تغییرات هفته هجدهم بارداری

در هفته هجدهم بارداری چه تغییراتی می‌کنیم؟

هفته هجدهم بارداری پر است از اتفاقات زیادی که همه ی آنها طبیعی هستند مانند اضافه وزن ، افزایش اشتها ، تغییر در وضع ظاهری و تغییرات دیگری که هم برای جنین و هم برای مادر اتفاق می افتد . در ادامه این مقاله نی نی ناش هفته هجدهم بارداری و اتفاقات آن را بررسی خواهیم کرد .

بدن مادر در هفته هجدهم

در این هفته با افزایش اشتها مادر افزایش وزنی در حدود ۴ تا ۶ کیلوگرم پیدا می کند . رحم بزرگ می شود و قله ی آن در زیر ناف لمس می شود همین باعث ایجاد کمردرد خواهد شد که باید با رعایت حالت مناسب نشستن و ایستادن آن را برطرف کرد . در این هفته پزشک یک سونوگرافی برای بررسی وضعیت جنین درخواست می کند . این سونوگرافی شامل بررسی وضعیت رشد و اندام های جنین ، وضعیت جفت و حتی سن حاملگی و تشخیص جنسیت جنین است .

وضعیت قلب و چشم مادر در هفته هجدهم

در هفته ی هجدهم بارداری به دلیل افزایش حجم خون سیستم قلبی و عروقی مادر در حال تغیر است و همین ممکن است سبب افت فشار خون شود . بهتر است تغییر حالت ناگهانی ندهید . در هفته ی هجدهم خطوط قرمز کوچکی زیر چشم ها ایجاد می شود که رگ های عنکبوتی نامیده می شوند . این رگهای خونی در اثر هورمون استروژن به وجود می آیند . این رگ ها معمولا بی خطر هستند و در قفسه ی سینه ، گوش و دستها نمایان می شوند .

بیشتر بخوانید : نشانه های بارداری در هفته هجدهم بارداری

بدن جنین در هفته ی هجدهم

در هفته هجدهم جنین قدی برابر ۱۴ تا ۱۶ سانتیمتر و وزنی حدود ۲۴۰گرم داراست . در این زمان جنین رشدی شدید و افزایش وزن زیاد را پیدا می کند .

در این هفته چهره ی جنین زیبا تر می شود و بیشتر شکل اصلی خود را می گیرد گوش ها و بینی در جای خود قرار می گیرند . چربیهای قهوه ای در زیر پوست گردن و قفسه ی سینه و کشاله های ران وظیفه ی حفظ تعادل دمای بدن را به عهده دارند و همچنین چربی مترشحه از غدد چربی مسئول حفاظت از جنین در برابر عفونتها است . این لایه ی چربی که روی پوست وجود دارد یکی دیگر از وظایفش راحت کردن عبور از کانال زایمان است .

سیستم عصبی جنین در هفته هجدهم بارداري

رشد سیستم عصبی از مهمترین اتفاقاتی است که در هفته ی هجدهم رخ می دهد . میلین نام پوشش چربی است که اعصاب را در بر می گیرد که باعث سریع منتقل شدن پیام از یک سیستم عصبی به سیستم هصبی دیگر خواهد شد . رشد میلین تا یکسالگی ادامه خواهد داشت . در هفته ی هجدهم لگد زدن و چنگ زدن جنین بیشتر شده و در سونوگرافی دیده خواهد شد . همچنین جنسیت جنین در هفته ی هجدهم قابل تشخیص است چرا که اندام های جنسی رشد کرده اند و با توجه به قرار گرفتن جنین قابل رویت هستند . جالب اینکه در این هفته جنین برنامه ی خواب دارد و هر زمان که بخواهد می تواند بخوابد ولو اینکه شما در استراحت باشید . جنین در این هفته می تواند صداهای اطراف خود را بشنود پس تا می توانید با او صحبت کنید چرا که او می تواند بشنود .

عوارض شایع در هفته هجدهم

در این هفته نشانه های بارداری کمتر می شود و مادر احساس بهتری خواهد داشت عوارض شایع در هفته ی هجدهم که ممکن است برای همه وجود داشته باشد یبوست ، حساسیت پستانها و گرفتگی بینی است .

مراقبتهای پزشکی در هفته هجدهم

در هفته ی هجدهم با مراجعه به پزشک موارد زیر بررسی خواهد شد . بهتر است در هفته های مقرر معاینات پزشکی و غربالگریها را انجام دهید تا وقت آن نگذرد .

۰ معاینات جلسه ی دوم  هفته ۱۸ام بارداری

بین هفته های ۱۶ تا ۲۰ بررسی صدای قلب و تعداد ضربان و تعدادی از آزمایشهای این دوره را انجام خواهند داد .

۰ قدم‌ دوم در هفته هجدهم،سونوگرافی آنومالی اسکن

این سونوگرافی در هفته های ۱۶ تا ۱۸ انجام خواهد شد و جهت بررسی اندام ها و چگونگی رشد آنها صورت می پذیرد .

۰ آزمایش آمنیوسنتز

این آزمایش معمولا برای کسانی انجام می شود که بالای ۳۵ سال سن دارند . این آزمایش با تشخیص پزشک انجام می شود تا اگر نیاز به سقط وجود داشته باشد این کار انجام شود چرا که در ایران طبق قانون اجازه ی سقط در هفته ی هجدهم داده خواهد شد .

۰ مراجعه به دندان پزشک

در این هفته می توانید اگر به مراقبتهای دندانپزشکی نیاز دارید آنرا انجام دهید اما حتما پزشک را از بارداری خود مطلع کنید .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خشکی-پوست-در-بارداری-نی-نی-ناش
بارداری
مدیر سایت

خشکی پوست در بارداری

ضمن بارداری تغئیرات مختلفی در بدن مادر به وجود می آید که اکثرا با اتمام این دوره این تغئیرات نیز از بین می روند .

ادامه مطلب