مراقبت های هفته دهم بارداری نی نی ناش

علائم و مراقبت های هفته دهم بارداری

هفته ی دهم دوران بارداری مصادف است با دومین هفته از ماه سوم  بارداری . هفته ی دهم بارداری آخرین هفته ی روییان بودن است و از هفته ی بعد جنین خوانده می شود . در این هفته اندام های اصلی رشد کرده اند و برای حرکت نیاز به رشد بیشتری دارند که این در طول بارداری انجام خواهد شد . در این هفته صورت جنین رشد خواهد کرد . گوش ها بزرگتر شده اما تکامل بیشتری نیاز دارند .

انگشتهای دست و پا مجزا شده اند و مچ می تواند خم شود . در هفته ی دهم بارداری لب و دهان شکل گرفته و بینی برجسته می شود . به طور معمول این هفته قد جنین ۳ سانتیمتر و وزن او در حدود ۴ گرم خواهد بود . لازم به ذکر است در این هفته جفت فعالتر از هفته های قبل است و کار خونرسانی و اکسیژن رسانی را با شدت بیشتری پی خواهد گرفت ‌. جسم زرد نیز کوچک می شود چرا که دیگر نیازی به آن نیست .

وضعیت جنین در هفته ی دهم بارداری

در این هفته همانطور که گفتیم رشد جنین به سرعت پیش می رود . اعضای بدن او در حال تکامل است . استخوانها می توانند خم شوند به عنوان مثال شانه ها و آرنج می توانند خم شوند و جلوی صورت قرار بگیرند . حتی مفاصل ران و زانو خم شده و جنین به صورت چهار زانو قرار گرفته است . استخوان جمجمه از حالت غضروف به استخوان تبدیل می شود اما بالای سر هنوز نرم است تا با رشد مغز هماهنگ باشد . اینکه جفت مسئولیت رساندن غذا را از کیسه ی زرد تحویل می گیرد به این معنیست که رشد جنین سریع شده و باید مراقبت بیشتری از مادر و جنین شود .

وضعیت مادر در هفته ی دهم بارداری

تغییرات بدنی در هفته دهم بارداری

رحم در هفته ی دهم بارداری بزرگتر می شود زیرا جنین به سرعت در حال رشد است . سینه ها بزرگتر و نوک آنها تیره تر و برجسته تر می شوند و این به خاطر افزایش سطح پروژسترون و استروژن است . وزن مادر بالا میرود و این وزن گیری باید متناسب با شاخص توده ی بدنی او باشد به همین دلیل باید تحت نظر پزشک وزن اضافه کند . ممکن است اندازه ی شکم تغئیر محسوسی نکند و این نشانه ی مشکلی درباره رشد جنین نیست . دلیل این که تغییر محسوسی در اندازه ی شکم دیده نمی شود این است که جنین هنوز در داخل حفره ی لگن قرار دارد و به تدریج با رشد بیشتر به داخل رحم می رود . شکم در دو ماه آخر بارداری با رشد جنین برجسته می شود و بیشتر مشخص خواهد شد .

احتمال درد تخمدان در بارداری

یکی دیگر از تغئیرات محسوسی که در هفته ی دهم بارداری رخ می دهد و ممکن است در تمام طول دوران بارداری رخ بدهد ، درد تخمدان است که دو دلیل دارد . یکی از این دلایل مربوط به بزرگ شدن رحم است که درد به صورت تیرکشیدن زیر شکم بروز می کند و یکی دیگر به دلیل وجود کیست است که امکان پارگی آن وجود دارد و پزشک باید نسبت به موقعیت کیست درمان مناسبی را در نظر بگیرد . با وارد شدن به هفته ی دهم بارداری تا حدی از حالت تهوع کم می شود اما اگر همچنان تهوع و استفراغ دارید باید سریع به پزشک مراجعه کنید .

اضافه وزن بارداری

اضافه کردن وزن هم از مواردی است که می تواند نگران کننده باشد اما اگر در سه ماه اول وزنی اضافه نکرده اید جای نگرانی نیست چون اضافه کردن وزن بیشتر در سه ماه دوم و سوم اتفاق می افتد . یکی از مسائلی که در دوران بارداری اتفاق می افتد و در هفته دهم به اوج خد می رسد مساله ی ویار است که امری طبیعیست اما نکته اینجاست که فرد به ویار پیکا مبتلا نشود . منظور از ویار پیکا ، میل به خوردن مواد غیر خوراکی است و این به دلیل کمبود آهن و ویتامین های دیگر است .

بیشتر بخوانید : اضافه وزن و چاقی در بارداری

 

عوارض هفته ی دهم بارداری

در این هفته و پایان یافتن سه ماه ی اول  معمولا ویار برطرف می شود و بدن با تغییراتی در پوست و احساس سر گیجه مواجه می شود اما هفته ی دهم عوارض شایعی را به وجود می آورد که عبارتند از تغییر در خلق و خو ، خستگی ، تهوع ، سرگیجه و سردرد ، یبوست و حساس شدن نوک پستانها و تکرر ادرار . توصیه می شود برای انجام مراقبتهای پزشکی در این هفته حتما به پزشک مراجعه کنید تا او وضعیت جسمی از جمله قد و وزنتان را بررسی کند و مقدار وزن گیری شما را تحت نظر قرار دهد . همچنین آزمایشهای مختلفی از جمله خون و ادرار و آزمایشهای غربالگری سه ماهه ی اول را درخواست می کند تا اگر مشکل خاصی وجود دارد به آن پی برده شود .

خوراکیهای مفید در هفته ی دهم بارداری

سه ماه اول بارداری مهمترین زمان برای رشد کودک شماست . در هفته ی دهم باید به خوردن مواد غذایی مفید و با ارزش اهمیت بیشتری بدهید . این مواد شامل سبزیجات میوه ها پروتئین ماهی بدون جیوه ، چربیهای مفید ، روغن ها به خصوص روغن نارگیل است . چه بسا استفاده از یک رژیم غذایی خوب می تواند از عوارض هفته ی دهم بارداری پیشگیری کند .

اسید فولیک در هفته دهم بارداری

در این دوران بیش از هر دوران دیگر در زندگی بدن نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی ، آهن و اسید فولیک دارد . نکته این که اسید فولیک حتما باید مصرف شود زیرا کمبود این ماده سبب ناهنجاریهایی در مغز جنین خواهد شد .

مایعات و دمنوش در هفته دهم

از شیر گرم و دمنوش های گیاهی بی خطر نیز می توان برای تسکین سردرد استفاده کنید . در هفته ی دهم دندان کودک جوانه می زند پس هر گونه استفاده از شیر و لبنیات می تواند به بهبود رشد آنها کمک کند در عوض ایجاد عفونت و بالارفتن دمای بدن سبب بروز مشکل در رشد دندانهای کودک خواهد شد . مشکل تکرر ادرار را می توان با خوردن مایعات در طول روز و کم کردن مقدار آن در طول شب برطرف کرد تا در هنگام خواب اذیت نشوید .  مشکل تغییر خلق و خو را نیز با انجام ماساژ و حرکات ورزشی یوگا برطرف کرد . برای کاهش احساس خستگی حرکات ورزشی ساده مثل پیاده روی و شنا را انجام دهید .

 

علائم خطر در هفته ی دهم بارداری

علائمی وجود دارند که اگر در این هفته بروز کنند باید فورا به پزشک مراجعه شود چرا که ممکن است نشانه ی بارداری خارج از رحم و یا سقط جنین باشد .

  • خونریزی واژینال
  • خارج شدن بافت از رحم
  • درد در شکم ، رحم ، شانه ها
  • نبض ضعیف و تپش قلب

بیشتر بخوانید : خطرات بارداری

 

رشد جنین در هفته ی دهم بارداری

در هفته ی دهم بارداری مغز به عضلات کوچک متصل می شود و می تواند به سایر اعضا دستور حرکت دهد . قلب در این هفته باید ۱۸۰ بار ضربان داشته باشد . بینی برجسته می شود و چشمها می توانند به جلو حرکت کنند و پلک ها به آرامی رشد می کنند . زبان هم رشد کرده و کم کم دندانها درون لثه جوانه می زنند . انگشتهای دست و پا مجزا شده و موهای سر به صورت کرک رشد می کنند . اندام تناسلی به سرعت رشد می کنند ولی هنوز نمی توان جنسیت جنین را تعئین کرد . به طور کلی قد جنین در این هفته سه سانتیمتر و وزن او در حدود چهار گرم می باشد . به علاوه در هفته ی دهم دستگاههای حیاتی بدن در حال تکامل هستند که شامل کبد ، روده ، ریه ها و غده ی تیروئید می شوند .

 

آزمایشهایی که باید در هفته ی دهم انجام دهید .

در هفته ی دهم بارداری آزمایش ژنتیک و غربالگری انجام خواهد شد . همچنین ین هفته ی دهم تا دوازدهم نیز آزمایشهای غربالگری جهت بررسی ناهنجاریها صورت خواهد گرفت .

بیشتر بخوانید : آزمایش های هفته های بارداری

 

بایدها و نباید های هفته ی دهم بارداری

در این هفته سعی کنید از تغئیر ناگهانی خود پرهیز کنید . از امواج موبایل تا حد امکان دوری کنید . در صورت نداشتن تمایل رابطه ی جنسی برقرار نکنید . پیاده روی کنید تا دچار یبوست نشوید . لثه ها به شدت مستعد خونریزی هستند پس باید دائم مسواک و نخ دندان استفاده کنید . عوارض هفته ی دهم به زودی از بین خواهند رفت پس نگران نباشید . بعضی گیاهان ممنوع هستند و نباید خورده شوند .

 

سخن آخر

هفته ی دهم بارداری پر از فراز و نشیبهای زیادی است که باید مادر به دقت آنها را بشناسد و شیرینی آنرا با تمام وجود درک کند و هر چه بیشتر دردها را تحمل کند باید خوشحالتر باشد چرا که این نشاندهنده سالم بودن و رشد جنین است . پس مادر باید مراقب خود باشد تا این دوران را به سلامت طی کند .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته بیست و ششم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیست و ششم بارداری

هفته بیست و ششم بارداری یکی از هفته هایی است که پدر و مادر می توانند ارتباط بهتری با جنین برقرار نمایند. در این هفته

ادامه مطلب