ورم پا در بارداری نی نی ناش

ورم پا در دوران بارداری

در دوران بارداری ورم پا و مچ پا طبیعی است اما اگر شدید باشد برای رفع مشکل باید نزد پزشک رفته تا مشکل برطرف شود . یکی از دلایل ورم پا و مچ پا ناشی از تجمع مایعات در بافتها است . در دوران بارداری ترکیب شیمیایی خون تغییر کرده و این باعث تجمع مایعات بیشتری در بدن می شود . در ورم پا در بارداری نی نی ناش به طور مفصل راجع به این موضوع صحبت کرده ایم.

تورم چطور ایجاد می شود؟

با رشد جنین و بزرگ شدن رحم به سیاهرگ لگن فشار وارد می شود و این باعث فشار به بزرگ سیاهرگ زیرین می شود . همین فشار ، خون را با سرعت کمتری به سمت قلب حرکت می دهد و این موجب وارد شدن مایع از وریدها به پا و مچ پا می شود . زنانی که حجم مایع آمنیوتیک در آنها زیاد است و یا بارداری چند قلوئی را تجربه می کنند تورم بیشتری دارند . تورم در اواخر روز و در فصل تابستان شدیدتر است و با زایمان به سرعت از بین می رود چرا که مایعات اضافه حین زایمان تخلیه می شود و بعد از زایمان نیز به صورت تعرق و تکرر ادرار از بین می رود .

 

ورم های مشکل ساز

کمی ورم در دست و پا در دوران بارداری طبیعی است اما اگر یکی از پاها از دیگری بیشتر متورم شده خصوصا از ناحیه ی پشت ساق و ران نشانه ی وجود لخته خون در آن قسمت است که بسیار خطرناک است . همچنین اگر صورت متورم شده باشد یا زیر چشم پف کرده باشد نشانه ی مسمومیت حاملگی یا پره آکلامپسی می باشد . در این موارد سریعا به پزشک مراجعه کنید . در ادامه این مشکلات را تشریح خواهیم کرد .

 

ورم پای چپ نشانه ی چیست ؟

ورم در بارداری در هر دو طرف اتفاق می افتد اما اگر پای چپ ورم بیشتری داشته باشد یا فقط یک سمت ورم کرده باشد ممکن است لخته خون ایجاد شده باشد که بیماری خطرناکی است و باید از نظر انعقاد خون کنترل شوید .

 

ورم پا چه موقع خطرناک است ؟

همانطور که گفته شد وقتی ورم پا و دست و صورت شدید شود و فرد به فشار خون نیز مبتلا باشد ممکن است دچار مسمومیت بارداری یا پره آکلامپیسی شده باشد . برای تشخیص ادم بارداری از ادم پره آکلامپسی باید مواردی را بررسی کنید . رنگ پاها تغییر می کند . اگر سردرد سرگیجه حالت تهوع و تاری دید دارید فشار خونتان بالاست . اگر در اثر فشار روی محل ادم چند ثانیه بعد به حالت اول برگردد فشار بالاست . تورم شدید صورت نشانه ای از فشار خون بالا است .

 

ورم پا و مچ پا در بارداری از چه ماهی شروع می شود ؟

به طور طبیعی خانم ها در دوران بارداری درجاتی از تورم را تجربه خواهند کرد چرا که در این دوران بدن آب بیشتری در خود نگه می دارد . البته تورم موقت است و با زایمان از بین خواهد رفت . ادم یا همان تجمع مایع در بافتهای بدن در سه ماهه ی سوم بارداری خودنمائی کرده و در اواخر روز بروز می کند و در فصل تابستان که هوا گرمتر است بیشتر رخ می دهد .

 

علت ورم پا در دوران بارداری

سه ماهه ی اول

در اوایل بارداری بدن با افزایش سطح هورمونها روبرو است این افزایش سطح هورمون ها باعث کند شدن هضم غذا می شود و فرد دچار نفخ شکم می شود . به همین دلیل ممکن است در دستها و پاها و صورت کمی ورم ایجاد کند که چندان زیاد نیست اما اگر احساس کردید زیاد است بی درنگ به پزشک مراجعه کنید .

سه ماهه ی دوم

با شروع ماه چهارم بارداری تورم هم بیشتر می شود که به دلیل افزایش حجم خون و مایعات در بدن است . این افزایش حجم مایعات و خون با رشد جنین بیشتر شده است . به هر حال این امر غیر معمول نیست و اگر زیاد می ایستید یا هوای گرم است تورم بیشتری خواهید داشت .

سه ماهه ی سوم

با پا گذاشتن در هفته ی ۲۸ بارداری تورم خیلی بیشتر می شود چرا که بدن در حال ساخت منابع خون و مایعات برای خود می باشد تا بتواند جنین را تغذیه کند .هر چه زمان به جلو حرکت می کند جنین بزرگتر شده و رحم هم سنگین تر می شود و این باعث می شود جریان خون کندتر از قبل به سمت قلب حرکت کند .

 

رابطه ی ورم پا و مچ پا با جنسیت جنین در بارداری

بررسیها نشان می دهد رابطه ای بین جنسیت جنین و ورم پا و مچ پا در بارداری وجود ندارد . همانطور که قبلا گفته شده با افزایش هورمونها و بزرگ شدن رحم ادم اتفاق می افتد .

 

راههای کاهش تورم

چند راه وجود دارد  که می تواند در کاهش تورم پا و مچ پا موثر باشد .

  • دراز کشیدن به پهلو .
  • هر چند ساعت یکبار پاهای خود را بالا نگه دارید .
  • هنگام نشستن پاها را روی هم نیندازید و آنها را بکشید و مچ پاها را بچرخانید .
  • وقتی در حالت نشسته یا ایستاده هستید ، هر چند دقیقه یکبار حالت خود را تغئیر دهید و قدم بزنید تا خون در اندامها جریان پیدا کند .
  • کفش و جوراب راحت بپوشید .
  • پیاده روی و شنا انجام دهید .
  • آب کافی بنوشید تا از تجمع مایعات جلوگیری شود و غذای سالم بخورید .
  • سعی کنید نمک کمتری مصرف کنید .
  • ماساژ دادن

 

روش های درمان تغذیه ای ورم پا و مچ پا در دوران بارداری

کاهش دریافت سدیم : سعی کنید غذاهای شور و پرنمک مانند فست فودها و سوسیس کالباس چیپس و پفک را استفاده نکنید .

افزایش مصرف پتاسیم : سیب زمینی  موز انواع ماهی و مغزها سرشار از پتاسیم هستند که باعث تعادل مایعات و الکترولیتها در بدن می شوند .

افزایش نوشیدن آب : نوشیدن آب  در روز از کلیه ها محافظت کرده و به تامین آب بدن کمک می کند .

کاهش مصرف کافئین یکی از علل ورم بارداری

: بهتر است در بارداری از مصرف کافئین خودداری کنید البته اگر به صورت متعادل مصرف شود اشکالی ندارد . کافئین ادرار آور است و باعث می شود بدن در این دوران مایعات را در خود نگه دارد بنابراین کافئین باعث ورم بارداری می شود .

 

طب سنتی و درمان ورم پا و مچ پا در بارداری

به طور کلی گفته می شود اگر ورم  در زن باردار در حد طبیعی باشد که نیاز به درمان خاصی نیست ولی اگر ورم شدید و در قسمت صورت باشد باید درمان شود . طب سنتی روشهایی دارد که اگر ورم به مرز غیر طبیعی نرسیده باشد قابل استفاده هستند .

  • پیاده روی ملایم
  • مالیدن روغن گل سرخ همراه سرکه .
  • مالیدن سرکه و نمک روی پا
  • مالیدن شوید و سرکه روی پا
  • مالیدن برگ کلم پخته روی پا
  • خوردن غذای با هضم آسان

درمان خانگی ورم پا و مچ پا در دوران بارداری

۰ یک روش خانگی برای درمان ورم پا گذاشتن آنها در وان اب گرم است که در آن مقداری نمک دریا یا نمک معمولی ریخته شده است . البته این کار می تواند فقط تسکین دهنده باشد .

۰ برگهای کلم می توانند آب اضافی را از پاها بیرون بکشند برای این کار آنها را تمیز کنید و در یخچال بگذارید تا خنک شوند

 

روش های مکمل درمان ورم پا و مچ پا

دو روش وجود دارد که می تواند برای ورم و درد پا تسکین دهنده باشد البته این روشها پایه علمی ندارند .

۰ آروماتراپی یا همان استفاده از روغنهای طبیعی . بسیاری از روغنها مانند روغن سرو ، اسطوخودوس و بابونه ممکن است ناراحتی شما را تسکین دهند . می توانید روغن را در اب گرم بریزید و پاهای خود را در آن ماساژ دهید .

۰ داروهای گیاهی : یکی از این داروها که از جمع شدن مایعات جلوگیری می کند چای قاصدک است البته اگر کسی مبتلا به بیماری صفرا مثانه است نباید آنرا مصرف کند .

خلاصه

از عوارضی که بارداری می تواند به همراه داشته باشد ورم پا و مچ پا می باشد که یکی از شایع ترین آن می باشد ورم در ناحیه دست و صورت هم می تواند از دیگر این عوارض باشد . این ورم ها به دلیل بالارفتن سطح هورمون پروژسترون و کاهش گردش خون است . با انجام دادن راهکارهایی می توان از شر ورم در بارداری خلاص شد اما توجه داشته باشید اگر ورم زیاد باشد حتما برای بررسی علت به پزشک مراجعه کنید .

 

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بارداری
مدیر سایت

هفته اول بارداری

تولد یکی از شگفت انگیزترین اتفاق های خلقت است که زنان وظیفه مهمی در این موهبت دارند، آنان باید چهل هفته پی در پی را

ادامه مطلب