کنید حتی بانوان که از خویشاوندان نوزاد هم محسوب می شوند، چه با آرایش چه بی آرایش، از بوسیدن نوزاد پرهیز کنند. چرا که هرگز نمی توانید اطمینان حاصل کنید که این افراد چه غذایی مصرف کردند و هنوز قطعه ای در بین دندان آن ها مانده است یا خیر.

مواد شیمیایی محصولات بهداشتی

محصولات مراقبت از پوست (skin care) پوست را جوان و شاداب نگه می داند اما شامل پارابن ها و فرمالدئید و رنگ های مصنوعی هستند که موجب بروز اختلالاتی در غدد درون ریز بدن کودک شده و افزایش ریسک ابتلا به سرطان را برای وی به ارمغان می آورد. لذا اگر والدین کودک هستید یا از خویشاوندان، پیش از بوسیدن و بغل کردن کودک از پاک شدن  مواد آرایشی اطمینان حاصل کنید تا کودک در اثر تماس با پوست بدن شما، به بیماری های مختلفی دچار نشود.

مونونوکلئوز

بیماری مونونوکلئوز که بیماری بوسه نامیده می شود، عفونتی است و از راه بوسیدن و توسط بزاق به بدن ضعیف و آسیب پذیر نوزاد منتقل می شود. این بیماری، کسنده نیست و راه درمانی ندارد. چون سیستم ایمنی بدن  آن را از بین  می برد اما می تواند منجر به بی قراری و آبریزش بینی کودک شود و مشکلات  تنفسی مقطعی را برایش به ارمغان آورد.

مصیبتی به نام حفره های دندانی

برای پرهیز  از ابتلای کودک به حفره های دندانی، از بوسیدن نوزاد پرهیز شود. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ، موجب بروز حفره در دندان شده و واقعیتی است که خیلی کم به آن توجه می شود. بوسه های شما می تواند باعث ایجاد حفره در دندان کودک شده و باید از باکتری به  نام STREPTOCOCCUS MUTANS که در  بزاق بزرگسالان موجود است مطلع بود که به بدن نوزاد منتقل می شود. این باکتری منجر به بروز حفره در دندان های کوچک نوزاد می شود.

در زمان بوسیدن نوزاد ، به طور ناخودآگاه، میکروب را به کودک منتقل می  کنید. برای حفظ سلامتی نوزاد بایستی  در نظر داشت که حتی  فوت کردن غذای وی نیز در انتقال میکروب موثر است.  چون بزاق دهان شما به دهان وی انتقال یافته است.

 

بیشتر بخوانید : نکات مهم درباره شیردهی نوزادان

 

ویروس های معده

یکی از چالش هایی که بوسیدن نوزاد برایش ایجاد می کند، تضعیف سیستم ایمنی بدن است. سیستم ایمنی بدن نوزاد تا یکسالگی به هیچ عنوان نباید تهدید و تخریب شود. در چند ماه نخست تولد نوزاد پسر یا دختر ، باکتری های روده وی هنوز در مرحله رشد بوده و هر کودک یا بزرگسالی که با نوزاد تماس دارد، بایستی دست های خود را به خوبی شسته و نشانه  های بیماری نیز نداشته باشد.  گاها والدین، از بیماری خود مطلع نیستند و نوزاد را در آغوش گرفته و نوزاد در معرض میکروب قرار گرفته و سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن وی می شوند.

لذا والدین نیز باید زمانی نسبت به در آغوش گرفتن کودک اقدام کنند که اطمینان حاصل کنند که سالم بوده و سیستم ایمنی بدن کودک را تهدید نمی  کنند.

اگر نوزاد دچار دل درد، اسهال و استفراغ شود، اوضاع به هم می ریزد. یک بوسه کافی است که ویروس سبب ابتلای کودک به ویروس معده شود. این ویروس می تواند باعث از بین رفتن آب بدن کودک شود. لذا مراقب باشید.

هر قسمتی از بدن نحیف کودک که باکتری و ویروس هایی حضور دارد، بیش تر آن ها برای بزرگسال بی خطر است اما برای سیستم ایمنی بدن تکامل نیافته کودک، خطرناک است.

اقدامات ایمنی را جدی بگیرید

  • از طب سنتی بدون تجویز متخصص اطفال برای درمان بیماری های کودک و نوزاد جدا پرهیز کنید.
  • پیش از دست زدن به نوزاد دستان خود را تمییز کنید.
  • از دستمال مرطوب کودک برای تمیز کردن دهان وی استفاده کنید و منحصر به او باشد.
  • مراقبت کنترل تلویزیون و فرش باشید که آلوده است و سبب انتقال آلودگی به کودک می شود.
مخاطب گرامی

اگر نظر و دیدگاهی درباره بوسیدن نوزاد دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. لینک  این گفتار را از طریق کانال ها و گروه های مربوط به مادر و کودک به اطلاع دوستان و آشنایان برسانید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عفونت ادراری نی نی ناش
بارداری
مدیر سایت

عفونت ادراری در بارداری

معمولا علائم عفونتهای ادرای شامل سوزش و تکرر ادرار است اما این علائم را نمی توان تنها نشانه های عفونت ادراری دانست . در این

ادامه مطلب
هفته چهاردهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته چهاردهم بارداری

با سپری کردن هفته سیزدهم و رسیدن به هفته چهاردهم بارداری ، هورمون ها ثبات بیشتری پیدا می کنند. این ثبات هورمونی باعث می شود

ادامه مطلب
هفته یازدهم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته یازدهم بارداری

اکنون هفته دهم از بارداری نیز سپری شده و وارد هفته یازدهم از بارداری شده اید، حالا نیاز است بدانید در این هفته و هفته

ادامه مطلب
هفته بیست و یکم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیست و یکم بارداری

با گذراندن هفته بیستم بارداری و شروع هفته بیست و یکم بارداری وارد نیمه دوم این دوره پرهیجان شده اید. به همین خاطر باید توجه

ادامه مطلب