دارو خوردن در بارداری نی نی ناش

آیا مصرف دارو در دوران بارداری مضر است؟

پزشکان توصیه می کنند در طول دوره بارداری خصوصا سه ماه اول از مصرف دارو پرهیز کنند البته همه ی داروها خطر خاصی ندارند اما چون از طریق جریان خون به جنین منتقل می شود بهتر است استفاده نشود . بنابراین وقتی متوجه باردار بودن خود شدید حتما به پزشک مراجعه کنید و درباره ی مصرف داروهای خود با او مشورت کنید . در این مقاله نی نی ناش اثرات دارو در بارداری را بیان میکنیم و داروهای مضر را معرفی خواهیم کرد . تا انتها همراه ما باشید.

داروهای بی خطر در بارداری کدامند؟

بر اساس نظر پزشکان بعضی از داروها جز  داروهای بی خطر در دوران بارداری  هستند . این داروها عبارتند از

  • داروهای آسم
  • داروهای آلرژی
  • داروهای اچ آی وی
  • داروهای بدون نسخه
  • داروهای فشارخون بالا
  • داروهای سوزش قلب
  • استامینوفن ها و آنتی بیوتیک ها

در صورتیکه داروی خاصی مصرف می کنید حتما باید به پزشک اطلاع دهید چرا که ممکن است این دارو برای جنین خطرناک باشد و پزشک بتواند آنرا با داروی دیگری جایگزین کند . بسیاری از داروها فقط در سه ماه اول بارداری برای جنین خطرناک هستند و برای ماههای بعدی خطری ندارند .

داروهایی که در بارداری ضرر دارند!

بعضی از داروها هستند که خطر نقص مادرزادی را در جنین ایجاد می کنند . این داروها معمولا داروهای بدون نسخه هستند مانند

  •  داروهای ضد سرماخوردگی و ضد سرفه ،
  • داروهای ضد صرع ،
  • پاروکستین برای درمان افسردگی ،
  • لیتیوم برای درمان افسردگی دو قطبی
  • داروهای ضد اضطراب
  • وارفارین برای جلوگیری از لخته خون
  • متوترکسات برای درمان ورم مفاصل
  • فنیل افرین داروهای ضد احتقان هستند که در سه ماهه ی اول بارداری توصیه نمی شود .
  • آکنه ایزوترتینویین پزشکی که باعث نقص مادرزادی می شود

مصرف آنتی بیوتیک ها و الکل چه تاثیری بر بارداری دارد؟

در دوران بارداری مصرف اسید فولیک بسیار مهم است و برای مصرف سایر مولتی ویتامینها باید با پزشک مشورت شود . ‌

مصرف سایر مخدرها در دوران بارداری ممنوع است چون مستقیم به جنین منتقل می شود و خطرات زیادی را به همراه دارد . یکی از این خطرات زایمان زودرس است . از دیگر عوارضی که مصرف الکلها و مخدرها دارند می توان به نقص های مادرزادی ، تولد نوزاد با وزن کم ، اختلالات سندروم الکل ، جراحات جفت ، سقط جنین و مشکلات رفتاری و رشد  جنین اشاره کرد .

طبقه بندی داروها در دوران بارداری

مصرف دارو در دوران بارداری بر اساس تاثیراتی که روی بدن مادر دارند به پنج دسته تقسیم می شوند .

داروهای گروه آ

داروهایی که در این دسته قرار می گیرند داروهایی هستند که در دوران بارداری ضرر ندارند : فروس سولفات ، ویتامین ب و ب ۶ ، اسید فولیک و مولتی ویتامین از جمله این داروها هستند .

داروهای گروه بی

داروهای این دسته خطری برای جنین ندارند ولی باید تحت نظر پزشک مصرف شوند . آموکسی سیلین ، آزیترومایسین ، پنی سیلین و …از این داروها هستند .

داروهای گروه سی

این داروها اثرات جانبی روی جنین دارند و مانند داروهای گروه بی تاثیرات نامشخصی دارند . استامینوفن کدئین ، امپرازول ، بتامتازون ، قرص ترامادول ، پیروکسیکام در این دسته قرار دارند .

داروهای گروه دی

این دسته از داروها روی جنین تاثیر دارند اما چون مادر و جنین در وضعیت بدی قرار دارند پزشک آنها را تجویز می کند چون اگر مصرف نشوند عوارض بیشتری خواهند داشت . آ اس آ ، آسپیرین ، ایمی پرامین ، آلپرازولام در این دسته قرار دارند .

داروهای گروه ایکس

این دسته از داروها برای جنین خیلی خطرناک هستند و مصرف آنها در دوران بارداری ممنوع است . چرا که باعث ایجاد اختلال و ناهنجاریها در نوزاد خواهد شد . ارگوتامین سی ، استروژن کونژوگه ، ایزو ترتینوئین ، تالیدومید و غیره در زمره ی این داروها هستند .

داروهای مسکن در دوران بارداری

بهترین درمان درد در دوران بارداری استفاده از کیسه ی آب سرد و استراحت هست اما با مجوز پزشک می توان از بعضی از داروها نیز استفاده کرد مانند استامینوفن . انواع دیگر مسکن ها می توانند باعث کاهش مایع آمنیوتیک و فشار روی بند ناف شوند . دیگر مسکن ها مانند آسپرین خطر سقط جنین را در پی دارند .

داروهایی برای درمان یبوست

پزشکان توصیه می کنند در طول دوران بارداری مصرف میوه جات و سبزیجات را افزایش دهید و ورزش های مناسب دوران بارداری را انجام دهید تا از مبتلا شدن به یبوست جلوگیری شود . در صورتیکه به یبوست شدید مبتلا شدید پزشک ملین فیبر حجیم را تجویز خواهد کرد . همچنین برای سوزش سردل زنان باردار داروهای بدن نسخه بهتر است چرا که عوارض کمتری دارند .

داروهای موثر در درمان عفونت در بارداری

دارویی که در درمان عفونت موثراست و گزارشی از تاثیر آن بر نوزاد دیده نشده پنی سیلین است که می توان در عفونتهای گلو و عفونتهای ادراری تحت نظر پزشک از آن استفاده کرد . داروهای مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین بهتر است در این دوران مصرف نشود چرا که باعث تغییر رنگ دندان نوزاد خواهد شد . عفونت مخمر نوع دیگری از عفونت است که برای جنین خطری ندارد و میتوان از پماد واژن به مقدار کم از آن استفاده کرد ‌. همچنین بهتر است از قرصهای خوراکی استفاده نکرد چون مواردی از نقص مادرزادی در آنها دیده شده است این قرصها دیفلوکان یا فلوکونزاول هستند . البته آنها در دوران شیردهی بی خطر می باشند .

داروهای مناسب برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری

سرماخوردگی بیماری هست که ممکن است خانم باردار در طول دوران بارداری آنرا تجربه کند . داروهای بدون نسخه بهترین گزینه برای درمان سرماخوردگی می باشند . قرصهای ترکیبی هم در این دوران می توان استفاده کرد اما حتما باید تحت نظر پزشک باشد . بهتر است در دوران بارداری اگر دچار سرماخوردگی شدید استراحت و نوشیدن مایعات فراوان را فراموش نکنید .

داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب در دوران بارداری

همانطور که گفته شد مصرف دارو در دوران بارداری بهتر است هیچ دارویی استفاده نشود و از راههایی که نیاز به مصرف دارو ندارند استفاده شود مانند مشاوره ، شرکت در دورهمی ها ، پیاده روی و ورزشهای مناسب . به هر حال اگر دچار افسردگی شدید هستید پزشک این داروها را برای شما تجویز خواهد کرد . دزی پرامین ، نورتریپتیلین ، ایمی پرامین و آمی تریپتیلین . داروها به موازات اینکه در چه دورانی هستید مثلا بارداری یا شیردهی ، عوارض نشان می دهد یعنی ممکن است دارویی که در دوران بارداری مضر است در دوران شیردهی خطری نداشته باشد . مصرف داروی پاروکستین در دوران بارداری خطر نقایص قلبی جنین را در پی خواهد داشت .

داروهای ضد اضطراب مثل بنزودیازپین ها باعث ایجاد عارضه ی لب شکری در نوزاد می شود . بنا براین توصیه می شود در دوران بارداری تا حد ممکن از دارو استفاده نکنید .

چگونگی تاثیر مصرف دارو در دوران بارداري بر جنین

در دوران بارداری جفت رابط بین مادر و جنین است یعنی هر چه مادر در این دوران تغذیه می کند از طریق جریان خون به جنین منتقل خواهد شد . داروها نیز از جفت عبور می کنند و وارد جریان خون جنین می شوند . خطر دارو نیز بسته به نوع و دوز دارو ، سن جنین ، وضع جسمی مادر تغئیر می کند . از این رو برای مصرف هر دارو حتما با پزشک مشورت کنید تا جنین خود را از خطرات احتمالی آن مصون نگه دارید .

نکاتی در مورد مصرف دارو در دوران بارداری

مصرف دارو در دوران بارداری گفته شده هر گونه مصرف خودسرانه دارو باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری برای مادر و جنین می شود . داروهای شیمیایی می توانند با تجویز پزشک مصرف شوند پس می توان با خیال راحت آنها را استفاده کرد چون پزشک با سنجیدن تمام جوانب و برتری فواید آن نسبت به عوارضش آنها را تجویز می کند . داروهای گیاهی هم به موازات داروهای شیمیایی می توانند اثرات سوئی داشته باشند . مثلا رزماری ، جنیسینگ ، زعفران ، دارچین ، فلفل و کوهوش و… باعث سقط و زایمان زودرس می شوند . در دوران بارداری فقط داروها نیستند که ممنوع هستند خیلی از خوراکیها هم هستند که باید از خوردن آنها صرف نظر کرد .

 

مکمل های مورد نیاز و مجاز در دوران بارداری

آهن : از آنجا که در دوران بارداری نیاز بدن به آهن دوبرابر می شود باید مکمل آهن مصرف شود چون این مقدار از طریق غذا تامین نخواهد شد .

مولتی ویتامین : نیاز به ویتامین ها نیز در دوران بارداری چند برابر می شود و از آنجا که بدن مادر نمی تواند این مقدار را جبران کند توصیه به مصرف مولتی ویتامین ها به صورت یک قرص در هر روز شده است .

اسید فولیک : اسیدفولیک نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد نقص های مادرزادی و لوله عصبی می کند بنابراین باید از یک تا سه ماه قبل از بارداری مصرف شود . منابع اسید فولیک بهتر است به صورت خام استفاده شوند تا خاصیت آنها حفظ شود .

سخن پایانی

در پایان به خانم های باردار توصیه می شود حتی الامکان از مصرف داروها در دوران بارداری پرهیز کنند و سعی کنند از راههای طبیعی برای درمان خود بهره ببرند . البته بارداری زمانیست که باید همه فکر و ذهن را درگیر پرورش جنین سالم کرد و از افکار منفی دوری کرد .

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته سی و چهارم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته سی و چهارم بارداری

با گذراندن هفته سی و سوم بارداری، اکنون به هفته سی و چهارم بارداری رسیده ایم و قطعا شکم مادر باردار در این هفته بسیار

ادامه مطلب
خشکی-پوست-در-بارداری-نی-نی-ناش
بارداری
مدیر سایت

خشکی پوست در بارداری

ضمن بارداری تغئیرات مختلفی در بدن مادر به وجود می آید که اکثرا با اتمام این دوره این تغئیرات نیز از بین می روند .

ادامه مطلب