بهترین زمان و روش برای تست بارداری

بهترین زمان و روش برای تست بارداری + انواع تست های بارداری خانگی

تست بارداری کی و چطور استفاده کنیم؟ در واقع روش های مختلفی برای تست بارداری وجود دارد که هر یک بر اساس موقعیت مادر و سطح دسترسی آن مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم در خصوص انواع تست بارداری در خانه، تست با ادرار، تست توسط بزاق دهان و تست خون صحبت کنیم و همینطور روش های سنتی تشخیص اولیه بارداری در منزل را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

بیبی چک بهترین تست بارداری خانگی

بیبی چک یکی از بهترین ابزارهایی است که برای تست بارداری در خانه مورد استفاده قرار می گیرد. کار با آن هم آسان است و هم تا حدودی دقیق و قابل قبول! اما بگذارید به طور کلی بررسی کنیم که ابزارهای تست بارداری دقیقاً چه کاری انجام می دهند تا تشخیص بارداری به درستی صورت بگیرد.

تست های بارداری به واسطه مقدار هورمون گنادوتروپین جفتی انسان عمل می کنند که به این هورمون ها به اختصار HCG نیز گفته می شود. در واقع این هورمون ها چسبیده به دیواره رحم بوده و وظیفه اصلی آن سلامت جنین است. پس از اینکه تخمک ها بارور شده در رحم جایگزین شدند این هورمون ها ترشح می شوند. هورمونهای گنادوتروپین، سبب تحریک هورمون های پروژسترون و استروژن نیز می شود.

تست ادرار یکی از روش های تشخیص بارداری در منزل است که بسیار آسان است و سریع ترین روش برای تشخیص تست بارداری محسوب می شود.

هورمونی که توسط آن به واسطه بیبی چک، مشخص می شود که فرد باردار است در ادرار وجود دارد. بسته به نوع تستی که انتخاب میکنید نمونه ادرار مورد بررسی قرار می گیرد.

تست بارداری

طریقه استفاده از تست حاملگی (بیبی چک)

از آنجایی که استفاده از بیبی چک در منزل بسیار آسان است معمولاً اولین روشی است که هر شخصی به سراغ آن می رود. برای انجام این کار پس از خریداری بیبی چک، بسته تست را باز کنید و طبق دستورالعملی که در آن نوشته شده است نمونه گیری را انجام دهید. زمان کافی در نظر بگیرید تا تعیین نتیجه تست به درستی فراهم شود. معمولاً در داخل این بسته یک ظرف گود وجود دارد که ادرار در آن جمع می شود و سپس کیت تست در ادرار فرو برده می شود. در برخی دیگر از مدل های بیبی چک از قطره چکن استفاده می شود که باید ادرار داخل ظرف را به واسطه قطره چکان روی محل تعیین شده بر روی تست بچکانید تا مشخص شود که باردار هستید یا نه.

در جدیدترین مدل از بیبی چک نیز نیاز است که تست به صورت مستقیم در مسیر جریان ادرار قرار بگیرد.

حالا نوبت به خطوط سرنوشت سازی است که بر روی تست بارداری نشان داده می شود.

پس از گذشت زمان مخصوص که البته چندان طولانی نیست، یک سری خطوط بر روی تست مشخص می شود. دو خط به معنی باردار بودن و یک خط به معنی باردار نبودم است. همینطور نشانه های + و – نیز وجود دارد که اگر + باشد یعنی باردار هستید و اگر نباشد به معنی عدم بارداری است.

تست بارداری

زمان مناسب استفاده از تست بارداری

در صورتی که از تست بارداری ادرار استفاده می کنید زمان استفاده بسیار مهم است. نیاز است که حداقل یک هفته از تاریخ در قاعدگی شما گذشته باشد تا نتیجه تست بارداری برای شما قابل قبول به نظر برسد. در واقع می بایست دقیقاً دو هفته پس از تخمک گذاری برای نتیجه دقیق تست اقدام شود و 7 روز از موعد پریود گذشته باشد همینطور باید یک الی دو هفته از زمان رابطه جنسی نیز گذشته باشد.

در صورتی که تست بارداری را زودتر از حداقل زمان گفته شده انجام دهید احتمالاً نتیجه درستی به شما نمی دهد چون هورمون HGC هنوز وارد ادرار شما نشده است.

بهترین زمان برای انجام تست بارداری بیبی چک صبح زود است. معمولاً شب ها هورمون HGC در بدن انباشته می شود و ادرار در این زمان غلظت بیشتری دارد. یکسری از مدل های تست بارداری هستند که حساسیت و دقت بیشتری دارند و تشخیص هورمون مورد نظر تا 4 روز زودتر نیز فراهم می سازند. نزدیکی در ماه اول بارداری هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

تست بارداری

نشانه هایی که باعث می شود به سراغ بینی چک برویم:

1- دردناک شدن سینه ها: یکی از علائم مهمی که سبب می شود به سراغ تست بارداری برویم، دردناک شدن سینه ها است. تغییرات عمده ای در بدن در دوره بارداری صورت می گیرد و سبب می شود که هورمون های استروژن و پروژسترون بیشتر شوند و به نوبه خود سبب افزایش جریان خون نیز می شود و سینه ها بزرگتر و دردناک تر می شوند. همینطور گاه نوک پستان ها سوزش می کند و رگ های پستان تیره تر می شود. دقت شود که دردناک شدن سینه در زمان قاعدگی همیشه به معنی بارداری نیست! علائم بارداری قبل از پریود باید جدی گرفته شود.

2- عقب زدن قاعدگی: یکی مهمترین علائم بارداری که نیاز به تست بارداری را مبرم می سازد، عقب افتادگی قاعدگی است. در واقع اگر شما در زمان مقرر ماهانه پریود نشده باشید بهتر است کمی حواستان را جمع کنید. بیشتر زنان دوره های 28 روزه برای پریود دارند. در صورتی که تاریخ دقیق پریود خود را نمی دانید حداقل باید یک ماه پس از آخرین پریود تست بارداری را انجام دهید. اما نکته دیگر اینکه استرس، رژیم غذایی و ورزش و … نیز از عوامل عقب زدن پریود است و هر تاخیری به معنی بارداری نیست.

3- دل پیچه و انقباضات شکمی: یکی از دیگر از علائم بارداری دل پیچه و انقباضات شکمی است. در واقع بانوان در زمان پریود دچار درد شکمی می شوند اما خبری از پیورد نیست و این دردها به دلیل لانه گزینی جنین در رحم است.

4- حالت تهوع

5- بدغذایی

6- خستگی

7- تکرر ادرار

نکات مهم در خصوص تست بارداری ( بیبی چک)

سعی کنید از تست بارداری استفاده کنید که کارکرد آن ساده و فارسی باشد. همینطور بهتر است پیش از انجام تست بارداری بهتر است از مایعات زیاد مصرف نکنید تا ادرار رقیق نشود. سعی کنید اطمینان صد در صد به تست بارداری در خانه نداشته باشید و از نظر پزشک برای قطعی شدن این تست استفاده کنید اینطور که بررسی ها نشان می دهد اغلب تست های بارداری در خانه تا حدودی دقت بالایی دارند اما یک سری تغییرات شیمیایی نیز وجود دارد که باید پیش از هر نوع اقامی مورد بررسی قرار بگیرد و سپس تصمیمات نهایی در نظر گرفته شود.

اولین ادرار در طول روز گزینه بهتری برای نتیجه درست از تست بارداری است.

در ابتدا به تاریخ انقضای محصول دقت کنید. در صورتی که محصول در محل مربوط یا گرم مانند حمام نگهداری شده باشد احتمال فساد آن زیاد است و دیگر امکان استفاده برای آن وجود ندارد.

در اکثر تست های بارداری نیاز است که نمونه ادرار در یک ظرف ریخته شود و سپس از نوار کاغذی مخصوص استفاده شود. استفاده از قطره چکان موجود در پک بیبی چک بسیار آن است.

نحوه نمایش نتیجه در تست ها با هم فرق دارد.

برخی از نوار ها باریک صورتی یا آبی رنگ هستند و برخی دیگر با علامت مثبت و منفی مشخص شده است.

در اکثر این تست ها نیاز به یک نشانگر کنترل بوده که می بایست میزان اعتبار تست را مشخص سازد.

تست بارداری

تفسیر بی بی چک

بی بی چک مثبت، به این معنی است که علاوه بر خط C می بایست خط T نیز مشخص شده باشد. دقت کنید که نیاز به همرنگ بودن آن نیست. حتی اگر دو خط کمرنگ نیز در بی بی چک دیده شود به معنی مثبت بودن است. حتی اگر خط دوم کمرنگ تر باشد به معنی کم بودن میزان هورمون مورد نظر است.

بی بی چک منفی شامل فقط یک خط C است. در صورتی که هیچ خطی مشخص نشد و یا تنها خط T مشخص شد در واقع بی بی چک فاقد اعتبار است و باید از یک نمونه تست بارداری جدید استفاده کنید.

انواع بی بی چک

بی بی چک نواری

این مدل از تست بارداری به چشم بسیاری از بانوان ایرانی آشنا است. این مدل از بی بی جک به این صورت است که یک ظرف وجود دارد که ادرار در آن جمع آوری می شود و نوار کاغذی در داخل ظرف ادرار قرار می گیرد. این مدل از بی بی چک را می تواند در هر زمان از روز انجام داد اما صبح بهتر است. اگر در بسته بی بی چک ظرف قرار نداشت از یک فنجان تمیز و خشک استفاده کنید. دستگاه تست می بایست از کیسه فویل خارج شده باشد و در داخل ظرف قرار بگیرد. نوار را از سمت رنگی نگه دارید. نوار می بایست به صورت عمودی وارد ظرف شود و انتهای نوار با فلش در داخل نمونه قرار بگیرد. نوار نباید قبل از خط MAX در داخل نمونه باشد. 5 ثانیه بعد نوار از داخل نمونه خارج کنید و روی سطح تمیز و خشک که غیر جذب است قرار دهید.

برای اینکه نتیجه بهتری حاصل کنید بهتر است 10 دقیقه صبر کنید. به طو کلی رنگ خطوط در تست بارداری نواری چندان اهمیتی ندارد. یک خط عدم بارداری و دو خطر بارداری را نشان می دهد که به صورت T  و C است.

بی بی چک قطره چکانی

برخی از افراد تست بارداری به صورت نواری را قبول ندارند که البته حق هم دارند. در واقع این نوار ها شاید دقت لازم را نداشته باشند. مدل دیگری نیز وجود دارد که به صورت قطره چکانی است که چند قطره از ادرار را با قطره چکان داخل حفره مشخصی می ریزید و دو الی ده دقیقه صبر میکنید تا نتیجه حاصل شود.

بی بی چک مستقیم

این مدل از بی بی چک ها به صورتی است که باید در حین ادرار جلوی ادرار خود بگیرید تا کمی ادرار را به خودش جذب کند و سپس دو الی ده دقیقه صبر کنید تا نتیجه بدهد.

منفی کاذب در بی بی چک یعنی چه؟

یک موضوع که در راستای تست بارداری بسیار پر اهمیت است اینکه گاه دیده شده که نتیجه تست منفی است اما بارداری وجود دارد که به آن منفی کاذب گفته می شود. در صورتی که هنوز دوره ماهانه آغاز نشده است می بایست چند روز یا یک هفته دیگر صبر داشته باشید و سپس تست بارداری را مجدداً تکرار کنید.

عوامل موثر در نتیجه منفی کاذب:

1- تاخیر در زمان لانه گزینی

2- تفاوت در حساسیت تست های بارداری

3- پایین بودن میزان غلظت هورمون HGC

4- خطا در انجام صحیح تست

5- مصرف داروی کاربامازپین

6- نگهداری ادرار در ظرف غیر استاندارد

7- اگر ادرار به مدت طولانی در ظرف نگهداری شده باشد.

مثبت کاذب در بی بی چک یعنی چه؟

همانطور که در خصوص منفی کاذب در تست بارداری صحبت شد حالا نوبت به بررسی مثبت کاذب است. به این معنی که نتیجه بی بی چک مثبت اعلام می شود اما فرد باردار نیست!

عوامل موثر در نتیجه مثبت کاذب:

1- وجود پروتئین یا خون در ادرار

2- آلودگی باکتریایی ادرار

3- یک سری داروها نیز سبب این مشکل می شود مانند پرومتازین ها، کلردیازپوکساید و متادون

4- زایمان جدید و یا سابقه سقط اخیر

5- عدم انجام صحیح تست بارداری

میزان دقت تست بارداری بیبی چک

ادعایی که در خصوص تست بارداری بیبی چک وجود دارد بیش از 99 درصد دقت است. البته شاید این عدد و رقم کمی غیر منطقی به نظر برسد. واقعیت این است که میزان هورمون در ادرار در روزهای پس از لقاح در افراد مختلف با هم فرق دارد و این موضوع در نتیجه تست بارداری اهمیت زیادی دارد.

سوالات متداول در خصوص بی بی چک

اگر خط تست کمرنگ باشد به معنی بارداری است؟

بله وجود هر خطی هر چقدر کمتر با فرض بارداری همراه است و رنگ و میزان پر رنگی آن اهمیتی ندارد.

آیا امکان تغییر پس از مدت زمانی وجود دارد؟

معمولاً نتیجه مثبت پس از مدتی تغییر نمی کند و بارداری صورت گرفته است اما در خصوص نتیجه منفی می توان گفت که پس از مدتی اگر تکرار شود احتمال اینکه تشخیص بهتری برای بارداری صورت بگیرد وجود دارد اما به طور کلی نتیجه پس از 30 دقیقه فاقد اعتبار است.

نتیجه تست بارداری من منفی شد اما هنوز احساس می کنم که باردار هستم چه باید کنم؟

در صورتی که از بیبی چک استفاده کردید و نتیجه منفی شد اما هنوز پریود نشده اید و علائم بارداری دارید می بایست آزمون را تکرار کنید و در صورتی که باز هم منفی شد اما علائم شما پا بر جا است باید با دکتر خود صحبت کنید.

تست بارداری توسط بی بی چک چقدر دقیق است؟

اگر شما همیشه پریود منظمی دارید و حالا پریود شما با تاخیر همراه است می توانید به کیت های تست بارداری خانگی اعتماد کنید. اما برای اطمینان بیشتر آزمایش بتا هم می بایست انجام شود. در صورتی که اخیراً سقط جنین داشته اید بهتر است احتیاط کنید چون احتمالاً سطح هورمون HCG در خون شما هنوز به حالت عادی برنگشته است.

چند روز پس از لانه گزینی می توان برای تست بارداری اقدام کرد؟

شما بین 2 الی  3 روز پس از لانه گزینی می توانید برای تست اقدام کنید اما بهترین زمان یک هفته است.

تشخیص HCG در ادرار چقدر زمان نیاز دارد؟

HCG پس از لانه گزینی در ادرار یا خون شناسایی می شود و 7 الی 14 روز پس از لقاح رخ می دهد. هفت روز برای خون و 14 روز برای ادرار در نظر گرفته شده است.

آیا برای استفاده از تست بارداری باید ناشتا باشم؟

خیر نیازی به ناشتا بودن نیست.

آیا بی بی چک 3 روز پس از نزدیکی جواب می دهد؟

خیر! دقت کنید که شما برای نتیجه گرفتن از تست بارداری می بایست هورمون بارداری داشته باشید و هورمون بارداری از جفت ترشح می شود. جفت اولیه شامل سلول هایی هستند که به شکل ریشه در رحم فرو میروند و با رگ های مادر وارد ارتباط می شوند و هورمون ها وارد رگ های مادر می شوند. این پروسه هرگز نمی تواند در عرض سه روز رخ داده باشد و نیاز است که حداقل 14 روز از لقاح گذشته باشد.

تست بارداری با بزاق دهان

تست بارداری با بزاق دهان نامی است که شاید کمتر به گوشتان رسیده باشد اما به هر حال یکی از روش هایی است که مورد بررسی پزشکان قرار گرفته و تایید می شود.

یک کیت جدید توسط پزشکان انگلیسی رونمایی شده است که با استفاده از بزاق دهان پیش بینی می کند که فرد باردار است یا خیر. فناوری جدید به کار رفته در این کیت با عنوان ” آزمایش کودک احتمالی” مشهور شده است. تمرکز اصلی این کیت بر روی سطوح استروژن و نمک یافته شده در بزاق زن است. الگویی که در این کیت اجرا می شود شبیه به برگ سرخش است و میتوان آن را به طور کامل در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد.

تست بارداری

یک کیت یا پیل وجود دارد که زنان باید آن را لیسیده یا بزاق خود را روی عدسی آن قرار دهند و پس مجدداً نوار را در ظرف مخصوص بگذارند. پس از گذشت 10 الی 15 دقیقه کاربر می تواند دستگاه را برای استفاده مجدد تنظیم کند.  یک دکمه نیز وجود دارد که برای فعالسازی نور استفاده می شود.

در صورتی که عسی نشانگر نقاط و نقش و نگارای مشابه باشد به معنی عدم بارداری زن است در صورتی که برگ های کوچک سرخش مشخص شود به این معنی است که کاربر هنوز دو الی سه روز تا تخمک گذاری فاصله دارد. در نهایت اگر یک الگوی کامل برگی به شکل تکمیل شده بر روی عدسی دیده شود نشان از تخمک گذاری زن در همان لحظه است.

تست بارداری

بهترین روش های تست بارداری در خانه

تست بارداری با عسل

اجازه دهید در همین ابتدای کار به شما بگوییم که این روش ها در لیست روش های سنتی برای تشخیص بارداری در خانه است و نمی توان انتظار دقت بالایی از آنها داشت اما اگر فکر می کنید که هر بار آزمایش خون برای تست بارداری برای شما آسان نیست می توانید به کمک این روش ها تا حدودی به خودتان آرامش دهید.

تست بارداری با عسل به این صورت است که می بایست در هنگام شب و زمان خواب به میزان یک الی دو قاشق عسل را با کمی آب سرد مخلوط نمایید و میل کنید. اگر پس از خوردن این ترکیب دچار دل پیچه یا دل درد و یا درد در بخش ناف شدید بهتر است خودتان را برای تست بارداری اصلی اماده کنید و احتمال بارداری در شما وجود دارد. اینطور که مشخص است تست بارداری با عسل برای بانوان آسان و در دسترس است.

تست بارداری

تست بارداری با خمیردندان

یکی دیگر از روش های تست بارداری استفاده از خمیردندان است. برای این تست می بایست از خمیردندان سفید استفاده کنید. معمولاً خمیردندان های ژله ای یا مدل هایی که حاوی نوار و یا دانه های رنگی هستند نتایج موثری نخواهند داشت. برای این کار مقداری از خمیر دندان سفید را در یک کاسه بریزید. نمونه ادرار به کاسه خمیر دندان اضافه کنید. در صورتی که خمیر دندان به رنگ آبی در آمد و یا به شکل خمیری شد احتمال مثبت بودن بارداری برای شما وجود دارد و در صورتی که تغییر در رنگ آن صورت نگرفت، احتمالاً شما باردار نیستید.

از آنجایی که معمولاً تست بارداری با خمیردندان بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است این تست را کمی بیشتر توضیح می دهیم. برای اینکه تست بارداری توسط خمیر دندان با دقت بالایی صورت بگیرد نیاز به یک سری وسایل دارید:

1- لیوان تمیز برای انجام تست

2- یک لیوان برای نگهداری ادرار

3- یک سرنگ یکبار مصرف

4- خمیر دندان سفید بدون افزودنی ها

5- یک چوب تمیز یا وسیله ای مشابه

نیاز است که در قدم اول یک قاشق چایخوری خمیر دندان را داخل لیوان بریزید. در استفاده مقدار زیاد خمیر دندان اسراف نکنید. می بایست سرنگ را داخل ظرف حاوی ادرار فرو کنید و در حدود 4 الی 5 میلی لیتر پر کنید و قطرات ادرار را روی خمیر دندان بریزید. در قدم آخر نیز نیاز به یک چوب تمیز و خمیر دندان و ادرار دارید تا مخلوط صورت بگیرد و پس از ترکیب می بایست کمی صبر کنید تا واکنش بین ادرار و خمیر دندان صورت بگیرد.

مبنای تست بارداری خمیردندان چیست؟

مبنای اصلی این تست بر اساس هورمون HCG است که معروف به هورمون بارداری است. وقتی که به دکتر زنان مراجعه نمایید این هورمون اصلی ترین گزینه است که مورد بررسی قرار می گیرد. هاش سی جی ها در واقع آمینو اسیدهایی هستند که برای بارداری مهمترین پارامتر محسوب می شوند. در خمیر دندان سفید کلسیم کربنات وجود دارد که بوصتر حالت شنی است. زمانی که کلسیم کربنات با اسید ترکیب می شود شاهد تولید کربن دی اکسید و آب هستیم. . به زبان ساده تر سطح ترکیب دچار کف می شود. در آزمایش بارداری با خمیر دندان در واقع هدف اصلی به این صورت است که بر وی سطح کف ایجاد شده باشد.

تست بارداری

تست بارداری با جوش شیرین

اینطور که آمار و رضایت ها نشان می دهد در تست بارداری با جوش شیرین نتیجه 70 درصد قابل قبول است. این یک تست بارداری خانگی است و تا حدودی دسترس همه بانوان است.

برای استفاده از این تست نیاز به 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین دارید که می بایست در یک کاسه بریزید و پس از آن مقداری ادرار به جوش شیرین اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید. در صورتی که جوش شیرین شروع به فاسد شدن کند به معنی مثبت شدن تست شما است و در صورتی که واکنش خاصی رویت نشود احتمال اینکه تست منفی است بسیار زیاد است. بسیاری از بانوان بر این باور هستند که بهترین تست بارداری در منزل استفاده از جوش شیرین است و نتایج قابل قبولی به همراه دارد که برای بسیاری از افراد آسان و ارزان است.

تست بارداری با نمک

نمک نیز در لیست روش های تست بارداری در منزل محسوب می شود که در گذشته بسیاری از بانوان آن را انجام داده و نسبت به آن اعتماد زیادی وجود دارد. برای اینکه باید 5 روز از تاخیر زمان پریود شده گذشته شود و نیاز به کمی نمک و مکی نمونه ادرار به میزان مساوی دارید و باید در ظرفی مخصوص بریزید.

پس از چند دقیقه در صورتی که مخلوط مورد نظر شکل پنیری به خود گرفت به معنی مثبت بودن تست بارداری است.

تست بارداری با نمک

دوره های مختلف بارداری در بدن زنان

به عنوان خانمی که قصد بارداری دارد می بایست چگونگی اتفاق افتاد فرایند بارداری را به طور کامل بدانید و این موضوع سبب می شود که هم زمان درستی برای بارداری صورت بگیرد و هم تست بارداری نتیجه بخش باشد.

1- برای بارداری هر خانمی نیاز به اتحاد اسپرم های همسر و تخمک بالغ زن است. زمانی که این اتفاق صورت می گیرد دوران باروری آغاز می شود. به طور کلی این حالت بین 5 الی 6 روز پس از تخمک گذاری روی می دهد.

2- در فرایند باروری یک زن نیاز به لقاح تخمک با اسپرم همسر است و لوله های فالوپ زن باز خواهد شد.

3- پس از اینکه لقاح در رحم زن رخ داد ، تخمکی که لقاح یافته است به زیگوت شهرت می یابد و تقسیم گذاری به سلول های زیاد آغاز شده و تلاش صورت می گیرد تا در داخل رحم فرد وارد شود. در صورتی که تقسیمات در داخل رحم به درستی صورت گرفت رشد تخمک آغاز می شود و پس از مدتی به جنین واقعی تبدیل می شود.

4- در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد روند بارداری به طور طبیعی در بین روزهای 6 الی 12 پس از تخمک گذاری تکمیل می شود. نیاز است که شخص تایید بارداری برای خود را از پزشک بگیرد.

5- پس از اینکه تخمک بارور شده عمل لانه گزینی در دیواره رحم زن انجام می شود و بدن فرد شروع می کند به تولید هورمون های HCG که گزینه بسیار مهم در فرآیند تست بارداری محسوب می شود و مشهور به هورمون حاملگی است.

پیشگیری از بارداری ناموفق

قرص های ضد بارداری و همینطور کاندوم و سایر وسایل موجود هرگز نمی تواند به صورت 100 درصد از بارداری پیشگیری کند. در واقع همیشه احتمال بارداری وجود دارد. خطا یا نقص انسانی نیز از عواملی است که منجر به بارداری بدون برنامه می شود. استفاده از قرص ها به صورت روزانه دشوار است و استفاده از کاندوم نیز احتمال پارگی و یا عدم استفاده نادرست دارد. در صورتی که از تاثیر روش های پیشگیری از بارداری اطمینان ندارید می توانید از دستگاه IUD استفاده کنید که یک دستگاه داخل رحمی محسوب می شود و نتیجه و تاثیر گذاری آن بسیار عالی است.

علائم اولیه بارداری

گرفتگی عضلانی و لکه

معمولاً از هفته اول تا چهارم همه فرایند باروری در سطح سلولی رخ می دهد و تخمک لقاح یافته بلاستوسیت به ارگان ها و اعضای بدن منتقل می شود. ده الی 14 روز زمان نیاز است که لانه گزینی صورت بگیرد. برخی از علائم لانه گزینی از قرار زیر است:

رنگ خون که ممکن است در هر صورت صورتی یا قرمز و یا قهوه ای باشد.

خونریزی که بر اساس دوره قاعدگی منظم مقایسه شود و لکه بینی بر اساس وجود خون احتمال خواهد داشت.

درد ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشد و دوره خونریزی نیز کمتر از سه روز است و نیازی به درمان ندارد.

تاخیر در قاعدگی

پس از اینکه لانه گزینی به اتمام رسید، بدن شروع به تولید HCG می کند که در واقع به تخمدان ها دستور داده می شود تا رهاسازی ماهیانه برای تخمک ها را متوقف سازند.

افزایش درجه حرارت بدن

فرد مدام احساس گر گرفتگی دارد و دمای بدن به طور غیر طبیعی زیاد و کم می شود. درجه حرارت مرکز بدن ممکن است حین ورزش و یا در هوای گرم سریع تر صورت بگیرد. در چنین شرایطی باید آب بیشتری نوشیده شود و ورزش نیز با احتیاط بیشتری صورت بگیرد.

خستگی

خستگی از دیگر علائم اولیه بارداری است به طوری که در هفته های اول بیشتری خستگی ایجاد می شود و نیاز است که محیط اتاق خواب خنک تر نگه داشته شود.

افزایش ضربان قلب

بین هفته های 8 الی 10 این امکان بسیار وجود دارد که ضربان قلب فرد سریع تر و پر قدرت تر باشد و تپش قلب و آریتمی در دوران بارداری شایع هستند. این مسئله به دلیل هورمون های طبیعی است. افزایش جریان خون در این دوره وجود دارد.

سوزن سوزن شدن سینه ها

تغییراتی در سینه ایجاد می شود که شاید چندان خوشایند نباشد. به طور کلی شینه ها برجسته تر و متورم می شود و احتمال سوزن سوزن شدن به خصوص در نوک سینه وجود دارد. نوک پستان رنگ تیره تری به خود می گیرد و این احتمال وجود دارد که درد نیز احساس شود.

زمان آزمایش خون بارداری

حالا دیگر وقتش رسیده تا کمی بیشتر آزمایش خون بارداری بدانیم. آزمایش بتا یا همان آزمایش بارداری مربوط به هورمون بنا است. هورمون بنا هورمونی است که توسط جفت در دوران بارداری تولید خواهد شد. این هورمون معمولاً در خون تشخیص داده می شود. از شما یک تست خون گرفته می شود تا موقعیت بارداری مشخص شود.

برای انجام آزمایش بتا نیاز است که کمی خون در لوله ریخته شود که این کار توسط پزشک صورت می گیرد. مقدار هورمون بتا در خون اندازه گیری می شود. در شرایط عادی هورمون دو برابر می شود و این پروسه در سه ماه اول هر دو روز اتفاق می افتد.

تفسیر آزمایش بتا در بارداری

یکی از مدل های آزمایش های بتا به صورت کیفی است. یک بتای مثبت به این معنی است که زن باردار است و یک بتای منفی نیز به معنی عدم بارداری است.

تجزیه و تحلیل بتا به صورت کمی به این صورت است که نتیجه به صورت عدد بوده و نشان از غلظت هورمون مورد نظر در خون دارد.

معمولاً در اسکن سونوگرافی واژینال و همینطور زمانی که هورمون ها بالاتر از 1500 واحد باشند، جنین قابل مشاهده است. زمانی که سطح بالاتر از 4000 واحد باشد جنین معمولاً در اسکن ابدومینال قابل رویت است.

در هر دو روز سطح بتا دو برابر می شود و پس از بارداری در حدود 2 هفته طول خواهد کشید که سطح بتا به اندازه کافی بالا باشد.

سطح بتای خون

در صورتی که سطح بتای خون شما پایین باشد در حدود 7 روز پس از باردار شد تشخیص داده می شود. سطوح بتا در اواخر سه ماهه اول بالاتر است و به تدریج کاهش می یابد.

در صورتی که سطح بتا کمتر از 10 باشد فرد باردار نیست در صورتی که بین 10 الی 25 باشد نتیجه بارداری مرزی است و در صورتی که بیش از 25 باشد تست بارداری مثبت است.

معانی عدد های آزمایش بتا

حدود 6 هفته بعد از بارداری – 200 تا 32000

، حدود 7 هفته بعد از بارداری – 3000 تا 160000

حدود 8 تا 12 هفته بعد از بارداری 32000 تا 210000

حدود 13 تا 16 هفته بعد از بارداری 9000 تا 210000

حدود 16 تا 29 هفته بعد از بارداری 1400 تا 53000

بالا بودن بتا در آزمایش به چه معنی است؟

1- وجود بیش از یک جنین خود یکی از دلایل بالا بودن سطح بتا است برای بارداری دوقلو یا سه قلو

2- سقط جنین

3- در صورتی که بارداری خارج از رحم صورت گرفته باشد.

4- در صورتی که مشکلات رشد و پیشرفت جنین دیده شود.

5- در صورتی که بافت در تخمدان به صورت غیر عادی باشد و یا یک نوع سرطان رخ بدهد.

دانستنی های جالب در خصوص تست بارداری بتا

واحد استانداردی که برای آزمایش بتا وجود دارد MIU یا میلی لیتر است. به طور کلی میزان بتای نرمال گسترده زیادی دارد و آنچه در سرم خون ارزیابی می شود با ادرار فرق دارد. در صورتی که سطح بتا بالاتر از 6000 واحد باشد نیاز است که از سونوگرافی استفاده شود تا نتیجه ایجاد شما کافی باشد.

سطح بتا برای ادرار معمولاً کمتر از خون است.

آزمایش خون به نسبت ادرار حساس تر است و تست خون می تواند سریعتر از ادرار نتیجه را مشخص نماید. تست های ادرار اغلب به صورت کیفی اندازه می شوند این در حالی است که مثبت یا منفی بودن توسط این تست ها باید مورد بررسی قرار بگیرد.

در صورتی که فرد درگیر سقط جنین شده باشد انتظار می رود که میزان بتا در عرض دو روز از 36 به 47 درصد کاهش یافته باشد. میزان بتایی که کمتر از 5 میلی لیتر است عموماً منفی خواهد بود.

در صورتی که بتا بالاتر از 1000 الی 1500 واحد باشد، نیاز به سونوگرافی واژینال است تا بارداری داخل رحمی مشخص شود.

بتا در 2 الی 4 هفته پس از لقاح در طول 24 الی 48 ساعت دو برابر می شود.

در صورتی که بتا زیر 1200 باشد احتمال دو برابر شدن در طول دوره 48 الی 72 ساعت وجود دارد. در صورتی که بتا بین 1200 الی 6000 واحد باشد معمولاً افزایش برای 72 الی 96 ساعت صورت می گیرد و در صورتی که بیش از 6000 باشد بتا 4 روز طول می کشد تا دو برابر شود.

خواندن آزمایش خون بتا بارداری

سطح بتا در هفته دهم بارداری کاهش می یابد. مقدار نرمال بتا تا 20 برابر بین بارداری های مختلف تغییر خواهد کرد. بارداری هایی که منجر به سقط هستند و یا خارج رحمی هستند سبب سطح پایین تر بتا و رشد کندتر آن می شود. برخی از بارداری های طبیعی سطح پایین تری از بتا را شامل می شود. زمانی که فعالیت جنین از طریق سونوگرافی نرمال مورد تشخیص قرار بگیرد احتمال نرمال بودن برای نوزاد بیش از 95 درصد است.

برای زنان سطح بتا تا 14 واحد نیز نرمال به نظر خواهد رسید. در صورتی که سطح بالای از 12000 باشد می بایست تپش قلب جنین نیز بررسی شود.

زمان تست بارداری بتا وابسته به هورمون اچ سی جی است. این هورمون در حاملگی طبیعی در حدود 4 الی 6 هفته پس از شروع بارداری افزایش می یابد و رفته رفته افت پیدا می کند. بارداری خارج از رحم و حاملگی مولار شاهد سیر نزولی سریع تری هستیم. این آزمایش را هر زمان که مشکوک به بارداری طبیعی هستید انجام دهید.

بهترین زمان برای تست بارداری معمولاً پس از تاخیر دوره پریود است. دقت کنید که برای انجام این آزمایش نیاز به ناشتا بودن نیست. حتی می توانید داروهایی که همیشه مصرف می کردید را باز هم استفاده کنید. مدت زمانی که برای انجام آزمایش در نظر گرفته می شود نیم ساعت است. هورمون مورد نظر در خون ظاهر شده و سپس شروع می کند به متابولیزه شدن و از طریق ادرار نیز دفع صورت می گیرد.

 

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته چهلم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته چهلم بارداری

قبل از هر چیزی باید به شما تبریک گفت زیرا توانسته اید یک دوره نسبتا طولانی که 9 ماه طول کشیده را پشت سر بگذارید.

ادامه مطلب
قبل بارداری
مدیر سایت

سلامت زنان جهت بارداری

سلامت زنان جهت بارداری یکی از نکات بسیار مهم در بهتر شدن شرایط باروری زوجین می‌باشد. ما در ادامه قصد داریم که برای شما در

ادامه مطلب