وزن گیری نوزاد

وزن گیری نوزاد در چند ماهه اولیه تولد

وزن گیری نوزاد در چند ماهه اولیه تولد وی بسیار اهمیت دارد. قد و وزن کودک در 12 ماه نخست تولد، مدام در حال  تغییر است و با توجه به مسائل ژنتیکی، محیط زندگی کودک، بهداشت کودک و فرزند و سبک زندگی خانواده، قد و وزن دستخوش تغیبر می شود. وزن نوزاد باید طبیعی باشد و برای طبیعی نگهداشتنش، باید تلاش کرد. این گفتار تلاش کرده تا اطلاعات دسته بندی شده درباره وزن گیری نوزاد در سنین مختلف از زمان تولد تا 12 ماهگی برای مشتاقان نی نی ناش ارائه کند.

توجه داشته باشید که اعداد و اطلاعات ارائه شده در این جستار، قطعیت و عمومیت برای هر کودکی در هر شرایط بیولوژیکی ندارد و نظر پزشک متخصص اطفال پس از معاینه کودک شما، بر هر داده اینترنتی، مقدم است. اگر نظر و دیدگاهی درباره وزن گیری کودک در چندماهه اولیه تولد دارید یا تجربه ای در کاهش یا اضافه وزن کودک دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

 

چرا وزن کودک باید مرتب چک شود؟

چه کودک شما با شیر مادر تغذیه می کند چه به هر دلیل دیگری، مجبور هستید از شیرخشک برای تغذیه او استفاده کنید، بایستی هر ماه وزن او بررسی شود. چک کردن مداوم وزن کودک سبب می شود تا سلامتی کودک بررسی شده و در صورتی که با معیارهای مورد نظر متخصصان اطفال فاصله داشته باشد، می توان اقدامات درمانی را در دستور کار قرار دارد تا وزن کودک به وزن طبیعی برسد.

اما وزن مناسب کودک چقدر است؟ این سوال متداولی است که مورد پرسش بسیاری از والدین قرار می گیرد.

 

وزن مناسب در زمان تولد کودک چقدر است؟

چه در دوران کرونا و چه پسا کرونا، چه مادر مبتلا به کووید 19 باشد یا نباشد، وزن مناسب کودک در زمان تولد، بایستی مد نظر قرار بگیرد. میانگین وزن مناسب کودک در زمان تولد، 3 کیلوگرم تا 3 کیلوگرم و 200 گرم است. البته اگر کودک شما با وزنی بین 2 کیلو و 500 گرم و 4 کیلو و 500 گرم متولد شد، احتمالا در محدوده سلامتی قرار دارد. اما باید حتما توسط پزشک اطفال، فرآیند رشد و افزایش یا کاهش وزن وی تا 12 ماهگی، تحت نظر باشد.

کودکان چه دختر و چه پسر، چه تک قلو چه چند قلو، در زمان تولد، وزن متفاوتی دارند. علت اصلی تفاوت وزن نوزادان، در ادامه مرور شده است.

 

چه زمانی نوزاد را وزن کنیم؟

14 روز پس از تولد کودک دلبند شما، بایستی نسبت به وزن کردن آن اقدام کنید. یعنی در پایان ماه اول تولد، کودک شما 2 بار وزن کشی می شود. اگر پزشک معالج دستور دارد که کودک به دلیل شرایطی که دارد باید هر هفته وزن شود، در نظر داشته باشید. این رفتار سبب می شود که اگر روی کودک خود حساسیت دارید، وزن گیری مکرر، شما را به درک بهتری از وزن طبیعی نوزاد برساند. البته نباید استرس داشت.

 

نگرانی درباره وزن نوزاد

در نخستین تجربه فرزند دار شدن والدین بسیار مستعد نگران شدن هستند. وزن کم کردن نوزاد به عنوان موجودات زنده آسیب پذیر، طبیعی است. نبایستی موجب ناراحتی و نگرانی والدین شود. مخصوصا والدینی که برای اولین بار صاحب فرزند شده اند. گاها بر اساس شرایط، نوزاد تا 14 روز اول پس از تولد، 10 درصد وزن خود را از دست می دهد. اگر نوزاد، 3 بار در روز پوشک خود را خیس نکند، یعنی ادرار کمی دارد و شیر نخورده است. لذا در این حالت، کودک در ماه نخست پس از تولد به وزن طبیعی مربوط به سن 30 روزه، نمی رسد.

 

شیوه وزن گیری نوزاد چگونه است؟

انتظار میرود که پس از تولد، روزانه 30 گرم تا پایان روز 90 یعنی تا 3 ماهگی به وزن کودک افزوده شود. هر ماه تا پایان شش ماهگی، ماهانه 1 کیلو تا 1 کیلو و 500 گرم به وزن کودک افزوده می شود.  وزن بیش تر نوزادان در پنج یا شش ماهگی به 2 برابر وزن هنگام تولد تبدیل شده و در پایان 12 ماهگی به 3 برابر افزایش خواهد یافتو

البته این اعداد و ارقام هیچ قطعیتی ندارد و بر اساس تغذیه و سبک زندگی مادر و کودک ومسائل ژنتیکی و محیطی می تواند دستخوش تغییر شود. لذا وزن و قد کودک خود را صرفا با داده های منتشر شده در اینترنت، مورد سنجش قرار نداده و از تجویزهای اینترنتی بدون تجویز و معاینه متخصص اطفال، جدا پرهیز کنید.

این اعداد، میانگین است و این احتمال وجود دارد که یک نوزاد با توجه به سلامتی، وزن گیری متفاوتی داشته باشد. همچنین صرفا اینکه وزن نوزاد پسر قبلی شما تا 6 ماهگی با وزن نوزاد پسر تازه متولد شده شما نسبت و همخوانی ندارد، شرط لازم یا شرط کافی برای سلامتی یا عدم سلامتی فرزند تازه متولد شده نیست.

 

وزن گیری و تغذیه نوزاد از تولد تا 6 ماهگی

  • در ماه اول، ظرف 14 روز نخست پس از تولد، شاهد کاهش وزن نوزاد هستیم و سپس وزن گیری آغاز می‌شود. در پایان ماه اول، نوزاد به وزن هنگام تولد معمولا می رسد. د غیر اینصورت به پزشک اطلاع دهید.
  • در پدو ماهگی، هر هفته نسبت به وزن گیری اقدام کنید. نوزاد بایستی پستان مادر و سرشیشه را درست بمکد.
  • در سه ماهگی، نوزاد بایستی هر ماه 1000 گرم وزن اضافه کند. روزی 5 تا 8 لیتر شیر بخورد. شیر دادن در زمان شب نیز اهمیت دارد و باید مراقب باشید که کودک گرسنه نباشد.
  • در پنج ماهگی، نوزاد بایستی به 2 برابر وزن هنگام تولد برسد. حریره بادام در این سن مفید است.
  • در ماه ششم پس از تولد، نوزاد هر ماه 1.5 سانتی متر و هر هفته بین یک صد تا یک صد و پنجاه گرم، بر قد و وزن خود می افزاید. اگر ماده غذایی جدید به رژیم غذایی نوزاد اضافه کردید، چند روز بین آن ها فاصله بیاندازید تا ببینید بدن کودک آلرژی دارد یا خیر.
  • در هفت ماهگی، نوزاد بایستی ماهانه یک کیلوگرم اضافه وزن داشته باشد. اگر این عدد کمتر از 1 یا بیش از 3 کیلوگرم بود، مراتب را با پزشک مربوطه در میان بگذارید.. سوپ حاوی گوشت و سبزیجات گزینه مناسبی برای تغذیه این سنین می باشد.
  • در ماه هشتم پس از تولد، وزن کودک به 3 برابر زمان تولد می رسد. مراقب میوه های ممنوعه برای کودکان زیر یک سال باشید.
  • وزن گیری کودک درماه 9 تا 12 ماهگی با سرعت کمتری اتفاق می افتد. از آنجایی که کودک، جنب و جوش زیادی دارد، کالری زیادی نیز می سوزاند. لذا انتظار نداشته باشید که وزن گیری با شدت ادامه یابد. رژیم غذایی پیشنهادی پزشک را دنبال کنید.

 

چرا وزن نوزادان متفاوت است؟

چند عامل مهم در اضافه وزن نوزادان نقش دارد. یکی مسائل جنسیتی است. معمولا وزن نوزادان دختر حدود سیصد گرم از نوزادان پسر کم تر است. هم چنین ، عوامل ژنتیکی نقش مهمی در وزن نوزاد بازی می کند. وزن در زمان تولد کودک، تا حد قابل توجهی به وزن هنگام تولد والدین وی بستگی دارد. تغذیه و سلامتی مادر در زمان بارداری و سبک زندگی و قرارگیری او در محیط پر استرس و پر تنش نیز در وزن کودک وی در زمان تولد، تاثیر گذار است.

توجه کنید که وزن نوزاد با میزان قد او نیز در ارتباط است.  وزن نوزاد در زمان تولد، شاخصی از سلامتی مادر و نوزاد است و با عدد بدست آمده از وزن نوزاد در زمان تولد، می توان وضعیت سلامتی نوزاد را بر اساس  نمودارهای علمی، پیش بینی و ارزیابی کرد.

 

علت کاهش وزن نوزاد چیست؟

سلسله عواملی سبب شده  که نوزاد با کاهش وزن  مواجه شود. نوزاد، 2 هفته پس از تولد، وزن خود را از دست می دهد. 2 دلیل دارد یکی این که در رحم مادرش، مایع آمنیوتیک را بلعیده و مقدار زیادی مایع درون بدنش هست. پس از 9 ماه تغذیه با خون مادر از طریق بند ناف، تغذیه از شیر آغاز می شود.

 

نقشی که مادر در اضافه وزن کودک دارد

شاخص توده بدنی مادر (BMI) اهمیت ویژه در اضافه وزن کودک دارد و با آن می توان شاخص توده بدنی کودک را پیش بینی کرد. اضافه وزن کودکان به عوامل ژنتیکی و غیر ژنتیکی مرتبط است و صرفا یک یا دو علت ندارد. البته مسائل فرهنگی و سبک زندگی اعضا خانواده نیز در اضافه وزن کودک موثر است. این  ها ارتباطی به وزن گیری کودک در چند ماهه نخست تولد ندارد.

البته مادرانی که در زمان بارداری، در معرض بوتیل پارابن یا BUP که ماده نگهدارنده مواد آرایشی است قرار میگیرند، احتمال ابتلای کودکانشان به اضافه وزن وجود دارد.

 

مخاطب گرامی

اگر نظر و دیدگاهی درباره وزن گیری کودک در 12  ماهه نخست تولد دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید. لینک این جستار را از طریق کانال ها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع مادران جوان و والدینی که در انتظار کودک هستند، قرار دهید.

آیا مطلب فوق
5/5
مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علائم خطر در بارداری نی نی ناش
بارداری
مدیر سایت

علائم خطر در بارداری

در دوران بارداری مسائل زیادی وجود دارد که حتما باید به آنها رسیدگی شود . اگر قبل از بارداری سعی کنید اطلاعات لازم را در

ادامه مطلب
هفته سی و یکم بارداری
بارداری
مدیر سایت

هفته سی و یکم بارداری

اکنون با گذراندن هفته سی ام بارداری، تنها 10 هفته به زایمان باقی مانده است. در این 10 هفته باید خود را از نظر روحی

ادامه مطلب