تغییر در اشتها

لکه بینی در هفته ششم بارداری و سونوگرافی+ عکس جنین

لکه بینی یکی از شایع‌ترین و مهمترین مشکلاتی است که ممکن است در هفته ششم بارداری برای خانم‌های باردار به وجود آید. گاهی اوقات لکه بینی شاید به خاطر تغییرات هورمونی باشد و هیچ گونه خطری نخواهد داشت. در برخی موارد نیز لکه‌بینی می‌تواند علامت و نشانه سقط جنین باشد.

عکس سونوگرافی هفته ششم بارداری
عکس سونوگرافی هفته ششم بارداری

هفته ششم بارداری یکی از مهمترین هفته‌ها از تقویم بارداری به شمار می‌رود. به همین خاطر نیاز است تا موارد مختلفی که در هفته ششم بارداری ممکن است برای مادر و یا جنین پیش آمده را به طور دقیق بررسی کرد. بررسی هفته ششم بارداری از جهات مختلف کمک می‌کند تا بتوان از مشکلات احتمالی پیشگیری کرد. حفظ سلامت مادر و جنین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، با بررسی‌های دقیق می‌توان کمک کرد تا بتوان از سلامت مادر و جنین اطمینان حاصل کرد.

لکه بینی یکی از مشکلاتی است که اگر در هفته ششم بارداری مشاهده شود، باید توجه ویژه ای به آن شود. بدین ترتیب خانم‌های باردار باید به لکه بینی توجه ویژه ای داشته باشند. انجام آزمایشات سونوگرافی و بررسی جنین در عکس های سونوگرافی می تواند کمک بسیار زیادی برای رفع مشکل به وجود آمده داشته باشد. در صورتی که فردی حامله بوده و در هفته ششم بارداری لکه بینی دارد، باید سریعا به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند.

  • آیا در هفته ششم سونوگرافی نیاز است؟
  • علت لکه بینی در هفته ششم چیست؟
  • سایر مشکلات هفته ششم بارداری کدامند؟

در این مطلب قصد داریم هفته ششم بارداری را از جهات مختلفی بررسی کرده و به صورت مفصل به اهمیت سونوگرافی در هفته ششم بارداری پرداخته و علت های لکه بینی در هفته 6 بارداری به طور مفصل بیان می شوند.

دلایل لکه بینی در هفته ششم بارداری

لکه بینی در هفته ششم بارداری
لکه بینی در هفته ششم بارداری

معمولا در هفته ششم بارداری ممکن است لکه بینی مشاهده شود، اما این لکه بینی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در مرحله اول می توان تغییرات هورمونی سبب بروز لکه بینی شده است. یکی از پدیده های غالب بدن در حاملگی، تغییرات هورمون بوده، به همین خاطر ممکن است مشکلات بسیار زیادی برای بدن به وجود آید. البته همه مشکلات ناشی از تغییرات هورمونی که در دوران بارداری به وجود می آیند، پس از گذشت چند ماه و یا نهایت بعد از زایمان از بین می روند. بدین ترتیب در صورتی که پزشک متخصص زنان و زایمان پس از بررسی های دقیق لکه بینی، علت آن را تغییر در سطح هورمون های بدن بداند، جای هیچ گونه نگرانی نیست و به زودی این مشکل برطرف خواهد شد.

در برخی موارد ممکن است پزشک متخصص علت لکه بینی را سقط زودهنگام جنین بداند. در این صورت موضوع اهمیت دوچندانی پیدا کرده و نیاز است اقدامات لازم انجام شود تا مشکل خاصی برای مادر به وجود نیاید. انجام آزمایش سونوگرافی می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای تشخیص سلامت جنین در هفته ششم بارداری باشد. معمولا جنین در هفته ششم در ساک حاملگی قرار گرفته و به راحتی قابل مشاهده است. معمولا بر اساس ابعاد و اندازه های ساک بارداری نیز می توان به راحتی میزان سلامت جنین را تشخیص داد. اگر جنین سالم باشد، رشد کافی داشته و بر اساس آن ساک حاملگی نیز رشد خواهد کرد. بدین ترتیب عدم رشد کافی ساک بارداری، می تواند علائمی مانند سقط جنین را بیان کند.

اهمیت مراجعه به سونوگرافی و مشاهده عکس جنین در هفته ششم بارداری

عکس جنین در هفته ششم بارداری
عکس جنین در هفته ششم بارداری

سونوگرافی در هفته ششم بارداری و مشاهده عکس جنین برای اطلاع از وضعیت جنین لازم و ضروری است. در تصاویر سونوگرافی می توان به راحتی جنین را مشاهده کرد. ابعاد و اندازه جنین در هفته ششم بارداری چیزی در حدود 4 الی 5 میلی متر است. ساک حاملگی در هفته ششم قابل رویت بوده و اندازه آن احتمالا بین 10 الی 17 میلیمتر است. چنانچه سن حاملگی به درستی تشخیص داده شود، در سونوگرافی هفته ششم بارداری باید بتوان ضربان قلب جنین را نیز متوجه شد. در صورتی که ضربان قلب تشخیص داده نشود، احتمالا سن بارداری اشتباه بوده و نیاز است یک هفته بعد مجددا سونوگرافی انجام شود.

انجام آزمایشات سونوگرافی در هفته ششم بارداری را هرگز نباید فراموش کرد، زیرا در صورت بروز مشکل می توان به زودی نسبت به رفع آن اقدام کرده و جنین و مادر را از مشکلات احتمالی غیر قابل جبران حفظ کرد.

عکس جنین در تصاویر سونوگرافی در هفته ششم بارداری می تواند یکی از بهترین روش ها برای تشخیص سلامت جنین و یا مشکلات او باشد. هر چه ابعاد و اندازه جنین و ساک بارداری به استانداردهای موجود نزدیک تر باشد، می توان متوجه سلامت جنین شده و در صورتی که ابعاد و اندازه جنین و ساک حاملگی از ابعاد استاندارد دور باشند، احتمالا مشکلاتی برای جنین به وجود آمده که نیاز است به پزشک متخصص زنان و زایمان یا ماما مراجعه شود تا بتوان راه حل مناسب برای حل مشکل را پیدا کرد.

حالت تهوع در هفته ششم بارداری

حالت تهوع در حاملگی
حالت تهوع در حاملگی

یکی از مشکلات خانم های باردار در هفته ششم بارداری، حالت تهوع می باشد.حالت تهوع یکی از شایع ترین مشکلات حاملگی بوده و تقریبا همه خانم های باردار این حالت را به خصوص در هفته های ابتدایی بارداری تجربه می کنند. یکی از مهمترین دلایلی که می توان برای به وجود آمدن حالت تهوع بیان کرد، به هم خوردن سطح هورمون های مختلف در بدن یا همان تغییرات هورمونی است. معمولا بعد از انجام عملیات لقاح، سطح برخی از هورمون ها در بدن کم و یا زیاد می شود. این موضوع باعث می شود تا مشکلاتی مانند حالت تهوع برای خانم های باردار به وجود آید.

معمولا عوامل مختلفی باعث تشدید حالت تهوع می شوند. یکی از این عوامل اضطراب است. معمولا در هفته های نخست بارداری هنوز مادر دچار اضطراب بوده و به حالت طبیعی بر نگشته است. این حالت می تواند حالت تهوع دوران بارداری را بیشتر کند. هیجان از دیگر عوامل تاثیرگذار بر روی تشدید حالت تهوع است. در هفته ششم هنوز مادر آن هیجان اولیه ای که نسبت به بارداری داشته را همراه خود دارد. این موضوع باعث می شود تا حالت تهوع کمتر نشود.

گرسنگی یکی دیگر از عوامل موثر در تشدید حالت تهوع می باشد. برای حل این مشکل باید تعداد وعده های غذایی بیشتر و حجم وعده غذایی کمتر شود. این موضوع از خالی شدن معده جلوگیری می کند. بهتر است بعد از اینکه از خواب بیدار می شوید، یک تکه نان برشته شده یا مقداری بیسکوییت را میل کرده سپس از جای خود بلند شوید تا حالت تهوع کمتر شود.

اگر حالت تهوع بسیار شدید و غیر قابل تحمل شود، به جای مصرف خود سرانه داروهای ضد تهوع، باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه شود تا هم سلامت خود و هم سلامت جنین را حفظ کنید.

تغییر در اشتها

تغییر در اشتها
تغییر در اشتها

یکی دیگر از مشکلاتی است که در هفته ششم بارداری ممکن است به وجود بیاید، تغییر اشتها است. عوض شدن اشتها به این معناست که غذایی را دوست بدارید در حالی که تا قبل از حاملگی آن را دوست نداشته اید. برعکس این موضوع نیز ممکن است اتفاق بیفتد، یعنی غذایی را که تا قبل از حاملگی دوست داشته اید، ممکن است در این بازه زمانی آن را نپسندید. سعی کنید همه مواد غذایی مفید برای خود و جنین را مصرف کنید، حتی اگر آن را دوست داشته باشید. البته مقدار و زمان مصرف برخی از غذاها نیز حائز اهمیت می باشد.

دقت داشته باشید که هر گونه تغییری در اشتها ممکن است در هفته ششم بارداری به وجود آید، اما به این موضوع توجه داشته باشید که از مصرف غذاهای حاوی پروتئین غافل نشوید.

توجه داشته باشید که تغییرات در اشتها، سبب بی میلی شما به غذا نشود، زیرا در زمان بارداری باید جنین را تغذیه کنید. بدین ترتیب حتی مقدار غذای مصرفی شما باید از زمان قبل از حاملگی کمی بیشتر هم باشد. با مصرف غذاهای باکیفیت و به اندازه، می توان سلامت خود و جنین را در دوران بارداری تضمین کرد.هر کدام از مواد غذایی که پروتئین بیشتری داشته باشد، می تواند گزینه مناسب تری برای مصرف در هفته ششم بارداری باشد. بدین ترتیب می توان به رشد بهتر جنین نیز کمک کرد.

نفخ شکم و یبوست در هفته ششم بارداری

نفخ شکم و یبوست بارداری
نفخ شکم و یبوست بارداری

نفخ شکم و یبوست از جمله مشکلاتی هستند که در هفته ششم بارداری ممکن است برای خانم های باردار به وجود آیند. نفخ شکم و یبوست می توانند مشکلات زیادی را برای خانم های باردار به وجود آورند. به همین خاطر باید اقداماتی برای رفع این مشکلات انجام شود. معمولا علت به وجود آمدن نفخ شکم و یبوست در هفته های نخست بارداری، بر هم خوردن هورمون های بدن است. هورمون پروژسترون را می تواند اصلی ترین عامل به وجود آمدن این مشکلات در هفته ششم بارداری دانست.

نفخ شکم و یبوست می توانند در طولانی مدت آسیب هایی به بدن مادر وارد کنند، به همین خاطر انجام اقدامات لازم در اولین فرصت ممکن کمک می کند تا بتوان هر چه زودتر این مشکلات را برطرف کرد.

اقدامات فراوانی می توان برای رفع مشکل یبوست و نفخ شکم انجام داد، اما روش هایی که به مادر و جنین آسیب وارد نکند در اینجا بیان می شوند تا در صورت استفاده از این روش ها، عوارض خاصی برای آنها به وجود نیاید. مصرف آب فراوان یکی از روش های رفع یبوست و نفخ شکم به صورت کاملا طبیعی و بی ضرر بوده که خانم های باردار به راحتی می توانند از این روش استفاده نمایند. مواد خوراکی که دارای فیبر بالایی بوده گزینه بعدی برای از بین بردن نفخ شکم و یبوست می باشند.

همچنین بخوانید: آشنایی با اهمیت تغذیه در هفته ششم بارداری

خستگی مداوم در هفته ششم بارداری

خستگی مفرط در بارداری
خستگی مفرط در بارداری

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در هفته ششم بارداری گریبان گیر مادران باردار شود، خستگی مفرط است. خستگی زیاد باعث کسل شدن بدن و اختلال در انجام امور روزمره می شود. تغییرات هورمونی می تواند عامل اصلی ایجاد خستگی باشد. زیرا بدن هنوز نتوانسته خود را با این تغییرات هماهنگ کند. بدین ترتیب نیاز است تا فعالیت های خود را سبک تر کرده و استراحت بیشتری در طول روز برای خود در نظر گرفته تا بتوان مقداری از این خستگی را کم کرد.

به وجود آمدن تکرر ادرار در هفته ششم بارداری

تکرر ادرار در حاملگی
تکرر ادرار در حاملگی

یکی دیگر از مشکلاتی که در هفته ششم بارداری ممکن است به وجود بیاید، تکرر ادرار است. تکرر ادرار اگر بیش از حد باشد، می تواند خسته کننده باشد. عامل اصلی تکرر ادرار در هفته ششم بارداری، تغییرات هورمونی است. هورمون گنادوتروپین کوریونی یا HCG پس از بارداری در بدن ایجاد می شود. این هورمون را می توان عامل اصلی تکرر ادرار در هفته ششم بارداری دانست.

تغییر احساسات و خلق و خو

تغییر احساسات و خلق و خو در حاملگی
تغییر احساسات و خلق و خو در حاملگی

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در هفته ششم بارداری برای خانم های باردار به وجود آید، تغییر در احساسات و خلق و خو است. این مشکل ممکن است برای چند روز یا چند هفته وجود داشته باشد و مشکلاتی را در زندگی روزمره خانم های باردار به وجود آورد. تغییرات هورمونی را می توان مهمتری عامل به وجود آمدن تغییر احساسات و خلق و خو دانست. هورمون های استروژن و پروژسترون در تغییرات احساسات و خلق و خو تاثیر گذار هستند.

همچنین بخوانید: اندازه ساک حاملگی در هفته پنجم، ششم، هفتم و هشتم بارداری

کلام آخر

تغییرات سطح هورمون در هفته ششم بارداری هنوز بسیار زیاد بوده و بدن مادر نیز به این تغییرات عادت نکرده، بدین ترتیب ممکن است مشکلات بسیار زیادی را برای خانم های باردار به وجود آورد. بدین ترتیب جای نگرانی نبوده و اغلب مشکلات به وجود آمده پس از گذشت مدتی از بین می روند. بدین ترتیب به غیر از لکه بینی، برای سایر مشکلات در صورتی که زیاد حاد نباشد، مراجعه به پزشک متخصص نیاز نیست.

لکه بینی در هفته ششم بارداری می‌تواند علامت و نشانه ای برای به وجود آمدن مشکلات بزرگ و کوچکی از جمله سقط جنین باشد. بدین ترتیب در صورتی که لکه‌بینی در هفته ششم بارداری برای شما نیز اتفاق افتاد، بهتر است در اولین فرصت مراتب را به پزشک متخصص یا ماما گزارش دهید. پزشک متخصص زنان و زایمان با بررسی های دقیق و یا انجام سونوگرافی می تواند دلیل لکه بینی در هفته ششم بارداری را تشخیص دهد. بدین ترتیب سونوگرافی یک روش برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکل برای مادر و جنین بوده در حالی که اغلب افراد آن را فقط روشی برای تعیین جنسیت

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

23 پاسخ

  1. سلام ، من در هفته ۵ بارداری هستم ، یک مسافرت رفتم و در مسافرت تصادف جزئی داشتم ، ضربه به من نخورد و تکان آنچنانی نبود ، ولی رسیدم خونه خونریزی شدید و لخته دیدم یک روز ، بعد قطع شد …. بعد از دو روز فقط کمی خونریزی دارم ، یعنی جنینم سقط شده یا احتمال زنده بودنش هست ؟

    1. سلام و احترام
      سوال شما رو از خانم دکتر معتمد متخصص زنان و زایمان پرسیدیم و جواب ایشون رو خدمتتون عرض میکنیم:
      [هر دو احتمال وجود داره ولی حتما باید هرچه سریع تر سونوگرافی انجام بدید. و از نظر هماتوم خلف جفت و روئیت ساک بارداری مورد بررسی قرار بگیرد.]

      حتما به پزشک مراجعه کنید و از سلامتی جنین مطمئن بشید.

    2. سلام من تو هفته شش بارداری هستم همش احساس کمردرد دارم یکم تموم میخورم کارامو انجام بدم لکه بخوای روشن میاد تورو خدا دوروز فقط خوابیدم ولی هی نگاه میکنم هست میخواستم بدونم اینا علامت سقط جنین نیست؟!

  2. باسلام تازه وارد هفته هفتم بارداری شدم از ظهر بنظرم ترشحاتم رنگی هست مثل خون.شیاف پروژسترون استفاده میکنم روزی دوتا سابقه دوبار سقط ثانویه دارم.با ادامه دادم پروژسترون مشکلم حل میشه؟ نیاز به سونوگرافی ندارن؟

    1. سلام هفته ۶ بارداری هستم هفته ۵ رفتم دکتر سونو دادم گفتن زود اومدم قلب تشکیل نشده بود ولی گف ساک حاملگی تا حدودی دفرمه است الان ک هفته ۶ هستم چن روز پیش کمی کار خونه کردم لک صورتی دیدم الان امروز لک خون دیدم و شیاف پروژسترون استفاده میکنم باید الان چیکار کنم ممکنه دکتر هم گفتن ۸ هفته برم ک مطمئن شن قلب تشکیل شده

  3. سلام من تو هفته ی هفتم بارداری هستم از هفته ی چهارم لکه بینی قهوه ای دارم خیلی کم دقیقا از تایم پریود اون ماهم شروع شد که متوجه شدم باردارم شیاف پروژسترون استفاده میکنم سونوگرافی رفتم دکتر گفتن که داخل ذحم خون نیست ولی من نگرانم چیز جدیی هست ؟

  4. سلام،لطفا راهنماییم کنید
    مجرد هستم و هم خوابی داشتم بدون رابطه،یک سری علائم دارم و دسترسی به پزشک رو ندارم،احتمال باردار شدنم هست،البته بعد از هم خوابی که ۲۴آبان بود ،تغریبا ۱۵آذر پریود شدم امکان داره باردار شده باشم؟؟خواهشا کمکم کنید

  5. سلام من هفته پیش(تو 6هفته بودم) لکه بینی قهوه ای داشتم و شیاف و چندتا قرص مصرف کردم بهتر شدم سونو دادم دکتر گفت همه چی خوبه فقط اگه لکه بینی داری استراحت کن منم استراحت کردم الان تو هفته هفتم هستم بیدار شدم یه عالمه لکه قهوه ای دیدم. بنظرتون برای بچه مشکلی پیش اومده؟

  6. سلام وقتتون بخیر هفته 6 هستم و امروز موقع دفع ادرار یک لکه کوچک دیدم. کمی هم زیر دلم درد میگیره وقتی سرپا میشم. آیا لزومی داره سونوگرافی انجام بدم؟؟

    1. سلام وقت بخیر من امروز ۵ هفته و شش روز هستم. یک لک خیلی کوچیک صورتی رنگ دیدم. استراحت دارم و کاری نمیکنم‌. انوکسان و شیاف پروژسترون استفاده میکنم. سونو واژینال تو ۵ هفته و ۴ روز رفتم ساک حاملگی دیده شد ولی گفت قلب تشکیل نشده دوهفته دیگه تکرار کن. حالا من نگران این لک هستم ک دیدم. چی باید کنم

  7. سلام
    خانم من در هفته ششم بارداری است دو روز قبل سونوگرافی از روی شکم انجام داد و امروز لکه بینی داره، یک سوال داشتم و اون این هست که ممکنه خونریزی به خاطر فشار آوردن پراب سونوگرافی ایجاد شده باشه؟؟؟

  8. سلام سلام وقتتون بخیر ببخشید یه سوال داشتم من الان توهفته ی ششم بارداری هستم امروزساعت11نیمه ظهرلکه بینی قهوه ای خفیف روم افتادوکمردرددارم خیلی نگرانم ومیترسم دردوران بارداری دوتابچه هام همچین چیزی روتجربه نکردم ممنون میشم راهنماییم کنیدخطرناکه یاطبیعی هستش

  9. سلام من در هفته شش بارداری ام و از سه هفته پیش که موقع پریودیم بود لکه بینی کم دارم .سونو گفت بچه پایین رحم قرار داره.دکتر بهم پنج تا شیاف پروژسترون داد که لکه بینی را خیلی کم کرد ولی هنوز تموم نشده نیازه که بازم شیاف مصرف کنم؟؟؟

  10. سلام سقط داشتم با قرص سایتوتک لخته بزرگ دفع کردم ولی زیر شکمم درد می‌کنه آیا هنوز چیزی باقی مانده

  11. سلام
    من ۵هفته و ۴روز ام آزمایش بتا دادم ۲۰۰بود این بارداری طبیعی یا اینکه احتمال سقط هست
    ممنون میشم جواب بدبد

  12. سلام هفته ۵ و ۶روز هستم و متاسفانه صبح لکه بینی قهوه ای دیدم،سونو واژینال انجام دادم گفتن مشکلی نیست و ساک حاملگی تشکیل شده! دو هفته دیگه تکدار سونو دادن،میخواستم بدونم الان که ساک حاملگی تشکیل شده نباید جنین داخلش قابل رویت باشه؟؟ یا قلبش تشکیل شده باشه؟؟ خواهش میکنم جواب بدید

  13. سلام من هفته3بارداری هستم سونو گفت قلب تشکیل شده اما نمیزنه، و 3روزه لکه بینی شدید قهوای دارم، یعنی واقعا رویان داخل شکمم مرده؟ یاصبر کنم برم سونو 8هفته؟لطفاااراهنمایی کنید

  14. با سلام به دوستان عزیزم‌ در مطالب قید شده که اگر در هفته ششم بارداری لکه بینی داشتید احتمال خطر هست ،با خوندن این مطلب ته دلم خالی شد چون من هم هفته۶بارداری هستم و لکه قهوه ای داشتم وقتی رفتم دکتر بهم گفت ۹۰درصد خانمها این لکه بینی رو تجربه میکنن و عادیه.خب چرا چیزی میذارین که استرس به جون ما بندازه.بعدم چرا جواب سوالات این بنده های خدای پر از دلشوره رو نمیدین؟ این چه مدیریت سایتی ه دوست عزیز.لطفا در نظر بگیرید که چه کسانی مطالب سایت شما رو میخونن مادران باردار پر از اضطراب و نگرانی…

  15. سلام من آیودی داشتم و باردار شدم ،آیودی تو رحمم شکسته بود ، الان۶هفته و۶روز دارم هنوز لکه بینی دارم و قطع نشده دلیلش چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خستگی در بارداری
بارداری
مدیر سایت

خستگی در دوران بارداری

اصولا خستگی در دوران بارداری در سه ماه اول و اواخر بارداری اتفاق می افتد . اما در بعضی خانم ها خستگی یک احساس مفرط

ادامه مطلب