سکسکه نوزاد

چگونه سکسکه نوزاد را درمان کنیم؟

سکسکه نوزاد از جمله موضوعاتی است که والدین مثل ختنه نوزاد و افتادن بند ناف و گوش درد نوزاد، از آن شکایت دارند و از جمله  اختلالات طبیعی غیر نگران کننده در بسیاری از کودکان می باشد. در این گفتار، موارد مهمی درباره عوامل موثر در بروز سکسه نوزاد و شیوه های متوقف کردن و درمان این عارضه برای مشتاقان نی نی ناش ارائه شده است که توصیه بسیاری از پزشکان اطفال است. در هر حال دقت کنید که برای توقف این عارضه، طب سنتی غیر تایید شده توسط متخصصان اطفال، نباید خودسرانه در دستور کار قرار بگیرد.

اگر نظر و دیدگاهی درباره سکسکه نوزادان دارید و با مواردی مواجه شدید که تجربه شما را افزایش داده است، نظر و دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

بدن هر کودک با دیگری متفاوت است. حتی دو قلوها و خواهر برادرهایی که به فاصله کم با هم هستند، طبع و مزاج متفاوتی دارند. راه های متعددی برای جلوگیری از سکسکه نوزادان وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

اما به یاد داشته باشید که بسیاری از اطفال تا سن 12 ماهگی، سکسکه کرده  و این موضوع اصلا نگران کننده نیست.

همیشه  در شیر  دادن به کودک، نباید زمانی که جنب و جوش زیادی دارد برای این کار استفاده کرد. این قدر نباید به تاخیر بیفتد که حسابی گرسنه شود و پیش از آن که نا آرامی و گربه کند، بایستی به وی شیر داد. این ها باعث کاهش ابتلا به سکسکه  می شود. تکان دادن شدید کودک پس از شیر خوردن باید اجتناب شود. بعد از هر وعده غذایی، نوزاد بایستی 20 تا 30 دقیقه  به صورت ایستاده باشد.

 

علت سکسکه نوزاد چیست؟

علت ساده است! دیافراگرام نوزاد منقبض شده و سبب می شود که هوا از میان تار های صوتی کودک که در ان محصور شده، با فشار خارج شود و صدای سکسکه شنیده می شود.  این موضوع، گاها باعث نگرانی والدین می شود که سبب ناراحتی مقطعی کودک دلبند آن ها می شود.

علت اصلی بروز سکسکه هنوز مورد نظر طیف کثیری از جامعه پزشکی نیست. سکسکه باعث خروج هوای اضافی از داخل شکم می شود و مسائل دیافراگمی آن را سبب می گردد اما این فقط بخش ظاهری داستان است. اگر به کودکی بیش از اندازه غذا داده شود، یا با سرعت زیادی غذا داده شود، این موارد موجب فرو بردن حجم زیادی از هوا شده و شکم نوزاد منبسط می شود.

اگر سکسکه قطع نشود و مداوم باشد، کاهش غذا خوردن نوزاد و اختلال های خواب را به دنبال دارد. رفلاکس معده نوزاد گتاستروازوفاژیال یا GER از دیگر عوارضی است که سکسکه به همراه دارد. در این حالت، غذای هضم شده و اسید معده از طریق مری باز می گردد و سبب تحریک کردن دیافراگم می شود. توجه داشته باشید که سکسکه  ، همیشه به دلایل تغذیه  ای رخ نمی دهد و ممکن است دلایل ناشناخته شده دیگری داشته باشد که هنوز علم امروز، پاسخی برای ان ندارد.

 

 چگونه سکسکه نوزاد را متوقف کنیم؟

به منظور توقف سکسکه نوزاد، می توانید صبر کنید تا به صورت طبیعی، قطع شود و اقدامی تهاجمی نیاز ندارد. اما اگر طولانی شد، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

روش های زیر  را نیز در نظر داشته باشید:

  • سعی کنید مرتب پس از هر وعده غذایی، آروغ نوزاد را بگیرید. وقتی که معده با هوا پر می شود، به دیافراگم فشار وارد می کند و سبب ایجاد اسپاسم معده می شود. در زمان تغذیه نوزاد بهتر است آروغ وی را بگیرید تا حجم هوای معده نوزاد کاهش یابد و منجر به کاهش سکسکه و قطع شدن آن می شود. عمل آروغ گیری نوزادان پس از هر بار تغذیه نوزاد به مقدار 1 تا 1.5 لیتر صورت می پذیرد.
  • یکی دیگر از روش های توقف سکسکه نوزاد، استفاده از پستانک است. اگر کودکی پستانکی را بمکد، دیافراگم از حالت انقباضی خارج شده و به متوقف شدن یا کاهش سکسکه کمک می کند.
  • قرار دادن یخ در نزدیک گلوی کودک هیچ تاثیری در کاهش سکسکه  ندارد.
  • دارویی به نام گریپ میکسچر (GRAPE MIXTURE) که مخلول گیاهان و آب است، برای درمان قولنج نوزاد به کار می رود و برای مشکلات معده در صورت صلاحدید پزشک کودک، مناسب است. این دارو از زنجبیل و بابونه و دارچین تولید می شود. اگر دلیل سکسکه نوزاد، مشکلات معده باشد، این ترکیب به توقف آن کمک می کند. هیچ شواهد علمی قطعی برای پذیرش تاثیر این دارو تا کنون در ژورنال های داروی شده بین المللی معتبر اعلام نشده است.
  • مالیدن کمر نوزاد و تکان دادن آن به جلو و عقب از دیگر اقداماتی است که می تواند در کاهش سکسکه نوزاد کمک کند و در تسکین درد ها نیز موثر است.

 

baby hiccoug

 

برای جلوگیری از سکسکه چه کار باید کرد؟

سکسکه قابل پیشگیری نیست. اهمیت چندانی هم ندارد اما روش های ذیل الذکر می تواند در جلوگیری آن موثر باشد:

  • پیش از آن که نوزاد بیش از اندازه گرسنه شود، به وی غذا بدهید.
  • تا 30 دقیقه پس از هر بار تغذیه نوزاد، وی را بنشانید.
  • بطری شیر را در وضعیتی قرار دهید که هوایی نزدیک نوک پستانک نوزاد نباشد.
  • اطمینان حاصل کنید که دهان نوزاد به طور کامل دور دهانه پستانک بطری یا سینه مادر چسبیده باشد و هوایی جریان نداشته باشد.

چه مواردی در زمان سکسکه نوزاد نباید انجام شود؟

روش های سنتی در اقوام سربلند ایرانیان برای توقف سکسکه نوزاد در دستور کار مادر بزرگ های با تجربه قرار می گیرد. اگر چه دلایل علمی کافی برای پذیرش آن ها وجود ندارد. بالا و پایین کردن نوزاد و نوشاندن جرعه ای آب و کشیدن زبان به بیرون از جمله  این مسائل است. از این اقدامات پرهیز کنید. از طب سنتی بدون تجویز پزشک اطفال پرهیز کنید. گاها این اقدامات، بی اثر است و بعضا خطرناک بوده و سلامت گوارش کودک را تهدید می کند.

 

چه زمانی برای درمان سکسکه نوزاد به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر کودک شما زیر سن 1 سالگی سکسکه دارد، نگرانی ندارد. طبیعی است. اما اگر این سکسکه پس از سن 12 ماهگی ادامه دارد، باعث ناراحتی نوزاد می شود و اختلال خواب و تغذیه را در پی خواهد داشت. لذا به پزشک مراجعه کرده و وضعیت سلامت وی را بررسی کنید.

 ریفلاکس معده می تواند سبب بروز سکسکه شود. گریه بیش از حد به خصوص شبها و قوس دادن بیش از حد کمر نوزاد در زمان تغذیه و پس از آن از عواملی است که سبب تشدید سکسکه می شود.

وقتی نوزاد در حالت ایستاده قرار میگیرد، آروغ به درمان سکسکه وی کمک خواهد کرد. بعد از آن که کودک  دلبند شما بین شصت تا نود میلی لیتر شیر با شیشه خورد، اجازه بدهید آروغ بزند. اگر  نوزادی، شیر مادرش را می خورد، پس از مصرف شیر بایستی وادار به آروغ زدن شود.

مخاطب گرامی

اگر نظر و دیدگاهی درباره علت بروز سکسکه نوزاد و شیوه های توقف آن دارید و تجربه ای را قبلا شاهد بودید، مراتب را از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید. لینک این جستار را از طریق کانال های و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع والدینی که منتظر کودک هستند یا بچه دار شده اند قرار بدهید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

3 پاسخ

  1. سلام
    دخترم سه روزه سکسکه گرفته گرفته . آروغشو گرفتم ولی فایده نداشت.
    بنظرتون ببرم پیش پزشک؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ماءالجبن با افتیمون
بارداری
مدیر سایت

هفته نوزدهم بارداری

هفته هجدهم بارداری سپری شده است و هفته نوزدهم بارداری دارای هیجان بسیار زیادی برای زوجین و به خصوص مادر است. در این هفته اتفاقات

ادامه مطلب