ویتامین های ضروری دوران باردرای نی نی ناش

ویتامین های ضروری در دوران بارداری

ویتامین های ضروری در دوران بارداری و شیردهی در واقع بخشی از رژیم غذایی و سبک زندگی است که بانوان باردار و بانوانی که سابقه وضع حمل دارند بایستی به آن توجه کنند. چون در دوران بارداری، نیاز بدن زنان به آهن تا 2 برابر پیش از بارداری افزایش پیدا می کند، لذا تامین ویتامین های مورد نیاز بدن، بایستی به صورت منظم و علمی در دستور کار بانوان قرار بگیرد. ویتامین تراپی به ارتقا سلامت مادر و نوزاد کمک می کند و این موضوع تا زمانی که دوران شیردهی مادر ادامه دارد، باید مد نظر باشد.

در این گفتار نی نی ناش ، نگاهی داریم به آنچه مادران جوان و باردار برای تامین مکمل های ضروری در دوران باردهی و شیردهی به آن نیاز دارند. اگر شما مخاطب گرامی، تجربه و دیدگاهی درباره مصرف  ویتامین های ضروری دوران باردهی و شیردهی دارید و یا با عارضه ای از مصرف ویتامین خاص مواجه شدید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. توجه کنید که این پایگاه، مجوزی برای مشاوره پزشکی ندارد.

با ما همراه باشید.

مولتی  ویتامین بارداری چیست؟

مولتی ویتامین بارداری در واقع نوعی مولتی ویتامین است که مناسب نیازهای مادران باردار بوده و همه ویتامین و املاح مورد نیاز بدن آنها در این دوره مهم را تامین می کند. اگر مولتی ویتامین بر اساس تجویز پزشک و پس از ارائه نتیجه آزمایش خود، مصرف کردید، احتمال زایمان پیش از موعد کاهش می یابد.

مصرف قرص مولتی ویتامین بارداری از خطر کاهش وزن نوزاد جلوگیری می کند.  هم چنین احتمال ابتلا به عارضه مسمومیت حاملگی در بانوانی که لقاح مولتی ویتامین مصرف می کنند، کم تر است.

 

بیشتر بخوانید : زایمان پیش از موعد

نحوه مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل ها در دوران بارداری و شیردهی

قرص آهن در دوران بارداری

طبق اعلام دانشگاه های علوم پزشکی کشور، چون در دوران بارداری، نیاز به آهن 2 برابر می شود و تامین این میزان آهن ، از طریق مواد غذایی امکان تامین ندارد، لذا مصرف مکمل های ویتامین توصیه می شود. مصرف روزانه یک عدد قرص آهن (سولفات فرو یک صد و پنجاه میلی گرم) از پایان هفته دوازدهم بارداری تا 90 روز بعد از زایمان، توصیه می شود.

مصرف این میزان آهن سبب جلوگیری از کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن شده و از عوارض نامطلوب بر روی رشد و تکامل جنین جلوگیری می کند. مرگ و میر  و زایمان زودرس مادرانی که مکمل آهن مصرف می کنند کم تر است. هم چنین خطر مرگ و میر نوزاد نیز کاهش می یابد. لذا طبق دستورالعمل کشوری، پس از ماه چهارم بارداری بایستی بانوی باردار نسبت به مصرف قرص آهن اقدام کند. این مصرف بایستی روزانه  باشد و قطع نشود و تا 3 ماه پس از زایمان نیز ادامه یابد.

اگر  بانویی دچار کم خونی شدید است، بایستی بر اساس تجویز پزشک معالج، دوز درمانی در دستور کار قرار بگیرد. یعنی چهار تا پنج میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن مصرف نماید. توجه داشته باشید که دوز درمانی بایستی به مدت 8 تا 12 هفته ادامه یابد تا ذخیره آهن بدن به میزان لازم، تامین شود.

عوارض مصرف قرص آهن

مصرف قرص آهن می تواند عوارضی داشته باشد:

  • تهوع
  • درد معده
  • اسهال و یبوست
  • بی میلی مقطعی به غذا
  • تکرر ادرار
  • پر رنگ شدن مدفوع

لذا قرص آهن بایستی پس از مصرف غذا میل شود که  عوارض  جانبی کاهش یابد. بهترین زمان برای مصرف مکمل آهن برای بانوان باردار ، پیش از خوابیدن در شب هنگام است. عوارضی که در بالا به آن اشاره شد، با قطع خودسرانه مکمل آهن، قطع می شود اما این عوارض پس از چند روز عادی شده و قابل تحمل می شود و بانوی باردار نباید مصرف مکمل آهن را قطع کند.

لذا از مصرف هم زمان شیر و فرآورده های لبنی و چای و قهوه وقرص آهن پرهیز شود. کلسیم موجود در لبنیات و تاتن در چای و قهوه در جذب آهن ایجاد اختلال می کنند.

اسید فولیک برای بانوان باردار

نامی آشنا برای بانوان باردار است. نیاز به این اسید در زمان بارداری افزایش پیدا میکند. از  نقص مادر زادی  لوله عصبی پیشگیری کرده و مصرف مکمل بهتر است که 90 روز پیش از اقدام به بارداری در دستور کار قرار بگیرد.اگر از قبل تصمیم به بارداری ندارید، مصرف روزانه توصیه می شود.

البته جگر و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج و جبوبات در برنامه غذایی روزانه توصیه می شود که منابع غذایی سرشار از اسید فولیک است. وقتی سبزی ها را می پزید، بخش عمده ای از اسید فولیک آن ها هدر می رود. مثل سبزی خوردن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

اسید فولیک و آهن و ید و کلسیم چهار ماده مغذی برای بدن شما است. برای رژیم غذایی مناسب، مصرف مکمل های مولتی ویتامین پریناتال توصیه می شود.

میزان ویتامین ها و مواد معدنی موجود در مکمل های مولتی ویتامین دوران بارداری (مولتی ویتامین پریناتال)

  • 400 میکروگرم اسیدفولیک
  • 400 واحد ویتامین  دی
  • 70 میلی گرم ویتامین سی
  • 3 میلی گرم تیامین (ویتامین B1)
  • 2 میلی گرم ریبوفلاوین (ویتامین B2)
  • 20 میلی گرم نیاسین (ویتامین B3)
  • 6 میکرو گرم ویتامین B12
  • 10 میلی گرم ویتامین E
  • 15 میلی گرم ZINC
  • 200 تا 300 میلی گرم کلسیم
  • 17 میلی گرم آهن
  • 150 میکرو گرم ید

 

بیشتر بخوانید : تغذیه در دوران بارداری

ویتامین ب شش برای بانوان باردار

از جمله ویتامین های ضروری برای بارداری و شیردهی است. نیاز بدن در دوران بارداری زنان به  VITAMIN B6 در حدی نیست که نیاز به مصرف این نوع ویتامین داشته باشد اما اگر با تهوع و استفراغ شدید مواجه شدید، مصرف این ویتامین کمکم شایانی خواهد  بود. البته مصرفش با تجویز پزشک معالج باید صورت بگیرد.

ویتامین آ

ویتامین A از ویتامین های ضروری در دوران بارداری است. برای تشکیل سلول های مغز و شبکیه چشم جنین در دوران بارداری توصیه می شود که از این ویتامین مصرف کنید. ویتامین A یا رتینول نام گروهی از ویتامین های محلول در چربی است. طالبی، منبع خوبی از ویتامین آ دارد. زردآلو در تابستان از جمله میوه های دارای این نوع ویتامین است. اگر برگه زردآلو بدون شکر پیدا کردید، گزینه خوبی برای نیمه دوم سال است.

ویتامین سی در بارداری

همواره به بانوان شیرده و بانوان باردار توصیه می شود که از  مرکبات استفاده کنند که منابع غنی ویتامین سی هستند. اگر روزانه مصرف میوه دارید و سبزیجات شسته شده تازه به اندازه کافی مصرف می کنید، ویتامین سی از طریق میوه ها کافی خواهد بود. لذا نیازی به مصرف مولتی ویتامین ندارید.

اما اگر با خوردن سبزی تازه و مرکبات مشکل دارید، توصیه می شود که ویتامین سی مورد نیاز بدن را از مولتی ویتامین های میوه ای تامین کنید که در داروخانه ها عرضه می شود. کمبود VITAMIN C خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسی را در بارداری افزایش می دهد که سلامت جنین را نیز به مخاطر می اندازد.

 

مخاطب گرامی

اگر نوع خاصی از ویتامین را در دوران بارداری مصرف کردید یا از ویتامین های ضروری دوران باردهی و شیردهی رضایت کافی ندارید، دلایل خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار با ذکر شرح حال مختصری از خود به اشتراک بگذارید.

لینک این گفتار را از طریق کانال های و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید به اطلاع دوستان به خصوص مادران جوان برسانید. برای آگاهی از مطالب جدید سایت، صفحات ما در شبکه های اجتماعی را دنبال کنید. مطالعه کتاب های ویتامین تراپی و آشنایی با ویتامین ها، مرجع و منبع مطمئنی برای علاقمندان به دنیای رنگارنگ ویتامین ها می باشد.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوچیا نی نی ناش
قبل بارداری
مدیر سایت

لوچیا چیست ؟

پس از زایمان خون و ترشحات رحم به صورت مایع از طریق واژن خارج می شود که به آن لوچیا گفته می شود . در

ادامه مطلب
هفته بیست و یکم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته بیست و یکم بارداری

با گذراندن هفته بیستم بارداری و شروع هفته بیست و یکم بارداری وارد نیمه دوم این دوره پرهیجان شده اید. به همین خاطر باید توجه

ادامه مطلب
انواع جفت جنین در بارداری نی نی ناش
بارداری
مدیر سایت

انواع جفت در بارداری

انواع جفت در بارداری از فوندال خلفی تا پوریا و جانبی و قدامی ، موضوعاتی است که در این گفتار در اختیار مشتاقان نی نی

ادامه مطلب