عفونت ادراری نی نی ناش

عفونت ادراری در بارداری

معمولا علائم عفونتهای ادرای شامل سوزش و تکرر ادرار است اما این علائم را نمی توان تنها نشانه های عفونت ادراری دانست . در این مقاله نی نی ناش عفونت ادراری بارداری صحبت کرده ایم.

 

انواع عفونت ادرای

مجاری ادرار شامل کلیه ها ، لوله های هدایت کننده ی ادرار به مثانه ، مثانه و مجراهای هدایت کننده ی ادرار به خارج هستند می باشند . عفونت مجاری ادرار شامل وجود عفونت در همه ی قسمتهای مجاری ادرار است . پس همه ی این قسمتها باید بررسی شوند تا پی برده شود عفونت در کدام قسمت وجود دارد . عفونتها باکتریهایی هستند که از طریق پوست ، واژن و مقعد وارد دستگاه مجاری ادرار می شوند . شایعترین عفونتهای مجاری ادرار شامل موارد زیر هستند :

۰ عفونت مثانه

وقتی باکتریها در مثانه جمع شوند می توانند همانجا تکثیر شوند و علائم عفونت مثانه را نمایان کنند . در خانمهای ۲۰ تا ۵۰ ساله به دلیل داشتن روابط جنسی این عفونت شایعتر است .

۰عفونت کلیه

وقتی باکتری ها از مثانه به سمت کلیه ها حرکت کنند . عفونت کلیه ها از شایعترین عفونتها در دوران بارداریست که خطرات زیادی برای مادر و جنین به همراه خواهد داشت . خطر زایمان زودرس ، تولد نوزاد با وزن کم ، سقط جنین و مرده زایی از عواقب خطرساز برای جنین است . با عفونت کلیه عفونتها از طریق خون به دیگر قسمتهای بدن گسترش می یابد و حتی ممکن است زندگی شخص را تهدید کند . با عفونت کلیه ها علائم زیر نمایان می شوند :

  • تب و لرز
  • تهوع و استفراغ
  • درد پهلو و زیر شکم
  • احتمال وجود خون و چرک در ادرار

اقدامات عفونت کلیه

بسته به شدت عفونت احتمال بستری در بیمارستان و مصرف آنتی بیوتیک طبق نظر پزشک وجود دارد . اگر شدت عفونت کم باشد و دمای بدن مادر مناسب باشد و نشانه ای از زایمان زودرس وجود نداشته باشد نیاز به زمان زیادی برای بستری نیست اما اگر عفونت شدید باشد بعد از مدت مورد نیاز مادر بستری می شود و بعد از آن هم با مصرف دوره ی کوتاه مصرف آنتی بیوتیک عفونت برطرف خواهد شد .

 

بیشتر بخوانید : عفونت های زنان در بارداری

 

۰عفونت بدون علامت

گاهی اوقات ممکن است باکتری در مجاری ادرار وجود داشته باشد اما علائم خاصی وجود نداشته باشد . در حالت عادی مشکل چندانی وجود نخواهد داشت و ممکن است عفونت خود به خود از بین برود اما در هنگام بارداری عکس این قضیه اتفاق می افتد چون سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود . با وجود عفونت زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم اتفاق می افتد . به همین دلیل خانم باردار آزمایشهای دوره ای ادرار را باید انجام دهد .

 

 عفونت کلیه ، علائم و درمان

طول درمان بستگی به شدت عفونت کلیه ها دارد . اگر عفونت کلیه وجود داشته باشد پزشک مادر را در بیمارستان بستری می کند تا مشخص شود بدن او به درمان چگونه پاسخ می دهد . در این مدت علائم حیاتی بدن مادر و جنین اندازه گیری می شود . اگر با ارزیابی بدن مادر و عفونت خفیف مشخص شود خطر زایمان زودرس وجود ندارد فرد بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد مرخص می شود اما اگر عفونت شدید باشد زمان بیشتری برای مراقبت نیاز است و بعد از مرخص شدن از بیمارستان ممکن است تا مدتی آنتی بیوتیک با دوز پائین استفاده کند .

 

بارداری و احتمال ابتلا به عفونت ادراری

با باردارشدن به دلیل افزایش سطح هورمون پروژسترون احتمال عفونت مجاری ادرار وجود دارد . با بالا رفتن میزان پروژسترون قدرت ماهیچه های میزنای که کار هدایت ادرار را از کلیه به مثانه دارند کاهش می یابد همچنین بزرگ شدن رحم این امر را تشدید می کند در نتیجه جریان ادرار کاهش می یابد و گاهی به دلیل ضعیف شدن مثانه ادرار برگشت خورده و همین باعث عفونت خواهد شد .

 

راههای جلوگیری از عفونت ادراری در بارداری

  • نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز .
  • در صورت نیاز به ادرار کردن سریع این کار را انجام دهید و مثانه را به طور کامل خالی کنید .
  • ناحیه ی تناسلی خود را با آب و صابون تمیز نگه دارید .
  • قبل و بعد از هر بار نزدیکی ناحیه ی تناسلی خود را تمیز کنید .
  • بعد از اجابت مزاج مقعد را از جلو به عقب بشوئید تا باکتریها وارد مجاری ادرار نشوند .
  • از محصولات بهداشتی مخصوص شستشوی واژن استفاده نکنید چون محیط واژن را مستعد رشد باکتریها خواهد کرد .

 

 عفونت ادراری در بارداری در طب سنتی

هر گونه عفونت در دوران بارداری باید بلافاصله درمان شود . عفونت ادراری یکی از انواع عفونتهایی است که اگر به موقع درمان نشود باعث سقط جنین یا وزن کم نوزاد هنگام تولد خواهد شد . از نشانه های این عفونت سوزش ادرار ، تکرار ادرار ، ادرار تیره یا وجود خون در ادرار هست . برای درمان عفونت ادراری خیلی از افراد به دنبال راههای سنتی هستند . از آنجا که در دوران بارداری این هورمونهای بارداری از جمله پروژسترون هستند که سبب تاخیر در تخلیه ی ادرار و در نتیجه تجمع ادرار و ایجاد عفونت خواهد شد لذا باید در این دوران به این موضوع اهمیت بیشتری داد . برای درمان عفونت ادراری در بارداری توصیه به نوشیدن مایعات به خصوص آب شده است . از گیاهان دارویی نیز طبق نظر پزشک می توان استفاده کرد . اگر این درمانها موثر نبود حتما باید به پزشک مراجعه کرد .

بیشتر بخوانید : عفونت واژن در بارداری

 

عفونت ادراری در بارداری و آسیب به جنین

اگر درمان به موقع صورت پذیرد خطری برای سلامتی مادر و جنین رخ نمی دهد اما با به تعویق انداختن درمان ممکن است عفونت از ادرار به خون منتقل شود و همین باعث بروز تب و در نتیجه زایمان زودرس شود .

 

عوارض عفونت ادراری در بارداری

به موقع درمان نشدن عفونت ادراری عوارضی به دنبال خواهد داشت که به آن اشاره می کنیم :

۰۱ سپتیسمی : وقتی عفونت در بدن شدید است به واکنشی که بدن به آن نشان می دهد سپتیسمی گفته می شود . این عفونت خونی هم می شود و بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد ، برای درمان آن می توان از آنتی بیوتیکها استفاده کرد .

۰۲ زایمان زودرس : عفونت مجاری ادرار می تواند به زایمان زودرس منجر شود که از عوارض آن می توان به وزن کم نوزاد ، دیسترس تنفسی نوزاد اشاره کرد .

 

آزمایش های تشخیص عفونت ادراری در بارداری

۰ آزمایش ادرار : در صورت تشخیص عفونت نمونه ی ادرار را در زیر میکروسکوپ قرار می دهند و از نظر وجود میکروب آن را بررسی می کنند .

۰ آزمایش کشت ادرار : کشت ادرار برای تشخیص نوع باکتری انجام می شود و برای امتخاب نوع دارو موثر است .

 

سخن آخر

در دوران بارداری اگر احساس کردید دچار عفونت شده اید حتما هر چه سریعتر به برطرف کردن آن اقدام کنید چرا که در صورت وجود عفونت و درمان نشدن آن عواقب زیادی متوجه جنین و مادر خواهد شد .

 

 

 

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *